Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 2000
Skal på et intervju til en stilling om ikke så lenge, siden dette er første jobben som ikke ordnes med bekjentskaper er jeg litt spent. Har vært på intervju ved flere anledninger så dette er ikke et problem, det jeg aldri at vært borti før er uansett lønnsforhandlinger.

Stillingen er en lederstilling ved en videregående skole (internatleder), riktignok bare med to personer "under" den aktuelle stillingen så jeg forventer ikke lønnsnivå som rektor f.eks.
Fra hva jeg kan se på andre lignende annonser ligger lønnsnivået rundt 350-400,000 kr. Dette er uansett bare i 2 annonser ettersom de øvrige har "etter avtale", dette gjelder også for denne stillingen.

Så det jeg lurer på er om noen har noen tips eller historier de vil dele fra en lignende situasjon?

Evt er det noen som vet hva lønnen burde ligge på for stillingen? Det er ikke krav om høyere utdanning for stillingen, men det er ønskelig. Jeg oppfyller ønskene om høyere utdanning for stillingen og tenker da at jeg kan forvente litt mer enn en søker som "bare" har videregående.
Vet du om det er andre søkere på stillingen?
Ser for meg at du blir nedprioritert om du er aggressiv i lønnsforhandlingen.

Ville heller sett an forslaget til arbeidsgiver og så sett om du var fornøyd.
Dersom du ikke er fornøyd med forslaget kan du jo prøve å forhandle deg frem til noe bedre.

Om det ikke er mulig å forhandle deg frem til noe bedre må du jo se an om du føler lønna arbeidsgiver foreslår er verdt det.
Da må du jo ta et valg på om du skal si nei eller om du skal si ja og så prøve å forhandle lønnen på et senere tidspunkt når de har lært å kjenne deg litt bedre.
Meld deg inn i en fagforening "i går!"

Sjekk med dem hvordan denne typen stilling avlønnes.

Ellers: Ikke vanlig å snakke lønn på intervjuet.
Dersom du FÅR jobben - da får du også et tilbud om lønn - og da kan du begynne forhandlingen.
-Dra frem all relevant kompetanse og erfaring dersom du føler at de vil lønne deg for lavt.
Men igjen - du bør jo da allerede vite (via fagforeningen for eksempel!) hvilken lønn som er vanlig for akkurat den typen stillinger.
Får du lønn etter tariff - så får du det "du skal ha". Samt ordnede arbeidsforhold, sykelønn og alt det der.
Da er det vanskelig å drive opp avlønningen, for arbeidsgiver vil jo heller ikke betale for mye ved å ansette en som er overkvalifisert til jobben.
GUDD LØKK! Uansett. Ny jobb er spennende greier! :-)
Ikke snakk om høyere lønn på interjuv. Du kan spørre hva lønnen ligger på ja, for å virke interressert.
Lønnsforhandling skjer eventuelt når du får tilbud om stillingen, siden det er snakk om internatleder stilling regner jeg med det er på en offentlig videregåendeskole og du vil få den lønnen du har krav på.

Personlig hadde jeg ikke spurt om lønn på interjuv heller, men heller ventet til det ble aktuelt ved en eventuelt tilbud av stillingen.
Klart, bedre å vente med å spørre til etter et intervju, så skal nok gjøre det.

Ja, stillingen er ved en offentlig skole, men i stillingsannonsen står det "lønn etter avtale", så da går jeg ut ifra at det ikke er tarifflønn som gjelder her. Er forøvrig organisert, muligens i feil forbund men får ta en telefon til LO/lignende å høre hva som vil være rett. Finner heller ikke mye annet på nett, et dokument som tydeligvis er en undersøkelse sendt til folkehøgskoler rundt om i landet avslører at internatledere ligger på 326k (min) til 545k (maks), selv om sistnevnte hørtes usedvanlig høyt ut.

Takker for tips.