Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 7437
Hvordan kan man gå igjennom seg selv sikkert nok for å vite at man er i stand til å henge med mennesker med rus som livsstil uten å bli helt trukket inn i det selv? Brent barn skyr ilden?
Man blir som de man er med enten en vil det eller ikke. Det at du allerede vil henge i rusmiljøet gjør deg til en kraftig kandidat for å bli et vel intregrert medlem. Dersom du har dine egne prinsipper og dine egne tanker solid planta i bakken stiller du nok langt sterkere enn om du er ung og lett påvirkelig.
Sitat av sweetkittybaby1 Vis innlegg
Hvordan kan man gå igjennom seg selv sikkert nok for å vite at man er i stand til å henge med mennesker med rus som livsstil uten å bli helt trukket inn i det selv? Brent barn skyr ilden?
Vis hele sitatet...
Det går til en viss grad, men før eller senere innser du at "et trekk er ikke så farlig OM jeg holder det til helgene" før du tenker at "De har jo prøvd det, og de er jo oppegående".

Henger du med folk som ruser seg, så kan du banne på at du på en eller annen måte blir trekt inn i det. Og visst det er slik at du klarer og holde deg unna rusen, så kommer det alltid pengespørsmål.

Av egen erfaring så anbefaler jeg deg å "kutte" ut dine rus-venner visst dette ikke er noe du selv vil blande deg inn i!
vapekitten1's Avatar
Trådstarter
52 6
Mener det er forskjell på mennesker som tar seg en joint i ny og ne, og dem som har narkotika(og kriminalitet) som livsstil. Til syvende og sist er det opp til en selv hvor grensen går tenker jeg. Men fort gjort å falle av lasset der.
Valgfri brukertittel
ArtOfHacking's Avatar
Lurt på dette selv de siste 2 ish årene, tror det beste egentlig bare er å kutte, selv om det er jævlig vanskelig. Terskelen for å ta ting går så sykt mye ned når alle sitter der og røyker på stafett og det blir innspurt med speed/mdma hver jævla helg. Går jo greit i en periode og sitte der med alkohol / røyke av og til, men som de over nevner så blir du fort trukket inn i det, enten du vil eller ei.
Tenker det vil gå veldig dårlig over tid. Om man vanker i et rusmiljø så vil man preges enten man innser det eller ei. Rus normaliseres, ufarliggjøres og når du stadig ser venner ruse seg og ha det kjekt uten at de får synlige skader og skavanker så glipper fort dine prinsipper. Gjerne helt uten at du er klar over det selv. Ubevisst så skjønner hjernen din at alt preiket om at rus er livsfarlig er feil - du ser jo daglig mennesker som nyter rus og som er helt ok.

Så sitter dere der en helg, i et lystig lag. Kanskje planlagt en bytur. Alle er happy og drikker alkohol. Stemningen stiger og det banker på. Noen har vært og scora.
Brått så skifter fokus hos de rundt deg, få eller ingen andre tenker på å dra på byen. Du ser folk begynner å mekke og du merker stemningen blir ennå mer intens. Og det før noen i det hele tatt har fått i seg noe som helst. Bare det at de andre vet hva som nå kommer gjør dem mildt euforiske. Du kjenner fortsatt alkoholen virker. Det er så god stemning. Og du føler du er en av dem. Bare en gang skader da ingen? Du blir med på tur og får en ny og helt fantastisk opplevelse.

Fortsetter og henge med dine rusvenner og vet jo at du ikke skal drive med rus selv. Det var jo bare den ene gangen. Så blir det helg igjen. Gjengen er samlet og opp på bordet kommer godsakene. Du kjenner suget. Ikke fordi du trenger det, men fordi du vet hva det gir deg. Vel en gang er blitt til to. Og helga ble lang. Onsdag er det jo lille-lørdag. Må være greit å kose seg litt, eller hva?
Sitat av sweetkittybaby1 Vis innlegg
Hvordan kan man gå igjennom seg selv sikkert nok for å vite at man er i stand til å henge med mennesker med rus som livsstil uten å bli helt trukket inn i det selv? Brent barn skyr ilden?
Vis hele sitatet...
Du er nødt til å definere "rus som livsstil", det sier meg ingenting. Snakker vi om sprøytenarkomane? Alkoholikere? Stoners?
For meg er det uansett helt uproblematisk å henge med venner som drøyer rusbruken sin, fordi vi vil alltid ha viktigere ting til felles en narkotika uansett.

Når du først har greid å sementere din plass i en vennegjeng burde du kunne ha en viss inflytelse på konsensusen rundt hva som er greit og ikke. Hvis du ikke har denne innflytelsen, og de ikke klarer å akseptere ditt ståsted, så er de ikke noen du vil henge med uansett.
Sist endret av Juicekongen; 20. juni 2016 kl. 19:21.
Er for tiden rusfri, men henger nesten bare med misbrukere av alle slag. Jeg blir ofte eksponert for junking og sprøyter uten at det gjør meg noe særlig, men der er det ofte enkelt å se de negative sidene når man sitter der edru. De vet selv om ulempene og prøver som regel ikke pushe deg til noe du ikke vil.

Av alle typer misbrukere er "stonere" de verste å henge med som rusfri, da de alltid har den holdningen om at "hasj går fint", "ta et trekk da, njahahaha". Men selv der går det greit. Jeg kan både rulle og holde jointer, uten å falle for fristelsen for å ta et trekk.

Alt kommer an på dine egne holdninger, og du må ikke være redd for å tenke tanker som "du kan ikke pga ---", eller "du har større planer enn dette" og kanskje den verste; "du er bedre enn dem". En grusom tanke, men helt greit å tenkte når du ser folk trykke skitne/desperate skudd mens du sitter der klin edru og ser på, og kanskje til og med misunner dem litt.
The Lone Deranger
bipbapbop's Avatar
Det går an. Har sittet med folk som både har røyka, snorta, droppa og satt seg smeller. Alle typer forskjellige drugs. Det var min omgangskrets i mange år. Er du sta nok og bestemt nok er det mulig å gå gjennom en slik erfaring uten å fucke opp for deg selv. Jeg holdt meg kun til røyking, kun i helgene.. og kun på kveldstid. Så streng var jeg mot meg selv. Og jeg hadde ingen problemer med å sitte sammen med folk som kicka den mye hardere. Det var stort sett bare interessant å observere. Så lenge du ikke pusher inn for mye moral&etikk, synes de fleste det er helt greit at du sitter der uten å trenge å være med på hardkjøret dems. Var i hvert fall nesten aldri noe problem for meg.

Men det er ikke til å legge skjul på at eksponering for drugs øker sjansen for at man selv prøver. Jeg tror uansett mye av trikset er å ikke blande hverdag og rus. Henger du med drugpeeps hver dag, så må man ha en viss dose stahet.. og man bør være rimelig bestemt på hva man vil og ikke vil. For du vil bli spurt. Mange ganger. Og da må du tåle følelsen av å stå utenfor fellesskapet en time eller to, eller en hel kveld/natt. Kanskje den som er vanskeligst å takle. Klarer man å stå alene, så er det der non problemo.
Sist endret av bipbapbop; 20. juni 2016 kl. 20:56.
Sitat av sweetkittybaby1 Vis innlegg
Hvordan kan man gå igjennom seg selv sikkert nok for å vite at man er i stand til å henge med mennesker med rus som livsstil uten å bli helt trukket inn i det selv? Brent barn skyr ilden?
Vis hele sitatet...
Hva er grunnen til at du spør; er det fordi du har eksisterende venner som har fått "rus som livsstil", og du lurer på om det er "trygt" å beholde dem som venner?
Eller fordi du er nysgjerrig, og lysten på å utforske miljøet?
(og hva mener du med "brent barn skyr ilden"? )

Jeg vil si at scenario 2, en egen nysgjerrighet og fascinasjon, er det mest risikofylte. I scenario 1 er det menneskene du bryr deg om, i scenario 2 er det rusen som tiltrekker deg, eller i det minste en fascinasjon for livsstilen, og da bør du nok spørre deg selv hvor dypt den fascinasjonen stikker.

Og, er du tilfreds med din egen livsstil? Hvis du har ting på stell og er fornøyd og noen lunde lykkelig, så kommer det neppe til å umiddelbart friste å bytte ut leilighet og jobb og fast inntekt og trygghet, med skitne bofellesskap, konstant frykt for razzia, samfunnsstraff og gjengkonflikter.

Jeg tror ikke man kan vite helt sikkert at man er i stand til det, men det går an. Men spør deg selv hva som er grunnen til at du eventuelt vil inn i miljøet, og om du liker livsstilen din godt nok slik den er, til at du vil passe godt på å beholde den slik.
Jeg tror jeg forstår hvorfor du spør om dette. Personlig har jeg noen venner som er, men ikke stikker dypt, i et rusmiljø. Kjenner en kar som dealer, skyter speed og røyker bønne dagen lang, men føler meg likevel ikke som en del av miljøet. Å bli trukket inn i det er nok fort gjort om du ikke har tydelige skiller for hva som er rusmiljø og hva som er normal hverdag.

Å bli tilbudt det ene og det andre, og føle deg utenfor, eller at de føler du bare er der for å se på, kommer høyst sannsynlig til å skje. Rusa mennesker liker sjeldent å henge med edru mennesker over tid.

Ta en titt på en normal fest preget av alkohol. Er det noen edru der vil folk legge merke til det, og det er ofte et lite ubehag knyttet til det, men vi er vant til at det stort sett er noen som kjører eller ikke drikker rett og slett. Tenk deg at en person dukker opp stadig vekk, men aldri drikker, bare er der, og er ikke til stede ellers. Personen vil sannsynligvis bli "mislikt" eller holdt utenfor etterhvert. Jeg er veldig sikker på at dette kommer til å skje med rusmiljøet du er delvis en del av også.

Enten blir du med, eller så blir du utestengt/kutter det ut selv.

Edit: La meg legge til at jeg forsøker å holde meg unna ruskontaktene mine når de er rusa, eller skal ruse seg. Jeg ønsker på en måte ikke å være den edru fyren som bare er der. De gangene jeg har vært tilstede mens de ruser seg (altså mer enn bare å røyke cannabis) så blir jeg tilbudt stoff selv, og det er ikke sånn: "vil du ha?" Det er mer sånn: "Kom igjen da...hvorfor ikke?! Det er jo null stress..du får av oss, trenger ikke betale..." så det er liksom at enten så ruser du deg, eller så er du der når alle er edru. Er nok ikke alle "gjenger"/miljøer som er på den måten, men jeg vil ikke tro dette er unormalt.
Sist endret av seroto9n; 21. juni 2016 kl. 06:54.
Jeg kan ikke skjønne hvordan det på på noen måte kan være tilstrekkelig for en person som ikke er slik selv å kun omgi seg med dopa kriminelle. Hvis det er saken vil jeg påstå at det er et slags sykdomstegn, og at det er stor fare for at du ender opp slik selv. Slike miljøer har sin sjarm, men det er noe som skurrer om man opplever det som nok dersom man ikke deler deres største lidenskap - rusen.

I en periode av livet følte jeg at jeg levde i flere verdener og ikke hørte helt til i noen av dem. Jeg var en del av et rusmiljø, samtidig som jeg studerte tunge fag og var en del av et forholdsvis nerdete studentmiljø. Rusmiljøet fascinerte meg, jeg likte å ruse meg selv også, men jeg ønsket jo ikke å bli som dem. Det var ikke sjeldent jeg fikk kommentarer om studiene mine, det var tydelig at det ikke bare var jeg som følte at jeg ikke passet inn. Og på samme måten hadde jeg det blant de nyktre, en litt plagsom følelse av å være annerledes og av at jeg ikke kunne være helt meg selv.

Etterhvert skjønte jeg at man ikke er nødt til å velge. Man kan ha ulike venner og flere omgangskretser. Og etterhvert kan man trygt si at rusvennene utryddet seg sjøl. Nå er jeg godt voksen, og de som fremdeles er igjen blant dem er de som har sånn rimelig kontroll på tilværelsen. Det hender jeg besøker den verdenen fremdeles, og nå tenker jeg at det egentlig er ganske kjedelig der. Å komme på besøk - 20 år etter - og oppleve at samtalene fremdeles er de samme, fremdeles er det ruspolitikk, rus, penger, den siste festen, som er temaene, er ganske patetiske greier, om jeg skal være ærlig. Jeg er glad jeg har skaffet meg flere impulser enn det i livet, selv om jeg fremdeles setter pris på å få svinge innom.
Hvis du henger i ett rusmiljø vil alle andre som ikke henger der både tro og omtale deg som en rusmissbruker.. faren for at du ender opp slik selv er nok veldig stor.. hvorfor finner du ikke andre venner ?
Rusmisbrukere er jo ikke akkurat kjent for å være lojale til noe annet en rusen de foretrekker.
Synes det er mange som sparker nedover og er negative her, for ikke å snakke om gjennomgående generalisering.

Går med på at det er enkelte, for å bruke et fint ord, belastede miljøer man skal holde seg unna dersom man er nysgjerrig. Til dere anbefaler jeg å gå frem med forsiktighet og omhu. Du har gode rusmiljøer og du har dårlige rusmiljøer, som med alt annet.

Det er så mye dårlige holdninger ute og går! På tide å steppe ut av den kollektive, pretensiøse psykosa vi blir født inn i.
Faen.
Sitat av LUClFER Vis innlegg
Synes det er mange som sparker nedover og er negative her, for ikke å snakke om gjennomgående generalisering.

Går med på at det er enkelte, for å bruke et fint ord, belastede miljøer man skal holde seg unna dersom man er nysgjerrig. Til dere anbefaler jeg å gå frem med forsiktighet og omhu. Du har gode rusmiljøer og du har dårlige rusmiljøer, som med alt annet.

Det er så mye dårlige holdninger ute og går! På tide å steppe ut av den kollektive, pretensiøse psykosa vi blir født inn i.
Faen.
Vis hele sitatet...
Du klarte ikke formulere deg mer pretensiøst?

Forøvrig vil jeg si du aldri kan være del av et rusmiljø, uten å enten ha vokst opp med folka, og som candela nevner, har et annet incentiv for interaksjonen med det...eller ved å dele rusen. Har vært borti dem som bare sitter nykter i rusmiljøer; og det virker egentlig for mange enda mer patetisk enn rusmiljøet i seg selv.

Ikke engang narkiser forstår eller respekterer at noen vill henge med narkiser.
Men hva defineres egentlig som et rusmiljø? I mitt tilfelle har jeg 1 god venn som også ruser seg, som jeg noen ganger gjør det sammen med. Men når jeg ikkje gjør det med h*n, så sitter jeg alltid hjemma alene og ruser meg. Er jeg da en del av eg rusmiljø? Det føler jeg hvertfall ikkje selv. Og er det da slik at om noen som er nykter henger med meg og vennen min, er de da "nykter i et rusmiljø?"
Å være på fest der noen røyker eller tar noe annet går vel an. Men at noen gidder å jevnlig sitte og se på at alle rundt en setter skudd uten å gjøre det selv, fatter jeg ikke. Jeg går ikke på nachspiel med vennene mine hvis jeg er edru heller. Ikke fordi jeg er redd for å bli lurt på fylla, men fordi det virker helt meningsløst. Hva i all verden er det som er tiltrekkende med "rus som livsstil" hvis det ikke er rusen?
sweetkittybaby1: Jeg tok opp noe lignende for noen år siden. Ganske mange bra svar der.

https://freak.no/forum/showthread.php?t=99723
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Du klarte ikke formulere deg mer pretensiøst?

Forøvrig vil jeg si du aldri kan være del av et rusmiljø, uten å enten ha vokst opp med folka, og som candela nevner, har et annet incentiv for interaksjonen med det...eller ved å dele rusen. Har vært borti dem som bare sitter nykter i rusmiljøer; og det virker egentlig for mange enda mer patetisk enn rusmiljøet i seg selv.

Ikke engang narkiser forstår eller respekterer at noen vill henge med narkiser.
Vis hele sitatet...
Hehe, det skal jeg ikke si noe på. Fort gjort å bli litt flåsete på internettfora!

Kort og godt: jeg mener man kan ruse seg og være en del av et rusmiljø uten å være selvdestruktiv og uansvarlig. Motpolen til et narkismiljø (les: "dårlig rusmiljø").
Sitat av LUClFER Vis innlegg
Kort og godt: jeg mener man kan ruse seg og være en del av et rusmiljø uten å være selvdestruktiv og uansvarlig. Motpolen til et narkismiljø (les: "dårlig rusmiljø").
Vis hele sitatet...
Går det an å ha rus som livsstil på en ansvarlig måte? Det et TS sin formulering, det sies lite om hva det innebærer. Jeg drikker alkohol, har tidvis drukket temmelig mye også, men vil ikke si at jeg har hatt alkohol som livsstil. Det tror jeg ikke er forenlig med ansvarlighet. Tror egentlig sjokoladespising eller sex som livsstil ville vært selvdestruktivt og uansvarlig også...

Skulle gjerne hørt litt mer om hva denne rusbruken består i, hva det innebærer å være "en del av miljøet", og hva som er TS sin motivasjon for å henge med dem.
The Lone Deranger
bipbapbop's Avatar
Ser jeg gikk glipp av noe vesentlig i TS sin post. Henge med folk med "rus som livsstil". Vil dette si folk som har fokus på rus 24/7? Og hva slags rusmidler er det vi snakker om?

Jeg skrev tidligere i denne threaden om min erfaring med å være endel av et rusmiljø. Nå dreide det seg ikke om rus hele tiden i denne gruppen. Men jo mere hardcore det ble, jo flere folk prellet av. Jeg var en av de siste det gikk greit med, som forlot denne indre kjernen. Grunnen til at jeg hang med så lenge er selvfølgelig et komplekst tema, men.. noen av mine beste venner var der, jeg hadde vokst opp med dem og var en ganske lost case selv. Jeg møtte uansett på en grense der alt dreide seg så mye om rus at det ble lite rom til annet. Og da jeg selv ikke var med på leken ble det bare naturlig for meg å trekke meg litt og litt unna.

For å wrappe det hele tilbake til TS sin post. Jeg har vanskeligheter for å se at man kan henge med folk som har rus som livsstil, uten at man selv er med på leken. Og enda vanskeligere å vite om man kan klare å holde seg unna rus i den slags miljøer, uten å ha prøvd å faktisk være endel av det.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg tror igrunn at man kan være en del av ett rusmiljø uten å havne utpå selv. Man må rett og slett ha klare grenser, både for seg selv og de rundt en. Man kan heller ikke være redd for å utrykke hva som er greit/ugreit. Når der er sagt, så kjenner jeg ikke igjen det som skildres over her om regelrett mas om å ta rusmidler. Jeg har blitt spurt flere ganger, men da sier jeg bare nei, og de gir seg som regel der.

Jeg har i mange år hatt en streit omgangskrets og en som det er ganske Texas med. Jeg har herja litt oppigjennom selv, men det som ofte har hjulpet meg med å holde bakkekontakten er rett og slett å se ting fra flere perspektiver. "Hva hadde [fyll inn streit venns navn] tenkt om dette?".

En skal jo selvfølgelig som nevnt over her være klar over at det er forbundet grei risiko for å havne utpå galeien med å oppholde seg i miljøer hvor rus er normalisert.

Jeg vil også si at iallfall jeg, ofte synes rusmiljøene er ganske nedtrykkende og triste å henge i over lengre tid. Det gjelder selvfølgelig ikke alle, men utrolig mange av de jeg kjenner der sliter med ganske mye ballast og har en ganske skremmende holdning til skadereduksjon etc. Det gjør noe med deg å omgås mennesker som har det vondt eller rett og slett har gitt opp. Som du i tilegg er glad i.

Proceed with caution
Uten å ha lest hele tråden, TS hva er det som får deg til å ville henge med knærkere når du ikke bruker droger selv?