Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  45 6121
Zed's dead, baby!
afen's Avatar
Noen som vet om det er lovlig å bruke\innføre ak47 i Norge? Og om det evt. går an å bruke en slik til elgjakta?
Hva med å heller inføre en M60 til elgjakt? Da dreper du den i allefall
Er vel lovlig så lenge den ikke er automatisk, for da er det jo bare ei vanlig rifle?
Altså først kjøpe den u/automatisk og så bare mod'e den og vips
Jeg tror du bare blir ledd av hvis du søker om å importere en AK47 og sier du vil bruke den til å skyte elg. Jeg kan *nesten* vedde nøttene mine på at du ikke får en AK47 inn i Norge så lenge den ikke er plombert eller.no
http://www.toll.no/kunde_info/brosjy...e/forbudt.html

Så da må du nok kontakte tollvesenet, og jeg regner med de sier nei, i og med ak47 ikke er egnet for jakt. Iallefall ikke elgjakt.

Og når vi først poster saklige poster, hvorfor ikke ta en Barret M-82 Semi-automatic .50 BMG(Browning Machine Gun) når du først er igang. Ble brukt av marinejegerene under desert storm til å ta ut kjøretøy med lett panser på over en mil. Du slipper iallefall å dele elgen i etterpå med denne.
Sist endret av TipeX; 24. august 2002 kl. 12:34.
Zed's dead, baby!
afen's Avatar
Trådstarter
Jau, hadde mine mistanker om at det kunne bli vanskelig å få inn en slik. Noen fete våpen som man kan bruke til elgjakta da?
det ligger i navnet. Avtomat Kalashnikov 47
Sist endret av Blitzer; 26. august 2002 kl. 23:01.
du kan bruke pil og bue, eller plofferør..

automatvåpen er ikke bra til annet en anti personal våpen..
skulle hatt MacGyver her
haha, må le litt.
AK-47 til elgjakt
Opprinnelig postet av RanDall
haha, må le litt.
AK-47 til elgjakt
Vis hele sitatet...
hadde vært morsomt =)
ar-15, minner sterkt om m-16 er faktisk tillatt her i norge. kan modifiseres til helauto.
kjøpes fra usa, ofte brukt på skarpskytingskonkurranser, folk som bruker de vinner ofte opptil flere år på rad.

- men jeg tror ikke du får lovt til å bruke den i elgjakta...

meitemark
Det er ikke lov å bruke militære våpen til jakt. Så hvis en har en AK-47 må en nok jakte ulovlig med den. Det er fullt mulig å importere AK-47 til norge. Men da må de være plombert til å bare skyte på halv-automat. Folk som kan kjøpe slike våpen må som regel være medlem i norsk reserveoffisers forbund ellernoe. Eller kunne dokumentere behovet på annen måte. Det finnes flere M16'ner her i landet som blir brukt til såkalt praktisk-skyting. Her konkurerer man ved å skyte på menneskefigurer og andre stridsrelaterte mål. (før hette det stridsskyting ) Så dette er nok det eneste virkelige gode grunnlag for å importere våpnet.
Hvis en virkelig vil ha en AK-47 lovlig må en nok stå på litt. Men det finnes andre alternativer enn AK-47 som er vel så kule. nevnte M16, skarpskytterrifla til finland laget av Valmet. Ett annet kult våpen er Benelli M1 super-90 som er ei halvautohagle med "8" skudd. Skal love deg at det er power-gromt å fyre av alle skudda i ei finèr plate...

btw. husker jeg kom over noen gamle våpenkataloger fra norske butikker. Der solgte dem AK-47, AKM, Ruger mini14 og alle de derre kule assault riflene... synd at noen få folks uforsiktighet og mangel på respekt ovenfor våpen skal få konsekvenser for alle våpenintreserte. Men det handler vel om penger og det å få det til å se ut som om politkerne gjør noe viktig... blæh hater den strikte norske våpenpolitikken
Finn en "våpenhandler" i Oslo og kjøp en MP5.
Semiautomatisk og automatisk. Brukes av SWAT i Los Angeles...
Opprinnelig postet av sugx

blæh hater den strikte norske våpenpolitikken
Vis hele sitatet...
Syns nå det er bedre at Norge har strikte lover når det gjelder våpen. Ta et land som USA, se hvilken våpen politikk de har..

Orker ikke bringe opp eksempler på idiotiske lover, men er glad for vi har den politikken vi har..
bare jeg som stussa på at det ikke var lov til å ta med seg POTETER inn til landet eller...?

Når du reiser til Norge

Varer det er forbudt å innføre uten spesiell tillatelse

Narkotika, medisiner og gifter. (Mindre mengder legemidler til personlig bruk er tillatt.)
Våpen og ammunisjon.
Fyrverkeri.
Poteter. (!)
Pattedyr, fugler og eksotiske dyr.
Planter/plantedeler til dyrking.

http://www.toll.no/kunde_info/brosjy...e/forbudt.html
POTETER ??
har de røyka sokkene sine eller ?
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
kjøpe seg en sako-rifle så er elgjakta i havn. eller hva med en märklin-rifle? verdens beste attentatvåpen, med et kaliber på størrelse med kuken til john holmes. koster jo 750000 og kan kun tas inn gjennom ulovlige våpenhandlere, men problemer er jo til for å løses som sagt.....
Wannabe Ellusionist
totto's Avatar
En m-52 panserværnsrakett burde ta den jævla elgen
Meneh, hehe, ak47 til elgjakt... ROFL
du kan jo kjøpe ag3 i semi variant her i landet.,
bare å ta ut en splint så ern full auto
Opprinnelig postet av DanBanan
du kan bruke pil og bue, eller plofferør..
Vis hele sitatet...
Moderne buer og armbrøst er ikke godkjente jaktvåpen i norge, noe av grunnen er at en pil fra et av disse våpnene går rett gjenom en skuddsikker vest.

Purken er derfor ikke så keen på møte rabiate indianere ute på blåjakke jakt.

Bortsett fra det så er de våpnene noe av det kuleste jeg har sett:

Bow

Armbrøst

BtW En skarpskyter rifle har akkurat blit rappa fra et HV lager.
Ser for meg afendrak med gatling-gun i skauen og venter på elg eller noen andre levende ting.

Du kan jo ta det ulovlig. Eller skaffe det på lovlig vis, og kunne plaffe ned "innbruddstyver" inne i huset ditt å komme unna med det.
Så lenge du har satt på plass plomberinga så den kun er semi innen purken kommer er du safe.
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Hvorfor kan du ikke bare drepe dyr uten noen grunn som helst på et normalt vis? Er det så viktig å skille seg ut da? Du tar jo livet av de stakkars tingene uansett.

"oi oi oi. Ditta va no eit prektigje dyr au! Eg tek å skye han!"


Dette er min "ikke drep dyr når du ikke egentlig gjør det fordi at du trenger lika deres som mat"-post. Den har INGENTING med teamet til denne threaden å gjøre. Takk for at du leste.
På elgjakt er det et par Desert Eagle's som gjelder!
http://www.zvis.com/dep/depimgtmpl.s.../guns/dep3.jpg

Yeah baby yeah
Zed's dead, baby!
afen's Avatar
Trådstarter
Opprinnelig postet av Nichotin
Ser for meg afendrak med gatling-gun i skauen og venter på elg eller noen andre levende ting.

Du kan jo ta det ulovlig. Eller skaffe det på lovlig vis, og kunne plaffe ned "innbruddstyver" inne i huset ditt å komme unna med det.
Så lenge du har satt på plass plomberinga så den kun er semi innen purken kommer er du safe.
Vis hele sitatet...
Nei, slikt fungerer kun i statene. Der var det en butikkeier som plaffa ned fire innbruddstyver, han ble en folkehelt. Mens i lille Norge, det var det en kioskeier som plaffa ned en raner, han måtte i fengsel. Heia Norge!
Hehe, uansett, skaff ett lisensiert jaktvåpen. Og alltid ha den i bilen.
du har ikke lov å ha med poteter pga det kan være sykdom i dem eller noe slikt... leste det på en annen post for en stund siden men husker ikke hvordan eller helt hva som stod der...
Off-topic... Ordet: Heia Norge går ofte igjen...
Ministry of Love
sptz's Avatar
men er det virkelig så tøft og ha en AK47 som er verdens mest masseproduserte automat våpen? AK47 er ikke akkurat kjent for og være presis... Er det den kinesiske eller den rusiske utgaven du var ute etter?
Zed's dead, baby!
afen's Avatar
Trådstarter
Russiske versjonen høres mye kulere ut.
Kjøp AK47 og gi din støtte til terrorismen.
Du kan kjoepe AG-en min..
Nei, tror ikke jeg for laav til aa selge den gitt
Godt, poeng wiz. Kjøper man en Kalashnikov støtter man jo sannsynligvis et godt formål. Eller noe.

Hvem er det egentlig som produserer AK-47'en? (Bortsett fra afghanske landsbysmeder.) Er våpenet lisensiert? Man kan vel ta med seg tegningene til en børsemaker / sveisekyndig og be dem lage hovedmekanismene, treverket filer man til på egenhånd. Må være en varm og god følelse å sitte hjemme i stua og kose med en egenprodusert AK...

Våpenet bruker vel forøvrig samme ammo som AG3? (7.62mm NATO) Burde gå glatt og skaffe.
Zed's dead, baby!
afen's Avatar
Trådstarter
Det er kalashnikov som lager AK47. http://kalashnikov.guns.ru/
AK Beita Spetsnaz er mye bedre *hint hint*
Det er på tide å revolusjonere elgjakta!
Hva er det med JAKT folk ikke forstår? Man setter seg på en tue og sitter der og drikker kaffe, klør seg i skrittet og pusser på rifla til elgen er "nært" nok. Så skyter man elgen på flere hundre meters avstand. Jakt meg midt i ræva!

Mitt forslag er som følger:
Et jaktlag består av fire-fem testoseronbomber utstyrt med hver sin avsagde 12 gauge. Målet er å storme frem til elgen, rulle under magen på den (fordi der er det mykest!) og skyte! Et andre prioritetsmål kan for eksempel være å rulle bort fra elgen før den faller over deg!
Hvis man samtidig utstyrer jaktlagene med gode mengder amf, vil man kunne få et helt nytt (og mye bedre) reality-konsept på TV!
Noe slikt:
10 menn - to kilo amf - 8 avsagde hagler - en skævv - haugevis med ælj! Hvem får tak i hagle? Hvem får tak i amf? Hva skjer når en på amf møter en med hagle? Hva skjer når en ælj finner amf? Følg med på TVNorges nyeste reality-serie ÆLJ-JAKTA!

Jeg ser det for meg!!
Hvis man virkelig skal være tøff, så bruker man motorsag. Løp etter elgen med motorsag og drep og parter med engang. Kommer purken, så er du bare å sager trær, og ble tilfeldigvis trua av en elg, og det er jo lov å forsvare seg.

Eneste problemet er at du kan bli tatt for tjuvhogst hvis ikke det er din skog...
haha 2k.
kunne jo bare børne hele skogen. da er jo dyra ferdige når brannen er over. så slipper du jakt + grilling.
Ok det jeg vet om AK 47, Utviklet av en Russer ved navn Kalsnikov i 1947. Det ble aldri patentert fordi det da var et korupt stalinistisk styre i Sovjet. Patenter var noe vesten drev med.

På grunn av dette produserer en mengde fabrikker forskjelige versoner av dette robuste våpnet. De holder for tiden på med en mengde retsaker mot uliseniserte produsenter, og har alerede vinni noen.

Du får en mengde modifikasjoner. Som laser sikte, nightsight, FOMP, bayonette og sniper kitt bygg din AK om til sniper i dag!

Den nye AK 100 serien som produseres nå, bruker enten 5,56x45 NATO kaliber eller 7,62x39. Den norske 7,62 Ammo til AG passer i en AK 7,62, men ikke motsatt husker ikke hvorfor men det er noe med at orginal AK 7,62 ammo er lengre.

Det er mulig å jakte med noe alla AK

AK Hunting Rifle

Selv vill jeg heller ha denne.

Ak Sniper
Sist endret av Zalderach; 28. august 2002 kl. 08:52.
jakte med automatvåpen sier seg jo selv. man har sjangs, men purken gir blanke i økt jaktlykke.
men å plaffe bjørn med ak ville jo drept den, om man traff nok ganger, istedenfor å skadeskyte den med noe lettvåpen
Nichotin. De fleste steder utenom USA så bruker man ikke salongrifle til å skyte bjørn...

Tviler på at automatvåpen er noe bedre til jakt enn ei god boltrifle
kanskje, men ikkeno slår en god m4 med granatkaster
Hvis du skulle kjøt et lovlig våpen til å bruke på jakt, men alike vell være et spesielt våpen som ingen har burde du kjøpe deg en shorty, di er jævlig fete, mange passende kalibre 308, 30-06 +++
King of Spooning
Acidous's Avatar
Kan jo gjøre som han 13-åringen eg leste om i avisa
her om dagen.
Han fant ein rakett kastar på ein gammal søppelplass han.
Ut og leit og sjå om du finner noko...

btw: 12-7 snikskytter rifle burde ta knekken på ein elg
Eller bare gjøre som meg, bygge din egen rifle fra bunn av. (skal legges til at det var en salong pistol da .22 kaliber)
Dette blir for ... dumt. Sorry. Tråden er stengt.