Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1355
Har børsta støv av en gammel PC som gamlefar har hatt på kontoret sitt.

Men har et STORT problem
Gamlefar har glemt hva som var BIOS passordet slik at jeg ikke får startet PCen

Har lett div. steder på nettet etter info om hvordan denne kan fjernes, men har hittils IKKE funnet noe svar (tror Siemens har ganske sikre løsninger men 100% kan den vel ikke være?)

Håper noen kan hjelpe

Free6
Better than thou.
Er ikke helt sikker på dette men har du prøvd å fjerne bios chipen starte pc'en og så slå den av sette det in og starte den igjen? Anner ikke om dette funker eller ødelegger pc'en eller noe, men det er vel verdt et forsøk....?
Som regel så er det en jumper på hovedkort som ordner opp i det. Ta en titt der, og se om du finner den!
Hm, normalt hvis PC'en hadde stått lenge, ville vel batteriet på hovedkortet vært konk. Noe som resulterer i at BIOS'en nullstilles.

Men hvis du vil fjerne passordet, må BIOS'en nullstilles. Da åpner du kassa di, og løfter opp pinnen som står på BIOS-batteriet. Da får ikke BIOS'en strøm lengre, og kan ikke huske hva innstillingene var.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Altså.. som regel er det 2 måter og gjøre dette på.

1: Nullstillinge via jumper. BOIS-jumperen står som regel i 1-2, sett den i 2-3 start opp maskina til du får signal om at den er nullstillt. Det er ikke sikkert nullstilling hjelper, da må¨du gå til punkt 2.

2: Ta ut BIOS-batteriet, start opp maskinen, og vent til BIOS'en er ferdig loada. Slå av maskinen, sett i batteriet, start opp på nytt, confe' BIOS, restart. Ferdig :P

Hjelper ikke dette sliter du, da må du enter levere inn boksen eller finne en annen spitzy måte og gjøre det på
Originally posted by Free6:
Har børsta støv av en gammel PC som gamlefar har hatt på kontoret sitt.

Men har et STORT problem
Gamlefar har glemt hva som var BIOS passordet slik at jeg ikke får startet PCen

Har lett div. steder på nettet etter info om hvordan denne kan fjernes, men har hittils IKKE funnet noe svar (tror Siemens har ganske sikre løsninger men 100% kan den vel ikke være?)

Håper noen kan hjelpe

Free6
Vis hele sitatet...

Nå skal jeg fortelle deg en ting, lille venn
. Det som fungerer er ganske enkelt dette: BIOS'en går på strøm. Det skjønner alle, ellers ville den jo lite trolig være i stand til å holde på digitale opplysninger. Denne strømmen gi's via et litt sølvfarget batteri (svært lett å få øye på) på hovedkortet. Du gjør dette: kobler ut alle kabler av maskina. Åpne maskina, og ta ut batteriet. La maskina stå noen minutter (for good luck - veldig viktig at strømkablen til maskina ikke står i imens). Deretter setter du i batteriet igjen, og slår på maskina. Nå må du sette opp BIOSen igjen (dette håper jeg du kan). Såh enkelte er det forhåpentligvis...
Trådstarter
Takker for mange gode forslag (og noen repeterende )

Men jeg er ikke helt lam i hue heller da (og som en av dere sa, den har stått frakobla så lenge at batteriet = 0% )

Hadde det vert ÀMI BIOS eller noe liknende hadde selvsagt disse tipsene fungert kjempe bra (Lite tips til Defekt m.fl du må nok vente i ca. 2 døgn for den går tom for strøm etter at du har fjærna batteriet)

Det som er GREIA er at denne Siemens PCen skal være så jævla sikker at de har tenkt på dette og de har BIOS som IKKE lar seg slette så lett

Har fått et tips om at SKY_FOX kan funke så skal prøve dette etter å ha skrevet meldingen. OG poste et svar med resultat (hvis dere er interesserte da)

Free6
Er fortsatt interessert i andre løsninger hvis dere har det
Ja, du må fortelle hvordan det går videre. Dette var interessant
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Det var det jeg sa jo.. nesten ihverfall.. eller no sånt.. Bare ikke det om og ta ut strømmen..

Menne BIOS'en på det gamle Asus kortet mitt skrev infoen i biosen.. dvs den huska det om du tok ut batteriet.. virka som den eneste funksjonen batteriet hadde var og passe på klokken