Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  452 44613
Jeg leste gjennom de to første sidene, så kom jeg på noe jeg hørte på radioen mens jeg var på jobb for en god stund siden. Temaet for det jeg hørte på var noe av det samme som dette.

Det de konstaterte med i radioen var at det er forskjell på rasisme og å ha fordommer, noe som jeg egentlig er enig i. Man kan ikke forvente at ei gammel dame på 80 år, som har bodd i en ganske isolert bygd og kanskje sett noen få personer med annen hudfarge eller etnisk opphav skal skjønne seg helt på dette med innvandrere osv. Og den gamle dama har kanskje også noen fordommer fra når hun var yngre, eller fra TV'en, eller av påvirkning fra andre personer. Dette er jo egentlig ikke fordi hun missliker innvandrere, men fordi hun aldri har fått sjansen til å få ett annet syn på innvandrere.

Dette gjelder jo selvfølgelig ikke bare for gamle damer, men også mange andre personer som egentlig aldri har hatt sjansen til å komme i kontakt med innvandrere. Det kan selvfølgelig være litt deres egen feil, men man kan ikke bare si at en etnisk norsk person skal smile og si hei til hver eneste person med annen hudfarge eller annen etnisk opprinnelse, fordi den etnisk norske skal kunne bli kjent med innvandreren og ikke bli stemplet som en rasist.

Det jeg prøver å få frem er at det kommer litt fra begge sider, uansett om det handler om rasisme, fordommer eller å bli kjent med folk med annen etnisk opprinnelse. Derfor er det også urettferdig at man sier at normenn ofte er rasistiske (JA ett mindretall er det). Min personlige erfaring er faktisk at det er mange innvandrere som er rasistiske. Derfor regner jeg med at det er temmelig likt på begge sider her.

Trådstarter sa ett eller annet om at han var en del av samfunnet, men han spurte jo om hva som skulle til for å bli integrert. unskyld meg, men å integrere noen i samfunnet har ett mål, det er å få personen til å være en del av samfunnet, noe du faktisk sa du var. Det vil si at du faktisk ER integrert. Og i tilleg så ender tråden opp i å være ett sted der etnisk norske nesten må forsvare sine egne handlinger/meninger ovenfor innvandrere. Mange liker kanskje ikke innvandrere fordi de har fått ett dårlig inntrykk av dem, ved å for eksempel bli banket opp, bli slengt dritt etter, osv. Det betyr ikke at de vil drepe enhver person som ikke er etnisk norsk. ( forskjell på fordommer og rasisme).

Men på den andre siden forstår jeg igjen din frustrasjon, du er lei av at folk tror at alle innvandrere er bøller som banker opp alle de kommer over. Det som er trist er at det faktisk ER mange innvandrer-gjenger som faktisk driver med sånt. Men det er ett mindretall (Ungdommer), det er bare det at de som faktisk ikke gjør noe galt ikke blir lagt merke til. Det du føler må være en slags sterkere versjon av det jeg føler når jeg blir anklaget for å være rasist når jeg ikke gir fra meg en plass i en hvilken som helst kø til en person som ikke er etnisk norsk når han truer med å banke livdritten utav meg hvis jeg ikke gir han plassen (eksempel).


Og til slutt...

Nei dette var ikke noe som helst forsøk på å forsvare verken innvandreres rasisme eller etnisk norske's rasisme. Jeg har selv mange venner som er både etnisk norske og ikke etnisk norske. Og som en person tidligere i tråden sa: "Det finnes mange drittsekker og mange kjernekarer" <------ Gjelder for begge sider spør du nå meg.





Rett meg hvis noe var dårlig formulert, gikk litt fort.
Jeg tror det er rasisme i Norge fordi mediene fokuserer for mye på ikke etniske nordmenn, og mange er kanskje så naive at de tror på det. Eller at folk innerst inne er rasister. Tror folk virkelig må tenkte før seg godt og stille seg litt skepsis av det som blir sakt i mediene. Javel, det fins noen terrorister i Irak og sånt men ikke en veldig stor del. Jeg tror problemet også ligger i at folk ikke kan utrykke seg i land som ligger i midt-østen og derfor kommer lettest de "slemme" fram. TENK TENK TENK!

Jeg kan med hånda på hjertet si at jeg ikke er rasist og liker de heller ikke. (altså rasistene)

Jeg har ingen ikke etniske norke venner (prøve rå finne det snilleste ordet her), dog jeg hadde noen med utenlanndsk opprinnelse i klassen på gk og jeg snakket en del med dem.
Det er jo lett å se at dette er vanskelig for deg, men det er ikke lett for nordmenn heller. Jeg har blitt forsøkt ranet 3 ganger, alle gangene av utlendingsgjenger. Hver dag får jeg servert stygge blikk og drittsnakk, bare pga opprinnelsen min. Hører stadig vekk "black power", men tenkt så bråk jeg hadde fått om jeg skrek ut "white power". Har mange fler eksempler som jeg gjerne skulle ramset opp, men da kommer jeg aldri til poenget

Jeg er ikke imot innvandrere i Norge, så lenge de gjør som deg. Jobber for penger i stedet for å stjele dem, lærer seg norsk, og lever som en nordmann. Sånn er det i alle land, også hvis en nordmann flytter på seg.

Det er likt for alle, og det er det mange som sliter med å forstå.
Jeg skjønner hvor du vil Romanowa. De kan kalle oss hvite og mest sannsynlig ikke få tilsnakk, men så fort vi kaller de svarte/brune så blir det bråk? Nå sier jeg ikke at alle er sånn men noen. Og ofte kan man bli kalt rasist bare fordi man mener at vi skal kutte ned på innvandringen (jeg er en av dem som faktisk mener det).

Jeg lukter litt hårsåre folk her. Greit, de har blitt undertrykt men å ta igjen på noen som ikke har gjort det mot dem viser egentlig bare hvor idiot de er.
er det kun nordmenn som er rassister? er det kun vi som ser nedverdigene på folk? er det bare vi som forskjellsbehandler? Er det kun vi som ikke smiler eller sier hei? Er det bare vi som er slik som du beskriver? Er det bare vi som forskjellsbehandler? Er det bare vår feil? Er det kun vi som lever i vår verden og har det slik? Er det bare vi som har et syn på ting?

Hva slags syn har østen på norske jenter? Hva slags syn har øst-europa på skandinaviere? Hvem er det som roper jævla kviting, banker og sloss? Hvem er det som stjeler og herjer?

Vi er alle like og ulike, og vi liker alle å tro at vi er mer verdt en andre.. Hvorfor skal jeg være den som prøver å forandre noe som ikke kan forandres? Og hvem er du som sier at vi ikke prøver?

Hvem er det som doper ned jenter i syden? Voldtar? Dreper?

Ikke kom her og klag! Vær mot andre slik du vil at de skal være mot deg. I norge gjelder janteloven, og det er nok folk som ser stygt på innvandrere, eller folk med annen hudfarge. Men folk ser forskjell på hårfarge, om du kler deg slik eller slik. Rassisme er ikke bare enveiskjørt! Det er ikke naboen din som ser merkelig på deg og sier "se han der negeren!", det kan like så greit være du som sier "se han jævla kvite dritten"..

Jeg er dritt lei av all det snakket om at rassisme kun er noe utlendinger, folk med andre hudfarger osv møter, jeg er dritt lei syting og klaging!
Trådstarter
Få det her inn i hodet nå, enda en gang, jeg PEKER ikke på nordmen for faen og sier alle dere er rasister! helvete og!!! les igjennom det jeg har skrevet! jeg sier hvorfor er den generelle meninga at utlendinger er dritt og møkk, forskjellen på det hele er hvor mange voksne utlendiger peker på deg deg og sier hviting og tyv til deg og får deg til å føle deg dårlig?! ikke mange tror jeg, og da snakker jeg om godt voksne mennesker som kan være faren din eller morra di!

Fortell meg hvor mange voksne nordmenn det er som er sånn! DET skuffer meg, orker ikke diskutere mer! Hvis det er så mange i ditt nærmiljø som kaller deg for stygge ting og du føler at det er rasisme så sier jeg bare VELKOMMEN TIL UTLENDINGERS VERDEN!! føl uretten du og!

Hva faen har syden med saken å gjøre?!! Snakker om ditt land ikke om hvordan indianerene blir plaget i sør amerika! noe må du ha gjort for at folk misliker deg så ille! er du helt uskyldig?

Du skal vite at når NORDMENN mister hodet så tyr de til NEGER, SVARTE FAEN og DRA TILBAKE TIL DER DU KOM FRA! det har jeg aldri gjort mot noen!!! måten du skriver på sier meg at du er veldig sint pga av en urett som har blitt gjort mot deg! hmm la det gå utover utlendinger da, skal jeg fortelle deg hva urett som har blitt gjort mot meg hver dag uansett grad av rasisme så kan jeg begynne å skrive en STOR jævla bok!

Ser at du er fra Indre kautokeino, hvor mange utlendinger har du i ditt miljø da? virker som du sitter jævlig mye forran TV2 og Vg og leser om "OSS" og hva vi har gjort!!!!!!!!!!!!!!!!!!

*sorry er litt forbanna for måten noen har skrevet her!*
Normenne er generellt sett kalde og kjedelige, jeg, for min del, føler ikke for å si hei og smile til totalt ukjente personer jeg går forbi på gaten.
Så jeg kommer nok ikke til å si hei til deg.
- Men det gjør meg ikke til en rasist av den grunn.

Men er det ikke litt rasistisk av deg å si at "ingen", untatt vennene dine, tror du er en skurk og en jævla terroristisk konemisshandler som napper veskene til gammle damer og tagger "faen" i hver eneste undergrunn du ser?
Det er lov til å være litt mørkredd. Jeg er forbanna på måten du skriver på. Du klarer ikke å følge reglene på nFF engang. Nordmenn blir også kallt for møkk, dritt og tyv, bare så du vet det. Da jeg var i Oslo, gikk det tre dager før jeg så en nordmann. Ser ikke på meg som en rasist egentlig, men ville bare få ut dette.

"..Bare fordi jeg er utlending" er en velbrukt setning jeg hører ofte, som oftes er ren bullshit ettersom du får konsekvenser etter dine handlinger/oppførsel.

Vi har så totalt forskjellige kulturer og bakgrunn/oppvekst at det kan være vanskelig å bli integrerte.
Sist endret av iamzim; 26. januar 2008 kl. 01:18.
iamzim: Du snakker piss, basert på rasistiske klisjeer og Vigrid-argumentasjon. Jeg fryser på ryggen når du sier "VI nordmenn", fordi du ikke må tro at du snakker på vegne av andre enn deg selv.
En ting jeg misliker med innvandrere (sier ikke ALLE), er at når de får litt kritikk i mot seg, som ofte er berrettiget, så blir de sinna og takler det ikke. Det virker som om endel av "dem" ikke har særlig med selvinnsikt, både individuelt og kollektivt.
Trådstarter
Sitat av turboasmund
Hvorfor kommer du med dette på forumet her? Har vi gjort det noe? Er det noe VI kan hjelpe deg med?

EDIT: Nei, ikke missforstå! Har ingen ting imot deg, mener rett og slett at vi ikke kan få noe særlig nyttig ut av posten.
Vis hele sitatet...

Fordi jeg har lyst til å høre om andres meninger og erfaringer og prøve å forstå mer! kanskje du ikke får noe nyttig ut av det, men JEG gjør. Som kameraten min sier jeg tenker FOR mye, kanskje, men jeg tenker derfor er jeg til!:P Jeg spør for å finne ut ting som jeg har lurt på lenge, syns ikke noen spørsmål er for dumme. Tross alt, hvor mange ganger har ikke jeg fått høre: Går mora di med hijab, er du muslim, spiser du gris, hvor lenge har du bodd i norge, hvor mange søsken har du, jobber du, har du jobb, osv osv,

Noe som jeg hører hver gang jeg blir kjent med en ny person, slitsomt ja men jeg må jo svare for å ikke være respektløs, kan jo ikke nekte fordi jeg har hørt og sagt det tusen ganger før....tross alt denne personen vil bli kjent med meg, men hva har det å si at jeg er muslim spiser gris eller ikke, eller om mora mi går med hijab, ikke ho du vil bli kjent med?! eller:P
Slik ser jeg det:

Jeg møter daglig flere med utenlandsk opprinnelse og 90% av disse driver med kriminalitet og vold på en eller annen måte. Jeg hører de snakke om potet-jævlene (tydeligvis et ord de bruker om etniske nordmenn) de banka opp igår, ditt og datt de stjal igår osv. I tillegg ser jeg at de går løs på hverandre uten grunn og som regel alltid slår eller sparker noen. Dettte er det jeg ser daglig, og jeg får selvfølgelig mine inntrykk av dette. Det jeg ser av folk med annen utenlandsk opprinnelse er vold, kriminalitet og en ganske stygg tone til andre mennesker rundt dem. Jeg har desverre sett svært få som oppfører seg normalt. Det jeg har sett er mennesker som tar seg nær av det meste og oppfører seg særs dårlig.

Legger du til det jeg ser på tv og leser i avisen så sitter jeg igjen med et inntrykk av at "alle" utlendinger er gale og finner stor glede i kriminalitet og vold. Heldigvis vet jeg at mennesker, uavhengig av hudfarge kan være ganske så ansvarsløse og gale. Det jeg har sett er en så liten del at jeg ikke kan dømme noen på grunnlag av det.

Jeg tror mange opplever det samme som meg. Utlendinger som slår løs rundt seg, tar seg nær av den minste ting, er meget frekke i tonen og som skryter av sine stadige slosskamper og gjengoppgjør. Da kan det være lett å trekke en konklusjon dra alle under en kam.

Jeg vil også legge til at jeg har flere utenlandske venner. Noen av de utlendingene jeg kjenner er svært hyggelige, og noen er ikke fullt så hyggelige, på lik linje med at jeg kjenner flere etnisk norske som er lite hyggelige og omvendt.
Sist endret av docman; 26. januar 2008 kl. 01:40.
Trådstarter
Sitat av minigolf
En ting jeg misliker med innvandrere (sier ikke ALLE), er at når de får litt kritikk i mot seg, som ofte er berrettiget, så blir de sinna og takler det ikke. Det virker som om endel av "dem" ikke har særlig med selvinnsikt, både individuelt og kollektivt.
Vis hele sitatet...

HElt RIKTIG, sant som jorda en rund! men vi mennesker er forskjellige ikke alle er intelektuelle tenkere som går i seg selv
Sitat av Biffen
Fordi jeg har lyst til å høre om andres meninger og erfaringer og prøve å forstå mer! kanskje du ikke får noe nyttig ut av det, men JEG gjør. Som kameraten min sier jeg tenker FOR mye, kanskje, men jeg tenker derfor er jeg til!:P Jeg spør for å finne ut ting som jeg har lurt på lenge, syns ikke noen spørsmål er for dumme. Tross alt, hvor mange ganger har ikke jeg fått høre: Går mora di med hijab, er du muslim, spiser du gris, hvor lenge har du bodd i norge, hvor mange søsken har du, jobber du, har du jobb, osv osv,

Noe som jeg hører hver gang jeg blir kjent med en ny person, slitsomt ja men jeg må jo svare for å ikke være respektløs, kan jo ikke nekte fordi jeg har hørt og sagt det tusen ganger før....tross alt denne personen vil bli kjent med meg, men hva har det å si at jeg er muslim spiser gris eller ikke, eller om mora mi går med hijab, ikke ho du vil bli kjent med?! eller:P
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke mennesker som spør om sånt har så veldig lyst til å bli kjent med mora di eller vil prakke på deg gris. Jeg tror folk spør om dette fordi de ikke er vant til kulturen du kommer fra, ergo de spør seg frem til det de lurer på. Jeg tror ikke de spør for å være slemme, men det kan hende de ikke har så mange venner med samme kultur som deg, så de spør hvordan kultur du har. Selvfølgelig er det andre måter å spørre på, men å spørre om mora di går med hijab eller om du spiser gris, kan være deres måte til å finne ut mer om din kultur.

Om du har lyst til å integrere deg, synes jeg det er en fin ting å lære nordmenn som ikke kan så mye om deres kultur, litt om den. Jeg synes ikke du burde se det som negativt at folk spør om sånt, heller posetivt.
Siden Biffen setter første steg i sin egen salat, blir vel hele tråden litt paradoksal?
Docman: Trist å lese.. vansklig å forstille seg:S Sånn jeg har det? Jeg bor på beste bondeland, en liten kommune med ca 1450 innbyggerer. Er omtrent den eneste på min vgs som ikke har norsk utseende. Vi har to innvandrer fra Afrika, og en som er fra Irak. De fra Afrika er stille, og prøver å komme seg inn i miljøet. Han fra Irak er mere frampå, og er godt likt her, har mange venner, og alle kan språket.

Når vi har en privat vgs der 6/153 elever er av utenlandsk opprinnelse, kan du tenke deg hvordan det er for oss bygdis folk å komme til Oslo.. eller Bergen for eksempel.. de fleste her er ikke vant til innvandrer, dette er en av mange grunner til at fordommer skapes fort! Jeg mener at fordommer er et større problem enn rasisme..
Sist endret av Evig_liv; 26. januar 2008 kl. 01:52.
Sitat av docman
Slik ser jeg det:

Jeg møter daglig flere med utenlandsk opprinnelse og 90% av disse driver med kriminalitet og vold på en eller annen måte.
Vis hele sitatet...
Du tror kanskje ikke det sier noe om miljøet du vanker i? Dessuten vet du like godt som meg at 90% er noe forbanna tøv.

Jeg har møtt mange innvandrere i mitt liv, og ikke en eneste av dem driver med kriminalitet. Samtlige av dem er ordentlige folk slik om meg, og oppfører deg akkurat like bra som meg.

Biffen: Grunnen til at at det er kommet mange innlegg i denne tråden fra folk som åpenbart har sympatier fra politiske bevegelser på den ekstreme høyresiden, er at mange benytter sjansen til å spre drit og faenskap i alle tråder som handler om ikke-ariske mennesker.

Og til de som kommer med det sedvanlige oppgulpet om at "er ikke du litt rasist selv som mener at nordmenn behandler innvandrere som dritt": Hvordan tror dere det er å gå på gata, og få onde blikk av folk som passerer deg uten at du har gjort noe? Eller å hele tida bli spurt om man støtter islamske fundamentalister fordi man ikke har et norsk fornavn? Eller å bli spurt om man snakker norsk når man har bodd hele livet i Norge? Tenk litt over ting før dere poster, jævla idioter.
Trådstarter
Iallfall folkens nå skal dere høre

Hele grunnen til denne posten er at jeg som enhver av dere noen ganger gjør, sitter fast i mine egne tanker, jeg tenker selvfølgelig styggt om andre jeg og, og dømmer, men jeg er en person som ofte går i meg selv og prøver å se mine egne feil og rette opp i de.

Via deres svar og synspunkter har jeg fått innsikt i hvordan andre tenker, jeg har fått bedre forståelse for deres synspunkter og meninger, jeg respekterer det meste som har blitt skrevet. Dette er min "healing and understanding process" jeg prøver å se ting fra deres side og sammenligne det med min egen. Få erfaring og forstå andres tankemåte, vi er alle forskjellige og ser ting på hver vår spesiell måte, smaken er som baken som de sier.

Jeg ser positivt på alt i livet, alle mennesker rundt meg og erfaringer gjør meg til den jeg idag, og jeg syns at det er synd å sitte der med et problem, mitt problem, og ikke kunne gjøre noe md det. Jeg har lyst på innsikt i andres tankemåte rett og slett og løse MITT problem selv, og ikke la det gå utover andre mennesker uansett om de er svarte, hvite, gule, grønne, rasister, fascister, jøder, muslimer, kommunister, nordmenn eller marsboere!
Men kan dere klandre dem så veldig da?

Innvandrere kommer til Norge, som er ett av verdens beste land å bo i. Her får de all verdens muligheter. De får mulighet til utdannelse, jobb, de får penger, sosiale aktiviteter m.m.

Når da (misforstå meg rett) endel av innvandrerene kaster bort alt dette og starter med kriminalitet i stedet, er det da uforståelig at folk kanskje blir litt irritert? De har allverdens muligheter til å leve et liv innen for loven, men velger istedet å starte kriminelle handlinger. Som igjen koster staten og skattebetalerne ekstra penger. For de må huske hvem de får pengene av. Det er jo tross alt oss skattebetalere. Og nei, jeg mener ikke at de skylder oss noe. Men likevel, det er jo trist å se at mange av innvandrerne kaster bort mulighetene sine.

Og når det gjelder integrering, så mener jeg at innvandrere bør skjerpe seg også, og ikke bare klage. Endel av dem er veldig innesluttet og holder seg kun sammen med "sine egne". Hva vil de vi skal gjøre da? Skal vi gå bort til en gjeng med feks. somaliere og spørre om de vil være med på kino? Det skjer jo selvsagt ikke. Om de hadde prøvd å åpne horisonten sin litt, så kunne de sett at ikke alle nordmenn er rasister og fordomsfulle rikinger.
DonTomaso: Hvordan kan du konkludere med at mine 90% er noe forbanna tøv? Jeg tenkte meg grundig om før jeg skrev noe og følte det ble riktig. La oss si jeg kjenner til rundt 20 personer med utenlandsk opprinnelse, og i mitt miljø driver ca. 90% av disse med en form for kriminalitet og vold. Naskingen jeg ser på nærbutikken går selvfølgelig under kriminalitet og det er så mye mer. At du uttaler at mine ord bare er tøv uten å kjenne til situasjonen er helt bak mål. Det fremgår også tydelig i mitt innlegg over at jeg ikke på noe måte er en rasist.

Jeg forteller hvordan det står til i mitt miljø, og du forteller om ditt. Punktum.
**Innvandrere kommer til Norge, som er ett av verdens beste land å bo i. Her får de all verdens muligheter. De får mulighet til utdannelse, jobb, de får penger, sosiale aktiviteter m.m.

Når da (misforstå meg rett) endel av innvandrerene kaster bort alt dette og starter med kriminalitet i stedet, er det da uforståelig at folk kanskje blir litt irritert? De har allverdens muligheter til å leve et liv innen for loven, men velger istedet å starte kriminelle handlinger.**

Minigolf: Altså, alle innvandrer er ikke like. Alle innvandrer har ikke samme formål med å komme hit, Alle innvandrer er ulike. Og når det gjelder integrering kan jeg ikke uttale meg, kjenner en utlending som har flyttet hit, og han er grei. Hadde jeg bodd i en storby hadde garantert synet mitt på dette vert helt annerledes.
Sist endret av Evig_liv; 26. januar 2008 kl. 01:56.
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
Pøh, tøv.

Synes innvandrere får like god behandling som oss, okei see på det slik.

En mann med et annet fødelsesland en Norge kjører buss (Foreksempel) okei, men problemet er at jeg hører ganske så ofte at dette peker personen ut og kan sette han/henne i bås jeg synes ikke det er et påskudd (Faktisk mange som bruker det) bussjåfør trenger ikke være et dårlig yrke.

Kanskje de ser på bussjåfør som en ganske relax jobb med tilfredstillende lønn. Tenk på at selv om de kommer til Norge trenger ikke bety at de er fattige, men de kommer ifra skjerpede områder og vet og leve økonomisk og vet derfor hva som er livsnødig og hva som ikke er livsnødig.

Så har man også folk som kommer ifra andre land en Norge som har muligheten til og tørke seg i ræva med gullpapir akuratt som røkke.

Personlig ser jeg på innvandrere som den vanlige nordmann, grunnen til at du hører mer om kriminalitet blandt menn/kvinner med utelandsk opprinnelse er at pressen både i Norge og andre land er for triggerhappy på og få ut nyheter om innvandrere som gjør ugagn, mens de som er norske blir skjult mer nedi støvet.

Slik du formulerer deg så vil jeg heller ikke lese førsteposten din på grunn av svarene blant annet fra DonTomaso og andre viser at det du kommer med er rent piss og er ikke til og høre på.

Bare tenk over det, dere har alle vært utlendinger.
Sitat av DonTomaso
Du tror kanskje ikke det sier noe om miljøet du vanker i? Dessuten vet du like godt som meg at 90% er noe forbanna tøv.

Jeg har møtt mange innvandrere i mitt liv, og ikke en eneste av dem driver med kriminalitet. Samtlige av dem er ordentlige folk slik om meg, og oppfører deg akkurat like bra som meg.

Biffen: Grunnen til at at det er kommet mange innlegg i denne tråden fra folk som åpenbart har sympatier fra politiske bevegelser på den ekstreme høyresiden, er at mange benytter sjansen til å spre drit og faenskap i alle tråder som handler om ikke-ariske mennesker.

Og til de som kommer med det sedvanlige oppgulpet om at "er ikke du litt rasist selv som mener at nordmenn behandler innvandrere som dritt": Hvordan tror dere det er å gå på gata, og få onde blikk av folk som passerer deg uten at du har gjort noe? Eller å hele tida bli spurt om man støtter islamske fundamentalister fordi man ikke har et norsk fornavn? Eller å bli spurt om man snakker norsk når man har bodd hele livet i Norge? Tenk litt over ting før dere poster, jævla idioter.
Vis hele sitatet...
Jeg må virkelig rette deg her. Det du kommer med her nå, det er en fordom på lik linje som det du opprinnelig klager på.

Selv om folk er imot størrelsen på dagens innvandring, og selv om folk har guts til å si at de er litt misfornøyd med hvordan innvandrer-problemstillingen har blitt løst, så betyr ikke det at de er "høyre-ekstremister". Det er så feil som du kan ta.

Og for å snu på det du sier om at hvor kjipt det er for deg å bli sett stygt på hver gang du går ned gaten din, og hvor kjipt det er å bli spurt om du snakker norsk. Tenk hvor kjipt det er å gå i den gaten du har gått i hele ditt liv, hvor du har følt deg trygg og sikker, for så å plutselig en dag bli ranet av en gjeng med personer som har vært så heldige å få komme inn i dette landet? Tenk hvor kjipt det er å måtte ha med deg en person når du går i "belastede" strøk fordi du er redd for å ha blitt voldtatt, som er i den samme gaten som du pleide å leke helt trygt i som barn? Tror ikke du det også er litt kjipt?

Som jeg sa i en tidligere post. Endel innvandrere virker som om de har problemer med selvinnsikt. Det er viktig at de også ser saken fra "vår" side, før de begynner å skrike om hvor fæl vi nordmenn er.
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
Okay se på det slik minigolf.

Foreldrene dine flytter til Afrika, du blir født hvithudet såklart for det er vell det som er best, hæ?
15 år senere vandrer du i gaten alene, du blir hele tiden spurt om du snakker afrikansk.

Det blir samme greia, og nei det er ikke vondt og bli spurt om du snakker hverken Norsk eller Afrikansk. Slike spørsmål er faktisk ikke farlige.
Sitat av comi
Pøh, tøv.

Synes innvandrere får like god behandling som oss, okei see på det slik.

En mann med et annet fødelsesland en Norge kjører buss (Foreksempel) okei, men problemet er at jeg hører ganske så ofte at dette peker personen ut og kan sette han/henne i bås jeg synes ikke det er et påskudd (Faktisk mange som bruker det) bussjåfør trenger ikke være et dårlig yrke.

Kanskje de ser på bussjåfør som en ganske relax jobb med tilfredstillende lønn. Tenk på at selv om de kommer til Norge trenger ikke bety at de er fattige, men de kommer ifra skjerpede områder og vet og leve økonomisk og vet derfor hva som er livsnødig og hva som ikke er livsnødig.

Så har man også folk som kommer ifra andre land en Norge som har muligheten til og tørke seg i ræva med gullpapir akuratt som røkke.

Personlig ser jeg på innvandrere som den vanlige nordmann, grunnen til at du hører mer om kriminalitet blandt menn/kvinner med utelandsk opprinnelse er at pressen både i Norge og andre land er for triggerhappy på og få ut nyheter om innvandrere som gjør ugagn, mens de som er norske blir skjult mer nedi støvet.

Slik du formulerer deg så vil jeg heller ikke lese førsteposten din på grunn av svarene blant annet fra DonTomaso og andre viser at det du kommer med er rent piss og er ikke til og høre på.

Bare tenk over det, dere har alle vært utlendinger.
Vis hele sitatet...
Hva i alle dager begrunner du dette med? Hvor har du hørt at media støver ned det kriminelle nordmenn gjør? DETTE er en begunnelsesløs påstand, ikke det jeg kommer med.

Jeg kommer med egne meninger og hvordan jeg ser på ting. Og jeg har da aldri sagt at alle innvandrere som kommer hit er fattige? Da må du ha misforstått. Men de som trenger noe, de får all mulig hjelp til å få det.
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
Det inlegget var ikke rett mot deg, ta deg en tur innom "Jeg tar meg for nær" tråden.
Sitat av comi
Okay se på det slik minigolf.

Foreldrene dine flytter til Afrika, du blir født hvithudet såklart for det er vell det som er best, hæ?
15 år senere vandrer du i gaten alene, du blir hele tiden spurt om du snakker afrikansk.

Det blir samme greia, og nei det er ikke vondt og bli spurt om du snakker hverken Norsk eller Afrikansk. Slike spørsmål er faktisk ikke farlige.
Vis hele sitatet...
Har jeg noen gang påstått at jeg mener at det er best å bli født hvithudet? Du hinter ihvertfall til at dette er min mening fordi jeg tør å utfordre enkelte innvandreres oppførsel, og da må jeg få lov å spørre: er ikke dette fordommer?

Bortsett fra det så skjønner jeg ikke helt hva du vil fram til med den posten din. Om jeg hadde vært en innvandrer i Afrika, så hadde jeg visst hvordan du har det? Det er meget mulig, bortsett fra at land i Afrika er tildels underutviklet i forhold til Norge.

Sitat av comi
Det inlegget var ikke rett mot deg, ta deg en tur innom "Jeg tar meg for nær" tråden.
Vis hele sitatet...
Nei, men du kan vel likevel svare på spørsmålene mine?
***Og for å snu på det du sier om at hvor kjipt det er for deg å bli sett stygt på hver gang du går ned gaten din, og hvor kjipt det er å bli spurt om du snakker norsk. Tenk hvor kjipt det er å gå i den gaten du har gått i hele ditt liv, hvor du har følt deg trygg og sikker, for så å plutselig en dag bli ranet av en gjeng med personer som har vært så heldige å få komme inn i dette landet? Tenk hvor kjipt det er å måtte ha med deg en person når du går i "belastede" strøk fordi du er redd for å ha blitt voldtatt, som er i den samme gaten som du pleide å leke helt trygt i som barn? Tror ikke du det også er litt kjipt? ***

Minigolf: så om du hadde blitt voldtatt i en gate, hadde det vært mere sannsynlig at det hadde vert en innvandrer enn en norsk? neida, jeg ser hvor du vil
Trådstarter
Nå snakkes det forbi hverandre og pekefingeren kommer fram, hadde jeg hatt mulighet for det skulle jeg ha invitert dere alle hit så kunne vi ha funnet på noe, og blitt kjent med hverandre, blir litt dumt å slenge dritt uten å kjenne hverandre syns jeg.

Jeg vil være den første til å rekke ut hånda mi, uansett om du hater meg eller ikke, gi folk en sjangs så ser du, hvis noen av dere blir banka opp fordi dere var hyggelige så skal jeg love dere med hånda på hjertet at jeg kommer og snakker fornuft i hodet på den personen!
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
Unnskyld meg, men nå blander du to poster som ikke henger sammen. Men den siste posten (Hvis det er den du prater om). Du snakker om et nabolag som visstnok skulle være så trygt, men så kommer det innvadrere og du babler om at folk må ha med seg folk for ikke bli voldtatt etc. Siden denne tråden handler ganske mye om hudfarge regner jeg med det er det du snakker om.

Hvis ikke så lurer bare på, er det svensker, dansker eller hvem refferer du til?.
For å si det sånn: 1/3 av det norske fengsel består av ikke-vestlige innvandrere. You do the math. Og dette er overhodet ikke rasistisk. Hadde jeg sagt at jeg hatet alle innvandrere og ville drepe dem, da hadde det vært rasistisk. Dette er fakta, du får dra konklusjonen sjøl
Sitat av minigolf
For å si det sånn: 1/3 av det norske fengsel består av ikke-vestlige innvandrere. You do the math. Og dette er overhodet ikke rasistisk. Hadde jeg sagt at jeg hatet alle innvandrere og ville drepe dem, da hadde det vært rasistisk. Dette er fakta, du får dra konklusjonen sjøl
Vis hele sitatet...
Kilde på det første? Og ja.. det stemmer, rasisme og fordommer takles likt i mange situasjoner.
Feks.
Rasisme: "Jeg er hvit, den ariske rasen er bedre enn de som er brune, de er dummere enn oss". "Du er dum, bare fordi du er svart, alle svartinger er dumme" Fordom: "Jeg synest vi burde sende alle innvandrer ut av Norge, har hørt så mye bullshit om de"
Sist endret av Evig_liv; 26. januar 2008 kl. 02:29.
Ser ikke på meg selv som veldig rasistisk. Har flere utenlandske venner og stoler fullt og fast på dem. Møter jeg noen på gata eller på fest bryr da også hudfargen meg svært lite.

Jeg kan derimot tenke litt rasistisk om jeg ser 2-5 ungdommer av utenlandsk opprinnelse henge sammen. For meg er det fort gjort å tenke "gjeng" og ikke bare et par kompiser som vanker sammen.

Tror ikke det finnes nordmenn (eller folk generelt for den sags skyld) uten fordommer. Det finnes bare de av oss som skjønner hva som kan sies og hva som bør holdes inne. Som regel er fordommene spesielt rettet mot de som har røtter i et folk som enten driver eller drev med noe jævlig. Selv er jeg halvt tysk og får fra noen spørsmål som "Er du medlem av hitlerjugend?". Det er ofte fra halvkamerater eller bekjente og de vil igrunn bare tøyse. Jeg blir virkelig ikke såret av det, men blir ofte irritert over at det virkelig finnes nordmenn som fortsatt klarer å oppføre seg som småbarn angående noe som skjedde for så lenge siden.

Det viktigste for deg er vel kanskje å bevise hvor feil alle du møter tar av deg? At du egentlig er som dem, noe de sikkert vil merke om de blir kjent med deg.
Sist endret av Zepplin; 26. januar 2008 kl. 02:33.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av minigolf
For å si det sånn: 1/3 av det norske fengsel består av ikke-vestlige innvandrere. You do the math. Og dette er overhodet ikke rasistisk. Hadde jeg sagt at jeg hatet alle innvandrere og ville drepe dem, da hadde det vært rasistisk. Dette er fakta, du får dra konklusjonen sjøl
Vis hele sitatet...
BULLSHIT!
http://www.ssb.no/a_krim_tab/tab/tab-2007-09-19-34.html
94.8% av dei som blir domfelt er fra Europa eller USA. Då *nekter* eg å tru at 33% av dei innsette står for mindre enn 5% av dommane...

Edit: bullshit er sterkt ord. La oss moderere det til at eg gjerne vil sjå litt grundigere dokumentasjon på påstanden, sidan den ser ut til å vere meget urimeleg.
Sist endret av vidarlo; 26. januar 2008 kl. 03:17.
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
vidarlo:

Fatter ikke du gidder og diskutere med han, han er tydlighvis en stor fan av nazismen og amerikanske filmer.
vidarlo: Mulig han regnet med de som er født i Norge, eller som har vært her såpass lenge at de har norsk statsborgerskap. Prøver ikke å støtte tallene hans, men vil hvertfall gjøre det delvis mer sannsynlig.
Dette er vel heller en statistikk for alle straffer i 2006, og ikke over fengselsinsatte..?
Blir vel litt feil...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av beltespenna
Dette er vel heller en statistikk for alle straffer i 2006, og ikke over fengselsinsatte..?
Blir vel litt feil...
Vis hele sitatet...
Den er nok neppe meir enn veiledande, men eg vil finne det rart om 5% av dei straffedømte står for 1/3 av dei innsette.

Merkeleg nok ser det ikkje ut til å finnast statistikk fra SSB på bakgrunnen til dei innsette, det er jo eigentleg litt synd...
På landsbasis utgjorde utenlandske statsborgere pr. 30.09 2002, 15 % av fangebefolkningen. I tillegg kommer noen av utenlandsk opprinnelse, men med norsk statsborgerskap.

Kilde

Bare et kjapt søk.. Sier ikke at dette er til å stole på..
Sist endret av beltespenna; 26. januar 2008 kl. 04:02.
Du er min venn
niigu's Avatar
Det å være integrert handler vel mest om å leve sitt eget liv på en best mulig måte i et fremmed land med en fremmed kultur. Det handler også om å bli kjent med kulturen og rutinene i landet man bor i, slik at man ikke oppnår kulturklæsj og unødvendige misforståelser.

Har forsåvidt en del venner som er av utendlandsk opprinnelse som jeg prater en del med om dette temaet, både med Arabere og Somalere. Tro meg, så lenge man skjønner hverandre, er det ingenting som kan skape konflikter, men diskusjoner og debatter er det alltid plass til. Det bygger forståelse.

Norge er fortsatt et gangske kulturblindt land, og det tar antageligvis lang tid før utlendinger og etniske blir "vant" å ikke se dumt på hverandre basert på fysiske trekk. Det du sier om å smile til hverandre hjelper. Ikke at man får en chain-of-reaction-a-la-bankreklame-happening, men det hjelper. Godt sagt, akkurat det.
Sist endret av niigu; 26. januar 2008 kl. 03:25.
Sitat av niigu
Det å være integrert handler vel mest om å leve sitt eget liv på en best mulig måte i et fremmed land med en fremmed kultur. Det handler også om å bli kjent med kulturen og rutinene i landet man bor i, slik at man ikke oppnår kulturklæsj og unødvendige misforståelser.
Vis hele sitatet...
Mhm, og angåendes det med kulturklæsj, misforståelser osv. anbefaler jeg filmen Crash
Sitat av ProtoZ

Etter det jeg personlig har observert har mennene/guttene i huset i prinsippet mer makt enn kvinnene/jentene. Derfor er det vanskelig for mor å oppdra sønnene når hun blir tvunget til å sitte på sidelinjen uten utøvende makt til å gi "smekk på fingrene" når det trengs.
Vis hele sitatet...
Er ingen som tvinges... Men når man kommer fra en kultur det er vanli å være hjemme med barna - og skal integreres i en kultur der det slett ikke er vanlig - virker det da ikke mot sin hensikt å gi mor penger for å sitte hjemme? Tror du hun lærer språk og kultur av det?
Sitat av ProtoZ
For å unngå dette må kvinnen ut av heimen og lære norsk og få innsikt i norsk kultur og verdier, som du sier

Pengestøtten er der fordi foreldre skal kunne ha mer tid sammen med barna, i stedet for på jobb.
Vis hele sitatet...
Ser du ikke at du motsier deg selv? Kommer man fra en kultur der det er vanlig å være hjemme med barn, dette er det man helst vil, og man i tillegg får penger for det - hvorfor ikke da være hjemme med barn, og ikke lære norsk? Arbeidslivet integrerer, det skjønner du vel?

ut av heimen - penger for å bli hjemme i heimen med barna. Døm selv...
Beklager sent svar Mullah.

Sitat av Mullah
xtapolapocetl: Du er naturligvis tilgitt disse overtrampene. At du er uenig i mitt bruk av ordet rasisme er greit for meg, jeg kan se hva du mener.
Vis hele sitatet...
Godt. - Jeg skal på min side innrømme at jeg kan være litt av en kverulant til tider.

Menneskets historie har fordommer som et gjenngående tema og det poenget er greit nok, men det jeg sa i originalposten var at Norge som nasjon er ganske ferske hva angår innvandring. Som du sier har det blitt bedre siden 80-tallet, og takk gud for dét, men du ser ikke ut til å ville se at det er en forskjell på grunnløse fordommer mot en random utenlandsk mann på gata og generelle fordommer mot homofili og homofile, eller hvordan jantelovens fordommer spiller inn når man snakker om metalheads, gothere og nå også emoer.
Vis hele sitatet...
Her er jeg ikke helt med. Jeg anser fordommer mot både utlendinger og spesifikke undergrupper i samfunnet som stort sett grunnløse, mer etter neste quote:

Jeg sier ikke her at fordommer mot innvandrere er viktigere enn fordommer mot homofile, men det er en vesentlig forskjell. Man anerkjenner de homofile som en del av sin befolkning, mens man gjør et skille mellom seg og innvandrere som om vi ikke alle var mennesker og at innvandrerene også kan bidra til samfunnet - gjerne i form av arbeid og eksotisk mat, men også med sine "egne" homser og gothere
Vis hele sitatet...
Husk at homofil omgang mellom menn var forbudt ved lov i Norge fram til 1972, og homofili i seg selv var en psykiatrisk diagnose frem til 1977. Selv om de var etnisk norske vil jeg påstå at de ikke var anerkjent som en likeverdig del av befolkningen. Mine egne foreldre mente i alle år at det var noe galt med homofile, helt til min lillesøster kom ut av skapet for tre-fire år siden.

Og for å trekke BM-parallellen enda et hakk; langhåra, svartkledde metalheads/goths var uglesett og sett ned på lenge før Greven og kirkebranner overtok mediabildet på 90-tallet. Min egen bestemor har fortalt meg at hun var livredd menn med langt hår og ringer i ørene, helt til jeg etterhvert ble en av dem, og hun med egne øyne kunne se at jeg fremdeles var godgutten hennes til tross for mitt noe utradisjonelle utseende og stil.

Jeg tror også mange av de som har generelle fordommer mot mørkhudete utlendinger rett og slett ikke har nok erfaring med disse. Dog har jeg ikke problemer med å forstå mye av det, mer etter neste quote:

Nordmenn er fryktelig fordomsfulle. Det har blitt bedre, men jeg synes ikke vi har det for godt bare fordi det ikke lenger er legitimt å skrike pakkis på gata eller på andre måter utøve fordommene sine tydelig offentlig.
Bare fordi nordmenn ikke lenger ser det eller engang vedkjenner realiteten av sine egne holdninger betyr det ikke at det ikke forsatt er et stort problem og til belastning for de som må tåle det.
Vis hele sitatet...
Her er jeg helt enig med deg, og jeg skal medgi at du har rett i at det muligens er en forskjell på etnisk-baserte fordommer og andre. Mens de aller flese nå har skjønt at det å ha en utradisjonell frisyre eller klesstil (eller seksuell legning, etterhvert) ikke automatisk medfører store negative avvik, virker de etnisk-baserte fordommene å være noe mer seiglivede.

Dog kan jeg forstå dette, spesielt hos eldre eller folk fra hinsides døliattendei. For mens de fleste vel har kommet over banale fordommer basert på ting som hudfarge, klær eller eksotisk matlukt, har presseoppslag om voldelige gjenger tatt over (men dette er vel allerede diskutert til døde i denne tråden).

Jeg kan også forstå at folk som faktisk har erfaring med forskjellige innvandrergrupper er generaliserende og fordomsfulle, da jeg selv har opplevd på nært hold vanskelighetene som kan oppstå når f.eks. norsk og somalisk kultur møtes. Som tidligere nevnt har jeg vært, og er, overordnet for bl.a. en gruppe somaliere, og jeg kan love deg at dette har bydd på store utfordringer underveis. Jeg har dog klart å holde på troen om at alle er grunnleggende gode, og at det som skal til for å få til et fruktbart samarbeid er dialog, ikke sjefing og overkjøring med en ovenfra-og-ned-holdning, noe som har gitt gode resultater. Men alle er ikke like tålmodige, så selv om jeg ikke mener det skal godtas, har jeg forståelse for fordommer hos både nordmenn og utlendinger.

Uansett, jeg sklir ut her, og tror jeg har fått frem det jeg ville ang. den opprinnelige diskusjonen vår. Jeg har egentlig mye mer å si om emnet, men det får bli senere i tråden eller i en annen tråd.
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Bedre sent enn aldri!

Da er vi stortsett enige om alt (ALT!), for selv jeg kan forstå fordommene mot innvandrere og føle frustrasjon. Denne ideen om grunnløse fordommer skal jeg likevel kort prøve å forklare bedre.

En random mørkhudet mann er ute og går på gaten. Instinktivt kommer det opp et skjold av fordommer fra deg (ikke deg-deg nødvendigvis), og du har alle slags rare tanker om negeren. Kanskje han er somalier, kanskje han er voldelig, kanskje han har voldtatt norske jenter, kanskje han lukter rart, kanskje han har noe imot at du ser på han, osv.
Jeg vet ikke hvem han er, men det kunne jo hende at han er oppvokst i Norge og kanskje til og med har han to norske adoptivforeldre. Kanskje han er homse og det er derfor han svinger så morsomt når han går, og ikke fordi han er ruset

Men vi ser ikke et menneske, for om vi hadde gjort det hadde vi ikke brydd oss om han - akkurat som vi ikke bryr oss om alle andre. Og slik er disse fordommene litt ekstra grunnløse for meg. Og derfor har jeg en tilbøyelighet mot å rope rasisme.

Flott at søsteren din er ute av skapet, og kanskje like flott at dine foreldre ble satt i en situasjon der de ble nødt til å tenke. Folk gjør vanligvis ikke det, og da er det ikke rart at man ender opp med feil konklusjon.
Har søsteren din deltatt i noen heite videoer forresten?
Sitat av Torefaen
Hvis jeg forsto deg rett, så lurer du på hvorfor det er mye rasisme i norge?

Personlig dømmer jeg ikke folk før jeg har blitt kjent med dem, og jeg kan med sikkerhet si at jeg ikke liker innvandrerne i lillehammer. (de jeg kjenner da.)
Jeg har uttalige grunner til å ikke like dem, og noen få for å faktisk like dem.
Vis hele sitatet...
Posten til torefaen inneholder en drøss mer tekst, men laange quote-bokser er kjett O.o


Jeg så enig, så enig. Sagt på en kort, bestemt måte; Jeg har ikke noe imot mennesker med annerledes etnisk bakgrunn, men jeg liker ikke folk som ikke oppfører seg..!

Dessverre er det faktisk en majoritet av innvandrerene i Lillehammer som er unge - og som prøver å leke småkonger. Det ble Norge kvitt for lenge, lenge siden.. Et nytt uttrykk som har kommet opp på Lillehammer (som jeg beklager å formulere, men som kan gi nyttig tilleggsinformasjon):
Containergangster. Det er de personene som blir smugla inn i lander i containere, som kommer og tror de er noe. Én dessverre til før jeg gir meg: Dette er en slem måte å framstille innvandrerene på, men flertallet (av de i Lillehammer hvertfall) oppfører seg som de fortjener å få denne betegnelsen slengt etter seg.

EDIT: Åja, også til den positive delen: Hvis du oppfører deg som man bør oppføre seg, [Sett inn navn på utsatt her], er det synd du ikke blir respektert Jeg er nordmann selv, men skammer meg på vegne av oss alle for at enkelte miljøer ikke takler innvandrere.
Sist endret av excubated; 26. januar 2008 kl. 13:34.
Sitat av Mullah
Mushy: Du kan som sagt holde dine "grader av respekt" for deg selv. Det er ikke tullete å respektere andre, men du kan ikke ta en boks med bæsj, lime på en "sjokolade"-lapp og si at det er sjokolade.
Eller, jo, det er jo det som er poenget. Du både kan og har gjort nettopp det. Og jeg vil ikke ha.
Vis hele sitatet...
Kall meg treg, men denne metaforen tok jeg ikke helt. Hva mente du?
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Mushy: Jeg mener ganske enkelt bare at du forveksler respekt med noe annet.
Sitat av Mullah
Mushy: Jeg mener ganske enkelt bare at du forveksler respekt med noe annet.
Vis hele sitatet...
Hah, da så . Takk.

Vel, det er jeg ikke sikker på. Jeg mener ikke "jeg har stor respekt for vedkommene" - men at det er en medmenneskelig respekt tilstede. Om jeg bruker ordet feil, er det i allefall på grunn av mangelen på bedre ord i mitt vokabular. Som riktignok ikke er så stort.
Her er det tydeligvis mange som snakker på bakgrunn av forskjellige erfaringer. Jeg vil tro det er stor forskjell på å komme fra Oslo og Trondheim, eller enda tettere, oslo øst eller oslo vest. Det jeg mener, er at feks folk fra oslo vest skal være litt forsiktig med å snakke om ting de ikke har noe peiling på. Hvordan kan de fortelle meg hva som er riktig, når nærmest utlending er Ali eller Hans Grüber, som er venn av en venn av en søster?

Greit nok, her overdriver jeg veldig, men folk som ikke opplever dette hver dag, som ikke har noe av dette rundt seg, bør heller ikke delta i diskusjonen.

Jeg kan helt ærlig si at 70% eller mer av utlendingene jeg kjenner har begått alvorligere kriminalitet enn å laste ned Ole Ivars gullplate
Hvem som helst kan fortelle deg hva som er riktig vedrørende integrering i det norske samfunn, uavhengig hvilket del av landet du kommer fra.