Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1508
Har bestilt et rør med LYFT snus fra Sverige. Er klar over at det i utgangspunktet ikke er lov iht dagens loverk for import av snus og tobakk (selv om Lyft er tobakksfri) derfor satt vi verdi under 350,- og innholds kode for tyggegummi.

Men pakken ble stoppet, og har nå fått betalingskrav på 246,- der 197,- er fortollingsgebyr, 40,- er mva og 9,- er toll.

1) Hvordan kan det ha seg at den ble stoppet, skal man tro det er en stikkprøve, eller manglende info på innholds beskrivelse kanskje?

2) I betalingslinken står det: Innholdsbeskrivelse SkrÃ¥tobakk og snus, hvilket må bety at de kjenner til innholdet. Hvorfor beslaglegger de ikke denne sendingen, men heller sender betalingsoppfordring? Kan jeg stole på at jeg får sendingen om jeg betaler?
Gratulerer du ser ut til å ha spart deg for en drøy hundrings minus evt. frakt fra sverige.

Aldri hørt om at slikt sklir gjennom tollen, du må ha hatt flaks?
Spør om de ikke har gjort en feil ved å slippe pakken inn, siden det er ulovlig.
350 kroners regelen ble fjernet for en stund siden. Det må betales mva og evt. toll fra første krone nå.

Hvis den utenlandske nettbutikken ikke tar ansvar for å betale inn norsk mva vil det også påløpe et fortollingsgebyr fra den som utfører tjenesten for deg ved innførsel.
Sist endret av Lilleoslo; 23. februar 2021 kl. 19:50.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Gratulerer du ser ut til å ha spart deg for en drøy hundrings minus evt. frakt fra sverige.

Aldri hørt om at slikt sklir gjennom tollen, du må ha hatt flaks?
Vis hele sitatet...
Hehe, nå var det ikke for å spare så mye penger jeg dro i gang dette, mer for at nikotin-poser ikke selges i Norge og at Coronaen gjør det utfordrende å komme seg på harry handel.

Tja flaks og flaks, nå er nå innholdskode og verdien "trikset" med, så det burde vel være mulig å få slike pakker igjennom (?) eller det er vel det jeg prøver å finne ut av, om det var hell i uhell, eller veldig uflaks..
Sitat av mainmike Vis innlegg
Har bestilt et rør med LYFT snus fra Sverige. Er klar over at det i utgangspunktet ikke er lov iht dagens loverk for import av snus og tobakk (selv om Lyft er tobakksfri) derfor satt vi verdi under 350,- og innholds kode for tyggegummi.

Men pakken ble stoppet, og har nå fått betalingskrav på 246,- der 197,- er fortollingsgebyr, 40,- er mva og 9,- er toll.

1) Hvordan kan det ha seg at den ble stoppet, skal man tro det er en stikkprøve, eller manglende info på innholds beskrivelse kanskje?

2) I betalingslinken står det: Innholdsbeskrivelse SkrÃ¥tobakk og snus, hvilket må bety at de kjenner til innholdet. Hvorfor beslaglegger de ikke denne sendingen, men heller sender betalingsoppfordring? Kan jeg stole på at jeg får sendingen om jeg betaler?
Vis hele sitatet...
Det er selvsagt umulig å vite hvorfor den ble stoppet. Kan være stikkprøve, kan være mistanke fordi avsender har historikk på å feilmerke (tidligere avdekket ved f.eks. stikkprøver), eller til og med deteksjon ved scan e.l., det siste vet sikkert noen noe om, skjønt om de leser innlegget er vel mer usikkert..!

Hva gjelder punkt to, så vil jeg ikke stille som garantist, men jeg tror du får den hvis du betaler tollen. Og jeg ville sjekket reglene, for det er slett ikke sikkert det er ulovlig å IMPORTERE selv om det er forbudt å SELGE. Jeg bodde i Frankrike i mange år og importerte snus fra Sverige uten noen problemer, og det var fullt tillatt til eget bruk, men var og er forbudt å selge i EU utenom Sverige.

Sitat av Mekkern Vis innlegg
Spør om de ikke har gjort en feil ved å slippe pakken inn, siden det er ulovlig.
Vis hele sitatet...
Men er det det? Kan det ikke være at tobakksfrie nikotinprodukter er ulovlige å selge i Norge, men fullt lovlige å importere?

Jeg importerte snus til Frankrike i noen år. Fullt lovlig. Fikk levert på kontoret (så jeg slapp å gå på postkontoret) til og med! Men det var og er ulovlig å omsette snus i Frankrike (og resten av EU unntatt Sverige som fikk unntak da de ble med).

Eksempel: piratkopier er lov å innføre, men ikke å omsette. https://e24.no/privatoekonomi/i/70jJ...or-privat-bruk
Sist endret av Korketrekker; 23. februar 2021 kl. 20:06. Grunn: Legge til et eksempel.
Sitat av Korketrekker Vis innlegg
Men er det det? Kan det ikke være at tobakksfrie nikotinprodukter er ulovlige å selge i Norge, men fullt lovlige å importere?
Vis hele sitatet...
Tror nok ikke det er lov: https://www.toll.no/no/varer/alkohol...tobakk_og_snus

I praksis er det ikke mulig for privatpersoner å importere tobakksvarer, da det er strenge krav til merking. Det er forbudt å innføre nye former for tobakks- og nikotinholdige produkter. Dette følger av forskrift om forbud mot nye tobakks- og nikotinprodukter § 2.

Etter Helsedirektoratets vurdering er tobakksfri snus med innhold av nikotin et nytt nikotinprodukt etter denne forskriften. Tilsvarende gjelder såkalte Heat not burn produkter, slik som for eksempel Iqos. Dette er produkter som faller innunder forbudsforskriften.


Sitat av Lilleoslo Vis innlegg
350 kroners regelen ble fjernet for en stund siden. Det må betales mva og evt. toll fra første krone nå.

Hvis den utenlandske nettbutikken ikke tar ansvar for å betale inn norsk mva vil det også påløpe et fortollingsgebyr fra den som utfører tjenesten for deg ved innførsel.
Vis hele sitatet...
Ja, kjenner til disse regel endringene fra i fjor. Men det er litt uklarhet der også, i en "overgangsperiode" (angivelig perioden der man "venter" på at alle utenlandske nettbutikker skal få i gang denne VOEC ordnignen) skal man fortsatt kunne bestille pakker med verdi under 350,- uten ekstra avgifter ettersom jeg forstår:

Varer med verdi opptil 350 kroner vil du normalt motta i postkassen

Posten vil inntil videre ikke fortolle de fleste lavverdisendinger (verdi inntil kr 350) før det nye regelverket er implementert. Når det er på plass vil det komme en løsning for betaling av mva, toll og fortolling på posten.no før du tar varene i bruk.


(kilde: https://www.posten.no/fortolling/motta-fra-utlandet)

Så da kan man jo lure på hvor lenge denne perioden varer og når dette angivelige "nye regelverket" skal tre i kraft?
Sist endret av mainmike; 23. februar 2021 kl. 20:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Overgangsperioden gjelder ikke den type vare du har kjøpt hvis du klikker deg litt videre på din egen kilde.

"Overgangsordningen gjelder ikke matvarer, særavgiftspliktige varer eller restriksjonsbelagte varer, 350-kronersgrensen for disse varene ble opphevet 1. januar 2020.

Eksempler på varer som ikke inngår i ordningen og som blir fortollet uavhengig av sendingens verdi:

næringsmidler (f.eks. mat, drikke, kosttilskudd, vitaminer),varer med restriksjoner (f.eks. legemidler, våpen, alkohol, tobakk)varer med særavgifter (f.eks. sukker, drikkevareemballasje, smøreoljer, hvitevarer med klimagass)"

Det er nok ikke tollen som har stoppet pakken din, men bare distributør som vil ha betalt avgifter før utlevering.
Btw. Så noen skrev noe om tobakksfri snus med nikotin. Det hørtes jævla kjedelig ut. Greit nok med nikotinen, men smaken av en fersk god pris er jo halve opplevelsen. Er den lyft snusen med annen tilsatt smak enn tobakk kanskje? Eller er det avvenningssnus kanskje?
Sitat av Lilleoslo Vis innlegg
Overgangsperioden gjelder ikke den type vare du har kjøpt hvis du klikker deg litt videre på din egen kilde.

"Overgangsordningen gjelder ikke matvarer, særavgiftspliktige varer eller restriksjonsbelagte varer, 350-kronersgrensen for disse varene ble opphevet 1. januar 2020.

Eksempler på varer som ikke inngår i ordningen og som blir fortollet uavhengig av sendingens verdi:

næringsmidler (f.eks. mat, drikke, kosttilskudd, vitaminer),varer med restriksjoner (f.eks. legemidler, våpen, alkohol, tobakk)varer med særavgifter (f.eks. sukker, drikkevareemballasje, smøreoljer, hvitevarer med klimagass)"

Det er nok ikke tollen som har stoppet pakken din, men bare distributør som vil ha betalt avgifter før utlevering.
Vis hele sitatet...
Dette er interessant. Betyr det at den gikk igjennom tollen? Og at DHL har (myndighet) til å åpne pakken, for å sjekke innhold?