Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1044
Hva er forskjellen på en hacker og en cracker?

Jeg har trodd at en hacker var en som "hacket" seg inn på noen andre sine maskiner. Og en cracker, ja det var en som laget "cracker" til spill og programmer, ja dere vet sånne fixed exe's cd-key generators +++
Men jeg leser til stadighet om de snille hackerne, som tydeligvis skal være de som har peil, men bruker evnene sine til gode ting, og om de onde crackerne som bruker sin kunnskap til og ødelegge og rasere datasystemer og programvare.
For en cracker, cracker vel ikke ett nettsted? Det er vel hackeren som hacker det?
Jeg blir så forvirra av alt røret om haxxor, craxxor, scriptor, starCraft0r etc.
cracker n.

One who breaks security on a system. Coined ca. 1985 by hackers in defense against journalistic misuse of hacker (q.v., sense 8). An earlier attempt to establish `worm' in this sense around 1981-82 on Usenet was largely a failure.

Use of both these neologisms reflects a strong revulsion against the theft and vandalism perpetrated by cracking rings. While it is expected that any real hacker will have done some playful cracking and knows many of the basic techniques, anyone past larval stage is expected to have outgrown the desire to do so except for immediate, benign, practical reasons (for example, if it's necessary to get around some security in order to get some work done).

Thus, there is far less overlap between hackerdom and crackerdom than the mundane reader misled by sensationalistic journalism might expect. Crackers tend to gather in small, tight-knit, very secretive groups that have little overlap with the huge, open poly-culture this lexicon describes; though crackers often like to describe themselves as hackers, most true hackers consider them a separate and lower form of life.

Ethical considerations aside, hackers figure that anyone who can't imagine a more interesting way to play with their computers than breaking into someone else's has to be pretty losing. Some other reasons crackers are looked down on are discussed in the entries on cracking and phreaking. See also samurai, dark-side hacker, and hacker ethic. For a portrait of the typical teenage cracker, see warez d00dz.
Vis hele sitatet...
hacker n.

[originally, someone who makes furniture with an axe] 1. A person who enjoys exploring the details of programmable systems and how to stretch their capabilities, as opposed to most users, who prefer to learn only the minimum necessary. 2. One who programs enthusiastically (even obsessively) or who enjoys programming rather than just theorizing about programming. 3. A person capable of appreciating hack value. 4. A person who is good at programming quickly. 5. An expert at a particular program, or one who frequently does work using it or on it; as in `a Unix hacker'. (Definitions 1 through 5 are correlated, and people who fit them congregate.) 6. An expert or enthusiast of any kind. One might be an astronomy hacker, for example. 7. One who enjoys the intellectual challenge of creatively overcoming or circumventing limitations. 8. [deprecated] A malicious meddler who tries to discover sensitive information by poking around. Hence `password hacker', `network hacker'. The correct term for this sense is cracker.

The term `hacker' also tends to connote membership in the global community defined by the net (see the network and Internet address). For discussion of some of the basics of this culture, see the How To Become A Hacker FAQ. It also implies that the person described is seen to subscribe to some version of the hacker ethic (see hacker ethic).

It is better to be described as a hacker by others than to describe oneself that way. Hackers consider themselves something of an elite (a meritocracy based on ability), though one to which new members are gladly welcome. There is thus a certain ego satisfaction to be had in identifying yourself as a hacker (but if you claim to be one and are not, you'll quickly be labeled bogus). See also wannabee.

This term seems to have been first adopted as a badge in the 1960s by the hacker culture surrounding TMRC and the MIT AI Lab. We have a report that it was used in a sense close to this entry's by teenage radio hams and electronics tinkerers in the mid-1950s.
Vis hele sitatet...
jeg tok bare en rask ctrl+c ctrl+v fra Hackers Jargon...
Jeg orka ikke lese Scoody sin post, men personlig har jeg alltid vært i samme oppfatning som deg, inntil en liten stund siden (uhm, husker ikke akkurat når). Men pr. dags dato føler jeg at en hacker f.eks hacker mirc32.exe og bytter ut mIRC med zIRC mens en cracker "tar over" et nettsted. Det hele går i surr for meg, men jeg pleier ihvertfall å skjønne hva det dreier seg om når det er relaert til en eller annen sak, som det som oftest er når det først er snakk om det.
Kort sagt, en hacker er en som kan mye og skriver mye programvare. Hacke kan også brukes om programmering.

Cracker er derimot en hacker som benytter kunnskapene sine til ulovlige ting.
rekylvinyl.no
Opprinnelig postet av TipeX

Cracker er derimot en hacker som benytter kunnskapene sine til ulovlige ting.
Vis hele sitatet...
feil. cracker er ikke en ondsinnet hacker, de fleste crackere er 14iser med rootkits og div scripts.
en hacker har og må ha stor kunnskap, en cracker trenger ikke nødvendigvis ha dette.

et eksempel på en kjent hacker er linus torvalds og hans kernelmannskap, de hacker (alså modifiserer) linux kernelen 24/7
Jeg var også helt sikker på at en cracker var en som cracka spill, f.eks nocd crack osv..
Og at en hacker var en som hacka seg inn på nettsteder, menmen, ser ut som jeg har hatt feil da ;P
har dere aldri hørt ordet "kernel-hacker" før?
det er en god programmerer som programmerer bugs osv.. i linux kjernen, alså ikke noe dårlig.
Det er som tipex sier..

Gidder ikke bli med på kjempedisksusjon på dette, har vært på det før, hehe...
metrom: ulovlig/ondsinnet, whatever
Før i tiden - før internett og disse nymotens tingene - så var det i hvert fall slik at å "cracke" betød å knekke kopibeskyttelsen på et spill eller program. ("Crack" som i "Crack the protectioncode") En cracker VAR derfor en som knekker kopibeskyttelser - men det er mulig begrepet er blitt noe revidert etter internetts komme.

En hacker VAR en som brøt seg inn i registere. Nå er også dette begrepet revidert noe.

Er det noen som hevder noe annet, så har de ikke peil i det hele tatt.

- Stormen.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Opprinnelig postet av TipeX
Kort sagt, en hacker er en som kan mye og skriver mye programvare. Hacke kan også brukes om programmering.

Cracker er derimot en hacker som benytter kunnskapene sine til ulovlige ting.
Vis hele sitatet...
Har vel det som kalles white hat og black hat crackere, altså white hat er det "snille" som bruker sine kunskaper til å bare vise at de kan, mens black hat er det som bryter seg inn i datasystemer med en hensikt: å ødelegge.
hva med Software cracker...
orket ikke lese alle postene.. men
white-hat ->> Snill
black-hat ->> Slem

Media omtaler 99% av gangene en cracker som en hacker.. noe som er feil.
rekylvinyl.no
Opprinnelig postet av TipeX
metrom: ulovlig/ondsinnet, whatever
Vis hele sitatet...
selvfølgelig.
det var ikke det jeg reagerte på, det var derimot at du omtalte at en cracker var en hacker. cracker er ikke en hacker (med ondsinnet hensikt eller ikke), noen er det, men mange er det ikke.
gray-hat: en som cracker, men innenfor loven.. for å teste sikkerheten.