Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  43 3681
Anonym bruker
"Plaprende Nymfe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei
Jeg er ny her. Og etter å ha lest noen tråder tror jeg at jeg nok er eldre enn de fleste av dere andre freaks. Jeg er 40+.
Alkohol ja. Har vel lenge vært en stordrikker. Så skjedde det noe for ca 4 år siden. Begynte å drikke hver dag. Da jeg var på rundt 10-12 0.5 øl pr dag, fordelt fra morgen til kveld tok jeg grep. Klarte å trappe ned ved å redusere bittelitt hver dag. Gikk fint.
Havnet på kjøret igjen. Klarte ikke å trappe ned. Fikk tak i diazepam, og kom meg ut av greia igjen. Etter noen mnd uten alkohol begynte jeg å drikke 'normalt' igjen. Dvs, vin til maten i helgene. Sjelden overstadig.
Nå på kjøret for tredje gang. Gjør som første gang - setter opp en tabell for nedtrapping. Skal prøve. Tror det blir vanskelig. Kan være rent psykisk grunnet at jeg måtte bruke diazepam sist. Og at jeg våknet kl 04 i natt, svett og med høy puls. Er nå, i dag, på min nr6 0.5. Jeg liker ikke å forholde meg til begrepet 'alkoholiker'. Mulig jeg ikke er det. Mulig det er skam.
Fuck it. Jeg er høyt utdannet, har barn (som ikke bor hos meg), dame, leilighet. Hele pakka. Drar ikke til lege med dette grunnet evt konsekvenser.
Jeg har stor motivasjon til å slutte å drikke. Vil ikke ødelegge for andre (dama, barna etc) eller meg selv fysisk eller psykisk. Så - noen i samme situasjon? Motiverende tips?
Det viktigste er å erkjenne at man er alkoholiker. Først da har man utsikter for å ta det alvorlig. Erkjenner man ikke det eller tenker at det ikke er så ille som Ronny som drikker fra 10-02 hver dag på lokalpuben så vil man bare fortsette å lage unnskyldninger "jaja et par øl går vel greit". Det er den tankegangen som har fått deg utpå for tredje gang. Når man har et alkoholproblem må man legge all skam til side og si til seg selv at "Jeg er alkoholiker, derfor kan jeg ikke røre alkohol igjen" - og stoppe helt, for godt.

En som er allergiker f.eks nøtteallergi må holde seg unna nøtter for ellers går det gæli, kan ikke være i rom med nøtter engang. Så se på det som allergi, du må bare bestemme deg for å unngå alkohol, ikke gamble og drikke litt når du kjeder deg, for det går gæli før eller seinere og det har du fått erfare flere ganger nå.

Du har dame, barn, god utdanning, jobb, leilighet. Kan love deg en ting og det er at du mister de privelegiene om du fortsetter.

Kan være greit å gå på AA i møter så det blir mer en vane det, enn å drikke. Det bidrar også til et støttende miljø og motivasjon og styrke til når du får lyst til å drikke igjen.
Anonym bruker
"Plaprende Nymfe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Kan jo legge til at jeg er litt nerd, og noterer ned dato og klokkeslett for hver enhet. Dette var ok hjelp da jeg klarte å trappe ned første gangen. Laget skjema for nedtrapping og fulgte det slavisk. Tok ca 3-4 uker å komme i 0. Nå føler jeg det er det fysiske ubehaget, og ikke viljen, det står på. Når hjertet føles som om det sprenges må jeg drikke ned pulsen.
Anonym bruker
"Plaprende Nymfe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Jeg forstår hva du sier celtseus. Og du har seff rett mht konsekvenser på privat plan om jeg ikke slutter å drikke. Ang AA er det ikke min kopp med te. Da heller dama og freak.
Anonym bruker
"Definert Ku"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Du MÅ ikke drikke ned pulsen. Legg deg på senga og Gjør avspenningsteknikker , begynn på yoga eller meditasjon. Forklar for dama di hun vil heller ha litt mer jobb med barna alene et par mnd for at du skal bli rusfri og kan være en god mann og far etter det. Enn at du er hjemme med barna full og sårer og skaper uro for henne. Så hun vil garantert støtte dine timeouts for å få ned pulsen
Anonym bruker
"Definert Ku"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg forstår hva du sier celtseus. Og du har seff rett mht konsekvenser på privat plan om jeg ikke slutter å drikke. Ang AA er det ikke min kopp med te. Da heller dama og freak.
Vis hele sitatet...
Ingen tror AA er deres kopp te. Men sjansen for å bli avholds uten profesjonell hjelp er på rundt 4% så man gjør lurt i å legge vekk stoltheten, manndommen "jeg trenger ikke terapi så teite greier ass sitte i gruppe å prate nei fuck det" og egoet "jeg passer ikke inn der for jeg er ikke som de". Men det er du, du er alkoholiker og alkoholikere behøver profesjonell hjelp som støttehjul på veien. Du ser hvordan det har gått de tre andre gangene du har prøvd å fikse detta på egenhånd så da virker det som du egentlig ikke vil det NOK når du avfeier AA som ikke noe for det. Tro meg alle gjør det men de som kommer med positiv innstilling og følger opp forløpet angrer ikke.
Anonym bruker
"Plaprende Nymfe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Ja, prøvde jo i natt med pusteøvelser for å få ned pulsen. Gikk ikke.
Er vel tilbake til start. Lage nedtrappingsplan. Men når jeg våkner med det fysiske ubehaget tror jeg at jeg må drikke ned pulsen, før man gradvis går ned på forbruk pr dag.
Yoga, meditasjon, mindfullness and what not. Sorry, funker sikkert som fjell for noen. Har prøvd - funker ikke for meg.
Barna bor ikke hos meg, men hos x'n et annet sted i landet.
Anonym bruker
"Plaprende Nymfe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Nei jeg tror ikke AA er min kopp med te etter det jeg har forstått.
Som sagt, mulig jeg er alkoholiker, kanskje ikke. Vet ikke nok om det, men trodde det var forskjell på alkoholiker og alkoholavhengig. Hvor det hos en alkoholiker har skjedd en fysisk endring i hjernen (belønningssenteret etc). Det er uansett ikke så viktig for meg med definisjoner. Vil bare slutte å drikke, igjen. Allergi: jeg har vært edru i lange perioder. Har aldri følt det som en trigger å se en boks øl, eller flaske vin. Som sagt det skjedde noe for en del år siden. Så jeg vet årsaken til at jeg nå er inne i min tredje drikkeperiode. Bakenforliggende og utløsende årsak. Jeg vet også evt konsekvenser om jeg ikke slutter.
Setter dog stor pris på responsen jeg har fått hittil. Det at 'noen er der' ute somewhere.
Anonym bruker
"Definert Ku"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
En alkoholiker er en med er alkoholproblem. Du fortrenger det åpenbare og steller deg også på bakbeina mot ting som hjelper deg ut av problemet. Pusteøvelsene gikk ikke i natt så da gidder du ikke mer og yoga og meditasjon gidder du heller ikke fordi det ikke funka når du prøvde. Sorry bro det fins ingen quickfix, alle disse teknikkene og hjelpestrategiene må trenes opp over lengre tid, ingen greier å sykle de første gangene de prøver heller, men da får man hjelp fra støttehjul og noen som kan det. Men du gidder ikke og har bare bestemt deg for at støttehjul og hjelp ikke funker. På meg høres det ikke ut som at du egentlig vil bli avholds og ta dette her alvorlig nok, men jeg ønsker deg det beste og håper du finner utveier som passer for deg før du mister barna og dama og går inn i enda mer destruktivt misbruk fordi du ikke har mer igjen å miste. Krysser fingra for deg og om du vil det NOK klarer du det, men husk at bare rundt 4% klarer det på egenhånd.

Edit: Wait, du har allerede mista samvær med barna og ex tar ikke sjansen på å sende dem til deg fast? The fuck våkn opp mann
Anonym bruker
"Plaprende Nymfe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Ok. Tar til etterretning at jeg er nybegynner i faget, og at det dermed virker som om jeg stiller meg på bakbeina mot evt fakta og gode råd.
Nope - har ikke mistet samvær med barn. De bor langt borte, og forholdet til dem er bra.
At hun er x er ikke grunnet alkohol. Helt andre årsaker.

Nå har jeg vært ute en vinternatt før. Sikkert derfor jeg tror jeg er blant de 4%'ene.
Men seff, om det ikke går med nedtrapping blir det diazepam.
Dette er for å komme ut av nåværende situasjon. Og er ellers enig i at her må det tenkes langsiktig på flere områder. Som noen sier/skriver: 'du kan aldri røre alkohol igjen' (ikke i denne tråden, men generelt).
Mulig det blir sånn. Aldri mer. Men nå - 1'ste pri er å komme i 0 ganske kjapt.
Anonym bruker
"Definert Ku"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Er det bedre å kompensere et avhengighetsskapende rusmiddel med et annet enda mer avhengighetsskapende rusmiddel som diazepam er? Spør heller legen din om antabus. Lykke til!
Anonym bruker
"Plaprende Nymfe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Jeg er ikke et dophue. On det fungerte for meg med diazepam den ene gangen. Diazepam er førstevalget i bl.a. usa ved avrusing, og i mange forskningsartikler for å stoppe å drikke. Ikke les det slik at jeg skal erstatte alkohol med diazepam. Jeg har aldri 'ruset' meg på diazepam. Den gangen jeg brukte det var det vel ca 60x5mg fordelt over ca 5 dager.
Men takk anonym for at du ønsker lykke til! Det verdsettes.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Som sagt det skjedde noe for en del år siden. Så jeg vet årsaken til at jeg nå er inne i min tredje drikkeperiode. Bakenforliggende og utløsende årsak.
Vis hele sitatet...
Da må du ta tak i det som skjedde. Ta deg en tur til psykolog du. Drit i om det er "din kopp te", det er ikke poenget. Cellegift er heller ingen sin "kopp te", men av og til trenger man det likevel.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Nå har jeg vært ute en vinternatt før. Sikkert derfor jeg tror jeg er blant de 4%'ene.
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke hva du legger i å ha "vært ute en vinternatt", men jeg ville ikke regnet to tidligere mislykkede forsøk på å bli kvitt avhengigheten som et tegn på at du er blant de 4 prosentene som klarer det. Interessant nok tror veldig mange misbrukere at de er blant de få prosentene som ikke har utbytte av behandling, som ikke egentlig blir avhengig, eller som klarer alt selv. Google terminal uniqueness.
Anonym bruker
"Fortvilet Finnhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Denne tråden er et perfekt eksempel på fornektelse og jeg synes synd på dama som skal være terapeuten i dette prosjektet.

Jeg kan heller komme tilbake med motiverende klapp på skuldra hvis du tar dette på alvor.
Anonym bruker
"Definert Ku"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Denne tråden er et perfekt eksempel på fornektelse og jeg synes synd på dama som skal være terapeuten i dette prosjektet.

Jeg kan heller komme tilbake med motiverende klapp på skuldra hvis du tar dette på alvor.
Vis hele sitatet...
Godt noen sa det. Når skal menn forså at damer ikke er et fuckings rehabiliteringssenter? Sinnsyk vekt med emotional labour og ansvar du legger over på henne. Du er voksen, ta ansvar for ditt eget liv! Ingen kjæreste vil være terapeut og mor for en voksen mann og behandler
Anonym bruker
"Plaprende Nymfe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Ok. Tar responsen til etterretning.
Å drikke "normalt" er for ditt vedkommende et tog som har gått for lenge siden. Du sier det jo selv,-du er på kjøret igjen etter å prøvd å drikke normalt i en periode.
Og ja,-du er en alkoholiker og den eneste veien ut av dette er at du blir en totalavholdsmann.
Diazepam demper de verste abstinensene og slikt får du hos fastlegen din.
Konsekvensene av å gå til legen er at du må bli tørrlagt etter legebesøket, hvis ikke tar legen førekortet ditt blant annet.
Det neste som står rundt svingen og venter på deg er at dama stikker og at ekskona nekter deg samvær med barna, eventuelt at ungene ikke orker drikkingen din.
Før eller siden drikker du deg fra jobben og leiligheten din også.
Alkoholdemonen er den som har kontroll over deg nå . . . ikke du.

Jeg koste meg med konjakk i flere år. Ikke mer enn "normal drikking". -Ei og annen helg. Ei flaske kunne vare to uker.
Årene gikk og uten at jeg merket det hadde forbruket økt til to helflasker i døgnet uten å bli skikkelig full.
Gjett om jeg fikk abstinenser den dagen jeg kuttet ut . . .
Fikk valium av legen og gikk på det ei uke. Har ikke rørt alkohol etter det . . . tør ikke, og ikke frister det heller.
Anonym bruker
"Syk Hai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Godt noen sa det. Når skal menn forså at damer ikke er et fuckings rehabiliteringssenter? Sinnsyk vekt med emotional labour og ansvar du legger over på henne. Du er voksen, ta ansvar for ditt eget liv! Ingen kjæreste vil være terapeut og mor for en voksen mann og behandler
Vis hele sitatet...
Herregud.
Voksne mennesker snakker om problemer de har.

Veldig mange forhold er basert på ærlighet og tillit, og tro det eller ei, mange er interessert i å hjelpe partneren sin med problemer.

Kjæresten vet tydeligvis at han har et problem allerede, da er det normalt å snakke om det.

At kvinner blir sett på som et "rehabiliteringssenter" er bare tull imo, dette går begge veier uavhengig av kjønn.
Anonym bruker
"Velkommen Gullbust"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Dette er tredje runde med forsøk du har på å prøve å drikke kontrollert. Gjør deg selv en tjeneste og la det bli den siste. Det blir ikke sånn som det var igjen, sorry. Du kan synes at AA er teit, det gjorde jeg og, men det er det som fungerer. Du klarer å holde deg edru noen uker, måneder eller år på egenhånd, men til slutt vil du lure deg selv til å tro at du kan drikke igjen. Og din fjerde runde har du ikke lyst til å oppleve, i verste fall overlever du ikke.
Anonym bruker
"Ulykkelig Blåkveite"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Drikker du for å døyve angst eller fordi du kjeder deg?
Anonym bruker
"Plaprende Nymfe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Herregud.
Voksne mennesker snakker om problemer de har.

Veldig mange forhold er basert på ærlighet og tillit, og tro det eller ei, mange er interessert i å hjelpe partneren sin med problemer.

Kjæresten vet tydeligvis at han har et problem allerede, da er det normalt å snakke om det.

At kvinner blir sett på som et "rehabiliteringssenter" er bare tull imo, dette går begge veier uavhengig av kjønn.
Vis hele sitatet...
Flere som prøver å 'hjelpe', og takk for det.
Men han/hun var vel den nærmeste frem til nå som skjønte greia.
Ikke for å fordumme andre, men jeg tror ikke løsningen er å tre AA nedover hodet mitt. Eller si 'du kan aldri drikke igjen' (selv om akkurat dét kan være sant) etc. Jeg er ts, som dere skjønner. Nope - heller ikke kun ute etter sympati, men også bekreftelse på et problem som man må gjøre noe med.
Utgangspunktet var å se om noen var i samme situasjon. Samt få de gode rådene jeg har fått.

Og ja, dama er inneforstått med greia og takler det helt fint. Så langt. Men klart, om dette fortsetter i en relativt lang periode vil jeg tro det blir slitsomt.
Ha en fin kveld.
Anonym bruker
"Plaprende Nymfe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Begge deler. Begynte med noe angst og kjedsomhet. Dette er vel tidvis tilstede enda.
Men dama er ikke kjedelig.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Flere som prøver å 'hjelpe', og takk for det.
Men han/hun var vel den nærmeste frem til nå som skjønte greia.
Ikke for å fordumme andre, men jeg tror ikke løsningen er å tre AA nedover hodet mitt. Eller si 'du kan aldri drikke igjen' (selv om akkurat dét kan være sant) etc. Jeg er ts, som dere skjønner. Nope - heller ikke kun ute etter sympati, men også bekreftelse på et problem som man må gjøre noe med.
Vis hele sitatet...
Vel, jeg synes du har fått masse bekreftelse på at det er et problem du bør gjøre noe med, også av folk som sannsynligvis "skjønner greia" bedre enn du antar at de gjør. Men 'hjelp' vil du jo ikke ha. Det eneste svaret du er fornøyd med er et som overhodet ikke kommenterer at du har et problem.

Jaja, klapp på skuldra skal du få uansett av meg, uten at jeg tror det får deg ut av uføret. Oppriktig lykke til.
Anonym bruker
"Plaprende Nymfe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Du har rett i det @*pi. Jeg har et problem. Å få det bekreftet er ok. Jeg er fornøyd med svarene. Men akkurat AA har jeg et problem med. Og ja, det kan være mitt problem. Det får så være. At jeg skrev 'hjelpe' istedenfor hjelpe var ikke negativt ment. My fail.
Takk for klapp på skuldra. Det hjelper det.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Du har rett i det @*pi. Jeg har et problem. Å få det bekreftet er ok. Jeg er fornøyd med svarene. Men akkurat AA har jeg et problem med. Og ja, det kan være mitt problem. Det får så være. At jeg skrev 'hjelpe' istedenfor hjelpe var ikke negativt ment. My fail.
Takk for klapp på skuldra. Det hjelper det.
Vis hele sitatet...
Det finnes nok andre enn AA som kan hjelpe, hvis du har en spesifikk skepsis mot dem. Gjennomgangsbudskapet her er at du nok trenger hjelp fra et eller annet hold. Du snakker om angst og skam, dette er ting det går an å få god hjelp for. Det er ikke unike problemer, det er veldig, veldig vanlig. Det er rusproblemer også. Det er for dumt å bruke hele livet sitt på å plages av noe som kan behandles, bare man svelger bittelitt stolthet og ber om hjelp.
et kjapt google søk

http://denorskelenkeroslo.no/informasjon/ har ikke peil på disse, men minner om AA
https://avogtil.no/trenger-du-noen-a...m-alkoholbruk/ diverse telefoner
https://www.rustelefonen.no/ ville nok startet her, opplysningstjeneste som sikkert kan svare på en del spørsmål om hvor du kan få hjelp
Anonym bruker
"Velkommen Gullbust"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Du har rett i det @*pi. Jeg har et problem. Å få det bekreftet er ok. Jeg er fornøyd med svarene. Men akkurat AA har jeg et problem med. Og ja, det kan være mitt problem. Det får så være. At jeg skrev 'hjelpe' istedenfor hjelpe var ikke negativt ment. My fail.
Takk for klapp på skuldra. Det hjelper det.
Vis hele sitatet...
Da kan jeg anbefale å søke opp Julie Winge på facebook. Hun driver online-behandling. En slags terapi av alkoholikere over nett. Tilbudet er laget for folk som ikke kan stikke bort i 6-7 uker, og som også har motstand mot AA og Gud osv.

https://www.juliewinge.no/
Anonym bruker
"Full Gaupe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Første innlegget ditt hørtes omtrent helt ut som meg selv, samme forbruk, slutte iblant og starte igjen. I mange mange år faktisk! Stadig verre forhold til familien fikk jeg, og nå til slutt smalt det skikkelig. Jeg er innlagt, politi og barnevern involvert, familien har jeg trolig mistet, noe som også betyr at boligen ryker. Uten førerkort og på antabus sitter jeg her med 2-3 daglige samtaler med behandlere. Og vet du, det verste er at jeg ENDA har like tanker som deg, trenger ikke AA, kan drikke kontrollert senere osv, men de tankene dreper jeg nå etterhvert som de dukker opp. Man ødelegger fler liv enn bare sitt eget, i hvertfall jeg, og konsekvensene er så enorme at man får suicidale tanker oppi det hele.
Hadde jeg sluttet forrige gang det NESTEN fikk konsekvenser hadde jeg hatt mitt lykkelige perfekte liv enda. Nå har jeg absolutt ingenting.

Ta det som et råd, søk hjelp av tidligere misbrukere, ikke vanlige sykepleiere som ikke skjønner tankene. Det er ufattelig mye enklere å snakke med folk som har vært der selv enn folk som prøver å lese seg opp og forstå!
Anonym bruker
"Velkommen Gullbust"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
By the way så er nedtrapping enten med alkohol eller benzo sjelden nødvendig. Det blir ikke farlig før du får kramper osv, og det skal ganske heftig drikking til for å komme dit. Da snakker vi uker med konstant høy promille. Hvis du klarer å nå 0 i promille så er det neppe et problem. Men sobril kan jo være greit de første dagene, for å lande litt mykere. Diazepam sitter lenge i kroppen etterpå, opp til flere uker. Ellers anbefaler jeg store mengder b-vitaminer, og magnesium om kvelden. Dette for å bygge lagre du trolig har tømt, samt for å hjelpe deg med søvn.
Anonym bruker
"Plaprende Nymfe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Første innlegget ditt hørtes omtrent helt ut som meg selv, samme forbruk, slutte iblant og starte igjen. I mange mange år faktisk! Stadig verre forhold til familien fikk jeg, og nå til slutt smalt det skikkelig. Jeg er innlagt, politi og barnevern involvert, familien har jeg trolig mistet, noe som også betyr at boligen ryker. Uten førerkort og på antabus sitter jeg her med 2-3 daglige samtaler med behandlere. Og vet du, det verste er at jeg ENDA har like tanker som deg, trenger ikke AA, kan drikke kontrollert senere osv, men de tankene dreper jeg nå etterhvert som de dukker opp. Man ødelegger fler liv enn bare sitt eget, i hvertfall jeg, og konsekvensene er så enorme at man får suicidale tanker oppi det hele.
Hadde jeg sluttet forrige gang det NESTEN fikk konsekvenser hadde jeg hatt mitt lykkelige perfekte liv enda. Nå har jeg absolutt ingenting.

Ta det som et råd, søk hjelp av tidligere misbrukere, ikke vanlige sykepleiere som ikke skjønner tankene. Det er ufattelig mye enklere å snakke med folk som har vært der selv enn folk som prøver å lese seg opp og forstå!
Vis hele sitatet...
For en trist, og jævlig historie.
Har tenkt tanken selv at jeg kan ende i noenlunde samme situasjon som deg. Selv om det evt blir en stund til. Men en slik historie er veldig motiverende for å stoppe å drikke. Og du har vært i samme situasjon for som meg. Det var sånne som deg jeg ville høre fra. Og andre, selvsagt.
Hva skal jeg si... annet enn om at du klarer å være edru fremover så kan relasjoner på sikt bygges opp igjen. Da med tanke på barna. Nå vet jeg ikke detaljer, og har heller ikke behov for å vite. Men om det ikke var helt kokko ting som skjedde kan noe repareres, vil jeg tro.
Ja, profesjonelle behandlere som blir litt på en snurr en gang i uken er det liten vits i å prate med. De vet hva som kan skje om man fortsetter. Feks det som skjedde med deg. Så de har erfaring fra andres opplevelser, ikke sine egne. Og dermed kan de ikke sette seg inn i tankegangen. Derfor brukte jeg freak sitt forum som førstevalg. Se hva andre har gjort/erfart.
Er nå kl 1305 på min sjette 0.5. Har ikke lyst på, men holder abstinenser unna. Drikker meg aldri full. Holder en slags lykkepromille, og av erfaring vet jeg at folk ikke kan se jeg har drukket. Dog, om de kommer nærme så lukter jeg jo alkohol.

Skulle gjerne kunne sendt PM til deg. Vi får se.
Uansett - selv om du er helt i kjelleren nå er det sannsynligvis en stor mulighet for at du kan få tilbake et verdig liv. Jeg ønsker deg all mulig lykke til fremover.
Anonym bruker
"Plaprende Nymfe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
By the way så er nedtrapping enten med alkohol eller benzo sjelden nødvendig. Det blir ikke farlig før du får kramper osv, og det skal ganske heftig drikking til for å komme dit. Da snakker vi uker med konstant høy promille. Hvis du klarer å nå 0 i promille så er det neppe et problem. Men sobril kan jo være greit de første dagene, for å lande litt mykere. Diazepam sitter lenge i kroppen etterpå, opp til flere uker. Ellers anbefaler jeg store mengder b-vitaminer, og magnesium om kvelden. Dette for å bygge lagre du trolig har tømt, samt for å hjelpe deg med søvn.
Vis hele sitatet...
Hei.
Jeg har prøvd cold turkey. Jeg får det ikke til. Så det blir nedtrapping til 0 eller diazepam eller en annen benzo. Har ikke erfaring med benzo foruten den gangen jeg sluttet ved hjelp av diazepam. Spiser allerede mye b vitaminer. Magnesium skal jeg kjøpe inn. Takk for svar.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ja, profesjonelle behandlere som blir litt på en snurr en gang i uken er det liten vits i å prate med.
Vis hele sitatet...
Det er nok helt sikkert riktig mtp rusproblemer. Men hvis det var angst som fikk deg utpå i utgangspunktet, så kan det sikkert være nyttig å snakke med noen som er ekspert på det også. Må jo ta roten av problemet også. Men det kommer gjerne etterpå.
Anonym bruker
"Plaprende Nymfe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Ser hvor du vil pi. Men angsten er ikke prekær, i den forstand at den preger hverdagen min i særlig grad. Bare litt problemer av og til i møte i trange rom med mange ukjente mennesker. Men har taklet det relativt ok. Kjørte selveksponeringopplegg en tid, og det gikk ok. Masse på kino etc. Kjøpte flybilletter og fløy hit og dit i nesten 2 uker. Funka det. Foruten at jeg begynte å drikke litt før middagsselskaper/sosiale sammenhenger med fremmede o.l. for å 'være sikker'. Et møte kan man forlate. Men når man er bedt på middagsselskap ble det værre, følte jeg, å komme med unnskyldninger for å stikke.
Det du egentlig skriver i ditt innlegg er relatert til årsaken til at jeg begynte å drikke. Jeg har nevnt at jeg vet bakenforliggende og utløsende årsak. Vil ikke dra det frem her. Men takk for fint innspill. Du, med flere, viser empati. Det setter jeg pris på.
Anonym bruker
"Velkommen Gullbust"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
For meg var i alle fall dette litt høna og egget-diskusjon. Hadde jeg angst før jeg begynte å drikke? Nei, ikke i det hele tatt. Fikk jeg det av å drikke? JA! Hvis du har kjørt på litt hardt en periode vil du også få litt senabstinenser som kan vare en stund. Dette går over, men er irriterende. Hukommelsen blir litt rufsete, ømfintlig for stress som kan gi reaksjoner i kroppen som oppleves som angst. Men dette går altså over, og kan ikke sammenlignes med fylleangst.

I AA finnes det noen løfter som blir gitt, og som mange har erfart er veldig sant. De har hjulpet meg mye, og spesielt å se de gå i oppfyllelse:

Hvis vi tar denne utviklingsfasen omhyggelig,
vil vi bli forbløffet før vi er halvveis.
Vi kommer til å kjenne ny frihet og ny lykke.
Vi skal ikke beklage oss over fortiden eller ønske å lukke døren til den.
Vi vil forstå ordet sinnsro, og oppleve fred. Uansett hvor langt nede vi har vært, vil vi forstå hvordan våre opplevelser kan komme andre til gode.
Følelsen av å være til ingen nytte vil forsvinne, det samme vil selvmedlidenheten.
Vi vil miste interessen for vårt selviske jeg og få økt interesse for våre medmennesker. Egoismen vil forsvinne. Våre holdninger og livssyn vil endres.
Vi vil ikke være redde for mennesker og økonomisk usikkerhet. Intuitivt vil vi vite hvordan vi skal takle situasjoner som før forvirret oss. Med ett vil vi skjønne at det vi selv ikke kunne gjøre, det gjør Gud for oss.
Er dette overdrevne løfter?
Vi tror ikke det.
De oppfylles midt blant oss, iblant raskt, andre ganger langsommere.
De vil alltid bli til virkelighet hvis vi arbeider for dem.
Anonym bruker
"Plaprende Nymfe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
For meg var i alle fall dette litt høna og egget-diskusjon. Hadde jeg angst før jeg begynte å drikke? Nei, ikke i det hele tatt. Fikk jeg det av å drikke? JA! Hvis du har kjørt på litt hardt en periode vil du også få litt senabstinenser som kan vare en stund. Dette går over, men er irriterende. Hukommelsen blir litt rufsete, ømfintlig for stress som kan gi reaksjoner i kroppen som oppleves som angst. Men dette går altså over, og kan ikke sammenlignes med fylleangst.

I AA finnes det noen løfter som blir gitt, og som mange har erfart er veldig sant. De har hjulpet meg mye, og spesielt å se de gå i oppfyllelse:

Hvis vi tar denne utviklingsfasen omhyggelig,
vil vi bli forbløffet før vi er halvveis.
Vi kommer til å kjenne ny frihet og ny lykke.
Vi skal ikke beklage oss over fortiden eller ønske å lukke døren til den.
Vi vil forstå ordet sinnsro, og oppleve fred. Uansett hvor langt nede vi har vært, vil vi forstå hvordan våre opplevelser kan komme andre til gode.
Følelsen av å være til ingen nytte vil forsvinne, det samme vil selvmedlidenheten.
Vi vil miste interessen for vårt selviske jeg og få økt interesse for våre medmennesker. Egoismen vil forsvinne. Våre holdninger og livssyn vil endres.
Vi vil ikke være redde for mennesker og økonomisk usikkerhet. Intuitivt vil vi vite hvordan vi skal takle situasjoner som før forvirret oss. Med ett vil vi skjønne at det vi selv ikke kunne gjøre, det gjør Gud for oss.
Er dette overdrevne løfter?
Vi tror ikke det.
De oppfylles midt blant oss, iblant raskt, andre ganger langsommere.
De vil alltid bli til virkelighet hvis vi arbeider for dem.
Vis hele sitatet...
Beklager, jeg er ikke 'der'. Kjenner meg ikke igjen i det som blir sagt/skrevet om lykke, egoisme, fred, sinnsro, gud etc.

Men det sagt: veldig glad for at det hjalp deg, og sikkert mange andre også. Og et fint innlegg for dem som mener det er veien å gå.
Dette er ingen fornektelse av et problem fra meg. Føler meg noe realitetsorientert i fht hva som ikke passer for meg som person.
Takk for innlegget, det er nyttig i en overordnet sammenheng.
Hvis aa og sinclair metoden skulle slåss, så ville sinclair metoden banka AA tilnærmingen. Skaff deg naltrexone, knask og bli mest sannsynlig frisk.

https://www.the-sinclair-method.com/
Anonym bruker
"Velkommen Gullbust"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Naltrexone ja, den der dukker stadig opp. Get lucky or die trying.
Anonym bruker
"Plaprende Nymfe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Bearass Vis innlegg
Hvis aa og sinclair metoden skulle slåss, så ville sinclair metoden banka AA tilnærmingen. Skaff deg naltrexone, knask og bli mest sannsynlig frisk.

https://www.the-sinclair-method.com/
Vis hele sitatet...
Nå har jeg lest om TSM. Har du erfaring selv? Er naltrexone en variant av celincro? Sistnevnte fikk masse oppmerksomhet da den kom på markedet, men har ikke vist seg å være særlig effektiv etter det jeg har forstått.

Snakker egentlig om to tilnærminger her, tror jeg.
1. Slutte å drikke asap
2. Avvenne belønningssenteret i fht alkohol. Da ved hjelp av feks naltrexone.

For meg, er som tidligere nevnt, pkt 1. viktig. Vil komme i 0 på relativt kort tid.
Skjønner at pkt 2. er attraktivt for dem som skal kutte ned over tid. Og evt komme i 0 eller 'normalt' drikkemønster. Ser man på linken din minner den noe om da selincro kom. Mao, dette er tingen, blir det fremstilt som. Ser man på forskning rundt dette svinger det mye i resultatene. Må nevnes at det er publisert relativt lite om dette. Og som med andre studier er det en del andre faktorer man må kontrollere for.
Så, har du (eller andre som leser dette) egen erfaring med naltrexone? Forbruk av alkohol pr dag over hvor lang tid? Andre relevante opplysninger?
Takk for innlegg!
Anonym bruker
"Velkommen Gullbust"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ja, det er det samme. Og jeg har møtt folk på 2. og 3. gangsopphold på rehab som har forsøkt det. Les mitt forrige innlegg.

Dette er jo drømmescenarioet for en alkis. Ta en pille og drikk kontrollert. Glem det.
Anonym bruker
"Full Gaupe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
For en trist, og jævlig historie.
Har tenkt tanken selv at jeg kan ende i noenlunde samme situasjon som deg. Selv om det evt blir en stund til. Men en slik historie er veldig motiverende for å stoppe å drikke. Og du har vært i samme situasjon for som meg. Det var sånne som deg jeg ville høre fra. Og andre, selvsagt.
Hva skal jeg si... annet enn om at du klarer å være edru fremover så kan relasjoner på sikt bygges opp igjen. Da med tanke på barna. Nå vet jeg ikke detaljer, og har heller ikke behov for å vite. Men om det ikke var helt kokko ting som skjedde kan noe repareres, vil jeg tro.
Ja, profesjonelle behandlere som blir litt på en snurr en gang i uken er det liten vits i å prate med. De vet hva som kan skje om man fortsetter. Feks det som skjedde med deg. Så de har erfaring fra andres opplevelser, ikke sine egne. Og dermed kan de ikke sette seg inn i tankegangen. Derfor brukte jeg freak sitt forum som førstevalg. Se hva andre har gjort/erfart.
Er nå kl 1305 på min sjette 0.5. Har ikke lyst på, men holder abstinenser unna. Drikker meg aldri full. Holder en slags lykkepromille, og av erfaring vet jeg at folk ikke kan se jeg har drukket. Dog, om de kommer nærme så lukter jeg jo alkohol.

Skulle gjerne kunne sendt PM til deg. Vi får se.
Uansett - selv om du er helt i kjelleren nå er det sannsynligvis en stor mulighet for at du kan få tilbake et verdig liv. Jeg ønsker deg all mulig lykke til fremover.
Vis hele sitatet...
Hei igjen, vil bare presisere at det ikke skjedde noe mer «koko» enn promillekjøring (ille nok det) og fra å ha alt på stell er nå livet blottlagt for alle. Om jeg får lov å begynne å bygge tillit til barnas mor er usikkert, barna blir vel greit en dag. Bare å ta kontakt om du vil ha hele historien, eller høre hvordan dette har artet seg og arter seg videre.
Anonym bruker
"Plaprende Nymfe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hei igjen, vil bare presisere at det ikke skjedde noe mer «koko» enn promillekjøring (ille nok det) og fra å ha alt på stell er nå livet blottlagt for alle. Om jeg får lov å begynne å bygge tillit til barnas mor er usikkert, barna blir vel greit en dag. Bare å ta kontakt om du vil ha hele historien, eller høre hvordan dette har artet seg og arter seg videre.
Vis hele sitatet...

Ok. Fint å høre at det 'bare' var promillekjøring. Selv om det er, som du sier, ille nok.
PM ja. Da må du eller jeg ikke skrive anonymt for å komme i kontakt med hverandre. Som jeg skrev i mitt første innlegg så er jeg ny her. Og har ingen anelse om sikkerheten hos freak. Ei heller noe om admins etc som har tilgang til diverse.
Skal sjekke litt ut.
Anonym bruker
"Overrasket Hest"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det er ikke noe som heter å slutte asap når du er alkoholiker. Dette er noe du må jobbe med hvert minutt, hver dag i laaang tid, kanskje år, før du er kvitt dritten.

Jeg kan gi det to eksempler. Ei jeg kjenner sluttet å drikke med hjelp av psykolog og AA, holdt seg uten alkohol i 5 år og har i dag et veldig godt kontrollert forhold til alkohol, med vin til maten eller en øl i ny og ne. Hun er også det største stabeistet jeg vet og har hatt kontroll de siste 7 årene. Uten å skli ut en gang.

Så har du fetteren min, som er helt lik deg, AA er teit, jeg klarer det selv. Han har brukt de siste 15 år på å slutte, kun for å sprekke og ser FORTSATT ikke vitsen med AA.

Folk skjønner ikke hvor viktig AA er i en sånn situasjon. Svelg stoltheten og gi det et par møter i uka i en måned eller to. Det er så sykt store sjanser for at du klarer deg mye bedre der enn på egenhånd.

Kjenner du noen som vet om dette? Så spør om de kan bli med. Jeg var med venninna mi i ca 1 måned og jeg lærte mye om mennesket i det jeg kaller «rusnød».

Håper du tar tyren ved hornene og går på et møte

Lykke til
Anonym bruker
"Oppblåst Okse"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Alkoholen er ikke problemet, det er løsningen.

Du har ett problem, du løser dette med alkohol.

Du vil aldri klare å slutte å være alkoholiker, det er en sykdom man bærer med seg til man dør. Men man kan være en lykkelig alkoholiker, dvs en edru alkoholiker.
Anonym bruker
"Såret Blåhai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har det akkurat som deg. Jeg er 22 år, klokka er 12:47 og jeg drikker. Forskjellen er vel at jeg alltid higer etter å bli full, da føles alt bra.