Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 2194
Hei
Som tittelen sier er jeg på utkikk etter et skjema/ mest optimale instillinger el lignende for modellen "Philips 65" 4K UHD Smart TV 65PUS6412".

Har saumfart internett i 2 dager nå uten hell, men finner absolutt ingenting. Har prøvd Reddit men ikke noe særlig svar og få der.
Og kommer ikke på tale å betale 2500,-kr til Elkjøp for skjemaet, så håper noen freakere kan hjelpe meg

Hadde alle settingsa, men alt ble satt til standard etter en oppdatering av software.

Har noen en LIGNENDE TV evnt settingsa jeg er ute etter for å få best mulig bildekvalitet?

TV ble kjøpt i 2018.
Så du prøvde aldri denne fra reddit?
Colour 65

Contrast 100

Brightness 50

Advanced Colour

Colouroptimizer = Medium

Colourtemperature = Warm

Advanced Contrast

Contrastmode = Off

HDR Upscale = On

HDR Plus = Max

Dynamic Contrast = Minimum

Lightsensor = Off

Gamma = 0

Ultra Resolution = On

Motionstiles = Standard

You cannot change Dynamic Contrast if the program you are playing is HDR.

You cannot change HDR settings if the program your playing doesnt have HDR.

Upvote 1 Downvote
Reply
Sitat av gekko4u Vis innlegg
Så du prøvde aldri denne fra reddit?
Colour 65

Contrast 100

Brightness 50

Advanced Colour

Colouroptimizer = Medium

Colourtemperature = Warm

Advanced Contrast

Contrastmode = Off

HDR Upscale = On

HDR Plus = Max

Dynamic Contrast = Minimum

Lightsensor = Off

Gamma = 0

Ultra Resolution = On

Motionstiles = Standard

You cannot change Dynamic Contrast if the program you are playing is HDR.

You cannot change HDR settings if the program your playing doesnt have HDR.

Upvote 1 Downvote
Reply
Vis hele sitatet...
Har prøvd denne, men blir bare helt feil.
Jeg lærte på Elkjøp at det har mest å si hva slags belysning det er i rommet. I mitt hode tilsier det at det er best å prøve seg frem selv enn å følge en mal eller betale for innstillinger som passer for butikklys.
Jeg har stilt inn begge TVene mine men med helt ulike settings da den ene er i stue og den andre på soverom så lys og fargestyrke jeg har i stua blir for skarpt på TVen på soverommet jeg ser på med mindre belysning.
Å betale for kalibrering har jeg gjort en gang og det endte med at jeg endra innstillingene så fort jeg fikk satt opp TVen hjemme så nå bare prøver jeg meg frem og det funker for meg
Sist endret av celtseus; 24. mars 2022 kl. 23:54.
Sitat av celtseus Vis innlegg
Jeg lærte på Elkjøp at det har mest å si hva slags belysning det er i rommet. I mitt hode tilsier det at det er best å prøve seg frem selv enn å følge en mal eller betale for innstillinger som passer for butikklys.
Jeg har stilt inn begge TVene mine men med helt ulike settings da den ene er i stue og den andre på soverom så lys og fargestyrke jeg har i stua blir for skarpt på TVen på soverommet jeg ser på med mindre belysning.
Å betale for kalibrering har jeg gjort en gang og det endte med at jeg endra innstillingene så fort jeg fikk satt opp TVen hjemme så nå bare prøver jeg meg frem og det funker for meg
Vis hele sitatet...
Har selv jobbet for Elkjøp for mange år siden.
Mange av de kalibrerte TV’ne så helt jævlig ut, så nesten bedre ut på Standard.
Så konsensus er at en bare skal prøve seg fram selv til en finner den innstillingen en er fornøyd med.
Det å kopiere innstillinger fra en TV til en annen er helt dødfødt. Selv om begge tv'ene er av indentisk modell så er alle panel forskjellige, så selv om du setter de side ved side i samme rom så vil du måtte justere de forskjellig.

Hvilket rom tv'en står i mtp lysinnslipp, farger på veggene rundt etc vil ha stor innvirkning på det ferdige bildet, så av den grunn må alle slike innstillinger skje i det rommet tv'en skal stå i.

Det elkjøp og diverse aktører selger her er ren svindel. Hvis en tv skal kalibreres må du bestille en fagmann, eventuelt kjøpe utstyret for å gjøre kalibreringen selv, samt tilegne deg kunnskapen for å utføre det.



Over til noe du faktisk KAN gjøre selv: sett tv'en i film modus. Der er mye av "bildeoptimalisering" slått av. Prøv å skru av så mye som mulig. Pass på å skru av strømsparing, alt av motion prosessering og sharpnes prosessering så er du godt på vei, da alt av prosessering gir deg et unaturlig bilde som regel.

Så kan du justere deg fram til fargene du selv ønsker.