Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 5158
Hei, jeg har en liten knipe angående medisinering. Jeg utreddes for bipolar type 1 og har allerede ADHD, panikkangst, PSTD og insomni som diagnoser.

Jeg bruker Aduvanz 50mg men får store bivirkninger av den så unnlater å ta den når den jeg kan, for den gjør meg veldig nedfor og tilbaketrokken. Tidligere har jeg prøvd Sertralin og Cymbalta, men begge ga store bivirkninger plus utløste manisk episode. Jeg måtte slutte på begge og går per dags dato umedisinert. Dette er vanskelig i kombinasjon med skole. Har ADHD medisin men ustabiliteten går utover skolearbeid også. Bruker å røyke litt for å få roet ned og mot søvn, har også apodorm mot søvnvansker men veldig begrenset på hvor mange jeg får.

Som tenåring fikk jeg quetiapin og abilify, men disse var så tunge. Jeg ser på meg selv som høyfunksjonibel enda og ønsker ikke føle mæ døyvet ned.

Jeg lurte på hva slags medisiner andre har brukt for bipolar lidelse og angst? Hva har fungert og hva har ikke fungert? Har prøvd å se på alternativer til SSRI/SNRI på nettet allerede og ser at Lyrica blir brukt mot angst. Noen som har erfaring med det?

Er forresten 21 år gammel jente så behandler er veldig streng på hva han gir ut, men han prøver bare presse på meg antidepressiva som gjør meg mer syk. Hva er behandleres oppheng i SSRI/SNRI egentlig? Måtte gjennom den driten to ganger for at behandler skal skjønne poenget mitt. Og å gå av den dritten var nesten verre enn å stoppe med alt annet jeg har brukt i min tidligere rustid.

Ønsker egentlig bare høre om noen er/har vært i lignende situasjon og hva som hjalp/ikke hjalp. Jeg legger bort røyken ved medisinutprøving og lignende, men jeg trenger noe som beroliger meg ved behov for hvis ikke så kan jeg trigge en episode om jeg føler meg overgiret over lengre tid. Har noen råd generelt ved Bipolar? Er bare 21 år og familiemedlemmene mine som har samme diagnose(mamma og bestefar) er begge døde pga alkoholisme så får ikke rådføret meg med dem(annet enn å ikke drikke alkohol lol)

Alt av innspill og råd og tanker verdsettes egentlig, er ganske lost
Tror alle typer av antideppresiva /ssri kommer til å utløse en manisk episode. Antideppresiva utløste ihvertfall maniske episoder for meg. Er vel litt forskjelllig fra person til person. håper du får hjelpen du trenger!
Anonym bruker
"Skeptisk Måse"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Kan antidepressiva utløse maniske episoder for folk som ikke er bipolar også?
Anonym bruker
"Mekanisk Jette"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg har hatt god effekt av Lamictal. Det er kjedelig, man blir flat men det funker. Har også nå i en åtte måneders tid gått på Zoloft (SSRI) grunnet ytterlig depresjon. Utløste hypomani i sommer da jeg startet på de, om de var grunnen vet jeg ikke. Pleier å svinge greit på sommeren uansett.

Ved spesielle situasjoner bruker jeg Vival for angsten. De funker ok.

Bruker Melatonin som innsovning, men sliter med forsinket søvnfasesyndrom. Så klarer aldri køye før etter midnatt engang. Jobb, trening og total utslitelse i hverdagen har noe effekt på søvn men ikke mye.

Lyrica er vanskelig å få tak i. Du må igjennom det meste før du får det.
Anonym bruker
"Velkommen Gullbust"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Du trenger en «mood stabilizer» i bunnen nesten alltid om man skal gå på ssri og unngå mani.
Eks Litium, Lamictal, etc

Er behandler fastlege?
Lamictal og Lithium!!
Jeg har bipolar type en. Bruker høy dose buspirone.(20mg + 20mg + 20mg). Den har kort halveringstid så derfor bør en ta 2-3 doser iløpet av dagen. Funker snus for meg. Angst er en saga blott
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Du trenger en «mood stabilizer» i bunnen nesten alltid om man skal gå på ssri og unngå mani.
Eks Litium, Lamictal, etc

Er behandler fastlege?
Vis hele sitatet...

Ja han er fastlege. Han er ikke ferdigutdannet psykiater enda og skal tilbake som fastlege 1 mars så akk nå tar vi bare kartlegging ferdig så jeg kan bli overført til en spesialist. Han er god å prate med da heldigvis

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Du trenger en «mood stabilizer» i bunnen nesten alltid om man skal gå på ssri og unngå mani.
Eks Litium, Lamictal, etc

Er behandler fastlege?
Vis hele sitatet...
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg har hatt god effekt av Lamictal. Det er kjedelig, man blir flat men det funker. Har også nå i en åtte måneders tid gått på Zoloft (SSRI) grunnet ytterlig depresjon. Utløste hypomani i sommer da jeg startet på de, om de var grunnen vet jeg ikke. Pleier å svinge greit på sommeren uansett.

Ved spesielle situasjoner bruker jeg Vival for angsten. De funker ok.

Bruker Melatonin som innsovning, men sliter med forsinket søvnfasesyndrom. Så klarer aldri køye før etter midnatt engang. Jobb, trening og total utslitelse i hverdagen har noe effekt på søvn men ikke mye.

Lyrica er vanskelig å få tak i. Du må igjennom det meste før du får det.
Vis hele sitatet...
Jaa tror også det blir vanskelig, men fant ikke så mye annet når det kom til alternative angstmedisiner framfor ssri/snri og benzo. Aldri i verden at de bli å gi en 21 år gammel jente benzo, en lege sa til meg at de er ekstra strenge til å gi tabletter til unge jenter. Og jeg har ikke registrert rusbruk i systemet og har benektet rusbruk så det er hvertfall en fordel. Er bare så skeptisk på medisiner som omprogramerer hjernen over tid framfor en medisin effekt som avtar. Sku helst gått helt umedisinert og kun gått på terapi men det er sikkert urealistisk akkurat nå😂

Sitat av Castaneda Vis innlegg
Jeg har bipolar type en. Bruker høy dose buspirone.(20mg + 20mg + 20mg). Den har kort halveringstid så derfor bør en ta 2-3 doser iløpet av dagen. Funker snus for meg. Angst er en saga blott
Vis hele sitatet...
Jeg har faktisk lest litt på buspiron og foreslo dette til behandleren min engang men han avslo det. Han skulle ha meg på venlaflaxin istedet men det brånektet jeg. Så endte vi på cymbalta via innleggelse men den ble jeg manisk av og skrev meg selv ut lol. Også skylte jeg alle ned i do siden jeg fikk selvmordstanker ut av det blå, jeg ble sint for jeg visste de tankene kom pga medisin. Er skikkelig sensitiv for å få det, derfor jeg ikke vil ta antipsykotika heller egentlig siden jeg fikk det av de også.
Sist endret av green-icetea; 1. februar 2022 kl. 22:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg har en relativt streng lege, men han sier det er ikke noe problem å skrive ut en minimal dose med sobril hvis det gjør hverdagen min lettere med en viss kontroll da fra hans side, i tillegg så holder det meg unna illegale sterkere preparater, noe han bruker som argument.
Å få f.eks sobril i en omvendingsperiode der du tillegger deg sunne vaner som trening, mye turgåing, for så å trappe ned mens du fortsatt er i full aktivitet tror jeg er en god løsning på angstproblematikken. Sliter du med angst så må du komme deg i aktivitet og lufter du dette jeg sa for legen så vil jeg tro du har et godt poeng å komme med. Angst er ganske altoppslukende når det står på. SSRI har jeg ingen erfaring med så det lar jeg være å uttale meg om.
Sitat av eyecandy654 Vis innlegg
Jeg har en relativt streng lege, men han sier det er ikke noe problem å skrive ut en minimal dose med sobril hvis det gjør hverdagen min lettere med en viss kontroll da fra hans side, i tillegg så holder det meg unna illegale sterkere preparater, noe han bruker som argument.
Å få f.eks sobril i en omvendingsperiode der du tillegger deg sunne vaner som trening, mye turgåing, for så å trappe ned mens du fortsatt er i full aktivitet tror jeg er en god løsning på angstproblematikken. Sliter du med angst så må du komme deg i aktivitet og lufter du dette jeg sa for legen så vil jeg tro du har et godt poeng å komme med. Angst er ganske altoppslukende når det står på. SSRI har jeg ingen erfaring med så det lar jeg være å uttale meg om.
Vis hele sitatet...
Behandleren min sir at benzo bare blir en bjørnetjeneste og at det ikke er en langvarig løsning. Har personlig ikke noe formening om det, men synes det er kjipt å måtte leve uten beroligende. Når jeg for eksempel blir oppjaget og ikke får sove så kan det ende i en manisk episode. Derfor må jeg ty til det illegale marked imens jeg venter på en behandlingsplan fra de. Dette er bare litt røyk og noen benzoz i veldig tunge perioder. Merker selv dette hjelper men vil ikke måtte medisinere meg selv lengre. Jeg prøver holde meg på skolen og leve mest mulig «normalt» men er psykiske helsa som stopper ja. Angst på skolen og panikkanfall som fører til at jeg drar hjem. Mye fravær pga angst. Fikk utskrevet apodorm 1 gang i fjor, men det etter lang stund med overtalelse. Han mener sovemedisiner også bare er en bjørnetjeneste og gjør problemet verre. Synes egentlig det er litt urettferdig for det virker som at mine problemer ikke blir tatt så seriøst. Er bare det å kunne ha noe å roe seg ned på når ting er på sitt verste jeg ser etter. Kan ikke drikke alkohol engang pga alkoholisme i familien så da går jeg glipp av det «eneste» lovlige rusmiddelet. Og det er ikke at jeg er så desp på å få benzo på resept heller for det får jeg tak i på 15 min om jeg virkelig vil ha det, men ønsker noe som generelt bare kan dempe de verste sammenbruddene/berolige meg. Skakke være lett å være syk hehe
Anonym bruker
"Velkommen Gullbust"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av green-icetea Vis innlegg
Behandleren min sir at benzo bare blir en bjørnetjeneste og at det ikke er en langvarig løsning. Har personlig ikke noe formening om det, men synes det er kjipt å måtte leve uten beroligende. Når jeg for eksempel blir oppjaget og ikke får sove så kan det ende i en manisk episode. Derfor må jeg ty til det illegale marked imens jeg venter på en behandlingsplan fra de. Dette er bare litt røyk og noen benzoz i veldig tunge perioder. Merker selv dette hjelper men vil ikke måtte medisinere meg selv lengre. Jeg prøver holde meg på skolen og leve mest mulig «normalt» men er psykiske helsa som stopper ja. Angst på skolen og panikkanfall som fører til at jeg drar hjem. Mye fravær pga angst. Fikk utskrevet apodorm 1 gang i fjor, men det etter lang stund med overtalelse. Han mener sovemedisiner også bare er en bjørnetjeneste og gjør problemet verre. Synes egentlig det er litt urettferdig for det virker som at mine problemer ikke blir tatt så seriøst. Er bare det å kunne ha noe å roe seg ned på når ting er på sitt verste jeg ser etter. Kan ikke drikke alkohol engang pga alkoholisme i familien så da går jeg glipp av det «eneste» lovlige rusmiddelet. Og det er ikke at jeg er så desp på å få benzo på resept heller for det får jeg tak i på 15 min om jeg virkelig vil ha det, men ønsker noe som generelt bare kan dempe de verste sammenbruddene/berolige meg. Skakke være lett å være syk hehe
Vis hele sitatet...
Slutt å røyk. Kan være veldig ødeleggende om du har psykiatriske problemer.
Bruk heller bare beroligende.

Du burde prøve andre medisiner. Legen din har gjort en grov feil ved å gi SSRI og SNRI når en vet du er Bipolar.
Nevn disse til legen: Lamictal, Litium og Orfiril
Om legen nekter da skift lege eller gå til en privat psykiater.

Angående benzo er jeg uenig med legen din. Rivotril fungerer som en stemningsstabiliserende mot bipolar lidelse «evig» uten å måtte øke dosen. Var vanlig praksis å sette bipolare på Klonazepam om de ikke responderte noe særlig på de konvensjonelle medisinene eller ikke tolererte de.
Det sagt anbefaler jeg det kun som last resort om du er på vei til å hoppe utenfor brua og har prøvd de fleste behandlinger.
Synes det er merkelig praksis av legen å ikke gi deg muligheten til å prøve ut buspirone. Den er et ikke-avhengighetsskapende alternativ som er et c-preparat. Ville krevd en second opinion hos en annen lege på den der igrunn
Ved bipolar lidelse er stemningsstabiliserende førstevalget, mange bipolare bruker kun det. Om antidepressiva eller antipsykotika skal brukes bør de være supplement til stemingsstabiliserende, ikke hovedpreparat. Har du prøvd lamictal eller lithium? De fungerer bra hos mange med BP, flere jeg kjenner har fått mye bedre livskvalitet pga det.

Hva angst angår så er kognitiv terapi/eksponeringsterapi klart best for de fleste, men få stabilisert BP flrst med stemningsstabiliserende, kanskje hjelper det og på angsten.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Slutt å røyk. Kan være veldig ødeleggende om du har psykiatriske problemer.
Bruk heller bare beroligende.

Du burde prøve andre medisiner. Legen din har gjort en grov feil ved å gi SSRI og SNRI når en vet du er Bipolar.
Nevn disse til legen: Lamictal, Litium og Orfiril
Om legen nekter da skift lege eller gå til en privat psykiater.

Angående benzo er jeg uenig med legen din. Rivotril fungerer som en stemningsstabiliserende mot bipolar lidelse «evig» uten å måtte øke dosen. Var vanlig praksis å sette bipolare på Klonazepam om de ikke responderte noe særlig på de konvensjonelle medisinene eller ikke tolererte de.
Det sagt anbefaler jeg det kun som last resort om du er på vei til å hoppe utenfor brua og har prøvd de fleste behandlinger.
Vis hele sitatet...
Ja er helt enig i alt du sier. Men når jeg får selv destruktive tanker eller sinneanfall så hjelper et trekk meg på å slappe av igjen. Men om jeg røyker for mye over lengre tid kan det også utløse problemer det er jeg klar over. Har veldig strengt inntak siden jeg går skole og ikke kan bli sløv/få dårlig minne. Jeg røyker ikke når jeg prøver ut medisiner eller får medisiner.

Jeg er enig i at feilen han gjor med SSRI var grov, han gjor det 2 ganger tilogmed. Han ville også ha meg på venlaflaxin men det brånektet jeg for fant ikke en eneste sjel som hadde noe bra å si om det. Er bare redd for at medisiner skal drepe personligheta mi. Gikk akk ned fra 50mg til 30mg aduvanz av den grunn fordi jeg får så ekkel nedtur når skolen er ferdig. Har heldigvis litt remisjon fra symptomer akkurat nå har en ganske fin periode. Har ny time i morgen med behandler, vi skal ta personlighetstest og har akkurat fylt en lang kartlegging. Forhåpentligvis så kan vi begynne snakke behandlingsplan for jeg er redd for å få en ødeleggende episode når det nærmer seg eksamenstid og stress..

Sitat av Castaneda Vis innlegg
Synes det er merkelig praksis av legen å ikke gi deg muligheten til å prøve ut buspirone. Den er et ikke-avhengighetsskapende alternativ som er et c-preparat. Ville krevd en second opinion hos en annen lege på den der igrunn
Vis hele sitatet...
Ja han har gjort mye merkelige ting men han er egentlig bare en fastlege. Han har et team rundt seg som veileder han men synes de gir teite forslag Foreslo buspiron men han mente det ikke ble å være effektivt

Sitat av OneofaMind Vis innlegg
Ved bipolar lidelse er stemningsstabiliserende førstevalget, mange bipolare bruker kun det. Om antidepressiva eller antipsykotika skal brukes bør de være supplement til stemingsstabiliserende, ikke hovedpreparat. Har du prøvd lamictal eller lithium? De fungerer bra hos mange med BP, flere jeg kjenner har fått mye bedre livskvalitet pga det.

Hva angst angår så er kognitiv terapi/eksponeringsterapi klart best for de fleste, men få stabilisert BP flrst med stemningsstabiliserende, kanskje hjelper det og på angsten.
Vis hele sitatet...
Ja vil heller ha stemningsstabilliserende framfor antidepressiva eller antipsykotika. Men føler han ikke tar meg seriøst og ser på meg som eplekjekk når jeg kommer med forslag. Jaja.

Han sa jeg skulle nok få noe sånt ja men at det var vanskeligere når det er flere traumatiske hendelser det er snakk om framfor én. Men han sa jeg måtte være mer stabil først før vi kunne gjøre det
Sist endret av green-icetea; 2. februar 2022 kl. 20:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... over et år senere ... ▼
Er det noen som har erfaring med kombinasjonen lamictal og litium samt Aduvanz? Hadde tenkt å prøve å kutte ut litium, men vet ikke enda. Noen der ute med goe råd?