Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1071
hei.

kjenner noen her til forbruker kjøpsloven godt? har en dell inspiron som jeg har hatt siden mars og har opplevd problemer fra Dell fra dag 1.


1. Maskinen brukt nærmere 1,5 mnd fra bestilling til levering.

2. Vifte ryker - etter en haug med emailer så kommer de og bytter vifta

3. Lydkortet og høytalere ryker - etter mye om og men kommer de og bytter ut dette

4. Skjermen slutter å virke, skrudde av maskinen igår kveld og idag virker den ikke lenger!

Så jeg lurer på hvilken rett har jeg til å heve kjøpte og få penger tilbake fra Dell? Evnt. som en annen nødløsning få en helt ny maskin med nytt serienr/chasis osv fra Dell?
Kan jo se på www.lovdata.no
Der står forbrukerkjøpsloven...
Generelt sett har de lov til å forsøke å reparere produktet tre ganger før du har rett til å heve kjøpet. Spørsmålet er om de f.eks må prøve å fikse skjermen tre ganger, eller om vifta, lydkortet og høyttalerene teller som tre tilsammen.

Sjekk http://forbrukerportalen.no/
Jeg antar denne PCen ikke er eldre enn 2 år, og du kan dermed påberope deg Forbrukerkjøpslovens §27 som omhandler reklamasjon. Denne sier at dersom det foreligger en mangel (i henhold til §16a er dette dersom tingen ikke er i samsvar med ett eller flere av kravene som stilles til gjenstanden), har du flere valg.

De som er aktuelle for deg:
- Avhjelp (Retting eller omlevering) (§§29 og 30)
- Heving (§32)

Prisavslag og erstatning er lite aktuelle i dette tilfellet.
Likevel har det vært mye debatt om selger skal kunne kreve reparasjonsforsøk. Med mobiltelefoner ble det vedtatt i høyesterett at selger ikke har krav på noen reparasjonsforsøk. Dette avhengiger litt av kostanden for selger.


Husk at det i henhold til §29 skal gis beskjed innen rimelig tid etter at du oppdaget mangelen, noe som dog aldri kan være kortere enn to måneder. Ta kontakt med Dell, og si at PCen inneholder vesentlige mangler, og at du ønsker en omlevering i henhold til Forbrukerkjøpslovens §29. Skulle du ha videre spørsmål, kan du godt sende meg en PM med flere detaljer. Lykke til!

edit: Rettet litt dårlig gramatikk
Sist endret av Marken; 15. november 2004 kl. 21:39.
har en Elitegroup G551 inne nå for andre gang hos Multicom til reparasjon grunnet kjøleproblemer (skjermkortet blir helt føkkd). Skjer feilen igjen blir jeg å heve kjøpet og kjøpe meg noe annet. Det har man krav på.
Hadde en Compaq som først fikk feil på harddisken (krasjet), så jeg måtte sende maskinen inn (fikk ikke lov til å bytte selv), når jeg fikk maskinen tilbake var det feil på skjermkortet. Sender maskinen inn, ventet 3 måneder og fikk den igjen. Med ny feil i skjermkortet. Ringte og fikk til slutt tømt meg for ulike banneord og hevet kjøpet.

De maskinene som har fungert best er egentlig Toshiba Satellite seriene. Men bærbart er for det meste dritt. Skjermen ryker først, har sett det på nesten alle bærbare. Sprekker og nedstlitt Touch-Pad. Viftene er plassert under maskinen og fungerer mer som en støvsuger. Andre produsenter som Acer “limer” skruene fast(!) de fyller lim i hullet og skrur igjen så du ikke kan åpne.

No thrust.
Opprinnelig postet av DonTomaso
Generelt sett har de lov til å forsøke å reparere produktet tre ganger før du har rett til å heve kjøpet. Spørsmålet er om de f.eks må prøve å fikse skjermen tre ganger, eller om vifta, lydkortet og høyttalerene teller som tre tilsammen.


Sjekk http://forbrukerportalen.no/
Vis hele sitatet...
Det jeg har av erfaringer og slik jeg tror det er ifølge loven er at det må være sammen tingen som går feil. Altså at de ikke klarer å fikse feilen.
Gollum skiller du med komma? , tekst.. , ny tekst.. det blir lettere å lese da
Opprinnelig postet av Gollum
Det jeg har av erfaringer og slik jeg tror det er ifølge loven er at det må være sammen tingen som går feil. Altså at de ikke klarer å fikse feilen.
Vis hele sitatet...
Dette med at selgeren hadde 3 reparasjonsforsøk stod i den gamle Kjøpsloven. Denne ble erstattet av Forbrukerkjøpsloven i 2002, og er dermed ikke akutell for kjøp foretatt etter dette.
Du burde, forhold tatt i betraktning- kunne levere inn varen for videre å kunne få en ny vare av samme sort. Oppdager du feilen opptil flere ganger burde du ha muligheten til å få tilbake pengene.

Husk at kunden har alltid rett.
Husk at kunden har alltid rett.
Vis hele sitatet...
i hverfall liker dere å tro det :P
▼ ... over en måned senere ... ▼
Trådstarter
hurra for dell.. der er det ikke mye seriøsitet igården. de krever å få rette feilen som er på skjermen min. de avslo et krav om heving av kjøpet, så prøvde jeg å inngå en deal med dem. greit, jeg forblir dell kunde men da ber jeg om omlevering av produkt.. men, gløm det.. dell nekter det også jah..! *irritert* holder fortsatt på å mailer dem, tar dem ikke til fornuft før jul vil nok saken bli sendt videre ja!
1: Ring til dem med en fast stemmet og si du vil ha ny PC eller heve kjøpet. Du har loven der å gå ut fra på nye varer og derfor kan du si du heller anmelder dem til politiet om det ikke kommer frem noen løsning der og da.

2: Ikke aksepter retting av feil.

3: Hvis prøver seg på noe tar du punkt 1
Jeg har fått erstattet et batteri og en hd fra dell. Veldig greit og ordentlig

Batteriet: Sendte en mail, fikk svar om at jeg måtte ringe. Så ringte jeg og fikk nytt på 20 timer elns.

Harddisk: Sendte 2 mailer, ringte og så kom en mann fra Haugesund ( et stykke unna ) ens ærend for å gi/hente hd'en. Ja, også her på ca 20 timer etter jeg ringte.

Det beste jeg kan anbefale deg Pumbaa er å ringe de, og forklare alt. Om du har garanti og sånn i orden, fixer de det sannsynligvis.
Hvorfor ikke la de fixe skjermen din?

Btw, aldri send mail til slike ting. Telefon er så mye mer genialt.
Trådstarter
har prøvd telefonen helt i begynnesen, mmen du blir jo bare sendt rundt hele dell systemet. folk er ikke på jobb osv.

jeg ønsker ikke å få feilen rettet fordi det har vært mange feil på denne maskinen på under 1 år at jeg forventer meg flere feil etter at denne er rettet.