Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 2865
har vært gjennom det meste men det eneste rusmidlet som ikke medførte depresjon etter opphørt bruk var cannabis,andre?
Anonym bruker
"Klar Brunbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg tror at visst man holder på for lenge med en eller flere type rusmidler, så blir man deprimert eller tåkete.
Blir ikke deppa av hasj, men røyker jeg lenge nok så havner jeg i en lat tilstand.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Det hele avhenger vel hva du gjør med resten av fritiden din og evt yrkeslivet ditt.

Er du aktiv, har du mål i livet som du føler du er på vei å oppnå? Har du mye venner og er aktiv sosialt, kort og godt, har du det bra ellers?
Om ikke, så er det ingenting som ikke vil gjøre deg deprimert etter bruken, alt handler om balanse. Work hard, play hard, eller som jeg liker å si: Jobb godt nok og lev godt nok.
Jeg er mer eller mindre kronisk deprimert og for meg så er det helt klart opioider i alle former og fasonger som er snillest på psyken.
Det viktigste er jo hvordan du i utgangspunktet har det og tar det til følge. Er det for du er deprimert i utgangspunktet så vil du jo ikke slippe unna det før du har fått tatt roten til problemet.
Det kommer litt an på hva slags effekt du ønsker av "rusmidlene".

Jeg er ikke noen ekspert på sterke saker, men bruker en del nootropics (noen kaller det smartdrugs), for å yte bedre i hverdagen.

Ved riktig bruk, opplever jeg at de hjelper meg til å være den beste utgaven av meg selv, når det kommer til jobb, sosialliv, sexliv, helse og trening osv.

Men du blir ikke rusa, som i "fucked up", men du blir rusa som i at, "oi, i dag fungerer hjernen min ganske bra og jeg er veldig lite stresset i denne situasjonen hvor jeg vanligvis ville vært stresset."

Osv...
Sitat av DrDeath Vis innlegg
Jeg er mer eller mindre kronisk deprimert og for meg så er det helt klart opioider i alle former og fasonger som er snillest på psyken.
Det viktigste er jo hvordan du i utgangspunktet har det og tar det til følge. Er det for du er deprimert i utgangspunktet så vil du jo ikke slippe unna det før du har fått tatt roten til problemet.
Vis hele sitatet...
Han snakker om depresjon ved opphørt bruk. Opiater er vel definisjonen på en fryktelig tid i etterkant av bruk/misbruk.

Ville heller anbefalt psykedelia, aka ketamin, sopp, LSD og kanskje noe DMT når du blir litt mer erfaren.
Anonym bruker
"Skeptisk Måse"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Blir sinnsykt deppa uten hasj/weed bruker opioder fast også men tar jeg ikke de på ei stund syns jeg ikke det er noe problem me depresjon så lenge jeg har weed
Brukt det meste og aldri opplevd depresjon med opphørt bruk. Får alltid mer livsglede og motivasjon bortsett fra i en kort periode rett etter. Vil ikke kalle den korte perioden deprimert, heller abstinent.
Sist endret av DrPerception; 22. desember 2022 kl. 00:09.
Sitat av DrPerception Vis innlegg
Brukt det meste og aldri opplevd depresjon med opphørt bruk. Får alltid mer livsglede og motivasjon bortsett fra i en kort periode rett etter. Vil ikke kalle den korte perioden deprimert, heller abstinent.
Vis hele sitatet...
Hvor lenge har du vært på de forskjellige stoffene da?
Lenge nok, på så mye forskjellig, i så mange omganger at jeg ikke kan huske alt.
Vært av og på knark i snart 20år.

Eneste jeg ikke har brukt er ketamin og pcp + de fleste rc. Gått mest i heroin, hasj og speed. Vært på over år på det meste, men også hatt perioder jeg bare har brukt i ferier etc.. og lange helt nykter perioder på noen år etc..
Da har du kanskje noe tips til å vær ekstremt dopsjuk? Ikke nødvendigvis det fysiske, for det er nå borte, men det psykiske, holy.. Hva har fått deg igjennom det?
Sitat av Heroinslutt Vis innlegg
Da har du kanskje noe tips til å vær ekstremt dopsjuk? Ikke nødvendigvis det fysiske, for det er nå borte, men det psykiske, holy.. Hva har fått deg igjennom det?
Vis hele sitatet...
Prøve fylle dagene mest mulig, med best mulig ting. Tørre å slite seg ordentlig ut både fysisk og psykisk slik at man får sove godt på natta, og samtidig jobbe opp evnen til å være mest mulig produktiv og standhaftig, slik at du får mer frihet i livet gjennom at evnene dine får hva som er mulig å få til øker.

Vil trekke fram trening som noe av det viktigste for meg, men i tidlig fase tror jeg det viktigste er at man finner ting å holde på med. Måten man kommer lengre unna rusen i starten er å gjøre andre ting enn å ruse seg, å lære seg og finne glede i det.
Sitat av DrPerception Vis innlegg
Prøve fylle dagene mest mulig, med best mulig ting. Tørre å slite seg ordentlig ut både fysisk og psykisk slik at man får sove godt på natta, og samtidig jobbe opp evnen til å være mest mulig produktiv og standhaftig, slik at du får mer frihet i livet gjennom at evnene dine får hva som er mulig å få til øker.

Vil trekke fram trening som noe av det viktigste for meg, men i tidlig fase tror jeg det viktigste er at man finner ting å holde på med. Måten man kommer lengre unna rusen i starten er å gjøre andre ting enn å ruse seg, å lære seg og finne glede i det.
Vis hele sitatet...
Takk for gode råd.
Jeg har prøvd det meste. Alt gikk bra før når jeg dempa. Men nå som jeg koser med med det kan alt over 2-3 dager rus i form av alkohol, spees osv sende meg i en furtekjeller noen dager før jeg spretter opp som en ny person. Trener 3-5 daga i uka ok kanskje det hjelper å bare ut å se folk som ikke vil drepe deg noen ganger? Får det føles litt sånn?
Sist endret av NokErNok; 22. desember 2022 kl. 06:17.
Benzo var det eneste som gjorde meg deprimert ca flere år etter jeg sluttet. Og jeg brukte rus daglig i 20år heavy.
Sist endret av Sæd; 22. desember 2022 kl. 06:47.
Jeg tenker at det er vel rent biokjemisk vanskelig å unngå nedstemthet/depresjon/dysfori i forbindelse med abstinenser. Rusmidler gir jo som kjent dopaminrelease via det mesolimbiske system i hjernen som rusmidlene "kupper". Når hjernen skjemmes bort med høye nivåer av dopamin når en er rusa vil selvfølgelig kontrasten til å være uten gjøre hverdagen ganske grå og trist.Men kan tenke meg fex fysisk trening kan kompensere da det også frigjør feelgood-stoffer i hodet.Men mengden rusmidler avgjør mye. Stor forskjell på sporadisk beuk og binging
Selv blir jeg deprimert av alle bevisthetsdempende stoffer, mens bevisthetsutvidende midler hjelper med å se realiteten av hva du trenger å gjøre i livet for og komme deg til et bra sted.





https://psykologisk.no/2021/12/psyke...mot-depresjon/
Anonym bruker
"Fregnete Havmann"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Tror det aller meste av rusmidler kan føre til at man blir deprimert.
Anonym bruker
"Lilla Åmand"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Alle rusmidler man har brukt fast over lang tid vil gi "depresjoner" eller withdrawals som det heller heter.
Det er ikke rusmiddelet som gjør deg deppa, det er det at du sluttet med det, så nå får ikke hjernen sin fix lenger og svarer med å synes alt er kjipt og trist.
Ketamin + En generelt god livssituasjon.
GHB er en av de eneste jeg kan ha en god kveld på uten å ha hangover fra etterpå.

Tar du det i lenger tid uten tvil pauser derimot så kommer depresjon og angsten med en vengeance.
Anonym bruker
"Nyfiken Husmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvis du utsetter deg for smerte ved trening og være kaldt så kan du ta stimms uten få nedtur.
Hjernen vil ikke være i konstant komfort, den trenger en balanse å hvis du nekter den balansen så vil hjernen prøve hardt på å oppnå den balansen ved å gjøre sånn du lettere blir lei deg å lykken i livet blir mindre.
Dr. Anna Lembke har en video som heter Your Behaviour will reset 100% som har hjulpet meg masse.
Kort fortalt så jo mer aktiviteter som bringer lykke jo mer burde du gå ut av din komfort sone med hardt trening eller bade/dusje i kaldt vann for at hjernen din skal oppnå homeostasis.
Stoffer som gir meg nedtur:

Kokain(!)
MDMA(!)
Amfetamin
Alkohol(!!)

Hangover:
Alkohol
Tung hasjrøyking eller edibles.
Piller, spesielt større doser Benzodiazepiner med lang halveringstid.
Lyrica.

---

Det du leter etter er nok noe som det under:

Lett cannabisrøyking.

Lave doser Benzodiazepiner, typ 0,5mg Alprazolam.

Opiater i forholdsvis lave doser. Kommer veldig an på Opiater/Opioidet.
Tramadol eller meget lav dose Subutex er gode alternativer for en koselig og varm kveld inne med serie eller podcast.
Eventuelt Morfin (Malfin, knust).

Til slutt vil jeg gjøre det klart at det ikke er noenting du kan ta uten at det vil påvirke deg på en eller annen minimal måte når virkningen går over. Det vil alltid være litt kjipt å være påvirket av noe som får deg til å føle deg bra og oppleve at dette forsvinner fra kroppen.

Derfor er det en fordel å legge seg til å sove mens virkningen er der og våkne opp tilnærmet normal.

Cannabis, helst grønt, og røyket, vil være min anbefaling.

En sunn livsstil gjør alt lettere og bedre. Og dersom du får nedtur som påvirker deg lenge og merkbart av lav dose Sub eller cannabisrøyking er nok ikke rus noe du bør holde på med Da bør du kanskje gå for "rusen" du får av f.eks sex eller andre deilige ting.
Sist endret av krystallkongen; 26. desember 2022 kl. 01:15.
Dette handler nok om mye mer enn bare stoffet. Hvordan psyken din er i utgangspunktet, om stoffet tas forsvarlig eller misbrukes, hvor lenge det evt misbrukes, hvilke doser som tas, hvordan stoffet påvirker psyken din underveis, hvordan du går av det osv. Jeg vil tro at det er svært individuelt, selv for mennesker med en identisk rusmiddelhistorikk.

Egen erfaring: Rus som
gir sterke oppturer vil også gi sterke nedturer. MDMA og LSD husker jeg spesielt godt.

Ellers er det nok langvarig amfetaminavhengighet som har tullet mest med psyken min. Det har fått meg til å regelrett lengte etter depresjonen min.. Det er helt tomt. Jeg føler ingenting. Ingen opptur, ingen nedtur.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Anonym bruker
"Fregnete Havmann"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Benzo.
Synes alko er desidert værst og kokain som en god nummer to, men det varer somregel bare en dag eller to.

Den berømte speednedturen har jeg aldri merket noe særlig til, selv ikke etter en 2 ukers binge. Men jeg går ikke våken i dagevis og passer på å få i meg næring.

LSD og sopp synes jeg kan virke mot depresjon, man får en slags restart der alt blir interessant igjen, nesten som når man var barn. Dette kan kanskje fungere som en slags kick-start til å endre på livet sitt, men denne effekten er ikke permanent så man må faktisk gjøre litt mer enn å bare innta en syrelapp å tro at alt skal løse seg.

Det er ihvertfall min erfaring.