Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  106 16507
Jeg ønsker å sette en etisk tankegang ut i sentrifugering.

Dette handler om det stor spørsmålet vi alle må stille oss:
Har menn mer ansvar enn kvinner hvis ett samleie fører til fødsel?
Eller er det omvendt?

Ett eksempel som jeg vil vi skal gå ut ifra, er når en mann har samleie med en jente han har truffet etter en kveld på byen.
De ligger sammen, vel vitende om at de ikke bruker kondom eller prevenasjons-piller.

Konsekvens:
Etterhvert finner kvinnen ut at hun er gravid.
Hun forteller dette til mannen.
Deretter bryter det ut en diskusjon mellom de to.

Hun vil beholde barnet, og han vil ikke.
Dagens argumentasjon er at begge har felles ansvar, og når hun er gravid så har ikke mannen noe stemmerett i om hun skal beholde barnet eller ikke.
De er ikke i noe forhold, dette var bare ett såkalt "one-night-stand".
Han ønsker ikke barn. Han er i begynnelsen av sin karriere og utdannelse.
Kanskje han til og med han har møtt en annen kvinne i ettertid og blitt partner med henne.

Men hun bestemmer, fordi det er hennes kropp.
Ergo, etter loven har hun rett til å beholde barnet, og mannen, som ikke kommer til å ha noen tilknytning til barnet, må betale 18 år med barnebidrag, for ett barn han KUN er biologisk far til.
Han ønsket aldri dette barnet, men siden han ga sæd til henne, så må han belage seg på å bli pappa. Kvinnen har all sympati, skylden legges på mannen, og hun bestemmer helt selv om abort skal finne sted.

MEN HVA OM det er motsatt:
Han VIL beholde barnet, og hun vil ikke.
Begge hadde frivillig samleie, vel vitende om at de kunne risikere ett barn.
Må da kvinnen bøye seg for mannens vilje om å bære og føde hans barn?
Hun må gjennom store fysiske påkjenninger, for ikke å snakke om smerten ved å føde. Alt det som mannen ikke trenger gjennomgå av opplagte grunner.

Men hun visste om at det kunne bli ett barn.
Skal hun da tvinges av mannens ønske om å redde dette livet som er satt igang? Hun har tross alt godtatt å motta sæd, vel vitende om risikoen.

For til syvende og sist, begge har like mye ansvar.
Hvis de ikke har de, så er det heller ikke likestilling.

Hvem holder dere med? KJØR DEBATT
Sist endret av Filosofi; 29. oktober 2013 kl. 02:48.
Haha, jeg liker dette!


I mitt lille hode burde det vært sånn, siden vi er en så fin velferdsstat som vi er, at om mannen vil at hun skal ta abort men beholder barnet, burde mannen kunne skrive fra seg alt ansvar (og miste rollen sin som "pappa") på en kontrakt og staten kan hjelpe æ reise opp barnet ilag med kun moren.


Derimot rett og rimelig at kvinnen kan ta abbort om hun ønsker det da det er hennes kropp og da utdannelse/karriere som får en smell av bollen som ligger å ulmer i ovnen.
ESM
Lazy Generation
Enig, om mannen ikke vil ha barnet så bør han slippe å betale barnebidrag. Om kvinnen ikke vil ha barnet er det synd for mannen, men det blir abort og ferdig med saken.

Hvis bare mannen vil beholde barnet kunne det fungert med en slags betaling for graviditeten og jævlige smerter så mannen kunne fått barnet mot kanskje 100 høvdinger.
Sist endret av ESM; 29. oktober 2013 kl. 03:42.
Jeg synes det er greit å starte diskusjonen med å faktisk huske på at det kun er kvinner som kan føde - og dermed vil aldri menn og kvinner kunne være likestillt i saker som omhandler fødsel og abort. Påkjennelsene ved en eventuell abort eller fødsel vil i størst grad gå utover kvinnen. Og påstander som "om kvinnen ikke vil ha barnet er det bare en abort og ferdig med det" blir litt feil. Det er ikke så lett for kvinner å ta abort. I tillegg til de fysiske påkjenningene det gir er det også mange som får en del psykiske plager når de tar abort.

Og siden dette er noe som i største grad omhandler kvinnens kropp, så synes jeg det er rett og rimelig at ho bestemmer hva som skal gjøres. (om man skal ta abort eller ikke). Og om du har vært så dum at du hadde en one night stand uten kondor, når du absolutt ikke ønsker unger, så får du være voksen nok til å ta konsekvensene av dette. Dette innebærer å enten betale barnebidrag eller å være tilstede for far for ungen. (eller en slaks kombinasjon). Det er dyrt å ha et barn, og det er derfor rett og rimelig at faren også støtter opp økonomisk for å sørge for at ungen kan få en god oppvekst.

Og til slutt så mener jeg at det ikke er riktig at velferdstaten skal betale barnebidraget for faren, om han ikke ønsker å ha noe med ungen å gjøre. Han får heller søke hjelp av nav om han er i en situasjon hvor han ikke har råd til å betale det.
Sist endret av etse; 29. oktober 2013 kl. 04:04.
Sikkerhetsklarert
Det er vel litt skjevt slik ordningene er i dag. Om far ikke vil beholde, så kan mor overkjøre han, og i siste instans få han dømt i tingretten på å evt signere farskapspapirer etter en evt blodprøve.

Om far ønsker å beholde barnet, men mor ikke vil, så kan hun jaggu overkjøre ham der også. Det er kun mor som må signere på papirer om å avbryte svangerskap.

Med disse fakta som grunnlag så kan man jo si at menn tar en ganske stor risiko ved å ha tilfeldig sex, i motsetning til kvinner ( om man ser bort i fra kjønnssykdommer )

Burde menn hatt de samme muligheter ift NAV og rettslige instanser til å få overprøve mors ønsker?
Jeg kjenner en som saksøkte eksen sin fordi hun ville ta abort og han ikke ville. Han tapte.
Det er mor som skal bære frem barnet og holde ut smertene som dette innebærer så sier seg selv at mor må ha mest å si..

Ellers så smitter sykdommer mye lettere fra mann til kvinne enn fra kvinne til mann så er litt forbauset over at kvinnene ikke passer på at mannen bruker kondom
Sitat av Filosofi Vis innlegg
Jeg ønsker å sette en etisk tankegang ut i sentrifugering.

Dette handler om det stor spørsmålet vi alle må stille oss:
Har menn mer ansvar enn kvinner hvis ett samleie fører til fødsel?
Eller er det omvendt?

Ett eksempel som jeg vil vi skal gå ut ifra, er når en mann har samleie med en jente han har truffet etter en kveld på byen.
De ligger sammen, vel vitende om at de ikke bruker kondom eller prevenasjons-piller.

Konsekvens:
Etterhvert finner kvinnen ut at hun er gravid.
Hun forteller dette til mannen.
Deretter bryter det ut en diskusjon mellom de to.

Hun vil beholde barnet, og han vil ikke.
Dagens argumentasjon er at begge har felles ansvar, og når hun er gravid så har ikke mannen noe stemmerett i om hun skal beholde barnet eller ikke.
De er ikke i noe forhold, dette var bare ett såkalt "one-night-stand".
Han ønsker ikke barn. Han er i begynnelsen av sin karriere og utdannelse.
Kanskje han til og med han har møtt en annen kvinne i ettertid og blitt partner med henne.

Men hun bestemmer, fordi det er hennes kropp.
Ergo, etter loven har hun rett til å beholde barnet, og mannen, som ikke kommer til å ha noen tilknytning til barnet, må betale 18 år med barnebidrag, for ett barn han KUN er biologisk far til.
Han ønsket aldri dette barnet, men siden han ga sæd til henne, så må han belage seg på å bli pappa. Kvinnen har all sympati, skylden legges på mannen, og hun bestemmer helt selv om abort skal finne sted.

MEN HVA OM det er motsatt:
Han VIL beholde barnet, og hun vil ikke.
Begge hadde frivillig samleie, vel vitende om at de kunne risikere ett barn.
Må da kvinnen bøye seg for mannens vilje om å bære og føde hans barn?
Hun må gjennom store fysiske påkjenninger, for ikke å snakke om smerten ved å føde. Alt det som mannen ikke trenger gjennomgå av opplagte grunner.

Men hun visste om at det kunne bli ett barn.
Skal hun da tvinges av mannens ønske om å redde dette livet som er satt igang? Hun har tross alt godtatt å motta sæd, vel vitende om risikoen.

For til syvende og sist, begge har like mye ansvar.
Hvis de ikke har de, så er det heller ikke likestilling.

Hvem holder dere med? KJØR DEBATT
Vis hele sitatet...
Har alltid sagt nesten nøyaktig det samme som du skriver. Jeg mener at enn mann i i en slik situasjon skulle fått lov å skrive fra seg barnet, altså en papirmessig abort, har selv blitt "lurt" og tar self konsekvenser av dette nå, og ønsker ikke å "snike" meg unna noe, men faktum er at jeg som mann har forferdelig lite rettighetre.. Enda ikke fått hatt datteren min som nå nærmer seg ett år...
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
Det er mor som skal bære frem barnet og holde ut smertene som dette innebærer så sier seg selv at mor må ha mest å si..

Ellers så smitter sykdommer mye lettere fra mann til kvinne enn fra kvinne til mann så er litt forbauset over at kvinnene ikke passer på at mannen bruker kondom
Vis hele sitatet...
Så du er en av de som spiser sjokoladen med plasten på. Syns det smaker dritt jeg.
Hadde jeg smelt er kjerring på kjukka og hun nektet abort så hadde jeg brukt alle min kraft, resten av livet på å bare gjøre det vanskelig for henne. Dette er ikke likestilling og regjeringa må gjøre noe!
Sitat av MrZone Vis innlegg
Hadde jeg smelt er kjerring på kjukka og hun nektet abort så hadde jeg brukt alle min kraft, resten av livet på å bare gjøre det vanskelig for henne. Dette er ikke likestilling og regjeringa må gjøre noe!
Vis hele sitatet...
Det trenger du ikke å prøve på engang. Med deg som far til barnet er det vanskelig nok fra før
Sist endret av Sinken; 29. oktober 2013 kl. 08:27.
Sitat av MrZone Vis innlegg
Hadde jeg smelt er kjerring på kjukka og hun nektet abort så hadde jeg brukt alle min kraft, resten av livet på å bare gjøre det vanskelig for henne. Dette er ikke likestilling og regjeringa må gjøre noe!
Vis hele sitatet...
Det får ikke blitt likestilt sålenge menn ikke føder barn
Sist endret av Bothrops; 29. oktober 2013 kl. 08:46.
Utgangspunktet er at begge tar en risiko når de ligger med hverandre. Det gjelder uansett om de bruker prevensjon eller ikke. Når man tar en risiko må man også ta ansvaret for utfallet.

Hvis det blir barn av det er det slik at barnet vokser i kvinnens kropp, så jeg er tilbøyelig til å si at det er kvinnen som må ta avgjørelsen om hun skal ta abort eller ikke.

Hvis hun derimot lurer den hun ligger med og sier hun bruker prevensjon når hun ikke gjør det eller saboterer prevensjonen for å bli gravid mener jeg mannen er fritatt alt ansvar, men dette ligger jo på siden av spørsmålet ditt, og det vil nok være ekstremt vanskelig å bevise i en rettssal.
Morsom diskusjon, blir alltid baluba når man diskuterer dette i større grupper med begge kjønn, hehe.

Synes såklart begge burde ha noe å si, men som sagt så er det jo kvinnen som føder det, hvis hu ville beholdt det, så er det vel ikke så mye man kunne gjort egentlig, med mindre man vil bli ansett som en drittsekk resten av livet, værtfall av hu og vennene hennes.

Man får heller lage en mal i Word, skrive ut dette, ta den med på deg på byen og få hu til å skrive under på en kontrakt som sier at hun går på p-piller rett før akten. Da er det vel så godt som avklart om hu skulle finne på å lage kvalme.

Eller så kan man bare bruke kondom, så er man litt sikrere.
Sist endret av Bruskork1; 29. oktober 2013 kl. 09:23.
Trådstarter
15 7
Sitat av etse Vis innlegg
Jeg synes det er greit å starte diskusjonen med å faktisk huske på at det kun er kvinner som kan føde - og dermed vil aldri menn og kvinner kunne være likestillt i saker som omhandler fødsel og abort. .
Vis hele sitatet...
Hei. Ikke meningen å forkorte ned de mange synspunktene dine.
Men jeg vil gjerne stille spørsmål på det overnevnte punktet ditt.

Husk at begge gjorde dette frivillig.
Han gikk med på en måte med å få barn,
hvis man tar utgangspunkt i dette såkalte felles ansvar.
Selv mannen ikke kjenner de fysiske smertene under fødsel,
Så vil dette kunne påvirke han psykisk. Til og med hvis han mister barnet gjennom at hum vil ta abort. På samme måte gikk hun med på å få barnet da de hadde sex.
Det er felles ansvar.... hvis en av partene ikke ønsker barn,
, så er det abort som blir kompromisset?
For meg, så handler det om å være klar for å ta ansvaret for å ha barn, hvis man skal ha sex. Hvis ikke, så lar man være.

Skulle likevel ulykken være ute, så MÅ man ta ansvaret og legge om livet sitt.

Abort er for meg ingen løsning, med mindre det er snakk om voldtekt.
Sitat av Filosofi Vis innlegg
Det er felles ansvar.... hvis en av partene ikke ønsker barn,
, så er det abort som blir kompromisset?
Vis hele sitatet...
Nei, å tvinge noen til å ta abort er et brudd på menneskerettighetene. Å tvinge noen til å betale for en unge de har vært med på å lage er ikke det. Bruk kondom, så enkelt er det.
Trådstarter
15 7
(Tillegg som ikke kom med på min post over)

Så hvis det er for sent for mannen å ombestemme seg etter sex,
Så gjelder det samme for kvinnen. Hun kan ikke bare ta abort, når hun gikk med på å ha sex uten prevansjon?

Hun må også ta ansvar.
Dette er likestilling. Dette er felles ansvar. Men så er det jo mamge sidefaktoret som mam bør ta hensyn til
Sist endret av Filosofi; 29. oktober 2013 kl. 11:18.
Sitat av MrZone Vis innlegg
Hadde jeg smelt er kjerring på kjukka og hun nektet abort så hadde jeg brukt alle min kraft, resten av livet på å bare gjøre det vanskelig for henne. Dette er ikke likestilling og regjeringa må gjøre noe!
Vis hele sitatet...
Du er jo en hestkuk av en helt egen klasse da tydeligvis, ikke særlig moden kommentar. Jeg opplevde dog panikk-telefonen en liten mnd etter jeg hadde bokstavelig talt fullt hus (60++ deltagere) der jeg tydeligvis hadde kjørt ei på tjukka uten å huske att jeg hadde nachspiel eller sex. Endte dog heldigvis med att hun tok abbort, men jeg ble ikke spurt først dog.
Samtidig som at det er et felles ansvar, så er det jo likevel opp til hver enkelt.

Vil ikke mannen ha unge; bruk kondom.
Vil ikke dama ha unge; få vedkommende til å bruke kondom eller ta i bruk p-piller / p-stav / etc.
Går ikke den ene parten med på det får man si nei, eller ta ansvar dersom noe skulle skje.
Sitat av Filosofi Vis innlegg
(Tillegg som ikke kom med på min post over)

Så hvis det er for sent for mannen å ombestemme seg etter sex,
Så gjelder det samme for kvinnen. Hun kan ikke bare ta abort, når hun gikk med på å ha sex uten prevansjon?
Vis hele sitatet...
Feil. Det er mulig å ta abort, så utgangspunktet ditt er ugyldig. Det samme gjelder altså ikke for kvinner og menn og ingen kan ikke tvinge noen til å ta abort.
Sitat av Filosofi Vis innlegg
Dette er likestilling. Dette er felles ansvar.
Vis hele sitatet...
Nei, alle har fullt og helt råderett over sin egen kropp, så akkurat der er det ikke snakk om noe felles ansvar.

Er du enig i at alle skal ha råderett over egen kropp eller er det noe med det du vil diskutere? Måten du framstiller dette på og utgangspunktet for diskusjonen er på falske premisser, så du får prøve å rydde opp i de før du prøver å tillegge noe mer.
Sist endret av Mith; 29. oktober 2013 kl. 12:00.
Konsekvrnsene er størst for kvinnen, siden ho er den som må føde.og rent biologisk knytter mor seg raskere til ungrn enn faren gjør. En abort er sjeldent en veldig stor påkjenning for mannen, men veldig ofte det for kvinnen.

Som jeg sa i stad: når ikke situasjonen er lik for begge kjønn så kan man ikke kreve at de skal bestemme like mye.

Jeg ser og for meg at slike regler kan føre til at flere menn bryr seg mindre om å bruke kondom ved sex siden de kan slippe unna alle konsekvensene. (Noe jenta ikke kan.)
Sist endret av etse; 29. oktober 2013 kl. 12:00.
Folk må snart forstå at 100% likestilling ikke eksisterer of heldigvis kommer aldri til å gjøre det. Hvis du som et menneske gjør et annet kvinnfolk GRAVID må du godta at det er det gravide mennesket som selvfølgelig skal avgjøre hva som skjer videre. Kjipt er det kanskje, men sånn er det.

Vær nå heller litt forsiktig med hvem du knuller uten kondom. Litt tenking er bare sunt!
Jeg syntes det heller burde være en statlig kontroll på om de i det hele tatt burde få ha unger.

Det er noe som skjer til ett par venner av meg, de virker litt fortapt.

Man burde jo først ha kontroll på sitt eget liv, før man i det hele tatt skal sette ett nytt liv her i verden, men det blir jo artig å se hvordan framtiden utspiller seg. Jeg personlig kommer til å prøve å spille en liten rolle for ungene sin skyld, men det spørs jo hvordan det hele utvikler seg.


Bitches can be babycrazy.

Er ofte jeg tenker det samme til min mor, som fikk meg i en alder av 15.
Sist endret av kimmy9gga; 29. oktober 2013 kl. 12:37.
Barne er kvinnens eiendom vil jeg si, da har hun rett til å gjøre hva hun vil med det.
Vist hun velger å beholde det er hun pliktig til å gi barne en "god" oppdragelse, dvs. bra med mat, kle, osv.
Dette vil ta koste penger, noe som kan være vanskelig vist mannen ikke hjelper.
Er det virkelig verre en å bare bruke kondom, vist du bare skal ha en "one night stand" ?
Trådstarter
15 7
Dette blir sett på som mannens ansvar.
Husk at han vil beholde barnet.
Han er prinsipielt imot abort.
Hadde han visst at hun ville ta abort, hadde han brukt kondom.
Hva sier du til det?

Jeg mener at hvis en av partene ikke vil ha barn, så får det bli abort eller bruke kondom
Sist endret av Filosofi; 29. oktober 2013 kl. 14:09.
Sitat av Filosofi Vis innlegg
Dette blir sett på som mannens ansvar.
Husk at han vil beholde barnet.
Han er prinsipielt imot abort.
Hadde han visst at hun ville ta abort, hadde han brukt kondom.
Hva sier du til det?
Vis hele sitatet...
Synd for han, hvis han er så imot abort så får han vise litt ansvar og ta forhåndsregler deretter. Det har han alle muligheter til.
Sitat av Filosofi Vis innlegg
Jeg mener at hvis en av partene ikke vil ha barn, så får det bli abort eller bruke kondom
Vis hele sitatet...
Til å kalle deg filosofi så tenker du tydeligvis lite før du skriver. Det der er upresist, med mindre du faktisk mener abort brukes som en form for prevensjon, som jo enkelte mener.

Hvis en av partene ikke vil ha barn så er prevensjon, ikke abort, løsningen. Hvis det så viser seg at det blir graviditet ut av det likevel så er abort et alternativ dama kan velge.
Akkurat i en slik situasjon, så finnes det ikke noe hvisomatterdersom, i mitt hode.
kvinnen skal "vinne", hver gang. Situasjonen er latterlig enkel å holde seg unna, ikke ha sex eller bruk prevensjon.

Argumenter som å spise sjokolade med papiret på osv er så barnslige at det gjør vondt.
Dette er en av de situasjonene hvor det åpenbart aldri kan være likestilling. Det er fysisk og naturlig umulig. Det som da selvsagt vil veie tyngst, er kvinnens rett til å bestemme over egen kropp. Det er hun som eventuelt må bære barnet i ni måneder, med all den smerte og alle de begrensninger og plikter dette medfører for henne. Ingen annen kan verken tvinge henne gjennom dette, eller tvinge henne til å ta livet av barnet hennes dersom hun ønsker det.

Selvsagt kan det være bittert for den stakkars mannen som har gått på en ærlig smell, men sånn er det nå en gang. Det er en risiko man velger å ta. Jeg har selv vært en av de som har vært kjempenervøs i etterkant (og er det vel forsåvidt fremdeles akkurat nå), men det er ikke så mye annet å gjøre med det, annet enn å håpe at naturen ikke timet det dårlig for deg, eller i så fall at kvinnen valgte å ta sine forhåndsregler for å unngå graviditet, eller i så fall at ikke kvinnen heller ønsker et barn på nåværende tidspunkt. Er man en mann som absolutt ikke ønsker å bli far, tar man en enormt stor risiko ved å ryke på et ubeskyttet ONS.

Alt dette er en risiko mannen selv vet om på forhånd, og uansett hvor gode grunner man har til å ville/ikke ville bli far, så er det kvinnens rett til å bestemme over egen kropp som veier tyngst.
Sitat av Filosofi Vis innlegg
Dette blir sett på som mannens ansvar.
Husk at han vil beholde barnet.
Han er prinsipielt imot abort.
Hadde han visst at hun ville ta abort, hadde han brukt kondom.
Hva sier du til det?

Jeg mener at hvis en av partene ikke vil ha barn, så får det bli abort eller bruke kondom
Vis hele sitatet...
Vent nå litt, jeg trodde premisset var at HUN ville beholde barnet men ikke han?
Sitat av Petter H Vis innlegg
Vent nå litt, jeg trodde premisset var at HUN ville beholde barnet men ikke han?
Vis hele sitatet...
Vi så vel på begge premissene.

1: Hun vil beholde, han vil ikke.
2: Han vil beholde, hun vil ikke.

Uansett bestemmer hun.
plot twist;
dama vil ta abort, hun ble gravid, selv om mannen brukte kondom.
Sitat av kjerstin Vis innlegg
plot twist;
dama vil ta abort, hun ble gravid, selv om mannen brukte kondom.
Vis hele sitatet...
? da tar hun abort da.
Sitat av Mith Vis innlegg
Synd for han, hvis han er så imot abort så får han vise litt ansvar og ta forhåndsregler deretter. Det har han alle muligheter til.
Vis hele sitatet...
Shit, skulle quote dette på siste innlegg.
Sitat av kjerstin Vis innlegg
plot twist;
dama vil ta abort, hun ble gravid, selv om mannen brukte kondom.
Vis hele sitatet...
da skal du gjøre noe feil eller det er snakk om et veldig merkelig scenario. Som oftest merker man det om kondomet sprekker - og i slike tilfeller kan man ta en angrepille så slipper man hele situasjonen rundt om man ønsker å ta abort.
Altså, det er vell egentlig en rimelig enkel løsning på dette, den parten som ikke vil ha barn bør bruke prevensjon om den parten er ute å ser etter et tilfeldig menneske å ha sex med.

Om kvinnen virkelig ønsker seg barn fins det egne klinikker for dette, om mannen virkelig ønsker seg barn er det ekstremt mange som allerede er uten foreldre som kan adopteres.

Reglene er i mine øyne gode som de er, den gemene hop som havner i slike situasjoner er nok de som er problemet.
Kvinner bestemmer over egen kropp, slik er det bare. Å gå den andre veien blir å gå tilbake til middelalderen. For meg blir det å velge mellom to onder. Det er selvsagt kjipt at en kvinne kan "lure" en mann. Stikke hull i kondom etc. for så med lov å hånd kreve bidrag fra mannen. Men det er rett og slett det beste alternativet når det andre rett og slett tar fra kvinnen råderett over egen kropp. Det er en vanskelig etisk problemstilling. Bare husk at dersom du kreves for bidrag kan du også kreve samvær. Du kan derimot ikke fraskrive deg økonomisk ansvar.
Sitat av Filosofi Vis innlegg
Dette handler om det stor spørsmålet vi alle må stille oss:
Har menn mer ansvar enn kvinner hvis ett samleie fører til fødsel?
Eller er det omvendt?
Vis hele sitatet...
Om foreldrene ikke er gift, får moren automatisk foreldreansvaret. Ved å sende melding til folkeregisteret kan dette dog endres til enten delt foreldrerett eller full foreldrerett til far. Om foreldrene ikke blir enige, kan en eller begge gå til sak. Men det var vel egentlig ikke det du lurte på.

Sitat av Filosofi Vis innlegg
Han VIL beholde barnet, og hun vil ikke. Må da kvinnen bøye seg for mannens vilje om å bære og føde hans barn?
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig ikke. Du hører vel selv hvor fullstendig feil det blir at kvinnen skal "bøye seg for mannens vilje om å bære og føde hans barn"? Det hører overhodet ikke hjemme i et moderne samfunn. Fosteret er en del av kvinnens kropp, og den har kvinnen fullstendig råderett over. Heldigvis. Det samme gjelder for øvrig den andre veien, om hun vil beholde barnet mens han ikke vel. Det er nå en gang sånn at det er kvinner som blir gravide, så på det område blir det ytterst vanskelig å få fullstendig likestilling, da de fysiske forutsetningene for likestilling ikke er tilstede.
Sånn ellers, så ser jeg i grunn ikke hvorfor man gidder å fortelle fyren man hadde en ONS med at man er gravid og skal ta abort ...


Litt off topic: Jeg skjønner ikke helt hvorfor man trenger å gå ut i fra et såpass "ekstremt" eksempel som det ts gjør. En ufrivillig graviditet er et hendelig uhell som kan skje den beste, da ingen prevensjonsmidler er helt sikre. Selv p-pillen, som er det tryggeste prevensjonsmiddelet på markedet, er bare ca 99% sikkert. Det må med andre ord ikke voldtekt eller ubeskyttet fyllesex til for at dette scenariet skal forekomme, bare så det er sagt.


Helt off topic: "Hun har tross alt godtatt å motta sæd"
Mmm, du vet virkelig å få sex til å høres trivelig ut
Trådstarter
15 7
Sitat av Mith Vis innlegg
Feil. Det er mulig å ta abort, så utgangspunktet ditt er ugyldig. Det samme gjelder altså ikke for kvinner og menn og ingen kan ikke tvinge noen til å ta abort.
Nei, alle har fullt og helt råderett over sin egen kropp, så akkurat der er det ikke snakk om noe felles ansvar.

Er du enig i at alle skal ha råderett over egen kropp eller er det noe med det du vil diskutere? Måten du framstiller dette på og utgangspunktet for diskusjonen er på falske premisser, så du får prøve å rydde opp i de før du prøver å tillegge noe mer.
Vis hele sitatet...

Ja, der sier du noe interessant.
Det er jo ikke råderetten over egen kropp det er snakk om
Det er snakk om en tredje persons kropp, ett ufødt menneske.
Hvis kun en av partene er uenig i å bære fram barnet, så er det abort som blir kompromisset.
Hvis man sier til en mann at : "jamen da skulle du brukt kondom",
Så kan man vel si til en kvinne det samme?
Fosteret er ikle bare hennes. Det er biologisk umulig! Begge eier det. Og så lenge en av partene ikke vil ha barn, så er den beste utveien for alle parter, inkludert dette barnet som kanskje må vokse opp uten å vite hvem faren er
Altså, det med å fraskrive seg unger man har vært med på å lage blir totalt feil i mitt hode. Det å slippe unna med både oppdragelse og barnebidrag når man ikke bruker kondom kan strengt tatt ikke falle under "likestilling". Staten betaler ikke bidrag for fedre som stikker av så vidt jeg vet, og det å vokse opp uten far og med en mor som jobber dobbelt er en høy pris for å spise sjokolade uten papiret på.
Sitat av bernadotte Vis innlegg
Altså, det med å fraskrive seg unger man har vært med på å lage blir totalt feil i mitt hode. Det å slippe unna med både oppdragelse og barnebidrag når man ikke bruker kondom kan strengt tatt ikke falle under "likestilling". Staten betaler ikke bidrag for fedre som stikker av så vidt jeg vet, og det å vokse opp uten far og med en mor som jobber dobbelt er en høy pris for å spise sjokolade uten papiret på.
Vis hele sitatet...
Og viss moren fraskriver seg dette ansvaret, er jo like feil det.
Sitat av kimmy9gga Vis innlegg
Og viss moren fraskriver seg dette ansvaret, er jo like feil det.
Vis hele sitatet...
Du mener det er en reell mulighet for at en kvinne føder et barn for så å fraskrive seg alt ansvar for det? Lite realistisk, men joda, rent teoretisk bør ikke det være juridisk mulig.
Sitat av bernadotte Vis innlegg
Du mener det er en reell mulighet for at en kvinne føder et barn for så å fraskrive seg alt ansvar for det? Lite realistisk, men joda, rent teoretisk bør ikke det være juridisk mulig.
Vis hele sitatet...
Ja, det har skjedd med meg som sagt, du glemmer å ta med rusmidler i teorien din tipper jeg?

http://en.wikipedia.org/wiki/Melissa_Drexler
Sist endret av kimmy9gga; 30. oktober 2013 kl. 04:43.
Sitat av Filosofi Vis innlegg
Det er jo ikke råderetten over egen kropp det er snakk om
Det er snakk om en tredje persons kropp, ett ufødt menneske.
Hvis kun en av partene er uenig i å bære fram barnet, så er det abort som blir kompromisset.
Vis hele sitatet...
Jo, det er nettopp råderetten over egen kropp det er snakk om. Vennligst slutt å omtale abort som et kompromiss, med det undergraver du kvinners rett til å bestemme over sin egen kropp. En abort er et inngrep som er resultat av et uønsket svangerskap, og hvorvidt dette svangerskapet er ønsket eller ikke, er ene og alene opp til kvinnen å bestemme, siden det er i hennes kropp svangerskapet foregår.

Det er litt i seneste laget å begynne å snakke om fosteret som et menneske, da det er en helt annen diskusjon enn den du la opp til i førsteposten din. I så fall endres premissene for hele diskusjonen.

Sitat av Filosofi Vis innlegg
Fosteret er ikle bare hennes. Det er biologisk umulig! Begge eier det. Og så lenge en av partene ikke vil ha barn, så er den beste utveien for alle parter, inkludert dette barnet som kanskje må vokse opp uten å vite hvem faren er
Vis hele sitatet...
Det eneste fyren har bidratt med er en sædcelle. Det er kvinnens kropp som bærer fosteret og derfor er det en del av henne, selv om selve fosteret er begges genmateriale. Dette kan selvfølgelig være en vanskelig situasjon for mannen, men det er nå slik at det er kvinnen som blir gravid. Derfor kan kvinner og menn, som jeg tidligere har nevnt, aldri bli likestilt på dette området, fordi mannens rett til å bestemme like mye over fosteret som kvinnen gjør, vil innebære at han fratar henne muligheten til å bestemme fullt og helt over sin egen kropp.

Sitat av Filosofi Vis innlegg
Hvis man sier til en mann at : "jamen da skulle du brukt kondom",
Så kan man vel si til en kvinne det samme?
Vis hele sitatet...
Ja, og det er ingen her som har påstått noe annet. Prevensjon er begges ansvar. Dette argumentet har overhodet ingenting med diskusjonen å gjøre, da eksempelet du la til grunn var at begge to bevisst valgte å ikke bruke prevensjon, og du lurte på var hvem som hadde ansvaret hvis kvinnen ble gravid.
Sitat av Filosofi Vis innlegg
Ja, der sier du noe interessant.
Det er jo ikke råderetten over egen kropp det er snakk om
Vis hele sitatet...
Jo, det er det. Hvordan kan du tvinge noen til å ta abort som ikke vil?
Sitat av Filosofi Vis innlegg
Det er snakk om en tredje persons kropp, ett ufødt menneske.
Vis hele sitatet...
Det får da bli opp til hver enkelt kvinne hvordan hun vektlegger et slik argument. I juridisk forstand så er det ikke snakk om noe ufødt menneske, hvertfall ikke de 12 første ukene. Først ved 23 uker er det forbudt å ta abort, med et unntak, hvis morens liv er i akutt fare.
Sitat av Filosofi Vis innlegg
Hvis kun en av partene er uenig i å bære fram barnet, så er det abort som blir kompromisset.
Vis hele sitatet...
Nei, hvordan skal du kunne tvinge noen til å gjennomføre en abort, hvis det ikke er kvinners råderett over egen kropp det er snakk om?
Sitat av Filosofi Vis innlegg
Hvis man sier til en mann at : "jamen da skulle du brukt kondom",
Så kan man vel si til en kvinne det samme?
Vis hele sitatet...
Ja, men abort er ikke prevensjon, så det har ikke noe med kondombruk å gjøre. Prevensjon er opp til begge parter, men som mann så vet du at du ikke har noe annet enn en rådegivende rolle i et abortspørsmål. Derfor må du ta alle forhåndsregler for å unngå den situasjonen, akkurat som damene.
Sitat av Filosofi Vis innlegg
Fosteret er ikle bare hennes. Det er biologisk umulig! Begge eier det. Og så lenge en av partene ikke vil ha barn, så er den beste utveien for alle parter, inkludert dette barnet som kanskje må vokse opp uten å vite hvem faren er
Vis hele sitatet...
Nei, slik fungerer det ikke. Du kan som sagt ikke tvinge noen til å ta abort, så hvordan kan du argumentere for at mannen skal få bestemme i dette spørsmålet? Hvordan skal det fungere?
Trådstarter
15 7
Sitat av Samleieobjekt Vis innlegg
Jo, det er nettopp råderetten over egen kropp er. Slutt å omtale abort som ett kompromiss.


Det eneste fyren har bidratt med er en sædcelle. .
Vis hele sitatet...

Den holdningen stinker. Som om kvinnen fint kunne klart det uten han? Haha!

[/quote]
Nei, slik fungerer det ikke. Du kan som sagt ikke tvinge noen til å ta abort, så hvordan kan du argumentere for at mannen skal få bestemme i dette spørsmålet? Hvordan skal det fungere?[/quote]


Med dagens metoder fungerer det nok ikkem
Men så lenge samfunnet har denne holdningen til menn og deres rett over barn....
Dette er en likestillingsdebatt, og altfor mange i det forumet konsentrerer seg mest om kvinnens synspunkt. Ikke veldig objektivt.....

I min første post startet jeg veldig nøytral.
Deretter har jeg stilt spørsmål til andres innoegg etter det.
Legg merke til spørsmålstegnene...... i motsetning til dere, som kommer med mange meninger som tydeligvis kun er til fordel for kvinnen.
Så vær så snill ikke musforstå. Du virker som du har mange synspunoter. Si litt om mannenssynspunkt hvis han vil beholde barnet... som en tjeneste for meg
Sitat av Filosofi Vis innlegg
Med dagens metoder fungerer det nok ikkem
Men så lenge samfunnet har denne holdningen til menn og deres rett over barn....
Dette er en likestillingsdebatt, og altfor mange i det forumet konsentrerer seg mest om kvinnens synspunkt. Ikke veldig objektivt.....

I min første post startet jeg veldig nøytral.
Deretter har jeg stilt spørsmål til andres innoegg etter det.
Legg merke til spørsmålstegnene...... i motsetning til dere, som kommer med mange meninger som tydeligvis kun er til fordel for kvinnen.
Så vær så snill ikke musforstå. Du virker som du har mange synspunoter. Si litt om mannenssynspunkt hvis han vil beholde barnet... som en tjeneste for meg
Vis hele sitatet...
Nei, du klarer jo ikke argumentere for noe av det du mener, så hvorfor i alle dager skulle jeg skifte mening eller ville spille djevelens advokat? Det er vel din jobb som har startet en slik tråd.
Det er ikke snakk om kvinner og menns synspunkter, men kvinners lovfestede rett til å bestemme over egen kropp i et spørsmål som i stor grad påvirker både fysisk og psykisk helse. Det er likestilling.
Sist endret av Mith; 30. oktober 2013 kl. 10:36.
Trådstarter
15 7
[quote=Samleieobjekt;3019637]Vennligst slutt å omtale abort som et kompromiss, med det undergraver du kvinners rett til å bestemme over sin egen kropp.


Og med alt det du skriver, undergraver du mannen. Hvorfor skal det kun gå en vei?
Får hun barn, bestemmer hun automatisk over mannens kropp, skjebnen til hans avkom, og økonomien hans de neste 18 år. Ikke at øko er det store.
Og hvordan kan hun velge å føre ett barn inn i verden uten far? EGOISTISK!? vi hunl tydeligvis ha ett kjæledyr?

Enten får det være sånn at det trengs kun en av partene for å beholesde barnet, eller så trenges det kun en av partene til å si nei til å beholde barnet
Tross alt. Hun visste risikoen da hum hadde sex uten kondom
Sitat av Filosofi Vis innlegg
Og hvordan kan hun velge å føre ett barn inn i verden uten far? EGOISTISK!? vi hunl tydeligvis ha ett kjæledyr?

Enten får det være sånn at det trengs kun en av partene for å beholesde barnet, eller så trenges det kun en av partene til å si nei til å beholde barnet
Tross alt. Hun visste risikoen da hum hadde sex uten kondom
Vis hele sitatet...
Egoistisk? Kjenner flere som kun har vokst opp med mor, som klarer seg utmerket.

Og, risikoen visste da vitterlig nok han også om. Og dersom han _ikke_ gjorde det, burde han ikke ha sex i utgangspunktet.
Sitat av Filosofi Vis innlegg
Og med alt det du skriver, undergraver du mannen. Hvorfor skal det kun gå en vei?
Vis hele sitatet...
Fordi det er kvinnens kropp det er snakk om her. Hvordan skal du tvinge noen til å ta abort?
Sitat av Filosofi Vis innlegg
Får hun barn, bestemmer hun automatisk over mannens kropp, skjebnen til hans avkom, og økonomien hans de neste 18 år. Ikke at øko er det store.
Vis hele sitatet...
Nei, hun bestemmer ingenting over mannens kropp eller økonomi. Som samfunn så er det ønskelig at man gjør opp for seg økonomisk hvis man har muligheten. Derfor må mannen betale for ungen. Det er det vi som skattebetalere som har bestemt, ikke damene som har valget mellom å få unge eller ta abort.
Alternativet er at mer av skattepengene går til barnetrygd. Hvor mange byråkrater skal da jobbe med å sjekke opp om forhold er over eller ikke? Og hvor ubehagelig vil det være for de involverte? Hvor mye penger skal det koste? Hva slags samfunn får vi der vi stimulere økonomisk til at unger bare skal ha en mor eller en far, siden staten tar regninga hvis far er ute av bildet?
Sitat av Filosofi Vis innlegg
Og hvordan kan hun velge å føre ett barn inn i verden uten far? EGOISTISK!? vi hunl tydeligvis ha ett kjæledyr?
Vis hele sitatet...
Det får stå på din regning og sier vel mer om deg enn om abort.
Sitat av Filosofi Vis innlegg
Enten får det være sånn at det trengs kun en av partene for å beholesde barnet, eller så trenges det kun en av partene til å si nei til å beholde barnet
Tross alt. Hun visste risikoen da hum hadde sex uten kondom
Vis hele sitatet...
Så da vil du altså ha et lovverk som gjør at menn kan tvinge kvinner til å ta abort, på tross av både norske og internasjonale lover. Der er du mange tiår for sent ute med et kvinnesyn som vi rett og slett ikke aksepterer her i landet. Hvordan kan du argumentere for holdningene dine?
Sist endret av Mith; 30. oktober 2013 kl. 10:54.