Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1461
Jeg har brukt Protonmail i flere år og abonnert på en av pakkene deres i ett par år. Plutselig på mandag var kontoen min sperret!

Ut av det blå har en bot flagget meg for mistenkelig oppførsel. Okey, tenker jeg. Det burde sikkert ordne seg straks etter en snakk med supporten deres. Men nei. De skal ha det til at jeg har brutt deres policier ved flere anledninger.

Dette er det jeg ikke forstår. Jeg bruker mailen for det meste i jobbsammenheng, en sjelden gang til venner og hva ellers man trenger en mailadresse til. Helt vanlige ting. Ingenting kriminelt, svindel, spam, ufinheter, nakenbilder, misbruk, ulovlig fildeling osv.

De nekter å slippe meg inn på hvilke regler jeg har brutt og har altså valgt å låse kontoen min for godt. Uten forvarsel. Jeg forsøker enda å pushe på for å få svar, men det virker som at de ignorer meg. Snork.

Men hva med alle dataene, kontaktene og ellers ting som er knyttet til emailen. Eier jeg ikke dem på noe vis? I hvert fall med tanke på at jeg har betalt for denne tjenesten.

Hvorvidt jeg får tilbakebetalt det resterende av årsavgiften, svarer de heller ikke på. Jeg føler meg ganske så sikker på at jeg ikke har brutt deres regler, slik jeg leser dem. Og forøvrig hvordan kan de være så sikre på at ikke dreier seg om en misforståelse eller noe i den duren... Jeg fatter det ikke.

Uansett, hva tenker dere. Har jeg i det hele tatt noen rettigheter her? Er det noe jeg kan gjøre? Jeg prøvde å lage en tråd på Reddit om dette, men den har ikke kommet gjennom moderatorsensuren fra Protonmail sine folk...
Proton kan i bunn og grunn gjøre akkurat hva de vil uten at du får gjort noe som helst.
Det har du også godtatt ved å lage bruker og huke på at du aksepterer deres terms of agreement osv som er flere sider lang og ingen gidder å lese.
Trådstarter
29 2
Kjipe greier. Takk for svar.
Kan hende at du kan få dataen din ved å gjøre en GDPR data request. Redder nok ikke kontoen din, men kanskje du får ut eposter, kontakter og sånt. https://www.reddit.com/r/ProtonMail/...r_data_report/
webmail og skyløsning er så smart sa de......helt til noe slikt skjer. Vurdert å kjøre egen mailserver?
Sitat av _abc_ Vis innlegg
webmail og skyløsning er så smart sa de......helt til noe slikt skjer. Vurdert å kjøre egen mailserver?
Vis hele sitatet...
Det er neppe noen god løsning om TS så er over middels IT kyndig.

Mye som skal på plass og vedlikeholdes om en vil ha en sikker løsning og unngå misbruk og at epost konsekvent markeres som span, f.eks
E-post, som er distribuert av natur, er ganske enkelt å gjøre relativt solid ved å bare bruke sitt eget domenenavn og sørge for å ha en eller flere lokale kopier av all e-post. Da er det en ganske smal sak å flytte til en ny leverandør om det plutselig skulle oppstå problemer. Bare sørg for at du kjøper domenet av noen helt andre enn de som leverer e-postløsningen.