Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1022
For noen dager siden fikk ei veninne meg til å teste "meditasjon".
De fleste trur vel dette er noe mystisk, men det er det absolutt ikke. (Ikke at jeg er erfaren)

Hun viste meg et par filmer på youtube, bare søke på "Meditation Guided". Er rolig musikk og en som forteller hva du skal gjøre\tenke og lignende.
Fordel og ha på headsett.
Første gang syntes jeg ikke det var noe særlig spesielt, gjorde så dette annenhver dag. Klarte å slappe skikkelig av, har ikke slapt av så mye (uten rus/medikamenter) på år å dag. Var helt fantastisk

Det jeg lurer på, mediterer du? Isåfall har du noen tips til å få slappe enda mer av? Komme mer inn i "meditasjon" formen
Personlig er jeg litt on and off på meditasjon.

Selv starter jeg ofte med å kunne fokusere på pusten, mens jeg sitter i en stabil og behagelig sittestilling på en dyne som er lagt pent på gulvet. Deretter prøver jeg og gå over på å ikke tenke i det hele tatt og holde den tilstanden så lenge som det føles riktig og naturlig. Prøver også å ikke fokusere på tanken på at jeg ikke skal tenke fordi da blir det litt surr. Klarer man å slippe alle tanker og vurderinger så fungerer det best

Hvis jeg er i en periode hvor jeg er sliten bare gjesper jeg meg i gjennom hele økten , og da funker det ikke for meg.
Jeg kaller det å "slappe av". Kan sette på rolig musikk av og til, men å sette meg i "lotusstilling" og tenke på "ingenting", er litt for "far out" for meg.

Leser heller en bok. Det er også meditasjon.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Jeg kaller det å "slappe av". Kan sette på rolig musikk av og til, men å sette meg i "lotusstilling" og tenke på "ingenting", er litt for "far out" for meg.

Leser heller en bok. Det er også meditasjon.
Vis hele sitatet...
Slettes ikke det samme. Mye av poenget med meditasjon er å ta vekk stimuli slik at du får observert dine egne tanker. Ved å se på tankene uten å dømme dem, og la dem flyte vekk om og om igjen, kan vi få innblikk i hvordan våre egne tanker potensielt kan være en ødeleggende kraft i livene våre.

Ved musikk og bøker får man tilført konsepter, historier og følelser utenfra, så det blir to forskjellige ting. Er for så vidt enig i at musikk og bøker er en utmerket kilde for avslapning.

Til trådstarter; Det vil ta tid før du virkelig får draget på det, men prøv å tilnærme deg hele prosessen uten et spesifikt mål. Sett av 10-20 minutter hver dag, så vil du merke positive forandringer kryper inn i hverdagen etterhvert
Sist endret av gwalskar; 7. oktober 2013 kl. 10:18.
Ja jeg mediterer, fokuserer på pusten, får frigjort mye emosjonelt, balansert meg daglig, og gjort meg klar for dagen, har vært bra for meg å mediterer.

funker for meg!
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
Sitat av Junglemafia Vis innlegg
Det jeg lurer på, mediterer du? Isåfall har du noen tips til å få slappe enda mer av? Komme mer inn i "meditasjon" formen
Vis hele sitatet...
Mediterer vanligvis 25 minutter daglig, på torsdager møter jeg i en Zen-forening og mediterer halvannen time.

Hvis målet er å bare slappe av og få ned skuldrene synes jeg du skal fortsette med guided meditation, det vil virke bedre og bedre ettersom du driver på.

Hvis jeg skal gi noen tips må det være å lære seg ordentlig sittestilling og pusteteknikk, det vil du få mye igjen for. Lotusstilling som visstnok er "far out" har ikke som funksjon at du skal se ut som en Buddha-statue og føle deg new-age, men er tvert imot ergonomisk ideel for å skape god balanse og støtte i kroppen slik at du kan sitte mest mulig uanstrengt med rett rygg.

Prøv også å meditere med åpne øyne i et stimulifritt rom, selv foretrekker jeg nakne hvite vegger.