Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 2041
Heisann, de fleste har vel fått med seg situasjonen i Syria.
Det har seg slik at jeg har en venn der nede som jeg har tilbudt å bo hos meg intill videre, men vi er begge litt i tvil på framgangsmåten rundt dette? Siden den Norske ambassade i Syria er stengt på ubestemt tid.

Er det noen andre ambasader han kan henvende seg til for å søke visum til norge?

Kan han søke visum til fks danmark, også henter vi han der? eller evnt søke visum til norge derifra om det ikke tar for lang tid?

På forhånd takk!
Sitat av SaintSativa Vis innlegg
Heisann, de fleste har vel fått med seg situasjonen i Syria.
Det har seg slik at jeg har en venn der nede som jeg har tilbudt å bo hos meg intill videre, men vi er begge litt i tvil på framgangsmåten rundt dette? Siden den Norske ambassade i Syria er stengt på ubestemt tid.

Er det noen andre ambasader han kan henvende seg til for å søke visum til norge?

Kan han søke visum til fks danmark, også henter vi han der? eller evnt søke visum til norge derifra om det ikke tar for lang tid?

På forhånd takk!
Vis hele sitatet...
Rolig nå så du ikke blir scamma eller noe
Men on topic er det vell lovlig og oppholde seg i Norge så og så lenge (30dger?) uten visum mener jeg.
Scamma? en venn som jeg har kjent i flere år, hvordan skal han scamme meg?

Sikker på det når det gjelder syriske statsborgere? mener ganske bestemt de trenger visum.
Syrere må ha Schengen-VISA for å komme til Norge.

Generelt er det ganske vanskelig å få VISA til Europa for folk fra fattige land. Man må ha bank-utskrift med nok penger, flybilletter, hotell-bookinger (eller bekreftelse fra deg om at han kan kræsje hos deg, og hvorfor).. og man bør ha visa/pass-stempel fra andre land for å bevise at man er en oppegående person som liker å reise, og ikke bare enda en ulovlig innvandrer. Det koster ganske mye penger å søke, og det er mye tilfeldigheter i om man får visum eller ikke.

Det er derimot normalen.. for en Syrier er det godt mulig det er mulig å søke om asyl eller midlertidig opphold her. Jeg har ingen anelse om sjansene for å få det innvilget, men mistenker sterkt at det vil være en særdeles byråkratisk og håpløst prossess. Jeg ville ringt NOAS direkte selv for å fått hørt hva mulighetene er.

... men uansett hvordan du vrir og vender på det.. skal han til Norge må han ut av Syria først.. og både Amman, Istanbull, Teheran og Beirutt har norske ambassader.. og gode bussforbindelser. Hvor i landet bor han?

Edit: og husk at norske ambassader har ord på seg for å være særdeles lite service-instillte for utlendinger og turister. Han bør forberede seg på å bli behandla dritt.
Sist endret av DumDiDum; 21. februar 2013 kl. 23:45.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Tror de må gjøre det gjennom den russiske ambassaden i Syria, eventuelt flykte til Libanon først, og ta kontakt med ambassaden i Norge der, eller bare fly hit fra Libanon og så spørre politiet om asyl.
Sitat av Cityofdreams Vis innlegg
Tror de må gjøre det gjennom den russiske ambassaden i Syria, eventuelt flykte til Libanon først, og ta kontakt med ambassaden i Norge der, eller bare fly hit fra Libanon og så spørre politiet om asyl.
Vis hele sitatet...
Hvordan funker det? Kan man gå ombord i f.eks et libanesisk fly til Norge uten visum?