Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  52 5397
Læreren min skreiv opp personnummeret til en kamerat av meg på skolen, 11 siffer, på tavla foran hele klassen. Hun skulle vise hvordan man brukte personnummer, men hun skulle ha brukt et annet. Og ikke hentet fra en i klassen sine papirer.
§ 6-7. Taushetsplikt.
Vis hele sitatet...
Enhver som utfører tjeneste eller arbeid for et forvaltningsorgan eller en institusjon etter denne loven, har taushetsplikt etter forvaltningsloven §§ 13 til 13 e. Overtredelse straffes etter straffeloven § 121.
Taushetsplikten gjelder også fødested, fødselsdato, personnummer, statsborgerforhold, sivilstand, yrke, bopel og arbeidssted. Opplysning om en klients oppholdssted kan likevel gis når det er klart at det ikke vil skade tilliten til barneverntjenesten eller institusjonen å gi slik opplysning.
Vis hele sitatet...
Kilde: http://skole.forebygging.no/side.asp?sideid=19

§ 121. Den som forsettlig eller grovt uaktsomt krenker taushetsplikt som i henhold til lovbestemmelse eller gyldig instruks følger av hans tjeneste eller arbeid for statlig eller kommunalt organ, straffes med bøter eller med fengsel inntil 6 måneder. Begår han taushetsbrudd i den hensikt å tilvende seg eller andre en uberettiget vinning eller utnytter han i slik hensikt på annen måte opplysninger som er belagt med taushetsplikt, kan fengsel inntil 3 år anvendes. Det samme gjelder når det foreligger andre særdeles skjerpende omstendigheter.

Denne bestemmelse rammer også taushetsbrudd m.m. etter at vedkommende har avsluttet tjenesten eller arbeidet.
Vis hele sitatet...
Kilde: http://www.lovdata.no/all/tl-19020522-010-015.html


Så jeg spør dere, Hva er best, gå direkte til skolen eller politiet(de kommer til å henlegge saken, men fint å skremme..)?

Blackmail tror jeg er lite sannsynelig..
Si ifra til læreren og eventuelt rektor så han ikke gjør det igjen?
Bare å si enkelt fra tenker jeg. Var det virkelig så ille a?
Opplyste læreren om hvems personnummer det var?
Personnummer er ikke en hemmelig opplysning. Men jeg er enig i at læreren ikke burde skrive det på tavlen. Men hvordan fikk hun nummeret? altså, spurte hun i klassen eller kunne hun det bare utenatt?som i seg selv er litt merkelig). Altså jeg vet jo at det ligger i en person mappe, men ser ikke for meg at hun hadde den fremme i klasserommet.
Sitat av murloc
Personnummer er ikke en hemmelig opplysning. Men jeg er enig i at læreren ikke burde skrive det på tavlen. Men hvordan fikk hun nummeret? altså, spurte hun i klassen eller kunne hun det bare utenatt?som i seg selv er litt merkelig). Altså jeg vet jo at det ligger i en person mappe, men ser ikke for meg at hun hadde den fremme i klasserommet.
Vis hele sitatet...
Jo, lå noen papirer som hun leste i fra.. "xxx sitt personummer er xxxxxxxxxxx". Hentet fra en konvolutt.
hvorfor har hun slike opplysninger på seg da? bare helt tilfeldig liksom?
Ingen verdens ting å si for en 16/17 åring.

Vil ikke tro at læreren sa noe som dette: "Her er personnummetet til deg Arne, slik at alle andre kan kødde med deg."

Han/Hun ville bare vise hvordan et personnummer er oppbygd. Vil ikke tro at læreren hadde noen som helst hensikt med å skrive opp akkurat DET personnummeret slik at dere andre kunne kødde eller gjøre noe med det nummeter.
du kunne sikkert sagt i fra til læreren om hva du synes om det, og at det ikke er lov, men ville ikke begynt å annmeldt og slikt, saken vil garantert bli hendlagt og læreren vil hate deg noe som betyr ræv karakterer
Sitat av murloc
hvorfor har hun slike opplysninger på seg da? bare helt tilfeldig liksom?
Vis hele sitatet...
Var vel som sagt fordi læreren skulle vise hvordan personnummer fungerer.
Bare gjør som commie sier: si ifra til han, så det ikke gjentar seg. Å blande politi inn i det hele er bare idiotisk, rektor kommer nok også bare til å le. Ikke vits å lage noe ståhei over en så liten sak.
Sitat av Remien
Ingen verdens ting å si for en 16/17 åring.

Vil ikke tro at læreren sa noe som dette: "Her er personnummetet til deg Arne, slik at alle andre kan kødde med deg."

Han/Hun ville bare vise hvordan et personnummer er oppbygd. Vil ikke tro at læreren hadde noen som helst hensikt med å skrive opp akkurat DET personnummeret slik at dere andre kunne kødde eller gjøre noe med det nummeter.
Vis hele sitatet...
Han måtte levere inn noe med personnummeret hans på(aner ikke hva).

Regner med hun tok det hun hadde for hånden for å vise, men uansett jævlig dumt gjort av henne, og ansvarsløst.
Og hva så, om jeg tør spørre? Tror du kameraten din blir headhuntet fordi et tall som likevel er offentlig skrives på ei tavle? Hva forventer du egentlig å få ut av denne tråden?
Sitat av Bundy
Regner med hun tok det hun hadde for hånden for å vise, men uansett jævlig dumt gjort av henne, og ansvarsløst.
Vis hele sitatet...
Hvis du kan forklare nøyaktig hva som var så ansvarsløst med dette så skal jeg skrive den anmeldelsen for deg. Det høres mest ut som om dere er ute ettrer og ta læreren for noe han/hun har gjort før. Man kan da umulig bli særlig støtt av dette.

Men merk: jeg er enig med deg i at hun kunne brukt et annet nummer.
Hvorfor gidder du å lage faen for en sånn filleting? Kanskje det ikke er 100% korrekt, men what da fuck, leave it alone. Det var jo også bare for å lære dere om personnummer, skjønner ikke at du skal henge deg opp i det.

Hva kan man gjøre med et personnummer alene?
jaG
Produktutvikler
Det hun gjør er jo ulovlig, men hva er egnetlig problemet?
Tviler på at det sitter en ond person som planlegger å stjele ID`n til den personen, og spør du meg så er dette en ganske harmløs situasjon.
Men dette handler vel mye om prinsipper, det hun gjorde er feil og ulovlig, men ikke stort å henge seg opp i.

Som sagt; Si fra til læreren, og ikke gjør noe mer ut av det.
Sitat av jOkKeJacKaL
Hvorfor gidder du å lage faen for en sånn filleting? Kanskje det ikke er 100% korrekt, men what da fuck, leave it alone. Det var jo også bare for å lære dere om personnummer, skjønner ikke at du skal henge deg opp i det.

Hva kan man gjøre med et personnummer alene?
Vis hele sitatet...
åpne konto, omaddresse post, ta opp lån, få kopi av vedkommendes sertifikat med ditt bilde osv. Er ikke vanskelig å få tak i navn og det som ellers trengs.
HVA I FORBANNA HELVETTE.
Enkelte her inne skriver så dårilge poster at jeg har lyst til å spy dere midt i trynet. SKJERP DERE.
Og hva i helvette om hun skrev ned personnummeret hans på tavla? Det betyr jack shit i det aller fleste tilfeller, og enda værre: Hvorfor i helvette gidder du gjøre en sak utav det. Kunne du ikke bare tatt det opp med læreren når det skjedde istedenfor å planlegge et jævla fitteangrep i etterkant, med rektor politi eller whatever?
Sitat av Golder
HVA I FORBANNA HELVETTE.
Enkelte her inne skriver så dårilge poster at jeg har lyst til å spy dere midt i trynet. SKJERP DERE.
Og hva i helvette om hun skrev ned personnummeret hans på tavla? Det betyr jack shit i det aller fleste tilfeller, og enda værre: Hvorfor i helvette gidder du gjøre en sak utav det. Kunne du ikke bare tatt det opp med læreren når det skjedde istedenfor å planlegge et jævla fitteangrep i etterkant, med rektor politi eller whatever?
Vis hele sitatet...
Jeg sa hva man kunne gjøre, og hun gav faen.
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Sitat av Golder
HVA I FORBANNA HELVETTE.
Enkelte her inne skriver så dårilge poster at jeg har lyst til å spy dere midt i trynet. SKJERP DERE.
Og hva i helvette om hun skrev ned personnummeret hans på tavla? Det betyr jack shit i det aller fleste tilfeller, og enda værre: Hvorfor i helvette gidder du gjøre en sak utav det. Kunne du ikke bare tatt det opp med læreren når det skjedde istedenfor å planlegge et jævla fitteangrep i etterkant, med rektor politi eller whatever?
Vis hele sitatet...
Du skjønner, på ungdomskolen så er læreren selve symbolet på ondskap. Man skal etter regelen hate lærere. Så etthvert feilsteg av læreren skal utnyttes og blåses mest mulig opp. Skjer dette derimot motsatt vei, så er det utrolig ille og læreren er også her naturligvis ondskapen selv.

Derfor....
Master of Disaster
Laivindil's Avatar
§ 13. (taushetsplikt).

Enhver som utfører tjeneste eller arbeid for et forvaltningsorgan, plikter å hindre at andre får adgang eller kjennskap til det han i forbindelse med tjenesten eller arbeidet får vite om:
1) noens personlige forhold, eller
2) tekniske innretninger og fremgangsmåter samt drifts- eller forretningsforhold som det vil være av konkurransemessig betydning å hemmeligholde av hensyn til den som opplysningen angår.

Som personlige forhold regnes ikke fødested, fødselsdato og personnummer, statsborgerforhold, sivilstand, yrke, bopel og arbeidssted, med mindre slike opplysninger røper et klientforhold eller andre forhold som må anses som personlige. Kongen kan ellers gi nærmere forskrifter om hvilke opplysninger som skal reknes som personlige, om hvilke organer som kan gi privatpersoner opplysninger som nevnt i punktumet foran og opplysninger om den enkeltes personlige status for øvrig, samt om vilkårene for å gi slike opplysninger.

Taushetsplikten gjelder også etter at vedkommende har avsluttet tjenesten eller arbeidet. Han kan heller ikke utnytte opplysninger som nevnt i denne paragraf i egen virksomhet eller i tjeneste eller arbeid for andre.
Vis hele sitatet...
http://www.lovdata.no/all/tl-19670210-000-003.html#13
Sitat av tnt
Du skjønner, på ungdomskolen så er læreren selve symbolet på ondskap. Man skal etter regelen hate lærere. Så etthvert feilsteg av læreren skal utnyttes og blåses mest mulig opp. Skjer dette derimot motsatt vei, så er det utrolig ille og læreren er også her naturligvis ondskapen selv.

Derfor....
Vis hele sitatet...
Haha, jeg har faktisk hatt flere greie lærere, hater ikke denne læreren så mye heller. Så klart har det jo vært noen lærere man har hata. Så du tar nok feil.
Jeg hadde lynsjet han/henne. Her må noen vise hvor lista skal ligge. Dette er uhørt. Er det rart det er krig i verden når det er sånn de voksne holder på!? Glad jeg er ung enda.
Men vist du liker Læreren HVORFOR i helvete Prøver du å lage problemer for hun da?
Skjønner fint lite hva du vil ha utav denne tråden.
Som sagt før, hvorfor sa du ikke bare ifra med en gang istedet for å lage
en tråd på en forum om det?
Barnslig.
Sitat av commie
Si ifra til læreren og eventuelt rektor så han ikke gjør det igjen?
Vis hele sitatet...
om jeg har forstått bundy rett, så vil han ha litt penger ut av dette?
Sitat av Hater_mordin
om jeg har forstått bundy rett, så vil han ha litt penger ut av dette?
Vis hele sitatet...
Nei.

Sitat av arcticmonkey
Men vist du liker Læreren HVORFOR i helvete Prøver du å lage problemer for hun da?
Vis hele sitatet...
"hater ikke denne læreren så mye heller"

Sitat av OoM
Skjønner fint lite hva du vil ha utav denne tråden.
Som sagt før, hvorfor sa du ikke bare ifra med en gang istedet for å lage
en tråd på en forum om det?
Barnslig.
Vis hele sitatet...
Jeg sa i fra med en gang, læreren velgte å overse det.

----
Edit:

Sitat av FomleFant
Vis hele sitatet...
Hmm, gjelder ikke barnekonvesjonen for personer under 18?
§ 6-7. Taushetsplikt.
Enhver som utfører tjeneste eller arbeid for et forvaltningsorgan eller en institusjon etter denne loven, har taushetsplikt etter forvaltningsloven §§ 13 til 13 e. Overtredelse straffes etter straffeloven § 121.
Taushetsplikten gjelder også fødested, fødselsdato, personnummer, statsborgerforhold, sivilstand, yrke, bopel og arbeidssted. Opplysning om en klients oppholdssted kan likevel gis når det er klart at det ikke vil skade tilliten til barneverntjenesten eller institusjonen å gi slik opplysning.
Vis hele sitatet...
Konvensjonen regner alle under 18 år som barn, med mindre det enkelte land fastsetter en lavere myndighetsalder.
Vis hele sitatet...
http://skole.forebygging.no/side.asp?sideid=19
Sist endret av Bundy; 21. august 2007 kl. 23:18.
Sitat av Bundy

Jeg sa i fra med en gang, læreren velgte å overse det.
Vis hele sitatet...
Om min lærer hadde skrevet opp mitt personnummer (med eller uten vilje), og jeg hadde vært redd for at andre ville omaddresere addressen min på pur faen. Så hadde ikke jeg sagt noe før etter timen/dagen.
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
Doh. Du er en tulling som vil gå videre med det. Men er ikke de siste 5 sifrene hemmelige?

Fødselsdato og så et hemmeligt nummer.

Forresten, så er det og unngå og gi vekk personnummeret.

Når jeg logger på nettbanken, er under myndighetsalder. Så må jeg ha personummeret mitt. Vet noen det så har de free ticket inn til neste som er kode med et kodeark og så en hemmelig kode.

men for alle del, anmeld henne få en henlagt sak og dårlige karakterer. Tulling.
lol. Du er sikkert en liten shitkid som har "hater læreren" attitude, og som mener at skolen burde bygges om til en skatepark.

Men seriøst. Hvor vil du? Anmelde henne på pur F? Let it go! Folk gjør feil
Sitat av crEpi
lol. Du er sikkert en liten shitkid som har "hater læreren" attitude, og som mener at skolen burde bygges om til en skatepark.

Men seriøst. Hvor vil du? Anmelde henne på pur F? Let it go! Folk gjør feil
Vis hele sitatet...
Hmm, jeg skater faktisk ikke. Og hadde du lest i tråden så har jeg hatt flere lærere jeg har likt. Grunnen til at jeg reagerer på at personummeret til en kompis ble skrivd opp på tavla er fordi jeg er litt små paranoid.


Sitat av comi
Doh. Du er en tulling som vil gå videre med det. Men er ikke de siste 5 sifrene hemmelige?

Fødselsdato og så et hemmeligt nummer.

Forresten, så er det og unngå og gi vekk personnummeret.

Når jeg logger på nettbanken, er under myndighetsalder. Så må jeg ha personummeret mitt. Vet noen det så har de free ticket inn til neste som er kode med et kodeark og så en hemmelig kode.

men for alle del, anmeld henne få en henlagt sak og dårlige karakterer. Tulling.
Vis hele sitatet...
Hvis man får dårligere karakterer på grunn av at læreren din hater deg så er jeg ganske sikker på at man kan klage til noen da.
Man kan jo bruke Personnummerkalkulatoren og få 250 stk personnummere, men litt vanskelig å prøve ut 250 stk hos noen hvis du er ute etter å gjøre faenskap for en person.

Sitat av Remien
Om min lærer hadde skrevet opp mitt personnummer (med eller uten vilje), og jeg hadde vært redd for at andre ville omaddresere addressen min på pur faen. Så hadde ikke jeg sagt noe før etter timen/dagen.
Vis hele sitatet...
Hadde hun skrevet mitt hadde jeg stoppa hun.
Sist endret av Bundy; 21. august 2007 kl. 23:34.
Før dette eskalerer til noe som bare kan kalles for skittkasting. Så lurer jeg på hvorfor det er du som reagerer og ikke kompissen din?

Jeg ser for meg at du trodde du skulle få anerkjennelse her inne for denne idiotsike handlingen og at folk ville hjelpe deg. Men de fleste her inne er modne folk og holder seg for gode til sånt som dette her.
Sitat av murloc
Før dette eskalerer til noe som bare kan kalles for skittkasting. Så lurer jeg på hvorfor det er du som reagerer og ikke kompissen din?

Jeg ser for meg at du trodde du skulle få anerkjennelse her inne for denne idiotsike handlingen og at folk ville hjelpe deg. Men de fleste her inne er modne folk og holder seg for gode til sånt som dette her.
Vis hele sitatet...
Nja, skulle ha råd. Som jeg har fått, hadde jeg ikke postet så er jeg sikker på at jeg hadde drite meg ut forran rektor. Joda, kompisen min ble sur, men jeg reagerte mest, det er riktig. Det som jeg kanskje reagerte mest på var at læreren bare dreit i meg og bare kunne ha brukt et falskt et.


Nå, før dere sier "så slutt å vær så jævla skaterkid din fitteunge!" Så skal dere vite at jeg begynte på denne skolen i år, og har ikke oppført meg ille eller kjeftet på lærere og oppført meg bra. Nåja, man rekker ikke å få noe særlig med anmerkninger på 2 dager, men uansett.
Sist endret av Bundy; 21. august 2007 kl. 23:46.
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
Hvorfor tok du det ikke som en mann og gikk fram til tavla og vaska det vekk?.
Sitat av comi
Hvorfor tok du det ikke som en mann og gikk fram til tavla og vaska det vekk?.
Vis hele sitatet...
Hadde det vært mitt så hadde jeg fyskisk stoppa hun, men orker ikke gå til tavla å vaske det vekk når det ikke er mitt personnummer(det må da være måte på :P )
Sist endret av Bundy; 21. august 2007 kl. 23:58.
Sitat av Bundy
Hadde det vært mitt så hadde jeg fyskisk stoppa hun, men orker ikke gå til tavla å vaske det vekk når det ikke er mitt personnummer(det må da være måte på :P )
Vis hele sitatet...
Ja. For det er jo DØDSPES lizzom.

Nei men serriøst. Jeg er selv lærer og jeg ville nok aldri gjort det hun gjorde. Ikke fordi jeg syns det er så dramatisk, og ikke fordi jeg syns det nødvendigvis er et brudd på taushetsplikt og brudd på noen regler. Joda, jeg syns det er litt på kanten.. Jeg ville ikke gjort det fordi jeg hadde forventet slike reaksjoner som du viser. Det er lurt å unngå rett og slett.

Si ifra til læreren din du så gjør hun det kanskje ikke igjen...

Den taushetsplikten er faktisk noe som vi lærere tar jævlig seriøst...

Føkk. Hva er det som skjer med forumet i dag? Jeg blir jo holdt våken. Gå og legg dere! Dere skal være friske og opplagte til skolen i morgen! Drittunger
For en søppeltråd startet av en krigshisser av en unge.. Er dette USA eller er det Norge?
Unnskyld skrivingen min. jeg sliter med skrive feil

husker tiden jeg gikk på ungdomsskolen. kastet ut av flere klasser også videre. jeg hatet lærerne og de hatet meg. men jeg husker spessielt godt en lærer. hun er sannsyneligvis det sykeste kvinnfolket jeg har møtt. assa alt for mange ungdommer hater lærere fordi de kjefter på dem når de snakker i timen. men denne læreren var ond. hun var 52 år og gikk i miniskjørt og topp hvor navelen syns. men hun var sånn som prøvde å drite ut elevene uten grunn. husker når jeg begynte i klassen hennes. helt ny. etter at jeg ble omplassert. etter en traumatisk opplevelse året før. det hun sier" er Ja her har vi **** han er 15, broren hans tok selvmord i fjor". husker veldig godt at hun maset på meg om å bytte skole. men jo nok om min psyco teacher. angående det m yaushets plikt. dagen vi fikk karakter kortet så ga hun meg et kort hvor det sto at jeg hadde 4 i snitt. og jeg skjønnte ikke jo en dritt. jeg som hadde prøvd å konsentrere meg på tentamnene, men de bare dreit i det. ble drit happy, og hun venter til jeg skriker ut jaaaa. og går bort til vennene mine, før hun sier. "**** kom hit. og gir meg mitt kort med 2'0 i snitt. jeg holdt å å klikke, for jeg husker at hun latet som om hun leste opp navnet mitt på den andre...

Det er vel et brudd det hun gjorde. jo en ting til. er det lov å gå rundt til elever og si: " Hold deg unna **** han røyker hasj, hold deg unna **** han er et dårlig eksempel for oss alle"*?

puh* godt å få sagt det...
Sist endret av Psychodelic; 22. august 2007 kl. 00:45.
Hvis du/offeret virkelig dør av å ført opp personnummeret sitt på tavlen, og lærerinnen din ikke bryr seg om dine klager, gå til rektor. Hvis du virkelig hopper fra en bro i morgen tidlig siden du er så sinna, gå til politiet. Kripos. Ring FBI.

Seriøst, hva tror du skjer? Tror du hele klassen memorerte eller skrev ned det personnummeret, siden det er så fantastisk GØY å ha et personnummer til en annen person? Ditt personnummer begynner på 260490... OMG! Tror ikke hun tenkte "ARGH, jeg hater <insert navn til superfornærmet her>! Ja, jeg har det!! JEG SKRIVER PERSONNUMMERET HANS OPP PÅ TAVLEN! Muuuwahahahaaaa!!"

Take a chill pill, eller ligg deg ned i fosterstilling og begynn å grine.
Sist endret av MannY; 22. august 2007 kl. 00:55.
svar på tidligere post. En skole er ikke et forvaltningsorgan, men snarere en institusjon. så jeg ville nok brukt §6.7 som argument her. Dessuten hadde ikke jeg heller likt om personnummeret mitt ble spredd offentlig. Det har ingen uvedkommende noe med å vite. Og man kan finne på en del herk hvis man vet personnummeret til noen.
Hva sa du? At du kan ta opp lån med å kunne en annen sitt personnummer? HAHAHAHAHAHA
drQ
Egendefinert
Sitat av jejoha
svar på tidligere post. En skole er ikke et forvaltningsorgan, men snarere en institusjon. så jeg ville nok brukt §6.7 som argument her. Dessuten hadde ikke jeg heller likt om personnummeret mitt ble spredd offentlig. Det har ingen uvedkommende noe med å vite. Og man kan finne på en del herk hvis man vet personnummeret til noen.
Vis hele sitatet...
Bear with me her, det er tidlig...

Men en skole er klart et forvaltningsorgan, punktum. Forvaltningsloven er imitlertid en stor og generell lov. § 6-7 det er snakk om er er mer spesiell, og vil gå foran.

Imidlertid er § 6-7 hentet fra barnevernloven, og gjelder dermed kun barneverntjenester. Og skoler faller nok ikke inn under det.

Sånn grovt sett tror jeg faktisk at læreren juridisk har sitt på det tørre, men nå har jeg kun sjekket linkene herfra. Det er mulig opplæringsloven har noen andre regler, men det får noen andre ta seg av.

Etisk er det nok heller mer tvilsomt å gjøre som det her ble gjort.

Men jeg synes nå det faller i samme kategori å gå til et nettforum for å finne best mulig måte å "hevne" seg på læreren.
Selvfølegelig hadde jeg reagert om en lærer hadde benyttet seg av mitt personnummer i undervisningen? - Det skulle bare mangle.

Om det er ulovlig å gjøre noe slikt eller ikke, det får noen andre diskutere, men faktum er at med å kjenne personnummeret til en person får man mye "makt", man kan gjøre en del greier det ikke er meningen at man skal kunne gjøre.

Jeg hadde sendt et brev til rektor med en oppfordring om at skolen slutter med slikt i sin undervisning.
Sitat av MannY
Ditt personnummer begynner på 260490... OMG! Tror ikke hun tenkte "ARGH, jeg hater <insert navn til superfornærmet her>! Ja, jeg har det!! JEG SKRIVER PERSONNUMMERET HANS OPP PÅ TAVLEN! Muuuwahahahaaaa!!"

Take a chill pill, eller ligg deg ned i fosterstilling og begynn å grine.
Vis hele sitatet...
Det første av personnummeret er ganske offentlig

Sitat av Don Veto
Hva sa du? At du kan ta opp lån med å kunne en annen sitt personnummer? HAHAHAHAHAHA
Vis hele sitatet...
Få ny ID med ditt bilde, også ta opp lån(forfalske underskrift).
Vanskeligere enn som så du...
Jaggu.... nå blir jeg 10 år eldre
Sitat av Don Veto
Vanskeligere enn som så du...
Vis hele sitatet...
Ah, hva må man gjøre, da? Regner med man få posten omdirigert også.
Sitat av Bundy
Det første av personnummeret er ganske offentlig
Vis hele sitatet...
Neidu.

Er adressen din flyttet til Alta eller Svalbard nå eller? Eller har du plutselig fått fantastisk mye penger på konto? Si i fra når (merk: ikke om, men når) katastrofen intreffer!
Sitat av MannY
Neidu.

Er adressen din flyttet til Alta eller Svalbard nå eller? Eller har du plutselig fått fantastisk mye penger på konto? Si i fra når (merk: ikke om, men når) katastrofen intreffer!
Vis hele sitatet...
*poke*

Men seriøst, kompisen min var å snakka med rektor i dag, og rektor var enig i at læreren ikke skulle ha gjort det, hun skulle visst få muntlig advarsel, im happy.
Sist endret av Bundy; 23. august 2007 kl. 12:46.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Ministry of Love
sptz's Avatar
Jeg skjønner deg godt Bundy. Skoleverket er ofte særdeles lite imøtekommene for folk som faktisk vil verne om personvernet litt. Min lillebror fikk for eksempel med seg en klasse liste med alle navn og personnr på alle i klassen.

Jeg synes forøvrig folk her bør sammenligne sine komentarer i denne tråden og tele2 tråden som gikk for en stund siden. Det er i prinsippe det samme. Læreren gir her bare ut et personnummer, mens tele2 gir ut en masse. Læreren gjør det i tillegg med overlegg!

God at det finnes folk som faktisk tørr å ta det opp! Du har min fulle sympati!

edit:
Forøvrig tror jeg skoleledelsen ikke vil nytte, om det er en slik kultur på arbeidsplassen er det ikke så usansynlig at holdningene kommer ovenifra.

Et brev der du opplyser om at forholdet er politianmeldt, samt inkludere lovene du mener de bryter, ville nok gjøre større intrykk en at de får et sinna brev fra en 16åring (?). Sansynligvis vil politiet henlegge saken, men det kan også tenkes at læreren får bot. Noe som faktisk hadde vært tilpass iom at hun har brutt taushetsplikten sin. Da bør hun stilles ansvarlig..
Sist endret av sptz; 30. august 2007 kl. 14:54.