Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 2975
Vi sliter hver sommer med at butikken ligger på rundt 32 - 36 celsius og det fort blir en del mer bak hamburgergrillen. Vi opplever hver dag at kunder klager på tung luft og alt for høy temperatur inne i butikken. Aircondition vi har inne i butikken fungerer svært dårlig, er det noen lover dette strider?

Virker ikke som sjefen er interessert i å betale for nytt og bedre aircondition siden dette kun hender om sommeren, er så ille at sjokoladen i butikken smelter. Helt forferdelig å jobbe i denne varmen.
Gjennomtrekk burde hjelpe litt.
Trådstarter
3 0
Sitat av tetragrammaton Vis innlegg
Gjennomtrekk burde hjelpe litt.
Vis hele sitatet...
Det gjør vi allerede, hjelper litt men ikke stort.
Det eneste jeg kan anbefale er å se litt på rådene som føres opp her:

https://www.arbeidstilsynet.no/tema/temperatur/
Om jeg husker riktig så skal ikke arbeidstemperatur overstige 26 grader eller være under 19 grader.

Optimalt skal temperatur være 21-22 grader alt etter hvor tungt arbeidet er. Typisk kontorarbeid.

Dersom dere får besøk av Arbeidstilsynet blir sjefen din pålagt å utbedre inneklima, garantert.

Edit: står godt forklart i lenken i posten ovenfor.
Sist endret av loppetrusa; 27. juli 2019 kl. 17:41. Grunn: Notis om lenke i forrige post
atom: Delvis rett. I neste avsnitt står dette:

"Kortvarig varme- eller kuldebelastning på grunn av tekniske problemer eller ekstrem værsituasjon kan gjøre arbeidet vanskelig eller umulig. Du har likevel ikke rett til å gå hjem av temperaturproblemene alene. Blir man syk som følge av dette er det selvfølgelig en annen sak."

Her i dette tilfellet snakker vi en ekstrem værsituasjon. Det er ikke et vedvarende situasjon, men den kommer og går. Jeg er enig i at det ikke er holdbart, men jeg vil tippe arbeidsgiver ror seg i land med det avsnittet der.
Sitat av Hobby Vis innlegg
atom: Delvis rett. I neste avsnitt står dette:

"Kortvarig varme- eller kuldebelastning på grunn av tekniske problemer eller ekstrem værsituasjon kan gjøre arbeidet vanskelig eller umulig. Du har likevel ikke rett til å gå hjem av temperaturproblemene alene. Blir man syk som følge av dette er det selvfølgelig en annen sak."

Her i dette tilfellet snakker vi en ekstrem værsituasjon. Det er ikke et vedvarende situasjon, men den kommer og går. Jeg er enig i at det ikke er holdbart, men jeg vil tippe arbeidsgiver ror seg i land med det avsnittet der.
Vis hele sitatet...


TS skriver at hver sommer sliter de med 30+ i butikken.

Kan ikke se at det er logget noen ekstrem vær situasjon hver sommer hver eneste dag de siste årene..
Igjen, les hva det står i sitatet. " Du har likevel ikke rett til å gå hjem av temperaturproblemene alene." Er det 30+ i butikken fra mai til august kontinuerlig har man en sterk sak, men arbeidsgivere er ofte flinke til å finne smutthull i lovene.

Jeg er på TS' side her, jeg har selv jobbet på bensinstasjon i 9 år uten airco eller luftemuligheter og vet hvor jævlig det kan være. Og jeg vet også hvor vanskelig det er å ta opp kampen med arbeidsgivere når det kommer til utgifter, for de vil ikke bruke en eneste krone mer enn de virkelig må.
Spør om arbeidsgiver kan kjøpe vifte å ha i kasseområde, dersom sjokoladen smelter er vel dette arbeidsgiver sitt problem og ikke deres.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Hobby Vis innlegg
Igjen, les hva det står i sitatet. " Du har likevel ikke rett til å gå hjem av temperaturproblemene alene." Er det 30+ i butikken fra mai til august kontinuerlig har man en sterk sak, men arbeidsgivere er ofte flinke til å finne smutthull i lovene.
Vis hele sitatet...
Det handler og litt om at ein tar tak i ting. Temperatur er subjektiv. Eg har vore i fysisk jobb i tredve grader og 95% RH, og det var heilt OK. Ikkje behagelig, men med nok vatn er ikkje det farlig for friske mennesker.

Sørger arbeidsgjevar for at det er fri tilgang til drikke (som er relativt trivielt i Noreg, ettersom vatnet i springen er trygt), er det stortsett ikkje farleg om det er tredve grader. Ein del medisinske tilstander kan gjere det farleg, men i så fall bør gjerne lege spele med i vurderinga, og eg vil tippe at sjukemelding kan vere aktuelt.
Det er strengt tatt ikke en permanent situasjon, vi har hatt en skjeldent varm uke men forstår frustrasjonen, noen bordvifter samt tillatelse til å gå i shorts og t-skjorte som er et nummer større en det dere ellers bruker så går dette helt fint, har selv hatt over 30 grader på jobb nå de siste dagene og det går helt fint, andre veien så har jeg selv jobbet ute i 27 blå, uansett så bør ventilasjonsanlegget fikses sa det ikke bare har som oppgave å kjøle ned men også sørge for god luft, noe som er enda mer viktig
Jeg jobber under disse temperaturene iført ullundertøy, kjeledress og tykke hansker stort sett hele sommerhalvåret.
I tillegg utsettes vi for ekstrem strålevarme fra tonnevis av stål som holder 250 - 500 grader.
Derfor får vi 15 minutter pause hver neste time gjennom arbeidsdagen, men jeg vet ikke om det er pga. arbeidsmiljøloven eller lokale klubbforhandlinger.

Er du/dere fagorganisert?
Kanskje dere kunne ha prøvd å forhandle om litt mer pauser? Eventuelt krav om avløser som kan hjelpe til med pausene - hvis ikke det installeres egnet ventilasjon ved butikken?
Hva med de som jobber ute rundt varm asfalt i denne temperaturen? Temperaturer er nok et kjent problem, som ikke er et eksisterende problem i Norge, dessverre. Jeg jobber som renovatør i alt fra - 25 til +35 året rundt