Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 3052
Eg kjørte fint med bilen til faren min. So dukka det opp ein bil som brøt vikeplikten, og stoppet heller ikkje. Eg prøvde å styra unna, men det gjekk ikkje. Skade på bilen er rundt 40k-60k. Men bilen er ikkje forsikra på førara under 23år. Kan eg fortsatt melde det til forsikringsselskapet og få erstattning, sidan det var han sitt feil?
Ja det vil jeg tro. Sålenge det er den andre parten som har skyld i uhellet skal han meldre fra til sitt forsikringsselskap som skal dekke skadene på bilen til faren din.
Uvaksinert 👍
ja, det spiller INGEN rolle om du er under 23, det eneste som kan skje er at det bir mindre erstatning hvis du hadde hatt skylden. Dette går bra, garantert.
Hypotetisk bedrager
Btyven's Avatar
Ingen problem. I utgangspunktet skal jo den andre bilens forsikringsselskap dekke dette. Om han stakk, eller at det er andre grunner som gjør at dere må ta det på faren din sin forsikring istedenfor, så er det ingen stor krise. Tror de trekker et par tusen (2-5.000 kr om jeg ikke husker helt feil) fra skadeoppgjøret, men dekker resten. Men som sagt, det er i utgangspunktet ikke faren din sitt forsikringsselskap som skal dekke dette i det hele tatt.
Når forsikringer er satt til "Fører over23år" betyr ikke dette at fører under 23 år ikke er dekket av forsikringen. Det som skjer ved et uhell der fører er under 23 år, er at egenandelen i de fleste tilfeller blir doblet.
Det er vel heller krise å IKKE melde det inn til forsikringsselskapet asap, ja.
Du får +10.000,- I egenandel, det er alt
Er ingen egenandel når du ikke har skyld i ulykken..
Sitat av Settoz Vis innlegg
Er ingen egenandel når du ikke har skyld i ulykken..
Vis hele sitatet...
Det stemmer, dersom den som var skyld i skaden var identifiserbar. Det er han jo ikke. Derfor må trådstarter naturligvis betale egenandelen selv. Og som de andre sier så er det vanlig at denne dobles dersom det ikke står i avtalen at brukere på bil er under 23/24 år.
Bankmann1. Hvorfor er ikke fører nr to identifiserbar?
Det er mulig jeg har tolket det feil, men jeg leste det slik at den andre føreren ikke stoppet?

Forsikringen dekker skaden, men du må betale en egenandel. Det er naturligvis surt, men du kommer deg neppe unna denne tror jeg.