Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2631
Jeg lurer på om det er andre i samme setting og trenger noen råd.
Jeg begynte med nettgambling allerde som 15åring og da startet det med noen små beløp, summene har bare blitt større og større. Jeg har ikke klart å kutte ut med dette og har fått en gjeld på godt over 65 lapper i en alder av 18 år......

Jeg lurer på hva jeg skal gjøre, orker egt ikke legge frem dette til noen innenfor familien min, da dette blir lite akseptert tror jeg


Og nå føler jeg det har gått så langt at det går ut over nattesøvnen min og alt, når andre kompiser drar på fest er jeg blakk... Det går heller ikke opp for meg, fordi jeg klarer på en eller aen måte og overbevise meg selv at det kommer til å bli store penger til slutt

Sorry for rotet innlegg....
Sist endret av Nakendyr; 2. mars 2015 kl. 21:29.
65K høres kansje mye ut for en 18 åring som ikke har sett til så mye penger fra før. om du har noen snille foreldre som lar deg bo og spise gratis hjemme så er det bare å skaffe seg en fulltidsjobb eller 2-3 deltidsjobber og jobbe som fy i noen mnd og bruke hele lønna på nedbetaling.

bra at du ser det selv, det er en start på å få orden i problemet ditt!

ang hvordan du skal ta det med familie/få hjelp til spilleproblemet aner jeg derimot ikke og kan ikke gi noen gode råd...
65 lapper tjener du inn på en skikkelig sommerjobb. Skal ikke fortelle deg hvordan du blir kvitt spillegalskapen din, for det vet jeg ikke, men det er ihvertfall ikke snakk om himlende høye summer her. Dette kan du fikse opp i ganske fort, hvis du legger litt innsats i det. Jeg vet om folk som har kommet seg ut av langt mer heavy gjeld enn dette. Bare ikke begrav deg i sorg og negative tanker. Legg en plan for hvordan du skal tjene penger på gamlemåten, og gjennomfør den. Dette klarer du fint. Tenk positivt =)
Dette er jo ikke snakk om mer penger en et gjennomsnittelig studielån for folk på din alder. Det virkelige problemet ditt er at du går rundt og bærer på dette alene, og later som om alt er normalt. Bit i det sure eplet, ta det opp med dine foreldre.

Et råd fra meg; Forbered deg på denne samtalen i noen dager. Tenk over hvordan de kommer til å reagere, hva de kommer til å si, og spørre om. Be dine foreldre sette seg ned med deg, du har noe alvorlig å diskutere. De kommer nok til å reagere med sterke følelser og forferdelse, dette er tross alt en liten bombe. La dem reagere slik de reagerer, prøv å holde deg rolig, samlet og seriøs.

Det eneste realistiske utfallet av å gjøre dette, er at du får støtte og hjelp til å komme deg videre i livet. Det er en 65k kroners lærepenge som kunne vært mye dyrere.
Trådstarter
25 1
Lataralus, Det som er greia er at jeg veit at dem har en sterk misstanke
Men det som også er ulempen er de pengene som f.eks lå i safen som ingen viste hvor ble av..
Først og fremst, ta en pust i bakken. Dette kommer til å gå bra med litt stå på-vilje!
Vil anbefale deg først og fremst en jobb så du kan nedbetale gjelden din.
Også bør du ta opp gamblingproblemet med en psykolog så du ikke havner i samme greia igjen.

Ville vært noe forsiktig med å si det til familie, kan bli konflikt av det, spesielt med tanke på penger i safe...
Da er det vel egentlig bedre ettersom de ikke er helt uforbredt. De er nok nokså skuffet, for jeg antar at det har pågått en del løgner og bortforklaringer. Det er ofte slik at man når et punkt hvor man må komme på det rene, og vist man ikke tar den muligheten må man liksom bare fortsette.

Du har 2 muligheter, kast inn håndklet og konfronter dine foreldre. Ikke bare vil de hjelpe deg med å komme ut av situasjonen, men ved å vedgå at man har et gambling problem til andre er det uendelig mye lettere å slutte.

Eller du kan dra hele lasset selv, noe som vil kreve viljestyrke av enorme preposisjoner, en komplett livsstils endring, og med risikoen av å virkelig ødelegge livet ditt for å ikke tape ansikt ovenfor dine foreldre. Alternativ 2 er en tåpelig fremgangsmåte.
Stemmer i med de andre her. 65k virker kanskje som veldig mye penger, men det er det egentlig ikke i denne sammenhengen. Sannsynligvis er det dummeste du kan gjøre å gå med dette på hjertet, både for nattesøvnen din og for gjelden sin del. Nå vet jeg ikke hvordan den økonomiske situasjonen i familien er ellers, men hvis du kan få betalt det du skylder med en gang og så begynner å jobbe kan du legge saken bak deg.

Lykke til, dette klarer du fint.
Jeg ville funnet noen å snakke med i alle fall. Om ikke mor/far så fastlegen eller en god kompis. Det er alltid godt å få tømt seg litt.
Så ville jeg tatt kontakt med de jeg skyldte penger og forklart situasjoen og evt. prøvd å lage en slags avtale.

Deretter ville jeg letet etter en jobb samtidig mens jeg spammet finn.no småjobber og andre i forsøk på å tjene penger.

Hadde også forsøkt å selge unna drit jeg ikke trengte med samme misjon.

Det viktige er at du tenker optimistisk og tenker at "dette skal jeg faen meg klare".

Anngående avhengigheten ville jeg i første omgang sperret alle gamblingsider jeg visste om på routeren min slik at jeg ikle har muligheten til å gamble via hjemmenettet.

Så ville jeg, når jeg begynte å bli gjeldsfri, skrevet ned 65k på en lapp og hengt det foran dass, på veggen bak dassen, over senga mi og andre steder jeg kikker ofte. Det for å minne meg på hvordan det gikk sist gang.

Ønsnker deg lykke til på ferden til å bli gjeldsfri
Jorwax
Trådstarter
25 1
Tar til meg det du skriver, skal sjekke litt rundt i morgen...
Men det som er problemet er at jeg også har omlag 25k i bøter og jeg har utsatt og utsatt å betale det måndtlige krave, så jeg tror at dem begynner å bli temmelig lei oppe i Mo i rana

Jobb har jeg også prøvd og få tak i uten noen skikkelige svar..
Ironisk nok klarte jeg også å miste lappen hjem fra et poker lag, så muligheten på jobb i området er ganske begresent med tanken på transport
Sist endret av Nakendyr; 2. mars 2015 kl. 23:34.
Jeg har vært der du er. Forskjellen er at jeg hadde over 700 000 i gjeld pga. spillavhengighet.
Jeg gravte meg ned i stoltheten og svelgte alle problemene inni meg. Det resulterte til at store deler av min oppvekst var en enorm depresjon (fra jeg var 14 til 28 år).

Det som reddet meg var å legge stoltheten til side og oppsøke hjelp. En time hos fastlegen reddet situasjonen min, for da ble alt snudd på hodet med psykologer og sammerbeid med økonomer som tok hånd over min økonomi.

Jeg har fortsatt flere hundre tusen i gjeld, men nå klarer jeg i det minste og betale tilbake og det er så forbanna deilig Fra å spille vekk 25-35 tusen kroner hver eneste måned, har jeg nå til og med penger til overs etter betalte regninger.

Så mitt tips til deg. Dette klarer du ikke på egenhånd om du har den avhengigheten jeg hadde. Ta deg en time hos fastlegen (husk at samtalen er mellom deg og h*n) og forklar hele situasjonen.

Depresjon anbefaler jeg ingen å gå og bære på over tid. Dette fikser du! Men ikke tro det går over av seg selv.

Det som er det jævligste er dobbeltlivet en havner inni. En lyger til familie/venner og seg selv for å dekke over problemene. Oppsøk hjelpen fortest mulig!
Sist endret av Obster; 2. mars 2015 kl. 23:36.
Som folk over meg har insinuert så er 65k bare småpenger, det er en shitty+ bil på bruktmarkedet. Dette er ingenting å miste nattesøvnen for! Stå på i 5 mnder så har du nedbetalt dette uten problemer med en ok jobb.