Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 15146
Hei !
Først så vil jeg si at jeg ikke er interessert i høre at jeg har dårlig moral som snylter. Jeg er kun her for å få ideer hvordan man kan skjule inntekter.
*
Jeg har fortiden arbeidsledighetstrygd fra NAV. Samtidig som jeg driver med diverse småjobber ved siden av. Problemet er at jeg får stadig inn småbeløp på min konto som gjør at jeg ikke lengre får like mye i trygd. Jeg har tenkt på at Kunde kan sende inn penger per post men samtidig er jeg redd for at dette vil ødelegge mitt rykte for den tjenesten jeg tilbyr. Jeg kan lage et enkeltpersonforetak men da er man jo like langt. Også er det skatt og moms etter 50 000.

Finnes det virkelig noen gode måter å skjule innskudd på? Er det dyrt å lage konti i utlandet? Dette er jo først og fremst beløp fra 1000 til 5000 på hvert innskudd. Ikke store greiene. Hvordan går man frem hvis man vil ha konto i utlandet?
Ewallet (paypal, skrill, neteller etc) eller kryptomynt (bitcoin).
Trådstarter
41 0
OK men si at jeg oppretter en konto på skrill. Må man ikke ha en bankkont som pengene blir overført på eller får man en bankkonto i Skrill som mine kunder kan sette inn penger på ??
Er det ikke mulig å overføre penger direkte til en paypal konto?
Om så, så må jo det være den letteste måten å skjule penger på, fra det offentlige.

Men bruken av pengene igjen vil jo bli litt begrenset.
Trådstarter
41 0
Men si at jeg har en kunde som skal sette inn penger på min konto? Får man et fungerende bankkonto-nummer med skrill og netteller? Jeg skjønner ikke dette. Dessuten er mine kunder som regel over 50 år. Så da går det ikke at de lager paypalkonto og overfører på den måten
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Om du skal ha enkel betalingsprosess med norsk bankkonto så er einaste alternativet ditt norsk bankkonto. Så kan du håpe på at det går under radaren, eller betale skatt av det.
Sitat av myte187 Vis innlegg
Men si at jeg har en kunde som skal sette inn penger på min konto? Får man et fungerende bankkonto-nummer med skrill og netteller? Jeg skjønner ikke dette. Dessuten er mine kunder som regel over 50 år. Så da går det ikke at de lager paypalkonto og overfører på den måten
Vis hele sitatet...
Man kan overføre til en paypal-konto med vanlige kort uten å ha bruker der . Det gjøres dog på deres nettsider, og ikke i nettbanken.

Gjøres på samme måte som når du betaler en vare på nettet. De fleste bør greie det.
Sist endret av bloodshotEyes; 21. desember 2014 kl. 03:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Med mindre NAV har tilgang til kontoinformasjonen din, kan du som slashdot nevner rett og slett bare la være å rapportere inntekten.
Overskuddsmateriell
Ett annet alternativ er AS, da vil du ikke bli oppført som inntekt hos deg før du tar pengene ut av AS'et og setter de inn på din private konto. Må du ikke ha pengene nå så kan du la de stå der og la egenkapitalen vokse der.
Med ett AS vil man dog komme borti mye regler med regnskapsføring osv så det vil være ett minus.

Blir det også for mye penger tror jeg det vil dukke opp som formue, men her er jeg usikker. Det jeg vet er at stor formue vil gi samme problem som lønn når det gjelder utbetalinger fra NAV
Sitat av slicer Vis innlegg
Med mindre NAV har tilgang til kontoinformasjonen din, kan du som slashdot nevner rett og slett bare la være å rapportere inntekten.
Vis hele sitatet...
Sålenge han er i NAV systemet så har NAV tilgang til hans kontoinformasjon. I allefall teoretisk. Hvor ofte de gjør stikkprøver eller faktisk sjekker har jeg ingen ide om. Men det vil være en mulighet for å bli tatt ja.


Kanskje en bedre ide å starte AS? 30K i aksjekapital (ikke revisjonspliktig lengre) og all inntekt registreres på AS. Ikke ta ut lønn. Ta evt. ut kroner som et lån fra AS til deg om du trenger cash og før det rett på din egen konto........
Sist endret av frtoretang; 21. desember 2014 kl. 12:59.
NAV samarbeider med skatteetaten.
Grunnen til at alle som prøver å svindle NAV for dagpenger blir tatt, er fordi de har kontakt med skatteetaten. Skatteetaten har oversikt over hvem du skatter til. Jeg vil anta at du ikke skatter fra disse bi-inntektene dine, så derfor kan du være litt tryggere sånn sett.

NAV kan under mistanke sjekke din bankkonto uten tillatelse fra deg, og uten å informere deg. Det skal foreligge god grunn for å sjekke deg, og det er svært få slike kontroller som blir gjennomført. Vi snakker sikkert under 30 personer i året.

Det jeg ikke forstår er hvorfor du får mindre penger fra NAV fordi du får innskudd fra andre steder. Da må du ha oppført at du jobber på meldekortet. De trekker deg ikke mindre penger fordi du har innskudd på si. Da hadde de tatt kontakt med deg, eller annmeldt deg.
Å stjele penger fra staten er vel den desidert dummeste du kan gjøre. Det kan fort ta flere år før de oppdager det (treeeeigt byråkrati), men når de tar deg er statens innkrevingssentral den værste kredittoren i landet
Om bitcoin er uaktuelt, kan du like gjerne opprette egen konto til dette uten å nevne det til nav, å satse på at du ikke er maks uheldig å nav velger å gå via andre systemer å sjekke deg ved mistanke.
Sist endret av Aron2303; 21. desember 2014 kl. 15:57.
Sitat av myte187 Vis innlegg
OK men si at jeg oppretter en konto på skrill. Må man ikke ha en bankkont som pengene blir overført på eller får man en bankkonto i Skrill som mine kunder kan sette inn penger på ??
Vis hele sitatet...
Skrill og andre e-wallets har mulighet for forhåndsbetalt VISA/MasterCard, det betyr at dersom du har 5k på din skrill-konto vil du ha 5k disponibelt på kortet.
Sitat av myte187 Vis innlegg
Hei !
Først så vil jeg si at jeg ikke er interessert i høre at jeg har dårlig moral som snylter. Jeg er kun her for å få ideer hvordan man kan skjule inntekter.
*
Jeg har fortiden arbeidsledighetstrygd fra NAV. Samtidig som jeg driver med diverse småjobber ved siden av. Problemet er at jeg får stadig inn småbeløp på min konto som gjør at jeg ikke lengre får like mye i trygd. Jeg har tenkt på at Kunde kan sende inn penger per post men samtidig er jeg redd for at dette vil ødelegge mitt rykte for den tjenesten jeg tilbyr. Jeg kan lage et enkeltpersonforetak men da er man jo like langt. Også er det skatt og moms etter 50 000.

Finnes det virkelig noen gode måter å skjule innskudd på? Er det dyrt å lage konti i utlandet? Dette er jo først og fremst beløp fra 1000 til 5000 på hvert innskudd. Ikke store greiene. Hvordan går man frem hvis man vil ha konto i utlandet?
Vis hele sitatet...
Hva slags ting er det du selger/driver med? Interessant å vite fordi jeg har lyst til å gjøre det selv
Du sier det er fra 1000-5000kr om gangen?

Kan du ikke bare ta kontant betalt? :P
Ts hadde sikkert tatt cash om det var mulig. Så regner med at han har kunder over nett på dette og at kundene hans kan være overalt.

Prepaid visa/master med tilknyttet konto vil jo funke.
Sønn av kongen
Ru11er's Avatar
Du kan be de overføre pengene til din PayPal-konto.
Bitcoin? Er vel en av dei sikrasre måten og overføre penger på uten innsyn fra myndiheter...
Hva med å bruke en kompis sin bankkonto som mellomledd? Kundene dine betaler inn på kontoen has, og betaler videre til deg kontant ved at han sitter igjen med en brøkdel av pengene?
▼ ... over en måned senere ... ▼
Hypotetisk bedrager
Btyven's Avatar
Enkleste er nok med norsk bankkonto (forutsatt at kundene dine er norske vel og merke, men det regner jeg med). Den kan stå i en kamerat/kone/kjæreste etc. sitt navn, slik at kunden betaler inn på den kontoen også tar han/hun ut pengene fra kontoen til deg f.eks en gang i mnd så har du de i kontanter.

Kan evt. hjelpe deg med å få satt opp et norsk kontonummer som ikke spores tilbake til deg om du ikke har en kollega/kone etc å gjøre det med
▼ ... over en uke senere ... ▼
PS. Husk på VPN. NAV driver med IP-sporing, og dersom de ser en post som denne, så kan de be om insyn i IP-logg på freak.no, og deretter kan de gå til ISP og få adresseinfo. Da kan det bli kjedelig.

I fremtiden så får vi vel også datalagringsdirektivet, så om du har vært inne på freak.no kl 12.00 en søndag, kan de ta hente ut info automatisk fra alle isp'er og bruke elimineringsmetoden for å finne ut hvem du er. Bare et tips.

Vet ikke hvor ivrige freak er på å gi ut info dog, men de retter seg vel etter norsk lov vil jeg anta. Sannsynligvis skjer ingenting, men det kan være greit på den sikre siden.

Meldekort til NAV, om dette leveres fra f.eks. en spansk ip-adresse, så har du et voldsomt forklaringsproblem, og mange har blitt tatt på den måten.

Det beste er selvsagt å være ærlig om det man gjør, er det ikke et visst antall timer du kan jobbe i uken, som du kan føre opp?
Beløpene du får inn på konto kan like godt være midler du har lånt ut... og som blir returnert.

I tillegg kan du skattefritt motta så mange småoppdrag du vil ila et år, pass på at hvert beløp er 999 eller mindre og kommer fra forskjellige personer/bedrifter.
Sist endret av nudo; 26. februar 2015 kl. 06:30.
Hvorfor kan du ikke bare få pengene i kontanter? Umulig å spore ingen vet du har dem? Arbeider du for folk som ikke kan betale kontant, hva med sjekk? Sjekk finnes vel enda? Bare å heve den i banken å få ut kontanter.
Nytter heller ikke med konto i utlandet, i og med at du er pliktig til å oppgi den til skatteetaten.
Sist endret av l0hre; 26. februar 2015 kl. 07:47.
Ganske lett å fjerne de innskuddene i photoshop før du printer ut kontoutskriften du leverer til nav.
Sitat av myte187 Vis innlegg
Jeg har tenkt på at Kunde kan sende inn penger per post men samtidig er jeg redd for at dette vil ødelegge mitt rykte for den tjenesten jeg tilbyr. Jeg kan lage et enkeltpersonforetak men da er man jo like langt. Også er det skatt og moms etter 50 000.

Finnes det virkelig noen gode måter å skjule innskudd på? Er det dyrt å lage konti i utlandet? Dette er jo først og fremst beløp fra 1000 til 5000 på hvert innskudd. Ikke store greiene. Hvordan går man frem hvis man vil ha konto i utlandet?
Vis hele sitatet...
Blir ikke ryktet ditt uansett ødelagt av at du ikke har mulighet til å gi kvittering? Uten at jeg vet hva slags tjenester du tilbyr er det vanskelig å si noe sikkert, men hadde jeg blitt bedt om å gjøre opp kontant, sjekk eller via konto i utlandet hadde det nok blinket i de fleste varsellamper.

Husk at du kan motta arbeidsavklaringspenger når du starter bedrift også. Hvorfor ikke bare gjøre det skikkelig og gå all in?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av IrritertNordman Vis innlegg

Meldekort til NAV, om dette leveres fra f.eks. en spansk ip-adresse, så har du et voldsomt forklaringsproblem, og mange har blitt tatt på den måten.

Det beste er selvsagt å være ærlig om det man gjør, er det ikke et visst antall timer du kan jobbe i uken, som du kan føre opp?
Vis hele sitatet...
Husk å bruke ssh fra din maskin i norge, eller vpn osv.

Sitat av Negr Vis innlegg
Ganske lett å fjerne de innskuddene i photoshop før du printer ut kontoutskriften du leverer til nav.
Vis hele sitatet...
Jepp, ute i distriktene så sjekker de ikke opp, de spør bare om utskrift.

Du kan nærmest endre det i notepad.