Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  59 19690
Sitat av Relevant Vis innlegg
Eller bare avskilte bilen, file vekk rammenr. og solgt den ulovlig over nett, eller for hånd, til en kriminell kjøper? Trenger ikke bulke den, gro sjegg, komme med falsk id, reise land og strand for å selge den. Uansett, så kan du selge den for 30k ulovlig. Lettjente penger hvis en ønsker å risikere friheten sin.
Vis hele sitatet...
Hvis du først skal selge den ulovlig over nett eller til en kriminell kjøper vet jo begge veldig godt at den er stjålet. Ikke vits i å stresse med å file vekk rammenr. overalt da
Sitat av Paradigm Vis innlegg
Hvis du først skal selge den ulovlig over nett eller til en kriminell kjøper vet jo begge veldig godt at den er stjålet. Ikke vits i å stresse med å file vekk rammenr. overalt da
Vis hele sitatet...
Da kan ikke bilen spores til den opprinnelige eieren mer.
Eneste måten og fjuske med skilt er hvis bilen har ramme, f.eks SUVer og lignende og gamle amerikanere..

ta for eksempel en pajero! Stjel bilen, kjør den inn på verksted sett den på løftebukk og skru av kaross og løft det fra ramma.. bytt så ramme (Denne får du fra en stygg rusta pajero med defekt motor og kattepiss i bakseta til en billig penge)

Hvis ikke den er ramme bygd er det umulig! du kan flytte understellsnr fra en annen bil men det er ikke vanskelig for Biltilsynet og se ved rønken.. her kommer du best ut av det med og kjøre bilen på verksted og ribbe den for deler også brenne kaross i skogen / grave den ned / dumpe den i vannet / kutte den opp og smelte metallet.

selg så delene.
▼ ... over en uke senere ... ▼
om du er litt handy av deg så kan du jo prøve å få tak i en "knoksa" bil av samme model, altså kjøpe et vrak (lovlig)
for også fikse opp vraket med delene fra den stjelte bilen, bare pass på så du ikke monterer noe med sporbart nr på "oppusnings prosjektet" eventulet vis du gjør å dette blir oppdaga kan du si at du kjøpte delen på finn.no å betalte kontant.
[quote=Fettslusk;3090029]Er den helt ny, dvs med elektronisk hjerne som mange nye biler har, så har den faktisk egen IP også...
Lykke til med å endre den.[quote]

Mener du mac adresse ? Eller har de en seriøs ip på wan ??
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Sitat av Btyven Vis innlegg
Du kan klone tilsvarende bil, men det vil bli oppdaget da det plutselig er to biler med samme ID som kjører rundt (bompasseringer fra to ulike bomstasjoner på hver sin kant av landet med minutters mellomrom f.eks..)
Vis hele sitatet...
Dette kan jeg bekrefte og det var nettopp det som skjedde med meg. Jeg har en Volvo '92 mod., og ga klar beskjed om at denne bompengeregningen ville jeg ikke betale. Hørte aldri mer fra dem, så vet ikke hva som skjedde i andre enden i Skien. Jeg bor et godt stykke unna Bodø.
Hypotetisk bedrager
Btyven's Avatar
Sitat av Duckie Vis innlegg
Dette kan jeg bekrefte og det var nettopp det som skjedde med meg. Jeg har en Volvo '92 mod., og ga klar beskjed om at denne bompengeregningen ville jeg ikke betale. Hørte aldri mer fra dem, så vet ikke hva som skjedde i andre enden i Skien. Jeg bor et godt stykke unna Bodø.
Vis hele sitatet...
Høres snodig ut å klone en '92-modell, men er vel et naut som enten har stjålet tilsvarende bil som deg eller er lei av å betale forsikring og bompenger, og heller vil kjøre på din forsikring og bom da...

Man kan minimere faren for å bli utsatt for sånn kloning ved foreksempel og redigere vekk skiltnummer fra bilder når/hvis du skal annonsere bilen for salg på Finn.no og være litt restriktiv med hvem som ser bildene dine på Facebook. Veldig mange har veldig åpne profiler, og der kan man finne mye info som kan misbrukes om man først vil...
Sitat av QuestionSign Vis innlegg
La oss si at jeg er ofte tidlig ute på jobb. Rundt 7-tiden. Jeg ser ofte (hver dag, annen hver dag) en splitter ny bil som har en verdi på rundt 400.000 kr. Den har ALLTID nøkler i og klokken 7 om morgenen så er det svært få som kan merke at den kjøres fra plassen, så lite vitner. Det jeg hadde vært urolig for er om det er noen overvåkningskameraer. Men med en jakke med hette, hansker, bukser og ingen skjult ansikt skulle det ikke være noe å være redd for? Dette er en liten by, så tviler på at de ligger på nettet.

La oss si man hadde stjelt denne bilen, hvor ville du parkert den? Ville du dekket den over med en stor duk og latet som om dette var en gammel ubrukelig bil, uten skilter så den skaper minst mulig oppmerksomhet? Om man tar av skilter, lakker den en annen farge og vil ha skilter på den. Kan man da få skilter på den?

Dette er ikke noen plan jeg har, det er kun fordi jeg er født nysgjerrig.
Jeg er ikke ute etter noe nøyaktig svar, vil kun ha din mening. Hvordan ville du gjort det? Hvorfor ville du ikke gjort det?

Eieren av bilen har nok sikkert tyveri-forsikring, så ingen skade ville skjedd.. Det er vel sånn uansett at forsikring ikke gjelder når man har nøkler i, synlig. Så, han får skylde seg selv? hehe.
Vis hele sitatet...
Mange nyere biler har sporingssystemer innlagt. Dvs. at dersom du stjeler en slik bil, så vil eier og evt forhandler og fabrikant kunne følge med på en dataskjerm om hvor bilen befinner seg.

Likeens finnes det utallige veikamera og politiet har også et skiltgjenkjenningssystem, så det skal godt gjøres å komme seg unna.

Dessuten dersom du tar annen manns eiendom, så kan det være verdt å tenke litt på hvordan det ville føltes om noen tok din eiendom. Hva om noen tok din bil, og du kom ut om morgenen, og bilen var borte. Sånt er ikke greit.

Jeg har f.eks. hørt om bileiere som legger inn setetrekk om natten med fiskekroker i, slik at tyvens rumpe blir sittende fast. Noen biler har også automatisk sperring, slik at eier kan på avstand låse den av og deretter tilkalle politiet.

Du skal heller ikke se bort fra at enkelte eiere ikke tar loven i egen hånd, og f.eks. knaller hodet ditt i asfalten, og etterpå hevdet at du falt.

I tillegg er det serienumre på bilen, både i software og på selve metallet, noe som er vanskelig å fjerne. Noe som ikke gjør det lett å evt. omregistrere den. Siden bilens historie skal trikses med, så får du heller ikke gjort det på en enkel måte.

Det siers at kriminelle, spesielt vinningskrimnelle som begår denne type lovbrudd ikke alltid er så smarte, og det ligger nok mye sannhet i det. Tipper du er smart, så du står over denne type aktiviet.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Ja, det er ikke akkurat noe særlig å vinne kontra risk i disse dager.

Gamle biler uten gps og serienummere på deler overalt kan vel fungere. Hvis du selger den i deler.
Sist endret av SkittenKanyle; 5. mars 2015 kl. 16:32.
Han som ikke spiser kebab
KaldBlod's Avatar
Eieren av bilen vil sannsynligvis få regress av forsikringsselskapet siden nøklene står i. Det vil si redusert, eller i verste fall ingen forsikringsutbetaling.

For min del virker det som at det er to typer biltyver som stjeler nyere biler; slakting for salg av deler (i landet eller utlandet) og junkies som bare bruker bilen til de blir tatt. Sistnevnte får ikke større problemer av å bli tatt, siden de allerede skylder så mye penger til andre kreditorer at de aldri kan ha en ærlig jobb uten at det aller meste av lønna forsvinner til kreditorene. Har vært borti biler som har vært meldt stjålet i over to år før de har blitt stoppet i rutinekontroll fordi de tilfeldigvis har hatt en politipatrulje bak seg med lite å gjøre, som tar en sjekk på kjennemerket og oppdager at bilen er stjålet. En helt anonym bil kan ofte kjøres i mange år uten å bli stoppet, dessverre.

Som mange har nevnt tidligere er det utallige steder på en moderne bil der bilens chassisnummer er merket. Du skal ha svært god kunnskap om den aktuelle bilmodellen om du skal klare å finne alle (fysiske og elektroniske) nummer og atpåtil klare å endre de. Jeg vil påstå med svært stor sikkerhet at du ikke klarer å fjerne alle sporene, om du i det hele tatt lurer på hva som er mulig.

Om du stjeler en bil håper jeg virkelig at det er etterforskerne til forsikringsselskapene som tar deg i steden for Politiet. Erfaringsmessig viser Politiet en voldsom udugelighet når det gjelder saker som dette, mens de private etterforskerne er litt mer kreative i fremgangsmåtene sine.