Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 2860
Har en kompis som jeg tror har forvirret seg inn i noe phising tull. Hittill har han gitt bort fullt navn, personnr, passnummeret sitt, tlfnummer, adresse og kontonummer.

Det jeg lurer på da er hvordan kan de han har gitt denne infoen til, utnytte dette? Hvor mye skade kan skje?
Alt stort sett...
Ufrivillig filosof
Kusetjuv's Avatar
Informasjonen kan jo bli brukt til ID-tyveri.
Var jo egentlig det jeg tenkte meg....
Ufrivillig filosof
Kusetjuv's Avatar
Sitat av The-kid Vis innlegg
Var jo egentlig det jeg tenkte meg....
Vis hele sitatet...
Hvis du har tenkt på andre ting, som f.eks ran, så nei...det blir nok endel vanskeligere. Jeg har opplevd at jeg har fått tatt ut penger i banken bare ved å oppgi fødsel og person nr.

Det er godt mulig de har blitt strengere nå og ønsker at folk skal vise legitimasjon. Men selvom vedkommende som har fått tak i informasjonen skulle prøve seg, vil man jo fange han på videoovervåkningen.
Nei, nei, tenkte mere på idtyveri, at de tar opp lån i hans navn osv. Og det er vel egentlig ikke så mye han kan gjøre nå, utenom å følge med godt på kontoen og postkassa?
Ufrivillig filosof
Kusetjuv's Avatar
Sitat av The-kid Vis innlegg
Nei, nei, tenkte mere på idtyveri, at de tar opp lån i hans navn osv. Og det er vel egentlig ikke så mye han kan gjøre nå, utenom å følge med godt på kontoen og postkassa?
Vis hele sitatet...
Ja, det kan tenkes.
Man kan bestille fødtselsattest gjennom skatteetaten.
http://www.skatteetaten.no/no/Adresser-og-apningstider/

Deretter kan man benytte fødtselsattesten for å bestille pass gjennom nærmeste politistasjon.

Til slutt kan man benytte passet for å bli kunde og ta opp lån gjennom en eller flere banker.

Jeg har ikke gjort dette selv, og anbefaler ingen å gjøre det, men det er ikke stort vanskeligere enn som så.

(Dette med forbehold om at du eller vedkommende ikke er registrert i politiets system fra før)
Såpass enkelt ja... Så han er i realiteten buttfucked?