Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 5715
I forbindelse med en anmeldelse for et par år tilbake ble jeg hentet inn til avhør, der politiet la frem saken og ville ha en tilståelse fra meg. Jeg skrev under på min versjon av saken men ingen tilståelse, kun det som ble skrevet ned og da med de endringene jeg krevde i de påstandene politiet fremsatte.

Jeg forklarte omstendighetene rundt den aktuelle saken, hva som skjedde, hvordan og hvorfor dette ikke stemte med den innleverte anmeldelsen. Likevel mente politiet at de kunne kreve mine fingeravtrykk, noe jeg tilslutt motvillig gikk med på slik at kunne slippe ut av politistasjonen. Vel en uke senere ble anmeldelsen trukket noe jeg fikk informasjon om fra den som anmeldte meg, og jeg kontaktet da politimannen som gjennomførte avhøret og ba ham bekrefte at anmeldelsen var trukket noe han også gjorde, og han forklarte at da ville politiet ikke etterforske videre i saken og jeg kunne anse saken som avsluttet.

Nå er det plutselig slik at jeg trenger en vandelsattest og i den forbindelse kom jeg til å nevne dette gamle opptrinnet til en bekjent. Han mente da at sålenge jeg var anmeldt og politiet også tok fingeravtrykk ville det være en merknad på mitt rulleblad og det vil medføre at politiet ikke vil kunne gi meg vandelsattest. Videre ble jeg forklart at jeg heller ikke kunne få visum til feks USA sålenge mine fingeravtrykk var tatt av politiet.

Stemmer virkelig dette? Jeg ble ikke dømt. Innrømmet ikke lovbrudd. Anmeldelsen ble trukket tilbake og jeg har fortsatt brevet der det står at politiet anser saken som avsluttet. Slik jeg forstår rettsprinsippet så er man uskyldig frem mot evt. fellende dom? Og kan virkelig uskyldige rammes på denne måten? Gjorde jeg en feil når jeg ikke ropte om advokat da de forlangte fingeravtrykk? Eneste jeg ellers har hatt med politiet å gjøre er at jeg ble tatt inn til forvaring da jeg sovnet drita mens jeg ventet på skyss hjem etter nachspiel. For den episoden fikk jeg ikke engang forelegg, bare en kopp kaffe og en brødskive mens de plukket frem lommebok, telefon skolisser og beltet som de hadde oppbevart i et låst skap mens jeg sov på glattcella. De fortalte mens jeg kvitterte ut mine eiendeler at når noen blir tatt i forvaring så blir det ikke hverken bot, forelegg eller noe på rullebladet og at politiet gjør slikt dersom de kommer over noen som er for fulle til å redegjøre for seg. Dette gjør de da for å verne liv som han sa. Men det er ikke straffbart å være drita - bare flaut ifølge ham

Trenger jeg sitte her med angst nå for å ikke få ut vandelsattest? Eller kan jeg gå til stasjonen med høyt hevet hode?

Trodde virkelig politiet måtte destruere fingeravtrykk siden jeg ikke ble dømt i saken og anmeldelse ble trukket. Kan de likevel ha tatt vare på fingeravtrykk og gjort merknad på rullebladet uten dom?
Sist endret av random67489; 6. februar 2012 kl. 02:39.
Så lenge anmeldelsen ble trukket tilbake og saken henlagt så kan du bare slappe av. Denne saken har da ikke kommet på rullebladet ditt i det hele tatt!

Fingeravtrykka dine har dem nok beholdt, men dette har ingenting å si for deg, verken i forbindelse med jobber eller innreise til USA.

Han som fortalte deg dette vrøvlet får ta seg en bolle, som det så fint heter.


Fyllehistorien din kan du og bare slappe av med.
Sist endret av Fuzzybossen; 6. februar 2012 kl. 03:02.
Er dette noe du vet eller noe du tror? Hater snuten og orker ikke stå med lua i hånden bare for å møte hånfliret til sleip jævel av en betjent og nedlatende blikk fra hans kollegaer. Om jeg har saken på rullebladet så kan du tro snutejævelen vil gni det skikkelig inn og sikkert komme med smart-ass comments og rulle med øya. Maktsyke svin er dem.

Kjipt at dem kan beholde fingeravtrykkene.......nå må jeg jo kjøpe meg latexhansker just in case....
Er du sikker på at demkan beholde fingeravtrykk når det ikke har vært noen straffbar handling? Ingen tilståelse og anmeldelse blir trukket tilbake? Det høres egentlig litt merkelig ut, da har jeg jo dårligere personvern enn andre personer i kongeriket norge som heller ikke er dømte.
Sist endret av random67489; 6. februar 2012 kl. 03:18.
Dette er noe jeg vet! Vel å merke bortsett fra om de beholder fingeravtrykkene, etter et søk på google så finner jeg litt sprikende fakta der, men det kan du spørre politiet om når du skal ha vandelen. Men du har som sagt ingenting å frykte når det gjelder jobb eller innreise til USA så lenge saken er henlagt, dette er noe jeg vet med sikkerhet.
thx kjenner noiaen slippe taket gitt og skuldrene senket seg.
Sitat av MyBallantine Vis innlegg
Videre ble jeg forklart at jeg heller ikke kunne få visum til feks USA sålenge mine fingeravtrykk var tatt av politiet.
?
Vis hele sitatet...
det er bare å gå ned på amerikanske ambassaden ved naitonalgalleriet å få beskjed der...jeg var der selv å fikk visum etter et mindre lovbrudd..
husker en forran meg stod å stammet frem at han hadde eksprimentert med narko osv..så det er bare å gå ned å "sjekke"deg selv

beste er bare å gå inn å spørre om jeg kan komme inn i usa..så sjekker de det vell
bare si du ble anmeldt men at anmeldelsen ble trukket..ikke farlig å si

ikke si noe mer,de ser ingenting fra ditt tidligere liv,med mindre du har gjort noe jævlig galt

ambassaden tok også mine fingeravtrykk ved visum forresten
Sist endret av alanapoli; 6. februar 2012 kl. 08:52.
Alle som har skaffet seg pass siden 2010/2011, må ha registrert fingeravtrykk hos politiet.. Så ikke tenk på den delen.

Du har dog ingenting å bekymre deg for. Så lenge du ikke er dømt, er det ingenting på rullebladet.
Det eneste som er er at dem kan finne igjen saken mot deg, men der vil det jo stå at du ikke er dømt.
Sist endret av MrCryptical; 6. februar 2012 kl. 08:58.
Vi får mer og mer et skikkelig overvåkningssamfunn. Nå er det plutselig rutine å samle inn fingeravtrykk. Og snart har vi DLD. Kanskje man skulle vurdert emigrasjon?
Sitat av MyBallantine Vis innlegg
Vi får mer og mer et skikkelig overvåkningssamfunn. Nå er det plutselig rutine å samle inn fingeravtrykk. Og snart har vi DLD. Kanskje man skulle vurdert emigrasjon?
Vis hele sitatet...
Men faen da, når politiet ikke oppklarer saker så whiner folk at politiet er ubrukelig. Når politiet faktisk oppretter registre og skaper en database for fingeravtrykk og DNA registrering så er det plutselig ramaskrik om bigbrother, overvåkning samfunn og DLD.

Ja til registrering av DNA, fingeravtrykk og foto for personer som har begått kriminelle handlinger med en strafferamme 6 mnd eller mer.

Lovverket i Norge er godt regulert, foreslår at trådstarter og andre som har interesse faktisk tar seg tid til å titte litt i lovverket.

§ 160. Uten hensyn til reglene foran kan det, etter nærmere forskrifter som Kongen gir, tas fingeravtrykk og fotografi av personer som mistenkes eller er dømt for en handling som etter loven kan medføre frihetsstraff. Regelen i § 157 annet ledd gjelder tilsvarende. Det kan også tas fingeravtrykk og fotografi av personer som er besluttet utvist eller utlevert til fremmed stat.
Vis hele sitatet...
Fingeravtrykk registrert med hjemmel i straffeprosessloven og fingeravtrykk registrert med hjemmel i utlendingsloven benyttes i utgangspunktet til forskjellige formål. Fingeravtrykk registrert med hjemmel i utlendingsloven finnes derfor i en egen fil i registeret, jf. utlendingsforskriften § 130 andre ledd. Fingeravtrykk tatt i forbindelse med en straffesak benyttes av politiet til kriminalitetsbekjempelse. Fingeravtrykk tatt med hjemmel i utlendingsloven benyttes i utgangspunktet til behandling av saker etter utlendingsloven. I henhold til en lovendring i utlendingsloven § 37 sjette ledd den 4. juni 2003 er det fastsatt at politiet kan bruke registeret i forbindelse med etterforsking av en eller flere handlinger som kan medføre høyere straff enn fengsel i 6 måneder. Videre kan fingeravtrykk av utlendinger som er ettersøkt for alvorlige straffbare forhold, mottatt fra Interpol eller direkte fra politimyndighet i annet land, benyttes til søk i utlendingsregisteret, jf. utlendingsforskriften § 131 tredje ledd andre punktum. Slik sett, er registeret delvis et register til bruk i kriminalitetsbekjempelsen og delvis et forvaltningsregister. Utvalget går ikke nærmere inn på avtrykk registrert med hjemmel i utlendingsloven.
Vis hele sitatet...
jf.
http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/...html?id=147348

http://www.lovdata.no/all/tl-19810522-025-017.html#160

bitches
Sitat av x3m187 Vis innlegg
Men faen da, når politiet ikke oppklarer saker så whiner folk at politiet er ubrukelig. Når politiet faktisk oppretter registre og skaper en database for fingeravtrykk og DNA registrering så er det plutselig ramaskrik om bigbrother, overvåkning samfunn og DLD.

Ja til registrering av DNA, fingeravtrykk og foto for personer som har begått kriminelle handlinger med en strafferamme 6 mnd eller mer.

Lovverket i Norge er godt regulert, foreslår at trådstarter og andre som har interesse faktisk tar seg tid til å titte litt i lovverket.





jf.
http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/...html?id=147348

http://www.lovdata.no/all/tl-19810522-025-017.html#160

bitches
Vis hele sitatet...
Nå var det snakk om at hele befolkningen måtte avgi fingeravtrykk hos politiet mtp nytt pass.

En vis mann sa en gang "Those Who Sacrifice Liberty For Security Deserve Neither"
Norge er i gang med nettopp dette.
ikke vær redd, jeg fikk visum til usa og det var 4 år etter en 21 dagers ferie på Hof bo og behandlings senter for idioter og andre livsformer. men du trenger ikke visum idag om du har Norskt pass.

noe hu dama i pass kontrollen i usa også sa til meg, og det var så tidlig som i 2007 så da begynnte hu og spørre hvorfor jeg hadde visum osv og når jeg sa grunnen så bare smilte hu og sa have a nice day.

forøvrig en sexy latino jente ved navn A.Sanchez hu satt i bua si med pistolen i hylstret og sikringen av så man sal nok ikke lage så mye krøll der før man er ferdig
Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
Nå var det snakk om at hele befolkningen måtte avgi fingeravtrykk hos politiet mtp nytt pass.

En vis mann sa en gang "Those Who Sacrifice Liberty For Security Deserve Neither"
Norge er i gang med nettopp dette.
Vis hele sitatet...
De fingeravtrykkene som blir registrert med ny pass kan ikke brukes av politiet i eventuelle straffesaker. De er kun for å knytte pass opp imot riktig eier. Det er viktig å skille mellom forvaltningsmessige gjøremål og straffemessige gjøremål.

Politiet skal føre et eget register for fingeravtrykk i straffesaker som samsvarer med strpl § 160.
Sitat av x3m187 Vis innlegg
De fingeravtrykkene som blir registrert med ny pass kan ikke brukes av politiet i eventuelle straffesaker. De er kun for å knytte pass opp imot riktig eier. Det er viktig å skille mellom forvaltningsmessige gjøremål og straffemessige gjøremål.

Politiet skal føre et eget register for fingeravtrykk i straffesaker som samsvarer med strpl § 160.
Vis hele sitatet...
Men vet du noe om politiet kan ta vare på fingeravtrykk i et register om en sak blir avsluttet uten dom, uten henleggelse og der anmelder av saken selv trekker sin anmeldelse? Det kjennes veldig merkelig å skal være i et register bestående av domfelte kriminelle når en selv vitterlig er uskyldig og aldri straffedømt.
Sitat av MyBallantine Vis innlegg
Men vet du noe om politiet kan ta vare på fingeravtrykk i et register om en sak blir avsluttet uten dom, uten henleggelse og der anmelder av saken selv trekker sin anmeldelse? Det kjennes veldig merkelig å skal være i et register bestående av domfelte kriminelle når en selv vitterlig er uskyldig og aldri straffedømt.
Vis hele sitatet...

I etterforskingsregisteret er det registrert identifiserte personar som med skilleg grunn er mistenkte for ei handling som etter lova kan gi fridomsstraff. Registreringa i etterforskingsregisteret er ikkje varig. Profilen blir sletta dersom den registrerte blir frikjend eller saka blir lagd bort og det ikkje finst grunnlag for registrering i andre saker. Får den registrerte ein straffereaksjon som kvalifiserer til registrering, blir profilen overførd til identitetsregisteret.
Vis hele sitatet...
Blir oppsummert ganske bra her. Du har nok ingenting å frykte.
https://www.politi.no/kripos/statist...terstatistikk/

Dette gjelder primært DNA registret. Å hvis politiet legger bort en DNA prøve hvis saken er henlagt så er det med rimelig god grunn å anta at fingeravtrykk også blir fjernet fra eventuelle registre.

Men orker ikke å finne fram hvor det står.

www.lovdata.no er din venn.
Sitat av x3m187 Vis innlegg
De fingeravtrykkene som blir registrert med ny pass kan ikke brukes av politiet i eventuelle straffesaker. De er kun for å knytte pass opp imot riktig eier. Det er viktig å skille mellom forvaltningsmessige gjøremål og straffemessige gjøremål.

Politiet skal føre et eget register for fingeravtrykk i straffesaker som samsvarer med strpl § 160.
Vis hele sitatet...
Det høres vel og bra ut i teorien, men praksisen er tydeligvis annerledes. Se denne saken. Skjønner du hvor noe av skepsisen kommer fra nå?
Med mindre du er dømt for et eller annet, har du ingenting på rullebladet, og vandelsattesten din vil være plettfri.
Bevismateriale, frafalte siktelser og andre interne politi-saker havner ikke på vandelsattesten.
Sånn for øvrig så får du politiattesten din ned inn i din postkasse, mao du har mulighet til å klage på den før evt. arbeidsgiver/whatever får se den.
nå tar jo politiet fingeravtrykk når du skal ha pass..
Sitat av x3m187 Vis innlegg
Men faen da, når politiet ikke oppklarer saker så whiner folk at politiet er ubrukelig. Når politiet faktisk oppretter registre og skaper en database for fingeravtrykk og DNA registrering så er det plutselig ramaskrik om bigbrother, overvåkning samfunn og DLD.
Vis hele sitatet...
At politiet ikke oppklarer saker: Negativt.

At politiet samler inn all mulig slags informasjon om innbyggerne: Negativt.

At politiet oppklarer saker uten å ty til et 1984-samfunn: Positivt.
Sitat av MyBallantine Vis innlegg
Er dette noe du vet eller noe du tror? Hater snuten og orker ikke stå med lua i hånden bare for å møte hånfliret til sleip jævel av en betjent og nedlatende blikk fra hans kollegaer. Om jeg har saken på rullebladet så kan du tro snutejævelen vil gni det skikkelig inn og sikkert komme med smart-ass comments og rulle med øya. Maktsyke svin er dem.

Kjipt at dem kan beholde fingeravtrykkene.......nå må jeg jo kjøpe meg latexhansker just in case....
Er du sikker på at demkan beholde fingeravtrykk når det ikke har vært noen straffbar handling? Ingen tilståelse og anmeldelse blir trukket tilbake? Det høres egentlig litt merkelig ut, da har jeg jo dårligere personvern enn andre personer i kongeriket norge som heller ikke er dømte.
Vis hele sitatet...
Ja anarki hadde nok vært tingen, eller hva???
Jeg har selv et rulleblad på størrelse med en flodhest, men hater da ikke politiet fordet,,,,
Hater du bussjåføren fordi han tar betalt også?
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
At politiet oppklarer saker uten å ty til et 1984-samfunn: Positivt.
Vis hele sitatet...
Drev politiet med mye overvåkning på 80 tallet?
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Sitat av zlamaniac Vis innlegg
Drev politiet med mye overvåkning på 80 tallet?
Vis hele sitatet...
Tror det er en bok eller noe som ble skrevet som het "1984" noen tiår før, som omhandlet at staten overvåket alt og alle, dette er kun hentet fra hukommelsen, men du kan google det om du er interessert.


Edit: Den er visst blitt filmatisert: http://www.imdb.com/title/tt0087803/
Sist endret av droppboks; 10. februar 2012 kl. 00:05.
Sitat av Choobe Vis innlegg
Tror det er en bok eller noe som ble skrevet som het "1984" noen tiår før, som omhandlet at staten overvåket alt og alle, dette er kun hentet fra hukommelsen, men du kan google det om du er interessert.


Edit: Den er visst blitt filmatisert: http://www.imdb.com/title/tt0087803/
Vis hele sitatet...
Det er en bok ja..
"Ninteen Eighty-Four" som den heter, ble utgitt av George Orwell i 1949 og ga et dystert bildet av fremtidens samfunn.
Handlingen finner sted i et samfunn kalt "Oceania", i 1984, og overvåking er stikkordet. Blant annet er det fra denne boken uttrykket "Big Brother is watching you"/Storebror ser deg stammer fra.
Sist endret av OstiasMoscas; 10. februar 2012 kl. 00:30.
Sitat av Bare-surr Vis innlegg
Ja anarki hadde nok vært tingen, eller hva???
Jeg har selv et rulleblad på størrelse med en flodhest, men hater da ikke politiet fordet,,,,
Hater du bussjåføren fordi han tar betalt også?
Vis hele sitatet...
Du drar det rimelig langt nå - ønsker på ingen måte anarki men må legge til at grensen for ørefik er hårfint nærme nå slik som du forsøker å vri på det jeg sier.

Vi har et sterkt personvern i norge, det er nedfelt i loven. Politiet skal operere innenfor lovverket. Gjentatte ganger blir likevel politiet tatt for å bryte lover og forskrifter jmfr. eksempelvis hvordan politiet uten tillatelse benytter tilgang til passregisteret for å sammenlikne bilder tatt av ATK (fotobokser) med bileier. Loven og forskriftene er helt tydelige på når politiet kan benytte seg av passregister og likevel skjer det altså regelbrudd på noe man må anse som rutinemessig basis.

I min verden er slikt ikke greit. Det er brudd på regelverket og om de som er satt til å ivareta lover selv bryter loven da har vi et problem. Dette er jo heller ikke en unik sak det er finnes flere tilfeller der selv politiet tar snarveier.

Så ja jeg finner det svært krenkende mot personvernet om jeg er i en database sammen med dømte kriminelle.

Sitat av Nøytral Vis innlegg
Med mindre du er dømt for et eller annet, har du ingenting på rullebladet, og vandelsattesten din vil være plettfri.
Bevismateriale, frafalte siktelser og andre interne politi-saker havner ikke på vandelsattesten.
Vis hele sitatet...
Takker da skal jeg få fikset papirene.

Sitat av Dice Vis innlegg
Sånn for øvrig så får du politiattesten din ned inn i din postkasse, mao du har mulighet til å klage på den før evt. arbeidsgiver/whatever får se den.
Vis hele sitatet...
Puuhh.
Er jo greit å få lest gjennom papirene selv før en viser de frem.
Trodde egentlig at politiet sendte papirene direkte til mottaker.
Sist endret av random67489; 10. februar 2012 kl. 13:14.