Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  36 3394
Hei.

Ei jente og hennes advokat har anmeldt en sak på meg. Fikk en telefon av ei dame fra politiet som ba meg møte til avhør om en uke ca. Jeg lurer da på om noen kan fortelle meg hvordan et avhør foregår, siden jeg aldri har vært i et avhør før. Hvilke generelle valg har man, rettigheter osv. Hvis det ikke blir noe løsning på avhøret hva kan da eventuelt være neste steg? Har ikke tenkt til å si hva anmeldelsen er om, men det er ikke så alvorlig som det kanskje høres ut som

Uansett..takker enormt for alle svar. Så blir jeg litt mer forberedt på hva jeg går til.
Tja.. Du kommer inn, får beskjed om og fortelle din versjon av saken.. Deretter får du en haug spørsmål! De er utrolig spesifikke med klokkeslett og alt! Ett lite avhør kan ta 3 timer.. Og dette skjer om og om og om og om igjen.. Så ha historien klar, så du ikke sitter og gjør om ting hele tiden hehe... Da mister du all troverdighet.. Lykke til mann
De vil jo for det første høre din versjon av saken...Hvis du veit at det er noe du har gjort galt, og som vedkommende har grunn til å anmelde for, er det lureste egentlig å legge alle korta på bordet! Det gjorde jeg og det sa politiet sparte meg for masse bråk!
Hva har du blitt anmeldt for da, freakass?

voldtekt?
Ministry of Love
sptz's Avatar
blabla9mm_osv ja voldtekt det er frekt...
Han sa jo klart og tydelig at han ikke ville si det.. Men jeg tipper også voldtekt ;P
Hehe med engang det er en gutt som blir anmeldt av en jente så er det voldtekt.
Sist endret av StaiN; 11. september 2007 kl. 03:26.
Eller for å ha stjålet dukkesamlingen hennes, er jo også et alternativ...?
Du kan ihvertfall vente deg en politimann som skal oppfylle flere funksjoner enn han klarer under avhøret...
Når du forklarer deg, skal han jpo skrive dette inn på pcèn sin (hvis han kommer seg inn i rettt prog..)

Han kan ikke touch. Det er en av hovedgrunnene til at dette tar unødig mye tid. Ikke foreslå at du kan skrive for han. De pleier ikke respondere så bra på det.

Dernest er det den faktoren, det du forklarer, kontra det han skriver.. Enten har mange politimenn litt svett hukommelse (det tar jo sin tid fra du har ytret en setning til han har krotet den inn på maskinen sin) eller så tror jeg faktisk de er litt sleip og vrir og vender på mye av det du sier....

Hvis jeg sier en sjelden gang, blir det sannsynligvis til en gang iblant, når politimannen eller etterforskeren skriver ut avhøret. Det er ikke rare forskjellen, men det skal du ikke finne deg i !

Ta tiden til hjelp når du er i avhør, og ikke skriv under på en forklaring du ikke er fornøyd, eller føler deg vel med. Husk du kan gå derfra uten å forklare deg, du er ikke pliktig til å snakke med politiet iuansett. Og drit i å lyg, hvis ikke du er supersmart, da hadde du vel ikke vært i denne situasjonen.

Fortell sannheten, så langt det er behagelig, er det spørsmål du ikke vil/kan svare på så er : vet ikke, husker ikke, tør ikkes noe om det av hensyn til egen sikkerhet eller ønsker ikke forklare meg, riktige svar å gi.. Lykke til
Kommer kanskje litt an på strafferammen. Men jeg ville aldri anbefalt deg å gått inn til et avhør uten bistand fra advokat. Om du forsnakker deg så mye som litt kan det være nok til at du blir "hengt" med en gang.
Du kommer inn til avhør og du får de forklarer deg først at du har rett til advokat og har rett til å nekte å forklare deg osv. Antagelivis får du også beskjed om at du er mistenkt i den aktuelle saken.
Så får du beskjed om hva du er mistenkt for osv. Dernest vil du få en mulighet til å forklare din side av saken eller du kan nekte plent og forklare en dritt og gå.
Om du dog velger og forklare deg så skal du først fortelle om den dagen med dine egene ord. (pass veldig på hva du sier!) politimannen vil sitte og notere på pcen sin om han klarer og holde følge ellers avbryter han deg hele tiden og gjør det veldig vanskelig og holde noen tråd for han som sitter og forteller)
Etter dette sitter han og hmmm'er litt for seg selv også raser han ut med masse spørsmål. Da jeg var inne i avhør for våpen og trusler (som for øvrig ble henlagt som intet straffbart forhold bevist) var politimannen relativt hyggelig og vi hadde en god tone under hele avhøret.
Du kan trøste deg med at det er ikke en politimanns jobb og kjefte på deg og antageligvis vil han ikke gjøre dette.
Hold en hyggelig og høffelig tone med han under hele avhøret eller nekt og forklar deg. Alt ettersom hvor god forklaring du mener du har på tingene det er snakk om. Du kan også når som helst nekte og svare på spørsmål osv.
Hva tror du anmeldensen kan være om?
Sitat av 3ndre
Hva tror du anmeldensen kan være om?
Vis hele sitatet...
Du er ute etter ren off-topic spekulasjon..? ...kan være mye forskjellig, fra voldtekt til at han i fylla datt på veska hennes og knuste en neglelakk over skjerfet hennes.

Han sa at han ikke ville si det, og da gjør han det trolig ikke senere heller. Da blir det bare dumt å ha en hel tråd hvor folk lister opp ulike anklager som finnes...
Sitat av mp34567
Du kommer inn til avhør og du får de forklarer deg først at du har rett til advokat og har rett til å nekte å forklare deg osv. .
Vis hele sitatet...
Hm ok, men hvis man skal ha advokat er det vel litt sent å begynne å ønske det når man er kommet til avhøret, eller?

Men la oss si at jeg inrømmer, og har gjort noe som de mener er straffbart.. Hva kan da skje? For jeg vil egentlig unngå no rettsak for alt i verden. Dette er uansett ikke snakk om noen stor sak, heller om ei jente som overdriver og skal gjøre det verste ut av det her... Jeg har vel forsåvidt egentlig bare tenkt til å forklare min side av saken og håpe de ikke gjør noe større ut av det..

Men er det noen som vet om et sted man kan lese lover på nettet?
Sitat av freakass
Men er det noen som vet om et sted man kan lese lover på nettet?
Vis hele sitatet...
www.lovdata.no
Det som skjer er at du kommer inn, du forklarer hva som har skjedd, så spørr dem mange spørsmål, så spørr dem om du er enig at du har gjort noe galt, nekter du for det, så kommer det til og gå videre, er du enig og saken ikke er så alvorlig, så kan du gå gjennom konfliktråd (som er ganske bra) eller så for du en annen straff, men det spørrs jo egentlig hva du har gjort galt.
For og si mer om konfliktråd. Si vist du for en bot på 23000, så gjør konfliktråd at du kanskje for den på 11500

Advokat er egentlig ikke nødvendig i avhør. Bare vist det går videre
Sist endret av Bob_marley; 11. september 2007 kl. 13:01.
Hvis du sier du vil ha en advokat når du er på avhøret så inkaller de deg bare til nytt avhør litt senere sammen med advokaten. Tid har politiet mere en nok av.
Tok nesten 4 uker fra episoden min til inkallelsen til avhøret kom i postkassa.
Avhengig av hva du har gjort og hva de har av beviser ville jeg nok prøvd og vri meg til konfliktråd eller noe annet.
Prikker på rullebladet er jævlig kjipt om du skal ha sikkerhetsklarering i forsvaret eller jobbe med noen som krever god vandel senere i livet.
Hva i faen er det som feiler folk egentlig? Han forklarer en enkel situasjon og spør om råd, så påstår alle voldtekt? Jeg ble anmeldt for å kaste en dorull på en offentlig tjenestedame som jobbet for nsb, så lite skal til.
Sitat av Guy Fawkes
Hva i faen er det som feiler folk egentlig? Han forklarer en enkel situasjon og spør om råd, så påstår alle voldtekt? Jeg ble anmeldt for å kaste en dorull på en offentlig tjenestedame som jobbet for nsb, så lite skal til.
Vis hele sitatet...
Nå var det kanskje to i tråden som trodde det var voldtekt og resten har hjulpen han masse i tråden. Så at du skriver "så påstår alle voldtekt" er kanskje å dra den litt langt når mange har forklart hva som skjer i et avhør, gidd han tips, osv..
Sitat av freakass
Hm ok, men hvis man skal ha advokat er det vel litt sent å begynne å ønske det når man er kommet til avhøret, eller?

Men la oss si at jeg inrømmer, og har gjort noe som de mener er straffbart.. Hva kan da skje? For jeg vil egentlig unngå no rettsak for alt i verden. Dette er uansett ikke snakk om noen stor sak, heller om ei jente som overdriver og skal gjøre det verste ut av det her... Jeg har vel forsåvidt egentlig bare tenkt til å forklare min side av saken og håpe de ikke gjør noe større ut av det..

Men er det noen som vet om et sted man kan lese lover på nettet?
Vis hele sitatet...
Dersom du kommer med en uforbeholden tilståelse vi du kunne få redusert straff. Det vil pgså være mulig å få saken opp som en tilståelsesdom, der du og dommeren møtes til en forenklet prosess.

Avhengig av hvor alvorlig saken er, vil den også kunne avgjøres med forelegg. Da er det ikke rettssak i det hele tatt, men påtalemyndigheten som utferdigere forelegget.
Beklager men må bare si det - tviler på det er voldtekt. Regner med de hadde kommet på døren hans istedenfor, hvis det var tilfelle.

Avhør fungerte for meg at jeg skulle avgi en fri forklaring. Her måtte jeg forklare hendelsesforløpet utifra mine øyne, og prøve så godt jeg kunne å forklare så kronologisk som mulig.

Etterpå stilte betjenten en HAUG med spørsmål om all slags mulige og umulige detaljer.

Etter den delen var ferdig leste betjenten opp utdrag av forklaringen til motparten som jeg skulle bekrefte/avkrefte/forklare.

Du har rettigheter som blant annet å nekte å avgi forklaring, men det er en fordel å avgi ettersom det ganske sikkert blir rettsak hvis du lar vær (tror jeg). Du har også rett på å ha advokaten din med deg under avhøret.

Hvis det ikke kommer en løsning av forklaringene blir saken henlagt eller det blir rettsak.
Sist endret av Bagster; 11. september 2007 kl. 15:49.
Hva i alle dager ga deg ideen med å kaste en dorull på nsb dame? LOL. Hvis du er heldig kan du få det i konflikt rådet har vanskelig for å se at det er grov vold det er snakk med mindre dorullen var av jern da
Sitat av mp34567
Hva i alle dager ga deg ideen med å kaste en dorull på nsb dame? LOL. Hvis du er heldig kan du få det i konflikt rådet har vanskelig for å se at det er grov vold det er snakk med mindre dorullen var av jern da
Vis hele sitatet...
Tviler på at NSB godtar konfliktråd på forulemping av offentlig tjenestemann.
totally offtopic, men beste å ha på rullebladet "kastet dorull på nsb tjenestemann"
Hm..vil bare takke for svar, har hjulpet masse. Er jo godt å ha et sted man finner hjelpsomme folk! Det er fortsatt 2 og en halv dag igjen før avhøret, så får prøve å tenke ut en entydig måte å forklare det på. Nå veit jeg jo hvertall litt hva jeg går til. Kan jo sikkert fortelle hvordan det gikk når det er over også, hvis noen er hypp på å høre om det... og muligens saken, men har ikke lyst til å forklare noe om det her før jeg har gjort det i avhøret.

Men uansett.. vet ikke om det er noe mer å vite om nå.. skal hvertfall bli hyggelig å få et personlig møte/innblikk med dette systemet, så får jeg en menig om det jeg og

Peace
Sitat av SteInMetz
totally offtopic, men beste å ha på rullebladet "kastet dorull på nsb tjenestemann"
Vis hele sitatet...
Står nok heller forulemping av offentlig tjenestemann du. Står sjelden hva man har gjort.
Har lest diverse vandelsattester selv står aldri hva personen har gjort men hva han ble dømt for til slutt.

Kaunda: er jo lov å håpe? det er jo ikke snakk om grov vold her. Det er en dorull som tilfeldigvis traff en konduktør. Vet nsb er veldig hyppe på og passe på konduktørene sine (har vært togvekter selv) men tviler på at politiet gidder og kjøre rettsak på dette om han nekter og godta et forelegg eller noe i den duren.
Er lang nok kø på få saken sin opp for retten som det er
huh, dorull på nsbdame. hvor kom det fra`? hehe. og ikke minst hvor kom dorullen fra..jaja.
Å ja var en annen her det som kom med dorull historien sin.
Men men ble litt off topic her. Du får fortelle åssen det går siden da og hva du egentlig har gjort så vi sitter og slippe og lure og tenke oss til alle mulige scenarioer.
Sitat av mp34567
Står nok heller forulemping av offentlig tjenestemann du. Står sjelden hva man har gjort.
Har lest diverse vandelsattester selv står aldri hva personen har gjort men hva han ble dømt for til slutt.

Kaunda: er jo lov å håpe? det er jo ikke snakk om grov vold her. Det er en dorull som tilfeldigvis traff en konduktør. Vet nsb er veldig hyppe på og passe på konduktørene sine (har vært togvekter selv) men tviler på at politiet gidder og kjøre rettsak på dette om han nekter og godta et forelegg eller noe i den duren.
Er lang nok kø på få saken sin opp for retten som det er
Vis hele sitatet...
Ja, vi er off topic, men hvis du ser på straffelovens § 127, vold mot off. tjenestemann, er strafferammen 3 år akkurat som for legemsbeskadigelse § 229 (grov vold).

Det er slik politijuristen vil ressonere sammen med rundskriv fra Riksadvokaten. Slike saker er prioritert!
Nå pleier jurister og utvise skjønn. Jeg tviler på at han satt 3 år på ila landsfengsel for dorull kasting uansett hvem den dorullen traff.
Nå har vi jo marsipan kake kastern som et eksempel da og han fikk jo ubetinget fengsel i 30 dager eller noe? En dorull volder vel mindre skade en en marsipan kake og burde behandles deretter?

Edit: Fikset skrivefeil
Sist endret av mp34567; 12. september 2007 kl. 18:31.
Var det bæsj på dorullen?

Nei seriøst... Jeg gruet meg skikkelig til det første (og hittil eneste) avhøret jeg var inne til. Jeg ble kalt inn til avhør etter at jeg nektet å godta ett forelegg og dro dit uten advokat Det var bare en politimann som foretok avhøret som varte i ca. 30-40 minutter... Politimannen så knapt på meg under avhøret, og stilte rolige spørsmål mens hans skrev på PC-en sin. Når vi var ferdige så sa han at det mest sannsynlig ikke ville bli noen sak ut av dette, men at han måtte sende det til juristen som tok den avgjørelsen.

Noen uker senere kom det imidlertid ett brev med beskjed om at jeg måtte møte opp i retten. Da gikk jeg til advokat som sendte ett brev til tingretten og politiet. Etter en stund så ble jeg oppringt av ei hyggelig dame som sa at saken min var blitt henlagt etter bevisets stilling.

Jeg var altså mer nervøs før jeg kom til avhøret enn under selve avhøret. Det var absolutt ikke som jeg forventet meg. Jeg spøkte til og med litt med vedkommende og spurte bl.a om hvor den store avhørslampa hans var. Jeg vil "NESTEN" tørre å påstå at det både var en hyggelig og lærerik erfaring..

Mitt poeng er: Ikke tenk for mye på det. Vent til du kommer til avhøret og svar etter beste evne. Der du ikke kan svare så pynter du bare bittelitt på sannheten. Skulle det likevel opprettes sak, så er tiden inne for å oppsøke advokat. Første konsultasjon er ofte gratis. Jeg betalte iallefall ingenting for at han sendte det brevet

Lykke til! Fortell oss åssen det gikk da
Sist endret av Thysanoptera; 12. september 2007 kl. 18:28. Grunn: skriveleif
Blitz.no har en artikkel om Kjenn dine rettigheter som du kan lese.
▼ ... over en uke senere ... ▼
ja, hvordan gikk det?
Sitat av mp34567
Hva i alle dager ga deg ideen med å kaste en dorull på nsb dame? LOL. Hvis du er heldig kan du få det i konflikt rådet har vanskelig for å se at det er grov vold det er snakk med mindre dorullen var av jern da
Vis hele sitatet...
fikk du denn fra?
Ja ok, da var det gjort. Avhøret gikk greit i seg selv, tilstod alt og forklarte osv. Det var ikke no spesielt i seg selv bare satt på et rom og prata om det og forklarte... Angrer litt på at jeg gikk med på å være så skyldig som jeg kanskje ikke er, men da ble det ikke no rettsak og stress hvertfall. Venter på hva som blir no straff nå får vite det når det blir klarert. Egentlig angrer jeg litt på tilståelsen men... sånn går det. krysser fingerne og håper på det beste bare. Takker veldig for svar her, det gjorde det mye greiere.
Sitat av freakass
Hm ok, men hvis man skal ha advokat er det vel litt sent å begynne å ønske det når man er kommet til avhøret, eller?

Men la oss si at jeg inrømmer, og har gjort noe som de mener er straffbart.. Hva kan da skje? For jeg vil egentlig unngå no rettsak for alt i verden. Dette er uansett ikke snakk om noen stor sak, heller om ei jente som overdriver og skal gjøre det verste ut av det her... Jeg har vel forsåvidt egentlig bare tenkt til å forklare min side av saken og håpe de ikke gjør noe større ut av det..

Men er det noen som vet om et sted man kan lese lover på nettet?
Vis hele sitatet...
For det første så er du er ikke pliktig til å forklare deg i ett avhør, det vil du bli opplyst om.. Du er ikke engang pliktig til å forklare deg riktig i ett avhør. (Men i en rettsak er du det).Dersom det ikke er noe alvorlig, nekt på alt. Politijuristen som skal avgjøre videre hva som skal skje med saken gidder ikke å bruke tid, penger og ressurser på en lite alvorlig sak hvor mistenkte (deg) nekter på alt, og henlegger sannsyligvis saken.. Du kan få spørsmål i avhør om du vil møte i konfliktrådet, selv om du nekter. Da burde du si at du er villig til det, selv om du er 'uskyldig'. For det syntes juristen er positivt av deg og det taler da til din fordel og fører oftest til henleggelse.. Dersom du ikke nekter i avhør og får spørsmål om du er villig til å møte i konfliktrådet, så si at du er villig til det da også.. Da slipper du rettsak og dere (du og fornærmede/anmelder) megler sammen med en nøytral person om saken og utfallet av den. Og utfallet blir noe dere alle er enige om. Utfallet kan til og med bli at hun ber deg om unnskyldning for overdrivelser, og du ber henne om unnskyldning for det du måtte ha gjort. Og du slipper å bli domfelt, og å få det på rullebladet.

http://www.konfliktraadet.no/Megling-i-straffesaker/

Men mitt råd er: Nekt for alt, motanmeldt henne dersom det hun har anmeldt deg for ikke stemmer.. Da blir det nesten garantert henlagt..

Men hva er det du har blitt anmeldt for og hva har du egentlig gjort.
Sitat av Evelen2
fikk du denn fra?
Vis hele sitatet...
Sitat av Guy Fawkes
Hva i faen er det som feiler folk egentlig? Han forklarer en enkel situasjon og spør om råd, så påstår alle voldtekt? Jeg ble anmeldt for å kaste en dorull på en offentlig tjenestedame som jobbet for nsb, så lite skal til.
Vis hele sitatet...
Derfra... Les hele threaden før du spør sånt.