Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1489
God morgen,

Er det noen her inne som har giftet seg med en person med utenlandsk pass? Hvordan er denne prosessen?

Setter pris på svar.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Om vedkommande har permanent opphald i Noreg er prosessen omlag som for andre.

https://www.skatteetaten.no/person/f...k-statsborger/
Trådstarter
2 0
Takk for svar Vidarlo, var litt kort med info, skal hive inn litt mer;

Vedkommende bor ikke i Norge, men han bor i ett EU land.
Og har tenkt til å flytte til Norge, til meg.
Skal lese litt mer på linken du sendte.
Sist endret av G1ft; 24. juli 2019 kl. 09:46.
χρωματικός
Chromatics's Avatar
Sitat av G1ft Vis innlegg
Takk for svar Vidarlo, var litt kort med info, skal hive inn litt mer;

Vedkommende bor ikke i Norge, men han bor i ett EU land.
Og har tenkt til å flytte til Norge, til meg.
Skal lese litt mer på linken du sendte.
Vis hele sitatet...
Er personen borger i et EU land, kan personen bo i Norge så lenge man har arbeidskontrakt eller firma registrert i Norge. Hvis personen har bodd og jobbet i Norge i over 5 år sammenhengende kan man søke om varig oppholdsrett.

Gifter man seg, så er det ingen "snarvei" for å få din kjære til Norge, i motsetning til før i tiden.

Du kan lese mer om dette på UDI sine nettsider

Av egen erfaring kan jeg nevne at å få tilstrekkelig eller fornuftig hjelp hos UDI eller politiet ved en slik prosess, så kan det være vanskelig.
Du er på "egenhånd", når jeg ringte UDI på telefon svarte dem meg bare ut i fra tekst som står på nettsiden. Helt håpløst.

Lykke til!
Det er ingenting som hindrer noen i å gifte seg i norge, så lenge den som skal gifte seg er her på lovlig opphold.
Men husk at den personen som skal gifte seg i norge og som ikke er norsk må ha med en attest fra hjemlandet som forteller at det ikke er noe som hindrer denne personen i å gifte seg.

P.S dette dokumentet kan ikke være eldre enn 3 måneder.

Når det kommer til visum så kan en gifte seg på schengen visa, det er jo lovlig opphold. Men husk at når skatteetaten skal behandle søknaden bruker de fort 5-6 uker som det står på siden, kirken eller hvor det skal være må også ha beskjed i god tid, tror det er ca 1 måned i forveien de må ha dette dokumentet fra skatteetaten.
Det er ingen garanti for at dere rekker å gifte dere på 3 måneder, noe kan gå galt.

Ett annet alternativ er forlovedestillatelse som gir 6 måneders visum til norge for å gife seg, det er noen krav om at dere må bo sammen og du må tjene nok cash osv. Men da får dere ihvertfall nok tid til å gifte dere og tåler at noen pappirer blir forsinket.
P.S behandligstiden på forlovedelstillatelse er 5-6 måneder, blir fort det dobbelte om politiet skal begynne og snok så skriv utfyllende svar i søknaden.
Husk at det må søkes om familiegjenforening etter at dere er gift.

Ett siste alternativ er at du reiser dit og gifter deg, for deretter å søke om familigjenforening, du har ett krav på det etter at dere er gift.


Uansett hvilken vei du velger så vil dette ta tid, du kommer ikke unna det.