Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  70 42329
I tilfelle det ikke er nevnt her allerede; Har du handicapparkering utstedt fra Kommunen (gjelder da i hele EØS) så vil du mest sannsynlig også få gratis passering i bomringen du f.eks. må kjøre gjennom for å komme på jobb etc. Nå skal det dog sies at å få slik parkering medfører mye byrokrati, men når du først får det, så har du gratis parkering på alle offentlige parkeringsplasser (du kan drite i underskilt så lenge det ikke er eksplisitt parkering kun for forflyttningshemmede), gratis bompassering og sist men ikke minst, du slipper piggdekkgebyr i kommuner hvor det er relevant.
Husker for noen år siden, så var det en kompis av stefaren min, (kompisen hans var trailer sjåfør) Som påstod at det funket å ha en CD plate på dashbordet (med baksiden ut mot ruta) vistnok fikk deg gratis gjennom bomringen.
Han passerte bomringen ved Alna i Oslo et par ganger om dagen.
Satt også på med han et par ganger, å han stoppet aldri for å betale, hadde heller ikke betalingsbrikke i frontvinduet.
Sitat av Susanna Vis innlegg
Sånn er det her også. Kameraten min trodde han var kjempesmart og gjorde det der i lang tid. Stor var skuffelsen da alle passeringene hadde kommet med på regningen...
Vis hele sitatet...
Hvis det er 3 kameraer, altså ett til hvert felt pluss ett i midten så fungerer det ikke nei. Er det bare to kameraer burde det funke.
hvis veiene finansieres ved innføring av bompenger, hvorfor betaler vi veiavgift en gang i året da?

Kan gå med på en av delene, men ikke begge. Fortrinnsvis bør man holde seg til bompenger, da man betaler for faktisk bruk av veien. Veiavgiften bør avskaffes.
Sitat av mr.roundtree Vis innlegg
hvis veiene finansieres ved innføring av bompenger, hvorfor betaler vi veiavgift en gang i året da?

Kan gå med på en av delene, men ikke begge. Fortrinnsvis bør man holde seg til bompenger, da man betaler for faktisk bruk av veien. Veiavgiften bør avskaffes.
Vis hele sitatet...
Man betaler ikke veiavgift i Norge. Kan hende du tenker på årsavgift? Den har feilaktig blitt kalt veiavgift i mange år.
Sitat av Xernox Vis innlegg
Hvis det er 3 kameraer, altså ett til hvert felt pluss ett i midten så fungerer det ikke nei. Er det bare to kameraer burde det funke.
Vis hele sitatet...
Han gjorde det på ekebergsletta. Vanlig vei med et felt i hver retning og to kamera. Funka ikke.
Sitat av visualn00b Vis innlegg
Det er vistnok bare å tute når du kjører gjennom AutoPass-en. Da blir du ikke registrert. Grunnen er at utrykningskjøretøy(med sirene) ikke skal betale.

Kilde: http://www.p4.no/story.aspx?id=514761
Vis hele sitatet...
Politiet må melde fra til sentral hver gang de kjører utrykning og det blinker, så det stemmer nok ikke. Og en gammel amerikaner bråker mer enn tuta på min bil allikevel...
Sitat av visualn00b Vis innlegg
Det er vistnok bare å tute når du kjører gjennom AutoPass-en. Da blir du ikke registrert. Grunnen er at utrykningskjøretøy(med sirene) ikke skal betale.

Kilde: http://www.p4.no/story.aspx?id=514761
Vis hele sitatet...
Hahaha. Denne historien var p4 sin aprilsnarr i år....

http://www.dagbladet.no/2013/04/01/n...narr/26451591/
Longtime lurker.
Biggie smalls's Avatar
Riv i stykker skiltholderne dine, legg skiltene i bakruta og frontruta. Når du kommer opp til bomstasjonen, så fjerner du skiltene fra vinduene, da har de jo ikke noe reg.nr på deg. Hørt fra en kompis at dette fungerer, om det er fis å fanteri vet jeg ikke. But why not?

Blir du stoppet av po-po, si at noen prøvde å stjele skiltene dine, derfor ligger de i bakruta.
Sitat av visualn00b Vis innlegg
Hvis det er sånn at du betaler i en maskin, og en bum går opp, kan du legge deg HELT inntil (sikkert 30 cm fra) bilen foran. Da går du som henger for bilen foran. og slipper og betale. Kjenner en som gjør det :P
Vis hele sitatet...
Dette funker, faren min gjorde det før han skaffet seg elbil
Sitat av Biggie smalls Vis innlegg
Riv i stykker skiltholderne dine, legg skiltene i bakruta og frontruta. Når du kommer opp til bomstasjonen, så fjerner du skiltene fra vinduene, da har de jo ikke noe reg.nr på deg. Hørt fra en kompis at dette fungerer, om det er fis å fanteri vet jeg ikke. But why not?

Blir du stoppet av po-po, si at noen prøvde å stjele skiltene dine, derfor ligger de i bakruta.
Vis hele sitatet...
En annen ting som fungerer (bare på vinterhalvåret) er å pakke skilta fulle av snø. Jeg har av prinsipp ikke brikke, og i vinter pakka jeg skiltene fulle av snø og har derfor ikke betalt bompenger i hele vinter.

Ble stoppet i tilfeldig kontroll og de sa ikke et ord på det engang

Sånn sett gleder jeg meg til vinter igjen
Sist endret av stianue; 16. juli 2013 kl. 17:42. Grunn: typo
Sitat av Moraan Vis innlegg
Man betaler ikke veiavgift i Norge. Kan hende du tenker på årsavgift? Den har feilaktig blitt kalt veiavgift i mange år.
Vis hele sitatet...
årsavgift ja, stemmer hva betaler jeg den for? er bare årsavgift dersom kjøretøyet er registert og i bruk på offentlig vei, så den må jo gå til noe slikt? Hvor blir pengene av, og hva blir de brukt til?
Sitat av Susanna Vis innlegg
Han gjorde det på ekebergsletta. Vanlig vei med et felt i hver retning og to kamera. Funka ikke.
Vis hele sitatet...
Jeg tenker på tofeltsvei samme retning med ett kamera til hver fil. Kjører du i midten kan du være heldig. Det kan jeg bekrefte.
Sist endret av Xernox; 19. juli 2013 kl. 02:25.
Sitat av mr.roundtree Vis innlegg
årsavgift ja, stemmer hva betaler jeg den for? er bare årsavgift dersom kjøretøyet er registert og i bruk på offentlig vei, så den må jo gå til noe slikt? Hvor blir pengene av, og hva blir de brukt til?
Vis hele sitatet...
Det er en etterfølgeren av en luksusavgift på bil noen fant på i 1917, og har ingen annen funksjon enn å gi staten inntekter.
Forøvrig er det ingen avgift for å bruke veier i Norge, så uansett hvor surt det er å betale årsavgift, er det ikke et argument for at du betaler for vei eller bruk av vei.
▼ ... flere år senere ... ▼
Mind of Sonic
SonicMind's Avatar
81 4
Ser at tråden er et par år gammel, men mer aktuell nå.

Har det kommet noe nytt siden som gjør at man kan unnslippe bom lettere?
Har selv bestilt sånn skiltplate med gardin som går ned foran og bak. Skal teste dette ut når det kommer.

Men om noen har andre tips så tar jeg det gjerne i mot!
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Fra BT:

En mann fra Askøy er dømt til 30 dagers betinget fengsel for å ha skjult deler av skiltnummeret sitt med en metallbrikke. Målet var å gjøre det vanskelig å kreve inn bompenger.

Fra november 2017 til mars i år monterte han gjentatte ganger metallbrikker over deler av skiltnummeret slik at nummeret ikke kunne identifiseres.

Mannen har selv erkjent at han med metallbrikken forsøkte å gjøre det vanskelig for bompengeselskap å innkreve bompenger, ifølge dommen som falt tirsdag.

Han nektet imidlertid for at han gjorde dette med vinnings hensikt, noe retten ikke festet lit til. Han ble dermed også dømt for bedrageri og dokumentødeleggelse. Han er i tillegg dømt for brudd på regler i veitrafikkloven.

Bedrageripunktet knytter seg til at bompengeselskapet Ferde har tapt penger på at bilnummeret var dekket til.

Mannen ble stanset i mars av en patrulje som reagerte på skiltet hans. I bilen fant de en tom festeanordning for autopassbrikke. Politiet tok kontakt med Ferde, som hadde bilen på bilder, også bakfra. Men i flere tilfeller hadde systemet automatisk forkastet bilder. Det ble dermed heller ikke sendt ut pengekrav.

Mannen har fått en ubetinget bot på 20.000 kroner. Han må også ut med 7000 kroner i sakskostnader.
Beste tipset for å slippe bompenger er å sykle, eller kjøre kollektiv evt. med medbragt stå scooter. Gratis bom, gratis parkering, null lokale utslipp og du får mosjon samtidig. Er du makelig og lat så er el-sykkel et godt alternativ evt. (el)motorsykkel og et sett brutale is-dekk til vinterbruk. Null bompenger også for motorsykkel og langt mindre stress i rushtiden og lang nok rekkevidde til at de fleste pendlere kan velge det alternativet om de bare kler godt på seg og har gode dekk tilpasset vær og føreforhold.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Vet i hvert fall på vinter tid så funker det å tildekke skiltene med snø. Nysnø klistrer seg godt fast og bor du ikke lang unna bommen slipper du let unna. Du må min dekke til 2 av tallene/bokstavene da hver passering som ikke blir fanga opp av kameraet sjekkes manuelt
Sist endret av Veggen; 17. desember 2019 kl. 21:15. Grunn: Fjernet duplikattekst
Om man ikke alltid er like heldig med været, så får man kjøpt snøspray for femti-lappen. Tre bompasseringer, så er den nedbetalt...
Anonym bruker
"Parallell Hund"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Og ett forenkla forelegg fordi du har snø på skiltet når veiene er tørre så er du i stort tap igjen..
Nå som mellomtung motorsyklene er blitt såpass rimelige, så vil det fort lønne seg å kjøpe en Honda cb500 feks. Sparer fort inn bompengene om du pendler mye, både i drivstoff, vedlikehold og bompenger.
I tillegg så er sesongene såpass lange nå på øst og Sørlandet. Kan fint kjøre fra Sent mars til oktober