Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 15518
Situasjon:

Jeg har som vanlig brukt tiden min på å gjøre alt annet enn det jeg burde. Jeg må ta matte R1 eksamen i mai, og jeg skal begynne å lese nå. Hele studieløpet mitt så langt har vært basert på skippertak og angst, noe som har fungert mye bedre enn forventet. Er meget usikker på om jeg greier dette, men får vel bare prøve!

Spørsmål:
  • Vet noen på forumet om studieteknikker som fungerer bra og spessielt til mattematikk?
  • Noen nettsteder som kan være behjelpelig mtp R1 matte?
  • Noen bøker dere kan personlig anbefale?
  • Andre tips?

-Q
Morpho menelaus
AXiMe's Avatar
Det jeg i det minste kan si er at du definitivt bør bruke en del tid på det. Det finnes veldig mange steder rundt omkring på internett som er svært behjelpelige så lenge det kommer klart frem at du har forsøkt å lære ting etter beste evne. Vet blant annet at /r/math er ganske bra til det, hvis du har noe erfaring med reddit.
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Registrer deg på Khan Academy med én gang, du! Der får du grafisk fremstilling av hva du klarer bra og hva du må øve mer på. Jeg antar du har fått læreboka så da kan du bare velge bort de temaene du ikke vil lære om.
http://www.mattevideo.no/

Her finner du veldig gode kurs i R1. Kan også være lurt å ta kontakt med skoler som tilbyr nettkurs; Sonans, Bjørknes ol.
Når det gjelder matematikk har jeg bare ett tips: Gjør SYKT mange oppgaver! Og da mener jeg VELDIG mange! Gjør 100-150 oppgaver om Sannsynlighet osv.

Husk at du må melde deg opp til eksamen før 1. februar på privatistweb.no

Sett deg mål og lag en timeplan! Har selv tatt fag helt på egenhånd, og det er enkelt å velge å gjøre noe annet!
Sist endret av Claryn; 23. januar 2014 kl. 19:10.
Quasar's Avatar
Trådstarter
Sitat av AXiMe Vis innlegg
/r/math er ganske bra til det, hvis du har noe erfaring med reddit.
Vis hele sitatet...
Herlig, bruker Reddit hver dag så det er kjent! Takk.

Sitat av Duckie Vis innlegg
Registrer deg på Khan Academy med én gang, du! Der får du grafisk fremstilling av hva du klarer bra og hva du må øve mer på. Jeg antar du har fått læreboka så da kan du bare velge bort de temaene du ikke vil lære om.
Vis hele sitatet...
Registrerte meg i går, finfin side! Lagde bruker i går og fullførte Arithmetic and pre-algebra. Er en start i alle fall, selv om det er langt under R1 stoff.
Sist endret av Quasar; 23. januar 2014 kl. 19:13. Grunn: editz
R1 på tre måneder er ingen problem hvis du faktisk gidder å bruke tid på det.

Du har fått gode forslag allerede, men jeg har to meget gode linker som ikke er nevnt enda:
- UDL.no - Veldig gode videoer som går gjennom pensumet - på norsk!
- matematikk.net - Matteforum hvor du får hjelp til alt du lurer på om matematikk. Forumet er frekventert omtrent døgnet rundt av meget dyktige folk som hjelper deg når du står fast, og du kan selvfølgelig også hjelpe andre selv. Du har sikkert hørt det før - den beste læringen er i å hjelpe andre.

Lykke til!
Sist endret av Realist1; 23. januar 2014 kl. 19:21.
Quasar's Avatar
Trådstarter
Sitat av Realist1 Vis innlegg
R1 på tre måneder er ingen problem hvis du faktisk gidder å bruke tid på det.

Du har fått gode forslag allerede, men jeg har to meget gode linker som ikke er nevnt enda:
- UDL.no - Veldig gode videoer som går gjennom pensumet - på norsk!
- matematikk.net - Matteforum hvor du får hjelp til alt du lurer på om matematikk. Forumet er frekventert omtrent døgnet rundt av meget dyktige folk som hjelper deg når du står fast, og du kan selvfølgelig også hjelpe andre selv. Du har sikkert hørt det før - den beste læringen er i å hjelpe andre.

Lykke til!
Vis hele sitatet...
Da har jeg massevis av hjelpemidler jeg kan ta i bruk. Tusen takk for svarene alle sammen! Akkurat det jeg trengte
Sist endret av Quasar; 23. januar 2014 kl. 19:26.
Her har du enda en side: http://campus.inkrement.no/r1

Vet noen på forumet om studieteknikker som fungerer bra og spessielt til mattematikk?
Vis hele sitatet...
Oppgaveløsning.
Sist endret av Ingens gate; 23. januar 2014 kl. 19:39.
Går helt fint på 3 måneder.

Denne siden har alt du trenger!
https://sites.google.com/site/lektorthuesr1/
Prøv og se på lektor Thues videoer !
De følger delkapitlene i Sinus r1 boka (den vi brukte) og han forklarer alt på en god måte. Jeg vet om flere som sliter i klassen som får gode/greie karakterer ene og alene pga disse videoene

Lektor Thue
Sist endret av H_Spyke; 23. januar 2014 kl. 19:46. Grunn: ninjaed
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Mange som poster masse linker o.l.

Til syvende og sist vil det være hvor mange oppgaver du gjør.

Du kan se deg lei på videor, kommer på eksamen også ser du at "fuck, kanskje jeg skulle gjort litt flere oppgaver".
Du kan sikker karre deg til ståkarakter med kun å se videoer, men vil heller anbefale deg å bruke den siste måneden på kun å gjøre omfattende oppgaver/eksamensoppgaver. Ikke glem sirkellikningen forresten, selv om den ikke står i læreboken så har den kommet på de tre siste eksamenene.
Angående studieteknikk og det å gjøre alt annet enn det du burde så setter du deg et sted du ikke har muligheten til å gjøre noe annet enn matte!

Ikke sett deg hjemme der du har tv'en, mobilen, kjøleskapet, internett og pc'en tilgjengelig. du må ha trynet ned i boka. last ned pdf, last ned videoer, last ned alt du trenger. å ha alt dilldall tilgjengelig bare fucker opp alt. for meg anyway.
Sist endret av ali88; 23. januar 2014 kl. 20:52.
Når jeg har måttet tatt skippertak, så har jeg satt opp døgnet mitt på papir, og sett hvor mange timer jeg har hver dag. La oss si du er på skolen fra 9 - 15, da har du 18 timer igjen. La oss si at det går 8 timer til søvn, da har du 10 timer igjen.

Disse ti timene har du da altså tilgjengelig i like mange hverdager som du har frem til eksamenen din. Jeg jobber med lekser fra jeg kommer hjem til jeg legger meg hver hverdag, med unntak av én dag, som ofte er fredagen. Måten jeg da strukturerer dette på for å klare dette, er å kjøre jobbing i 45 minutt, også et kvarters pause, 45 minutter igjen, også et kvarter pause igjen.
I disse pausene spiser og drikker du, driter, runker, eller hva som enn måtte vise seg å være nødvendig i det bestemte øyeblikk.

I tillegg til dette vil jeg råde deg til å se hvor mange kapittel du har i pensum. Ta da utgangspunkt i hvor mange kapitler du må gjøre per uke for å komme gjennom. Legg helst av en uke før eksamen til repetisjon. Da har du regnestykket ditt på hvor mange kapittel du må gjennom per uke, og kan legge opp arbeidsplanen etter dette.

Ikke gå på en smell når du egentlig skal lese - legg vekk datamaskinen, slå av telefonen, ha kun deg og din mattebok og notatbok foran deg. Steng deg inne på rommet ditt, gjerne med slike lydtette plugger i øra, eller med headset med musikk som du får power av. Personlig leser jeg som regel med musikk av Hans Zimmer og annen klassisk musikk (forøvrig er det bare klassisk musikk i en viss takt som er vist seg å forbedre konsentrasjon).



Siste råd jeg kan gi deg er å benytte deg av helgene. Stå opp i ni-tiden, jobb til klokken er fem på kvelden, og stikk så og ta en øl eller to dersom du har tid til det. Søndager pleier å være en utmerket dag til å lese på, da mange ligger langflate etter gårsdagens fyll og faenskap. Bruk den dagen så godt du kan - søndager gir resultater.


TL,DR;
  • Hvor mange timer har du til rådighet per dag?
  • Hvor mange kapittel må du gjennom hver uke?
  • Fjern distraheringer.
  • Bruk helgene dine så godt du kan.
  • Ikke klem i deg koffeinpiller og RedBull som en fjortis med panikk for morgendagens prøvemuntlige eksamen. Næringsrik og vanlig mat holder blodsukkeret ditt på et fornuftig nivå jevnt over.
Sitat av fisk23 Vis innlegg
+...[/list]
Vis hele sitatet...
Hvilken klasse går du i da? Mange fag?

Jeg går vg3 -realfag og har ikke så mye jobb som du har etter skolen. Fra 9 til 17 en lørdag?! Galskap

Dog veldig gode tips.
Sist endret av Magnisx; 23. januar 2014 kl. 22:54.
Vet noen på forumet om studieteknikker som fungerer bra og spessielt til mattematikk?
gjør oppgaver. Alle oppgavene du kan finne. det er det eneste som hjelper. kan anbefale Sinus R1 sine blå løyper i oppgaveboka.
Siden du tar eksamen vill jeg også sett på alle gamle eksamensoppgaver. det funker garantert!
True phreak.
3 måneder holder i massevis (snakker av erfaring fra siv.ing. fag på universitet)! Gjør oppgaver, gjerne en til to timer hver eneste dag, så vil du komme deg gjennom det med godt resultat.
Sitat av Magnisx Vis innlegg
Hvilken klasse går du i da? Mange fag?

Jeg går vg3 -realfag og har ikke så mye jobb som du har etter skolen. Fra 9 til 17 en lørdag?! Galskap

Dog veldig gode tips.
Vis hele sitatet...
Hører du går på videregående. Det er ganske mye hardere løp på høyskole, og på noen linjer som består av mye lesestoff er det nødvendig å planlegge slik. Et eksempel er biologi. Der skal en lære M_A_N_G_E arter, familier, slekter og så videre. Spesielt i norsk fauna for de norske linjene. Og en skal i stor grad klare å kjenne igjen arter på små forskjeller. Eks et langt blad i stedet for et kort blad med den toppen på det strået vil si at det har den arten. Med andre ord mye å pugge. På den ene eksamenen skal en faktisk artsbestemme noen "ting". Jeg sier "ting" fordi jeg ikke husker om det var biller, insekt, strå, planter, eller lignende.

Så tips: Om mulig, finn noen å jobbe med! Noen med samme ambisjoner, omtrent samme kunnskapsnivå, og som går an å jobbe med. Når dere da setter dere ned og jobber så kan dere hjelpe hverandre og pushe hverandre. Du vil vel nødigst være den som jobber tregest?

Og lørdager og søndager på dagtid er ekstremt gode dager for arbeid! Fred og ro. Personlig prøver jeg å ta helg så ofte som mulig, men de helgedagene som brukes på skolen er gode.

Til slutt, som nevnt tidligere: tidligere eksamensoppgaver! Det meste jeg lærte i matte sist semester lærte jeg de siste to ukene før eksamen når jeg jobbet sammen med folk i klassen med tidligere eksamensett. Vi jobbet da 3-4 timer 3-4 dager i uken, alle fikk C eller bedre.

Uansett, lykke til! Dette fikser du.
Sitat av Magnisx Vis innlegg
Hvilken klasse går du i da? Mange fag?

Jeg går vg3 -realfag og har ikke så mye jobb som du har etter skolen. Fra 9 til 17 en lørdag?! Galskap

Dog veldig gode tips.
Vis hele sitatet...
Jeg går VG2, og tar to fag som privatist i tillegg til fem avgangsfag i år. Hvilke ambisjoner du har interesserer jeg meg overhodet ikke for, men personlig så krever 7 avgangsfag mye jobb for å naile karakterer i øverste del av skalaen.

Og, i forhold til helgene så har du hele døgnet fritt, så det er en svært gylden mulighet til å få gjort unna mye skolearbeid.
Sitat av H_Spyke Vis innlegg
Prøv og se på lektor Thues videoer !
De følger delkapitlene i Sinus r1 boka (den vi brukte) og han forklarer alt på en god måte. Jeg vet om flere som sliter i klassen som får gode/greie karakterer ene og alene pga disse videoene

Lektor Thue
Vis hele sitatet...
Forrige semester tok jeg 1T og R1. Tok det på til sammen ca 3 mnd.

Brukte vel 5 uker på 1T og 7 uker på R1. Tok eksamen og fikk greie karakterer i begge fagene.

Hvis jeg klarer det, så burde det være mulig for mange andre

Jeg fulgte undervisning ved Bjøknes og supplerte med Lektor Thue-videoer.

Nå er det R2 og Fys1 Er litt verre nå!
Sist endret av Pope; 24. januar 2014 kl. 14:07.
Ingen problem om du bruker tid på det. Jeg tok det med 1 undervisning i uka à 2 timer på Sonans - der gikk læreren gjennom stoffet, og viktigst av alt: fortalte hva vi IKKE behøvde å lese på. Jeg brukte ca 1 time i uka på "lekser" - altså oppgaver fra boka. Deretter ble det 1 uke før eksamen med å regne på eksamensoppgaver ca 3-4 timer dagen.
Endte med en firer; men det var jeg forberedt på. Hadde jeg brukt 1 uke til før eksamen med oppgaver hadde det vært 5 eller 6 - var veldig klar over hvilke kapitler jeg var svak på og valgte bevisst å håpe at det gikk bra.
Quasar's Avatar
Trådstarter
Herlig at så mange svarer og viser sine synspunkter på saken. Har to eksamner til i mai, men det er barnemat i forhold. Tror jeg sikter mot tipsene til Fisk når det kommer til disponering av tid. Fest og moro kan jeg vente med til jeg har stått og har noe å feste. Har også jobb, leilighet, regninger og annet som må ordnes med. Kanskje jeg startet voksenlivet for tidlig Vel da er det tilbake til sannsynlighet!
Sitat av Pope Vis innlegg
Nå er det R2 og Fys1 Er litt verre nå!
Vis hele sitatet...
R2 her også. Eneste jeg sliter med er induksjon. Makan til tull
Jeg hadde fulltidsjobb, og tok matte R1 og R2 på 5 mnd. Så du vil klare R1 med glans. Det er hardt, skal ikke si at det ikke er det. Jeg ble anbefalt å lese minst 20 timer i uka. Anbefaler deg også å gjøre så mange eksamens oppgaver som overhodet mulig. Så lenge du har motivasjsjon klarer du det garantert. Good luck!
Jeg har forresten PDF notater jeg fikk av læreren fra nesten alle kapittlene i både R1 og R2 hvis du vil ha de. Utrolig hjelpsomme. Kan sende deg de om du vil ha de.
Sitat av Thraxes Vis innlegg
Jeg har forresten PDF notater jeg fikk av læreren fra nesten alle kapittlene i både R1 og R2 hvis du vil ha de. Utrolig hjelpsomme. Kan sende deg de om du vil ha de.
Vis hele sitatet...
Kunne ikke tenke deg og legge ut disse?
Sitat av Thraxes Vis innlegg
Jeg har forresten PDF notater jeg fikk av læreren fra nesten alle kapittlene i både R1 og R2 hvis du vil ha de. Utrolig hjelpsomme. Kan sende deg de om du vil ha de.
Vis hele sitatet...
pls titegn
▼ ... flere år senere ... ▼
Det som også hjelper veldig på disse eksamenene er gamle eksamens oppgaver, om du går igjennom en og passer på å lese/gjøre oppgaver til alle temaene, for så å regne gjennom de andre eksamenene skal det ikke være noe problem! Det gir en veldigfin pekepinn på hva som er forventet av deg, mener alle eksamenene fra de siste årene ligger online.