Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 8464
Halla freaks!

Jeg gikk på tae kwon do for en del år siden og vil gjerne ta opp kampsport igjen. Ikke sånn seriøst, men bare lære meg å beskytte meg selv hvis det verste ville skje. Er det mulig å lære seg boksing hjemme, via youtube videoer og boksesekk? Jeg vil ikke komme til kompetetivt nivå, jeg vil som sagt bare lære å beskytte meg selv. Noen som har erfaring på dette?
Nei, du vil aldri kunne lære noen aspekter ved å beskytte deg i boksing alene.

Kan fint bli flinkere til å slå av det, men hvis noen prøver å slå deg en gang kommer du til å bli helt satt ut.
Eneste som hjelper for det er å faktisk bli slått på.
Sitat av Goophy Vis innlegg
Nei, du vil aldri kunne lære noen aspekter ved å beskytte deg i boksing alene.

Kan fint bli flinkere til å slå av det, men hvis noen prøver å slå deg en gang kommer du til å bli helt satt ut.
Eneste som hjelper for det er å faktisk bli slått på.
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke helt enig. Ved å lære seg teknikker for å beskytte seg selv godt, kan instinkt ta over når uhellet først er der. Jeg lekesloss mye som barn og ungdom, øvde på teknikker med kamerater og lekte meg. Jeg har vært i et par ufrivillige slosskamper på byen, og jeg vil si jeg har klart meg bedre enn jeg antar jeg ville gjort uten øvinga.

Seff, hvis noen slår deg ut av det blå er det ikke så mye du kan gjøre. Men som regel er det jo en build up hvor du mentalt forbereder deg på muligheten for at en fysisk situasjon kan oppstå. Det viktigste (som jeg forstår) er å beholde roen og fokusere på motstanderens bevegelser. Majoriteten av folk som sloss på byen aner ikke hva de driver med, så det kommer som regel en lunken haymaker eller eller en straight uten noen form for kroppsmoment. Absolutt ikke vanskelig å kontre hvis man har øvd litt.

Jeg ville riktignok ikke gått for boksing, det er en veldig ineffektiv måte å forsvare seg selv på. Lån enkle teknikker fra mer avanserte kampsporter som craw maga, jiu jitsu mm.
Sist endret av Nether; 7. august 2016 kl. 19:20.
Sitat av Nether Vis innlegg
Jeg er ikke helt enig. Ved å lære seg teknikker for å beskytte seg selv godt, kan instinkt ta over når uhellet først er der.
Vis hele sitatet...
Hvis du aldri har blitt slått før har du ingen instinkter.
Kan godt ha lært deg å holde en perfekt guard, men hvis du aldri har blitt slått i guarden eller lært å posisjonere deg i forhold til en annen person vil du ikke ane hva du skal gjøre. Da forsvinner alt du har lært av teknikk samtidig.

Vil du lære deg å bokse, dra til nærmeste bokseklubb.
Slår du på sekk hjemme, se på det som trening, ikke noen som helst form for selvforsvar.
Sitat av Goophy Vis innlegg
Hvis du aldri har blitt slått før har du ingen instinkter.
Kan godt ha lært deg å holde en perfekt guard, men hvis du aldri har blitt slått i guarden eller lært å posisjonere deg i forhold til en annen person vil du ikke ane hva du skal gjøre. Da forsvinner alt du har lært av teknikk samtidig.

Vil du lære deg å bokse, dra til nærmeste bokseklubb.
Slår du på sekk hjemme, se på det som trening, ikke noen som helst form for selvforsvar.
Vis hele sitatet...
Nei, men man kan få ganske mye ut av enkel øving. Første gang noen slo etter meg dukka jeg på ren refleks, og jeg har ikke utøvd kampsport på ordentlig. Hvis man har trent på enkle ting og bevegelsesmønstre, selv uten partner, er det klart man har en fordel om man havner i slosskamp. Personen du sloss mot er med all sannsynlighet ikke særlig mye mere erfaren enn deg.
At man overhodet ikke får noe ut av å trene hjemme går jo mot all fornuft. Har du trent på visse bevegelser er det jo helt åpenbart at dette vil være i din favør. I tillegg vil du være mye bedre forberedt mentalt om du er selvsikker og vet hvordan du bør bevege deg.

Jeg regner med at TS ikke har tenkt kun å slå på en sekk, men å lære seg basic prinsipper innen kampsport og slossing. Man kan få ganske mye ut av instruksjonsvideoer kombinert med øving. Etter hvert prøver du kanskje med kamerater i tillegg.

Mener du virkelig at å trene hjemme ikke har noe som helst for seg?
Tror du må gå på boksing et par år før instinktet er såpass. Som oftest, er det ute på byen man kan havne i ufrivillige slåsskamper. Har selv trent i flere år, det hjalp lite når en kar slo meg ned bakfra.

Om du virkelig går inn for boksing og trener flere år så tror jeg du kan "ha" det i hendene om du skulle dukke opp i lignende.

Det jeg har sett og opplevd er at det blir mye armflying når man først får bevitne en slåsskamp, den som havner på bakken blir som oftest der til det roer seg.


Bortsett fra det er boksing en veldig god treningsform og du trener hele kroppen.

Vil anbefale deg å ta drømmen videre til nærmeste bokseklubb, der får du svar på alle spørsmål og veiledning.

heartslava
Sitat av Nether Vis innlegg
Mener du virkelig at å trene hjemme ikke har noe som helst for seg?
Vis hele sitatet...
Jo, som trening. For selvforsvar hjelper det fint lite med mindre man slår først.

Som jeg nevnte i mitt forrige innlegg vil alt man har lært forsvinne sekundet noen slår mot deg om man ikke har blitt vant til det.

Såklart finnes det noen unike individer som takler det, men om man har vært innom et boksegym ser man at så godt som alle krøller seg sammen første gang de sparrer, uansett hvor mye de har trent hjemme.

Uten en partner er forsvaret man øver på omtrent null verdt.
Hvor mye det er verdt kommer helt an på omstendighetene rundt situasjonen som oppstår. Bare det å sette opp en guard kan i visse situasjoner være nok til å jekke ned folk. Å trene alene hjemme forbereder en ikke på å bli slått eller å forsvare seg mot en aggressiv fighter, men det er ikke nødvendigvis null verdt av den grunn.
VP of Misc. Stuff
SDRLx3's Avatar
Jeg er instruktør i MMA og kickboksing, og du kan fint lære deg grunnleggende boksing hjemme. Vil si at en del teknikker kan være kompliserte og lære seg, uten å ha en instruktør som forteller deg om du gjennomfører riktig eller ikke. Men er du veldig observant, kan du fint bruke youtube. Du får ihvertfall lært deg basics, det er jeg rimelig sikker på.

Hvis du vil bli sikker på stilen din, og om det du øver på faktisk funker så kan du jo bare ta turen til et lokalt boksegym og få testet deg selv. Få litt tips, så tror jeg det kan bli bra over tid. Hvem vet, kanskje du begynner fast på et gym om du blir interessert





Lær deg basics stance, basic guard, basic slag & blokk! Trenger du tips til et oppsett, så kan du sikker si ifra så kan jeg hjelpe til.

Sitat av Goophy Vis innlegg
Nei, du vil aldri kunne lære noen aspekter ved å beskytte deg i boksing alene.

Kan fint bli flinkere til å slå av det, men hvis noen prøver å slå deg en gang kommer du til å bli helt satt ut.
Eneste som hjelper for det er å faktisk bli slått på.
Vis hele sitatet...
Ikke helt enig kanskje. Dette går på selvtillit, og vite at man kan forsvare seg. Selv om man kanskje ikke slår ut personen som prøver seg, så har det i det minste en forebyggende effekt.

Hvis du snakker om sparring, så JA! Sparring har en STOR effekt på treningen, og du vil lære mye raskere. Så eventuelt skaff deg en partner du kan sparre med, eller som nevnt stikk innom et gym iblant.
Sist endret av SDRLx3; 7. august 2016 kl. 22:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Kampsport for beskyttelse er greit nok det for de som legger ned tid og innsats. For oss ande makelige sofaslitere så kommer man ganske langt med en rolig væremåte, hvor en forsøker å snakke seg ut av knipen. Virker ofte men ikke alltid. Om en har trent på sekk og sett videoer på tuben så tror jeg raskt man kan bli for kjekk om noe oppstår, man tror man har kontroll men så når ting skjer så kanskje klarer man ikke husker en dritt eller blir så redd at hele kroppen er som senket i sirup. Om en løfter guarden så vil kanskje enkelte se på det som en invitasjon?
VP of Misc. Stuff
SDRLx3's Avatar
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Kampsport for beskyttelse er greit nok det for de som legger ned tid og innsats. For oss ande makelige sofaslitere så kommer man ganske langt med en rolig væremåte, hvor en forsøker å snakke seg ut av knipen. Virker ofte men ikke alltid. Om en har trent på sekk og sett videoer på tuben så tror jeg raskt man kan bli for kjekk om noe oppstår, man tror man har kontroll men så når ting skjer så kanskje klarer man ikke husker en dritt eller blir så redd at hele kroppen er som senket i sirup. Om en løfter guarden så vil kanskje enkelte se på det som en invitasjon?
Vis hele sitatet...
Skjønner helt klart tankegangen din, men det å kunne f.eks blokkere et slag kan i værste fall være livreddende. Får man et slag mot tinningen, evt opp i nesebeinet, og man blokkerer vekk slaget vil man kunne forhindre evt alvorlige skader. Å være redd for å komme opp i situasjoner er kjedelig når man først står der, og være klar over at man kan grunnleggende selvforsvar vil gjøre slik at man er LITT klar, framfor IKKE KLAR i det hele tatt.. hvis du skjønner
Jeg mener du kan lære deg ganske mye hjemme, spørs på displin og dine lære evne såklart. Men utifra at du har en boksesekk så ville jeg ha fokusert på enkle teknikker som: Stance med guard(alltid holde guard oppe), avstand (lek litt med å dytte på sekken, beveg deg fram og tilbake med stance og tight guard), slag (jab og hook,der du alltid slår fra guarden og hold alltid den ene guarden oppe selvom du slår med den andre). Med de tre teknikkene samt commitment i en hairy situasjon, så skal du kunne holde bort motstanderen din samtidig klare å slå fra deg, gitt at det er en stående kamp. Jobb godt med guarden og kan avstanden din godt, la han komme, for det er da han er åpen. Om du får skaffet deg en sparre partner så er det gull verdt. Kondisjon og lett styrke trening er også å anbefale. Lykke til!
Halla dude Kom deg til en bokseklubb om du er keen på å lære Hatt en sparresession nå nylig med en "god" bokser. Himla gøy!
Jeg har tatt en del tips fra han her : https://www.youtube.com/user/tripleVVV3

Er garrantert 6 ting eller 22 vi alle i denne tråden kan lære av han;D
God søndag!
Har ikke erfaring med boksing, men vil tippe ulike passifiseringsteknikker er mer nyttig. Evt kampsporter som inneholder mer av det. Hvis målet er å komme ut av en vanskelig situasjon da, og ikke bare å vinne slåsskampen. Kommer nok litt an på hvor sterk du er, for meg ville det neppe vært særlig lurt å prøve å slå motstanderen i svime.

Skal man øve på passifisering hjemme så bør man nok være to så man kan utføre grepene på hverandre.
Cannabisentusiast
Svartedauden's Avatar
De som har behov for å lære seg selvforsvar, har ofte en indre trang til å oppsøke denne type bråk. Pissprat om at man skal ha boksesekk for å lære å beskytte seg selv, om noen plutselig skulle finne på å fly på deg, blir for dumt.

Skal du bli flink i slossing, må du sloss. Om dette er i form av organisert trening, eller en form for gategalskap spiller liten rolle. Det er erfaring og trening som gjør deg flink. Ønsker du å bli flink til dette - så må du tåle at det gjør mye vondt.

Bråk på byen er ikke noe som kommer av seg selv. Det er ikke sånn at slosskampen i taxikøen starter av seg selv. Det er alltid én dust som skal krangle, han vil i gang. Da jeg var yngre lot jeg meg provosere av han kranglefanten, de gangene det ikke var meg selv. Bom, smekk, smakk, smell. Nå om dagen rister jeg bare på huet og det blir det aldri bråk av.

Men om du insisterer på å kjøre Trump-style streetfighter ninja kid: https://www.youtube.com/results?sear...n+self+defense - Bare husk at om du bruker tid på å lære deg disse tinga, så ender du opp i fighter. Om du heller bruker tida på noe fornuftig, ender du opp uten noe problemer.

Bortsett fra rasister da, de skal slås rett i bakken. Helst bakfra.
Sist endret av Svartedauden; 11. august 2016 kl. 10:02.
Sitat av Svartedauden Vis innlegg
De som har behov for å lære seg selvforsvar, har ofte en indre trang til å oppsøke denne type bråk. Pissprat om at man skal ha boksesekk for å lære å beskytte seg selv, om noen plutselig skulle finne på å fly på deg, blir for dumt.

Skal du bli flink i slossing, må du sloss. Om dette er i form av organisert trening, eller en form for gategalskap spiller liten rolle. Det er erfaring og trening som gjør deg flink. Ønsker du å bli flink til dette - så må du tåle at det gjør mye vondt.

Bråk på byen er ikke noe som kommer av seg selv. Det er ikke sånn at slosskampen i taxikøen starter av seg selv. Det er alltid én dust som skal krangle, han vil i gang. Da jeg var yngre lot jeg meg provosere av han kranglefanten, de gangene det ikke var meg selv. Bom, smekk, smakk, smell. Nå om dagen rister jeg bare på huet og det blir det aldri bråk av.

Men om du insisterer på å kjøre Trump-style streetfighter ninja kid: https://www.youtube.com/results?sear...n+self+defense - Bare husk at om du bruker tid på å lære deg disse tinga, så ender du opp i fighter. Om du heller bruker tida på noe fornuftig, ender du opp uten noe problemer.

Bortsett fra rasister da, de skal slås rett i bakken. Helst bakfra.
Vis hele sitatet...
Det gjelder nok mange, men jeg i alle fall glad at jeg har et minimum av kunnskaper om selvforsvar. Men tror altså ikke boksing er tingen å satse på. Jeg er en pinglete jente så jeg har kun fokusert på grep som skal hindre at jeg må slå noen, som f eks fjerne en kniv eller få noen til å ramle så jeg kan løpe vekk. Å slå noen i trynet er ikke så veldig effektivt for å roe ned situasjonen tror jeg.
Har ikke orket å lese hele tråden så kan hende det har blidt nevnt her, men jeg mener det går fint ann å lære seg boksing hjemme vist du har de forskjeligge sekkene/ballene. Mange gode youtube videoer som går igjennom alle slag/bevegelser/teknikker og hvordan du skal trene på de forskjellige sekkene/ballene.

Det som er ett større problem er å lære seg å se slag komme. Den enste metoden jeg kan for å lære det er å bli slått på, så få inn slag, teknikker og fotarbeid og ta med deg en kammerat å boks med hverandre ( husk gode hansker og tannbeskyttere (tanbeskyttere hjelper mot rystninger i hjernen)
Sitat av Svartedauden Vis innlegg
De som har behov for å lære seg selvforsvar, har ofte en indre trang til å oppsøke denne type bråk. Pissprat om at man skal ha boksesekk for å lære å beskytte seg selv, om noen plutselig skulle finne på å fly på deg, blir for dumt.

Skal du bli flink i slossing, må du sloss. Om dette er i form av organisert trening, eller en form for gategalskap spiller liten rolle. Det er erfaring og trening som gjør deg flink. Ønsker du å bli flink til dette - så må du tåle at det gjør mye vondt.

Bråk på byen er ikke noe som kommer av seg selv. Det er ikke sånn at slosskampen i taxikøen starter av seg selv. Det er alltid én dust som skal krangle, han vil i gang. Da jeg var yngre lot jeg meg provosere av han kranglefanten, de gangene det ikke var meg selv. Bom, smekk, smakk, smell. Nå om dagen rister jeg bare på huet og det blir det aldri bråk av.

Men om du insisterer på å kjøre Trump-style streetfighter ninja kid: https://www.youtube.com/results?sear...n+self+defense - Bare husk at om du bruker tid på å lære deg disse tinga, så ender du opp i fighter. Om du heller bruker tida på noe fornuftig, ender du opp uten noe problemer.

Bortsett fra rasister da, de skal slås rett i bakken. Helst bakfra.
Vis hele sitatet...
Har du selv trent ? Kan høres sånn ut, gjerne utdyp det du sier om at om man lærer seg å sloss, ender man selv opp i figther.
Er nok mye sant i det, men kommer nok mye ann på person, tror du ikke?
Jeg vil lære og bokse til den dagen meg og dama går forbi 2-3 stykker som MÅ plukke på meg eller henne
Eller den dagen jeg går alene i en mørk gate og 2 stykker prøver å stoppe meg.
VP of Misc. Stuff
SDRLx3's Avatar
Hvis formålet med tråden er å gi tips på hva annet han kan lære seg framfor boksingen som TS FAKTISK ønsket tips på, vil jeg heller anbefale å finne et bra, seriøst MMA gym. Havner du i clinch med noen uansett hvor du er, har du alltid muligheten til å ta kampen til bakken. Kan man litt rulling(grappling) er det VELDIG enkelt å få overtaket på en som ikke trener dette(erfart). Selv om det begynner å bli veldig populært og du risikerer å treffe på en som kan litt..

Men TS: Lær deg det grunnleggende, så ser du hvor det tar deg!
Grunnleggende slag som jab og kryss; https://www.youtube.com/watch?v=ZnBCyKzE6eo
Hvor du skal plassere beina; https://www.youtube.com/watch?v=tWBtyCq1VJs
Blokkere slag; https://www.youtube.com/watch?v=teZCdkaQS7g

Noe som er veldig typisk når man starter, er at du vil finne ut hvor du ligger an innen utholdenhet. Tren ren boksing på sekk en dag i uken, tren ren teknisk en dag i uken, og tren fitness i forhold til boksingen sånn at utholdenheten blir bedre. Når du merker at du vil øke treningen, finn flere videoer på youtube, eller finn et gym.

Fitness m.h.t boksingprogram; https://www.youtube.com/watch?v=Ca1vygb2b5s
Cannabisentusiast
Svartedauden's Avatar
Sitat av entropi Vis innlegg
Det gjelder nok mange, men jeg i alle fall glad at jeg har et minimum av kunnskaper om selvforsvar. Men tror altså ikke boksing er tingen å satse på. Jeg er en pinglete jente så jeg har kun fokusert på grep som skal hindre at jeg må slå noen, som f eks fjerne en kniv eller få noen til å ramle så jeg kan løpe vekk. Å slå noen i trynet er ikke så veldig effektivt for å roe ned situasjonen tror jeg.
Vis hele sitatet...
Har en lang ungdomstid med relativt mye slossing, og i tillegg nærkamptrening fra forsvaret. Har alltid klart meg fint. Poenget mitt er at i 999 999 999 av 1 000 000 000 tilfeller så oppstår ikke slosskamper fordi noen helt uprovosert går til angrep. Man er en del av det selv.

Sitat av apekatten Vis innlegg
Har du selv trent ? Kan høres sånn ut, gjerne utdyp det du sier om at om man lærer seg å sloss, ender man selv opp i figther.
Er nok mye sant i det, men kommer nok mye ann på person, tror du ikke?
Jeg vil lære og bokse til den dagen meg og dama går forbi 2-3 stykker som MÅ plukke på meg eller henne
Eller den dagen jeg går alene i en mørk gate og 2 stykker prøver å stoppe meg.
Vis hele sitatet...
Jeg har aldri trent kampsport med tanke på å forsvare meg på byen, men jeg har bestått nærkampstrening hos forsvaret, noe som igjen delvis gjorde meg stridsdyktig til skarpt oppdrag utenlands. Det var i allefall en forutsetning. Kampsportsmessig har jeg trent boksing i en kortere periode, men måtte avslutte på grunn av skader i beina. Skulle gjerne ha fortsatt, men da fordi det er en flott treningsform, ikke fordi "ting bare oppstår på byen av seg sjæl".

Erfaringsmessig har ikke dette kunne blitt omsatt mot vill gateslossing uansett.

Som sagt over - den situasjonen der noen - "må" plukke på dama di, provosere i taxikøen, oppstår ikke av seg selv. Alle de som velger å overse idioter, slipper som regel unna dem. Om du mener at boksetrening er en god metode for å løse opp i en situasjon der noen helt klart er ute etter å provosere frem bråk ved å brøle høyt om hvor fine dajer det er på dama di, så lykke til. I yngre dager ville jeg antagelig ha vært dust, men har blitt en voksen mann og går bare videre.
Sist endret av Svartedauden; 12. august 2016 kl. 04:35.
Sitat av Svartedauden Vis innlegg
Har en lang ungdomstid med relativt mye slossing, og i tillegg nærkamptrening fra forsvaret. Har alltid klart meg fint. Poenget mitt er at i 999 999 999 av 1 000 000 000 tilfeller så oppstår ikke slosskamper fordi noen helt uprovosert går til angrep. Man er en del av det selv.



Jeg har aldri trent kampsport med tanke på å forsvare meg på byen, men jeg har bestått nærkampstrening hos forsvaret, noe som igjen delvis gjorde meg stridsdyktig til skarpt oppdrag utenlands. Det var i allefall en forutsetning. Kampsportsmessig har jeg trent boksing i en kortere periode, men måtte avslutte på grunn av skader i beina. Skulle gjerne ha fortsatt, men da fordi det er en flott treningsform, ikke fordi "ting bare oppstår på byen av seg sjæl".

Erfaringsmessig har ikke dette kunne blitt omsatt mot vill gateslossing uansett.

Som sagt over - den situasjonen der noen - "må" plukke på dama di, provosere i taxikøen, oppstår ikke av seg selv. Alle de som velger å overse idioter, slipper som regel unna dem. Om du mener at boksetrening er en god metode for å løse opp i en situasjon der noen helt klart er ute etter å provosere frem bråk ved å brøle høyt om hvor fine dajer det er på dama di, så lykke til. I yngre dager ville jeg antagelig ha vært dust, men har blitt en voksen mann og går bare videre.
Vis hele sitatet...
Ser poenget ditt helt klart. Tenker også å trene for mosjonen av boksing + det er en fin kunnskap å ta med videre i livet!
Ha en fin dag, kanskje vi treffes på frøken larsen før eller siden God helg!
Sist endret av apekatten; 12. august 2016 kl. 07:06.
Det er ganske mye du kan lære deg hjemme, du vil ikke få kamptrening, noe som er essensielt i boksing, men som tidligere sagt i tråden, bruk youtube for grunnlegende teknikker, sett opp boksesekk, finn frem hoppetauet, fest gjerne et tau igjennom rommet, med et stort speil på andre siden og øv på å dukke under mens du beveger deg fremover uten å krysse føttene og sparr med deg selv.
hvis du holder på mye på sekk, vil stil og teknikk etterhvert bli "instinktiv" oppførsel i en evt. slosskamp, det er ihvertfall min erfaring
Cannabisentusiast
Svartedauden's Avatar
Sitat av PurFaen Vis innlegg
Det er ganske mye du kan lære deg hjemme, du vil ikke få kamptrening, noe som er essensielt i boksing, men som tidligere sagt i tråden, bruk youtube for grunnlegende teknikker, sett opp boksesekk, finn frem hoppetauet, fest gjerne et tau igjennom rommet, med et stort speil på andre siden og øv på å dukke under mens du beveger deg fremover uten å krysse føttene og sparr med deg selv.
hvis du holder på mye på sekk, vil stil og teknikk etterhvert bli "instinktiv" oppførsel i en evt. slosskamp, det er ihvertfall min erfaring
Vis hele sitatet...
Klassisk bokseteknikk er ubrukelig i en slosskamp på byen, helt enkelt fordi dette går på rent adrenalin og innfall. Selvsagt er du godt utvikla i boksing, og får inn det første slaget, vil du stort sett ta seieren. Men om du derimot møter en som har litt gateskills, ligger du plutselig i ei skruestikke å tar imot som en potetsekk.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Klassisk bokseteknikk er ubrukelig i en slosskamp på byen, helt enkelt fordi dette går på rent adrenalin og innfall. Selvsagt er du godt utvikla i boksing, og får inn det første slaget, vil du stort sett ta seieren. Men om du derimot møter en som har litt gateskills, ligger du plutselig i ei skruestikke å tar imot som en potetsekk.



Det at Klassisk bokseteknikk ikke funker i en gatekamp er bare tåpelig sagt, bare det å ha en god guard er et stooort pluss.
Nå er ikke jeg noen slosskjempe, men de gangene jeg har brukt boksing for å løse en konflikt har jeg nærmest ikke fått en på trynet engang.
bevegelsene, kontringen, det å sloss systematisk, se åpninger, beregne rekkevidde, presisjon,kondisjon.. av alle kampsportgrener vil jeg påstå at bryting og boksing funker best på gaten, iogmed at det er så elementært, det ligger så instinktivt, ikke no fancy rundspaerk, bare slå og unngå å bli slått, og bryte har du gjort siden barnehagen med kompiser.