Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  39 33057
Hei folkens
1. Jeg har bare noe e lurer på.. teknologien utvikler seg jo i hytt å pine, så e lurer egentlig på hvordan politiet må gå frem for å kunne avlytte noens mobil, hva som skal til for at de gjør det og OM? de kan få lest meldinger på noen måte, uten at de sitter med mobilen selv?

2. Også har jeg et spørsmål til; hvor fort kan de få avlyttet mobilen min/din?
Tar hele prosessen lang tid, eller kan det gå nokså fort? Om det er snakk om timer, eller dager..

3. Hvor stor er sjansen for at politiet vil avlytte mobilen til en de har litt høy mistanke til for flere innbrudd, som har skjedd i år, over forskjellige tidsområder. Noen ganger mer andre ganger mindre krim. Samtidig som denne personen er en kjenning fra politet, har måtte avlegge dna, finger avtrykk å det hele før. Plassen han bor på er en liten bygd med snaue 5-6 tusen innbyggere. De vet også at han har vært innblandet i mindre mengder hasj, å politiet har også hatt mistanke til salg av hasj fra denne personen..(tidligere)

4. Er det mulig å forhindre mobilen fra å bli avlyttet?
Og om noen leser, så kom jeg på en annen ting, hva er våre rettigheter når det kommer til mobiltelefon?

For noen ble dette kanskje litt mye å lese, eller for mye å svare på, men jeg setter veldig stor pris på den informasjonen dere kommer med som er relevant til dette, og kanskje eventuelle innspill jeg ikke har fått nevnt.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
1: Dei får rettskjennelse på det, går til operatøren, og ber om avlytting og/eller avlesing av trafikkdata. SMS vil kunne inngå i det.
2: Timer.
3: Innbrot? Neppe. Det er ikkje verdt bryet. Hugs på at det krev ressursar å avlytte, og dei må overbevise dommeren om at det er tilstrekkeleg sikkert at du står bak.
4: Nei. Da må du eventuelt bruke VoIP-program, og ende-til-ende-kryptering.
wutsup's Avatar
Trådstarter
Sitat av slashdot Vis innlegg
1: Dei får rettskjennelse på det, går til operatøren, og ber om avlytting og/eller avlesing av trafikkdata. SMS vil kunne inngå i det.
Vis hele sitatet...
Dumt spørsmål? men jeg regner med de spiller inn opptak, av samtalene de avlytter?

Vet noen hvordan man kan finne ut om mobilen er avlyttet?
Flere måter å gå frem på da for å finne ut av dette?

Som e tror e har forstått det så vil ikke mobiler bli avlyttet med mindre politiet kan bringe nok bevis eller vise til mistanker osv foran en dommer?


Tusen takk for kjapp respons dere!
Sitat av wutsup Vis innlegg
Dumt spørsmål? men jeg regner med de spiller inn opptak, av samtalene de avlytter?

Vet noen hvordan man kan finne ut om mobilen er avlyttet?
Flere måter å gå frem på da for å finne ut av dette?

Som e tror e har forstått det så vil ikke mobiler bli avlyttet med mindre politiet kan bringe nok bevis eller vise til mistanker osv foran en dommer?


Tusen takk for kjapp respons dere!
Vis hele sitatet...
Du kan ikke finne ut av det. Eller, du kan ringe og si "Ja, vi møtes ved (sted X), jeg tar med 400g brunt, ta med pengene mine". Så er det hele 400 gram sjokolade og pengene han skylder deg fra en kinotur. En kan vel anta at politiet vil rykke inn på noe slikt.

Hvis du skal skjule kommunikasjon må du brukte VoIP som Slashdot nevner, eller diverse en annen kryptering via PC.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Xasma Vis innlegg
Du kan ikke finne ut av det. Eller, du kan ringe og si "Ja, vi møtes ved (sted X), jeg tar med 400g brunt, ta med pengene mine"
Vis hele sitatet...
http://en.wikipedia.org/wiki/Ultra#Use_of_intelligence

Interessant, saman med påfølgjande del om skjuling av kjeldene. Det er eit klassisk problem ved avlytting; veit parten at han vert avlytta, er avlyttinga verdilaus, men samtidig kan ein risikere å gå glipp av noko om ein ikkje handler på bakgrunn av det ein får vite... Eg vil tippe at politiet har visse rutiner for å handtere denslags Gjerne ved bruk av spaning.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Du kan faktisk finne utav det! Om du hører et slaks "ekko" i samtalene dine som ikke har vært der før, er den nok avlyttet..
Nei, det stemmer ikke. Du vil ikke høre noe ekko. Ganske så enkelt fordi teleoperatøren din tar opp samtalen, med 5 sekunders forsinkelse som politiet hører. Dersom de hadde tatt opp live hadde du hørt ekko. Dette gjør de altså ikke
Til info: Ved sporing av f.eks. savnet person så trenger ikke politiet rettskjennelse (for det tar tid), de benytter da nødretten. Hver enkelt mobiltelefonileverandør trenger forresten ikke politivakt med H24 tjeneste, i f.eks. Netcom sitt tilfelle så er det TeliaSonera-ansatte (eieren av Netcom, Chess, etc etc) som gjør dette for alle som benytter Netcom sitt nett.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Dasset Vis innlegg
Nei, det stemmer ikke. Du vil ikke høre noe ekko. Ganske så enkelt fordi teleoperatøren din tar opp samtalen, med 5 sekunders forsinkelse som politiet hører. Dersom de hadde tatt opp live hadde du hørt ekko. Dette gjør de altså ikke
Vis hele sitatet...
Kan du forklare grunnen til at mangel på delay skal føre til ekko?

Vert det ekko om to personer streamer samme musikken frå Spotify? For måten avlytting av eit digitalt nett foregår på er rimelig identisk. Det blir laga ein kopi, som ikkje modifiserer lydstraumen.

http://www.voip-info.org/wiki/view/Causes+of+Echo har info om kva ekkoet kjem av.
Terskelen for avlytting har falt betraktelig de siste årene, dog tviler jeg på de vil avlytte deg for innbrudd så lenge det ikke er snakk om bektraktelige summer og/eller en organisert gruppe. Da hadde jeg vært mer bekymret for din historie med narkotika.

Rettighetene dine ovenfor politiet når det gjelder mobiltelefonen din kan jeg ikke tro er mangen. Du kan søke om 1år+ frem i tid for å svar på om du var avlyttet i denne tidsperioden, det er vel eneste rettigheten jeg kan komme på.

Sitat av bashfoo Vis innlegg
Til info: Ved sporing av f.eks. savnet person så trenger ikke politiet rettskjennelse (for det tar tid), de benytter da nødretten. Hver enkelt mobiltelefonileverandør trenger forresten ikke politivakt med H24 tjeneste, i f.eks. Netcom sitt tilfelle så er det TeliaSonera-ansatte (eieren av Netcom, Chess, etc etc) som gjør dette for alle som benytter Netcom sitt nett.
Vis hele sitatet...
Politiet trenger forsåvidt ikke rettskjennelse for å iverksette en avlytting på noen type kriminalitet - Om de mener det haster og en dommer ikke er tilgjengelig der og da kan de likevell igangsette avlyttingen, for så å gå tilbake til dommeren på et senere tidspunkt og få godkjennelsen.
Kan noen knekke denne ekko myten?
Sitat av d4h1e Vis innlegg
Kan noen knekke denne ekko myten?
Vis hele sitatet...
Hvilken myte? At man kan høre ekko om man er avlyttet? Er det et seriøst spørsmål?
Hmm, har selv hørt det.. Fyren det er snakk om visste at han ble avlyttet, og en kjenning sa at han hørte det med en gang da de hadde en samtale. Mulig det kansje kan være telefonen elns?
Sitat av Jambola Vis innlegg
Hmm, har selv hørt det.. Fyren det er snakk om visste at han ble avlyttet, og en kjenning sa at han hørte det med en gang da de hadde en samtale. Mulig det kansje kan være telefonen elns?
Vis hele sitatet...
Ved dårlige (som regel de billigste) telefoner får man ofte støy og sus. Ekko kommer ganske ofte ved dårlig dekning eller dårlig antenne. Det er ganske mange ti-år siden man benyttet seg av avlyttingssystemer som komme gi en endring av signalet som ville være kraftige nok til at et menneske kunne oppfange det. I dag er verden digital. Det man gjør er å kopiere signalet og høre på kopien, mens originalen går der den skal.
Ganske mange tiår er å ta noe hardt i. Nå er ikke kidsa her oppvokst med analoge linjer, men rundt 2000 tallet så hadde jeg en kiosk jeg pleide å ringe til kameraten med. Hver gang tok det lang tid å koble opp, typ overført via satelitt til båt. Kvaliteten var også merkbart elendig. Dette ga seg når vi ga oss...

Forøvrig har seff meite og slash helt rett, uten at jeg egentlig trenger å påpeke det. Men det er IKKE flere tiår siden politi/pot rotet rundt i de analoge sentralene. De burde forøvrig hatt dobbelt betalt for å høre på alt pisset, til ingen nytte.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Gidder ikke lage ny tråd.

Når jeg ringer til en kompis som har mye historie med politiet, så fortsetter ringetonen i et sekund etter at han har svart.
Er det noen antydning til avlytting eller er jeg bare paranoid?
Jeg har blitt avlyttet.Mens dette foregikk la jeg ikke merke til noe spesielt med ett unntak.En bekjent jeg pratet med på telefon sa at linjen hørtes mistenkelig ut.Hører jeg ekko nå blir jeg paranoid.
Sitat av slashdot Vis innlegg
3: Innbrot? Neppe. Det er ikkje verdt bryet. Hugs på at det krev ressursar å avlytte, og dei må overbevise dommeren om at det er tilstrekkeleg sikkert at du står bak.
4: Nei. Da må du eventuelt bruke VoIP-program, og ende-til-ende-kryptering.
Vis hele sitatet...

3: Tidligere har det vært kun grove forbrytelser med strafferamme på >6mndrs fengsel for å få tillatelse på avlytte. Mulig det er endret.

4: Har du noe shady på gang bør du alltid bruke Voip. Fortrinnsvis ikke skype............Voip kan ende-til-ende krypteres, Zrtp (CSipSimple eller Jitsi sip støtter zrtp), NTS el tilsvarende. Du kan også kjøre telefoni over 3/4G og ha full VPN. Eller bruke feks Zfone, Redphone el andre slike til å kjøre på topp av din Voip løsning. Finn en sip som støtter Zrtp.

Du bør se på hvordan du kan kjøre mer enn kun 1 løsning. De verste crackerne har ressurser, enten det er konkurrenter eller myndigheter. Gjør jobben så vanskelig som mulig.

Sitat av TylerDurden Vis innlegg
Gidder ikke lage ny tråd.

Når jeg ringer til en kompis som har mye historie med politiet, så fortsetter ringetonen i et sekund etter at han har svart.
Er det noen antydning til avlytting eller er jeg bare paranoid?
Vis hele sitatet...

Hehe lånte en telefon/sim et par uker mens jeg ventet på erstatningstelefon.
Da sa alle jeg pratet med at det var merkelige lyder. Ekko og noen kneppe lyder som om noen vrir på en bryter eller noe slikt. Han som eide tlf og sim hadde hatt stor razzia hjemme hos seg med hunder, skjold og hjelmer og full pakke. Ser ikke bort fra at den mobilen var avlyttet

Sitat av Facemelter Vis innlegg
Jeg har blitt avlyttet.Mens dette foregikk la jeg ikke merke til noe spesielt med ett unntak.En bekjent jeg pratet med på telefon sa at linjen hørtes mistenkelig ut.Hører jeg ekko nå blir jeg paranoid.
Vis hele sitatet...

Gjør du nok lurt i
Selv om du er paranoid betyr ikke det at ikke noen følger etter deg.
Sist endret av frtoretang; 8. oktober 2014 kl. 23:59. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av TylerDurden Vis innlegg
Gidder ikke lage ny tråd.

Når jeg ringer til en kompis som har mye historie med politiet, så fortsetter ringetonen i et sekund etter at han har svart.
Er det noen antydning til avlytting eller er jeg bare paranoid?
Vis hele sitatet...
hmm samme skjer med meg innimellom, tror det bare er en bug evt. ble forøvrig innblandet i en sak for ca. 15 år siden, ble tatt av politiet å vi måtte faktisk signere papirer på at det var greit for oss att politiet kunne få gå igjenomm samtaler å sms vi hadde via operatørene våres.. da var det snakk om en sak av kjøp å salg av noen kilo blås som jeg forøvrig hadde ingenting å gjøre med! skal mye til for å bli avlyttet da skal man være en stor fisk i det store havet her i norge!
Sitat av meitemark Vis innlegg
Ved dårlige (som regel de billigste) telefoner får man ofte støy og sus. Ekko kommer ganske ofte ved dårlig dekning eller dårlig antenne. Det er ganske mange ti-år siden man benyttet seg av avlyttingssystemer som komme gi en endring av signalet som ville være kraftige nok til at et menneske kunne oppfange det. I dag er verden digital. Det man gjør er å kopiere signalet og høre på kopien, mens originalen går der den skal.
Vis hele sitatet...

Godt mulig det, men rart var det at jeg fikk så mange kommentarer om det med lyden. Hørte ikke selv det, med de jeg pratet med hørte dette. Samme selskap som jeg brukte. Samme telefon bare at hans var nyeste modell. Regner med dekningen burde være ganske lik min telefon. Likevel var det kun da jeg brukte hans telefon folk kommenterte det med lyden. Og jeg kringkastet jo ikke hvems nummer jeg ringte fra eller at han hadde hatt razzia hjemme.
Halla. Drev bare å noia litt ekstra ukene etter jeg ble tatt for bruk av cannabis; Når jeg ringte hvem som helst, kom det opp "Automatisk viderekobling aktivert/aktiveres". Vil det si at den blir viderkoblet til en annet enhet elns? Er helt grønn på området så bare spør, er dog litt over ett halvt år siden. Det var på en jalla trykketelefon, da min var på service i perioden jeg ble tatt fra dette skjedde. Når jeg fikk igjen min Xperia Z1 følte jeg det var noe rart da og, men husker ikke hva det var.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Er det noe her som er gode på og spore telefoner?
PM
Sitat av tumberlin Vis innlegg
Er det noe her som er gode på og spore telefoner?
PM
Vis hele sitatet...
Hva mener du med å spore telefoner?
Sitat av slashdot Vis innlegg
4: Nei. Da må du eventuelt bruke VoIP-program, og ende-til-ende-kryptering.
Vis hele sitatet...
Hvem bruker noe annet enn Factime og RedPhone/Signal i 2014?
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Noen som vet hva slags "ulovlige" metoder politiet bruker for tida? Vet narkoavdelinga her i byen har brukt IMSI catchere til sporing og avlytting i mange år, og at de han en sivil vito med mye fancy utstyr for å få tilgang til informasjon fra pcer og mobiler. Har også fått innstalert avlytningsprogram på telefonen min mens politiet hadde den, og jeg lå på glattcella. Men har en mistanke om at de får mer og mer informasjon fra andre kilder som pst, forsvarets etteretningstjeneste, interpol og nsa osv, liker ikke den utviklinga
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av sebb9 Vis innlegg
Noen som vet hva slags "ulovlige" metoder politiet bruker for tida? Vet narkoavdelinga her i byen har brukt IMSI catchere til sporing og avlytting i mange år, og at de han en sivil vito med mye fancy utstyr for å få tilgang til informasjon fra pcer og mobiler. Har også fått innstalert avlytningsprogram på telefonen min mens politiet hadde den, og jeg lå på glattcella. Men har en mistanke om at de får mer og mer informasjon fra andre kilder som pst, forsvarets etteretningstjeneste, interpol og nsa osv, liker ikke den utviklinga
Vis hele sitatet...
Du er sikker på at det ikkje er du som er i overkant paranoid? Det verkar meir truleg enn mange av antakelsane du kjem med.
IMSI-catcher og SnoopSnitch høres ut til å være en effektiv kombinasjon.

Litt mer om avlytting: https://www.ab9il.net/software-defin...l2832-sdr.html

Dette utstyret koster neppe mer enn NOK 600. Rpi + RTL2832 som eksempel.
Sist endret av nudo; 26. februar 2015 kl. 03:48.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Du er sikker på at det ikkje er du som er i overkant paranoid? Det verkar meir truleg enn mange av antakelsane du kjem med.
Vis hele sitatet...
høres heller ut som du ikke har vært borti politi før, eller bor i en by uten noe særlig narkomiljø.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Sitat av slashdot Vis innlegg
1: Dei får rettskjennelse på det, går til operatøren, og ber om avlytting og/eller avlesing av trafikkdata. SMS vil kunne inngå i det.
2: Timer.
3: Innbrot? Neppe. Det er ikkje verdt bryet. Hugs på at det krev ressursar å avlytte, og dei må overbevise dommeren om at det er tilstrekkeleg sikkert at du står bak.
4: Nei. Da må du eventuelt bruke VoIP-program, og ende-til-ende-kryptering.
Vis hele sitatet...
Må bare spørre deg Slashdot, siden du konsekvent får det til å høres ut som om politiet sjeldent avlytter, har de ikke mulighet til å misbruke systemet sitt? Om de så hører på et par samtaler, trenger de jo ikke lage noen rapport på det, men heller dukke opp "tilfeldig" og vips..

Nå høres jeg sikkert ut som den paranoide, sterotypiske stoneren, men av erfaring er det mange ting som tilsier at politiet snoker mer enn de sier.
Sist endret av Carmex; 27. februar 2015 kl. 20:30.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av sebb9 Vis innlegg
høres heller ut som du ikke har vært borti politi før, eller bor i en by uten noe særlig narkomiljø.
Vis hele sitatet...
At politiet skulle engasjere PST, etteretningstenesta, NSA m.m. for å hekte folk for litt narkotika er det reinaste vissvas. PST kan antakeleg verte invovlerte om det gjeld store mengder narkotika, som overvakingsressurs, men neppe for å ta deg for to gram - eller to hundre.

At politiet har brukt IMSI-catchere til sporing og avlytting for å ta narkotikakriminalitet har eg heller ikkje spesielt stor tru på; iallefall ikkje i fleire år. Det er inntil nyleg relatvit teknisk krevjande utstyr, og ekstremt ressurskrevjande å sile gjennom materialet ein får inn. Det kan kanskje ha skjedd i enkeltsaker, men då tipper eg dei heller har avlytta gjennom operatørane..

Så at personer vert avlytta? Ja. Men ikkje for bruk av narkotika, og ikkje på dei måtane og av dei folka du seier.
Sitat av nudo Vis innlegg
IMSI-catcher og SnoopSnitch høres ut til å være en effektiv kombinasjon.

Litt mer om avlytting: https://www.ab9il.net/software-defin...l2832-sdr.html

Dette utstyret koster neppe mer enn NOK 600. Rpi + RTL2832 som eksempel.
Vis hele sitatet...
Hmmm, takk for svar, det må jeg skjekke opp i

Sitat av slashdot Vis innlegg
At politiet skulle engasjere PST, etteretningstenesta, NSA m.m. for å hekte folk for litt narkotika er det reinaste vissvas. PST kan antakeleg verte invovlerte om det gjeld store mengder narkotika, som overvakingsressurs, men neppe for å ta deg for to gram - eller to hundre.

At politiet har brukt IMSI-catchere til sporing og avlytting for å ta narkotikakriminalitet har eg heller ikkje spesielt stor tru på; iallefall ikkje i fleire år. Det er inntil nyleg relatvit teknisk krevjande utstyr, og ekstremt ressurskrevjande å sile gjennom materialet ein får inn. Det kan kanskje ha skjedd i enkeltsaker, men då tipper eg dei heller har avlytta gjennom operatørane..

Så at personer vert avlytta? Ja. Men ikkje for bruk av narkotika, og ikkje på dei måtane og av dei folka du seier.
Vis hele sitatet...
Snakker ikke om ei plate akkurat og jeg tror du tenker på bevis innsamling, da må man gå gjennom operatør eller få godkjenning for å bruke imsi catchere. Men for kartlegging av miljøet, så bryr de seg ikke om hva som er lovlig.
Og jo, politiet bruker imsi catchere for å kartlegge narkomiljøer, men kansje ikke der du bor.
Sist endret av sebb9; 27. februar 2015 kl. 22:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av sebb9 Vis innlegg
Hmmm, takk for svar, det må jeg skjekke opp i


Snakker ikke om ei plate akkurat og jeg tror du tenker på bevis innsamling, da må man gå gjennom operatør eller få godkjenning for å bruke imsi catchere. Men for kartlegging av miljøet, så bryr de seg ikke om hva som er lovlig.
Og jo, politiet bruker imsi catchere for å kartlegge narkomiljøer, men kansje ikke der du bor.
Vis hele sitatet...
rpi+rtl2832 vil ikke gjøre annet enn passiv lyttig av krypterte pakker på en meget begrenset båndbredde av (2G/3G/4G)spektrum.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av sebb9 Vis innlegg
Og jo, politiet bruker imsi catchere for å kartlegge narkomiljøer, men kansje ikke der du bor.
Vis hele sitatet...
Kva grunnlag har du for påstanden? Kan du underbygge den på noko vis?
Sitat av slashdot Vis innlegg
Kva grunnlag har du for påstanden? Kan du underbygge den på noko vis?
Vis hele sitatet...
At de brukes ulovlig trenger jeg ikke ha noe grunnlag for, det stod det mye om i media for litt siden, men hvorfor jeg vet at de brukes mot narkomiljøer kan jeg ikke si til en fremmed på internett men hvorfor ikke? Tror du ikke politet gjerne liker å ha litt oversikt?

Sitat av villniss Vis innlegg
rpi+rtl2832 vil ikke gjøre annet enn passiv lyttig av krypterte pakker på en meget begrenset båndbredde av (2G/3G/4G)spektrum.
Vis hele sitatet...
Det holder for meg har ikke tenkt å starte med avlytting selv, men vil gjerne ha muligheten til å oppdage imsi catchere.
Sist endret av sebb9; 28. februar 2015 kl. 17:49. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av sebb9 Vis innlegg
At de brukes ulovlig trenger jeg ikke ha noe grunnlag for, det stod det mye om i media for litt siden, men hvorfor jeg vet at de brukes mot narkomiljøer kan jeg ikke si til en fremmed på internett men hvorfor ikke? Tror du ikke politet gjerne liker å ha litt oversikt?
Vis hele sitatet...
Hvorfor tror du dette var politiet?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av sebb9 Vis innlegg
At de brukes ulovlig trenger jeg ikke ha noe grunnlag for, det stod det mye om i media for litt siden, men hvorfor jeg vet at de brukes mot narkomiljøer kan jeg ikke si til en fremmed på internett men hvorfor ikke? Tror du ikke politet gjerne liker å ha litt oversikt?
Vis hele sitatet...
Aha. Så fordi nokon sto bak så var nokon politiet? Og var det ikkje litt merkverdig område som vart overvaka om føremålet var det du hevder? Så sorry, du gjentar påstanden, og tyr til special pleading.
Sitat av sebb9 Vis innlegg
Det holder for meg har ikke tenkt å starte med avlytting selv, men vil gjerne ha muligheten til å oppdage imsi catchere.
Vis hele sitatet...
Det kan du ikkje - ikkje utan meir programvare iallefall. RTL28xx er artige chipper, men utan kunnskap så vil du ikkje finne ut noko. Du vil ikkje kunne sjå kven som sender ut eit radiosignal meir enn du kan sjå kvar straumen som skrivebordslampa di bruker kjem frå.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Aha. Så fordi nokon sto bak så var nokon politiet? Og var det ikkje litt merkverdig område som vart overvaka om føremålet var det du hevder? Så sorry, du gjentar påstanden, og tyr til special pleading.


Det kan du ikkje - ikkje utan meir programvare iallefall. RTL28xx er artige chipper, men utan kunnskap så vil du ikkje finne ut noko. Du vil ikkje kunne sjå kven som sender ut eit radiosignal meir enn du kan sjå kvar straumen som skrivebordslampa di bruker kjem frå.
Vis hele sitatet...
Snakka ikke om de ulovlige som PST skulle "etterforske". Snakker om denne saken. http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...r-7830869.html

Tilsynet opplyser at de har fått et «meget begrenset» antall rapporter, selv om både PST, NSM og politiet er pålagt å rapportere.
Vis hele sitatet...
er jeg paranoid når jeg tolker dette som at politiet bruker imsi catchere ulovlig?
Sist endret av sebb9; 1. mars 2015 kl. 10:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Den beste måtenm er å ta en dry-run, som tidligere påpekt. Si du tar med et kilo, og be en som er med på dette og vet hva du skal gjøre si "jeg tar med penga i bagasjerommet" også avtal møte noen dager i forveien.

Da får du fort beskjed på spørsmålet ditt.

Gjerne si slikt som "ja, jeg har det kiloet med pizza du ville ha, er du enda interessert?"
Sitat av sebb9 Vis innlegg
Hmmm, takk for svar, det må jeg skjekke opp i
Vis hele sitatet...
Du vil nok trenge noe med kraftigere antenne på sikt, men for å lære deg SDR vil trolig USB donglen( RTL2832 ) være nok.
Sist endret av nudo; 6. mars 2015 kl. 04:36.
Sitat av slashdot Vis innlegg
At politiet skulle engasjere PST, etteretningstenesta, NSA m.m. for å hekte folk for litt narkotika er det reinaste vissvas. PST kan antakeleg verte invovlerte om det gjeld store mengder narkotika, som overvakingsressurs, men neppe for å ta deg for to gram - eller to hundre.

At politiet har brukt IMSI-catchere til sporing og avlytting for å ta narkotikakriminalitet har eg heller ikkje spesielt stor tru på; iallefall ikkje i fleire år. Det er inntil nyleg relatvit teknisk krevjande utstyr, og ekstremt ressurskrevjande å sile gjennom materialet ein får inn. Det kan kanskje ha skjedd i enkeltsaker, men då tipper eg dei heller har avlytta gjennom operatørane..

Så at personer vert avlytta? Ja. Men ikkje for bruk av narkotika, og ikkje på dei måtane og av dei folka du seier.
Vis hele sitatet...

Tja hva de har forsøkt å "etterforske"/avlytte vet vi jo ikke. Men nå vet vi sikkert at både politi og pst har hatt et skjult spill gående i et par år. At politi og pst faktisk har undratt seg regleverket er slett ikke bra.

http://www.digi.no/juss_og_samfunn/2...trid-med-loven

Bekymringsfult!


Politiets sikkerhetstjeneste (PST) og politiet har bevisst unnlatt å varsle tilsynsmyndighetene når de har brukt falske basestasjoner de siste årene, skriver Aftenposten.

Sommeren 2013 vedtok Stortinget at politiet og PST fikk utvidede fullmakter til å bruke falske basestasjoner til å overvåke eller stoppe mobiltrafikk i Norge. En forutsetning var at tilsynsmyndighetene skulle varsles hver gang. Det har ikke skjedd en eneste gang
Vis hele sitatet...
Ikke noe særlig nei.

http://www.digi.no/sikkerhet/2014/12...brukt-i-arevis
Sist endret av frtoretang; 9. mars 2015 kl. 16:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.