Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 4515
Hei, registrerte meg her for ä se om noen visste noe om herptiler i Norge - med papirer? Om det er lovlig? Evt en gräsone?

Hittil, när jeg har sökt og funnet sider om axolotler og diverse amfibier er det ofte en setning midt i artikler med "dyr uten papirer [..] ulovlig", som fikk meg til ä undre om det faktisk vil vaere lovlig med.

Eldre träder om amfibie/herptil-hold her har utviklet seg til debatter om foring og narkomane, sä jeg lagde en ny istedet

Takk for svar!
Finnes ikke noen gråsoner her nei.. Enten holder du de i skjul eller så venter du på en lovendringen sammen med oss andre.
Har selv holdt kongepython og da fikk jeg alt av informasjon fra reptilfreaks.no, passer bedre med denne type spørsmål der tror jeg
Trådstarter
7 0
Sitat av Uflaks Vis innlegg
Finnes ikke noen gråsoner her nei.. Enten holder du de i skjul eller så venter du på en lovendringen sammen med oss andre.
Har selv holdt kongepython og da fikk jeg alt av informasjon fra reptilfreaks.no, passer bedre med denne type spørsmål der tror jeg
Vis hele sitatet...
Aww

Fölger flere forumer og sider med info (som lurker for öyeblikket), sä info er ikke mitt störste problem.. Dumme lov fra 1977.

Er i Tyskland ofte (som nä - derfor de rare ae'-, ä'- og ö'ene ) og tanken slo meg at jeg kunne skaffe et lite nurk med papirer pä hjemreisen.
Trådstarter
7 0
Beklager dobbelposting, fant ingen EDIT knapp

Takk for reptilfreaks.no, Uflaks - mange reptilsider ä holde styr pä.
Etter litt söking rundt der, fant jeg en annen sak med et CITES II listet dyr med papirer som virket som det skulle gä an.. lovlig. Det var en tarantell, sä fortsatt ingen herptil.. Kommer nok til ä se litt mer rundt der.

Häper fortsatt pä en lovlig mäte ä importere en axolotl, og lovlig hold av en. För de endelig fär til lovendringen, mener jeg.. men tror ikke det kommer til ä skje i naer fremtid.

En annen ting er potensielle babysittere.. yngre sösken og internett media og bilder av söte, ulovligholdte dyr som gär ut.. vel. Sä gär det ikke, sä gär det ikke.. men jeg skjekker hvert lille mulige smutthull.
Tror nok du får langt bedre svar på reptilfreaks. Du blir ikke å få holde en axolotl lovlig i norge, den står ei heller på positivlisten over herptiler som er foreslått lovlig i norge, dessverre. Er nok ikke noe smutthull her. Enten bryter du loven, eller lar vær..
Mange som har prøvd dette før deg, eneste lovlige måte du får holde ett reptil på er ved allergi. Da gies det tillatelse til å holde landskillpadde, men dette er jo noe utenfor det du er på leting etter..

Ville i allefall ikke prøvd å smugle innnoe reptil sånn som ting er idag, terrortrusselen har gjort grenseovergangene strengere. Ble selv tatt for smugling idag..

Er bare å smøre seg med tolmodighet og vente!
Trådstarter
7 0
Sitat av A-haja Vis innlegg
Tror nok du får langt bedre svar på reptilfreaks. Du blir ikke å få holde en axolotl lovlig i norge, den står ei heller på positivlisten over herptiler som er foreslått lovlig i norge, dessverre. Er nok ikke noe smutthull her. Enten bryter du loven, eller lar vær..
Vis hele sitatet...
Kommer til ä spörre der.
Er bare sä kjipt med en urgammel lov.. ingen mäte ä gä rundt det heller.

Sitat av Uflaks Vis innlegg
Mange som har prøvd dette før deg, eneste lovlige måte du får holde ett reptil på er ved allergi. Da gies det tillatelse til å holde landskillpadde, men dette er jo noe utenfor det du er på leting etter..
Vis hele sitatet...
Er allergisk mot pels, men hjelper nok lite det. Blemmer og eksem etter noen minutter med kos med marsvinet iallefall.

Sitat av Uflaks Vis innlegg
Ville i allefall ikke prøvd å smugle innnoe reptil sånn som ting er idag, terrortrusselen har gjort grenseovergangene strengere. Ble selv tatt for smugling idag..
Vis hele sitatet...
Uff da! Hva prövde du ä drasse med deg?
▼ ... mange måneder senere ... ▼
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Vet dette er en gammel tråd, men spør likevel:

Jeg vet man kan få kjøpt Axolotl i Sverige, om jeg da kjøper en der og blir stoppet på grensen, hva er verste konsekvens? Har de noen syke regler for "import av ulovlige dyr" eller er det ikke verre enn smekk på lanken?

Takk for konstruktive svar.