Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  36 14711
Heisann, er det lov å ha på seg kniv når du er på en privat fest og ikke et offentlig sted? Og isåfall hva er strafferammen?
Nei du har ikke lov til å ha med kniv på fest.. og hvis du trenger kniv for å dra på den festen så er det vel bedre og la vær å dra? ..

og det er bare dem uten baller som går med kniv
Sist endret av Notoneofthem; 20. oktober 2014 kl. 23:09. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hvis det skulle vise seg at det er ulovlig kan du være skikkelig badass ved å ordne deg en bunad, Da TROR jeg du har lov til å bære kniv.
Å gå bevæpna er ikke noe god strategi. Før du vet ordet av det har du brukt våpnet og det kan endre livet dramatisk.
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
og det er bare dem uten baller som går med kniv
Vis hele sitatet...
Det er mer en baller du mangler om du sitter og planlegger å ta med deg en kniv på fest
Noob :O
Hårskumm's Avatar
Trådstarter
JEG har ikke tenkt til å gå med kniv nei, men er vanvittig mange rundt her som gjør det så lurte bare på om det var lov.
Er ganske sikker på at du kan ha kniv hvis du går med bunad ja.
Aktverdig grunn. Har du med deg et fenalår og passende skjæreredskap så er det greit. Kommer du med angrepskniv typ batanga e.l som enten er ulovlig eller i gråsonen så blir du bøtelagt deretter, om det blir en sak av det. Jeg tviler forøvrig på at du kan klare å snakke deg ut av å bære kniv "på privat fest" for den saks skyld. Føler du for å til stadighet å bære angrepsvåpen for beskyttelse, så vil jeg foreslå at du trenger en prat med lege/psykolog, eventuelt politiet. Eller også vurdere livsførselsn slik den er nå.-= Lukke til,.-
Noob :O
Hårskumm's Avatar
Trådstarter
Noen som vet strafferamme?

Sitat av pidget Vis innlegg
Aktverdig grunn. Har du med deg et fenalår og passende skjæreredskap så er det greit. Kommer du med angrepskniv typ batanga e.l som enten er ulovlig eller i gråsonen så blir du bøtelagt deretter, om det blir en sak av det. Jeg tviler forøvrig på at du kan klare å snakke deg ut av å bære kniv "på privat fest" for den saks skyld. Føler du for å til stadighet å bære angrepsvåpen for beskyttelse, så vil jeg foreslå at du trenger en prat med lege/psykolog, eventuelt politiet. Eller også vurdere livsførselsn slik den er nå.-= Lukke til,.-
Vis hele sitatet...
Har ikke tenkt til å bære kniv nei men var en i klassen min som mente på det... Han var forsåvidt høy på kokain men....
Sist endret av Hårskumm; 20. oktober 2014 kl. 23:22. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Å gå bevæpna er ikke noe god strategi. Før du vet ordet av det har du brukt våpnet og det kan endre livet dramatisk.
Vis hele sitatet...
Dette og gjelder VIRKELITGH!!.-) Går du bevæpnet så forbered deg på å bli drapsmann. Eller gi virkelig fan og ta til fornuft. (hilsen en som gikk væpna en periode i ungdomstida) Det er langt fra så stilig å vurdere å trekke mot noen som i div clintern-filmer.....-)
Noob :O
Hårskumm's Avatar
Trådstarter
Som mente på at det var lovlig*
Inne på den private festen kan det muligens oppstå en gråsone, men på tur til og fra festen vil du ferdes på offentlig område - med mindre det er i nabohuset og du hopper over gjerdet...

Offentlig sted er forøvrig definert i Straffeloven §7 Med offentlig sted menes et sted bestemt for alminnelig ferdsel eller et sted der allmennheten ferdes. Den slår således fast at et sted kan anses som offentlig selv om det er privat eid eller påstått begrenset dersom bruken tilsier noe annet.
Om du skal gå med kniv på offentlig sted, skal du ha en god grunn i hvert fall.

§ 352 a. Med bøter eller fengsel inntil 6 måneder eller begge deler straffes den som forsettlig eller grovt uaktsomt på offentlig sted bærer kniv eller et lignende skarpt redskap som er egnet til bruk ved legemskrenkelser. Medvirkning straffes på samme måte. Forbudet gjelder ikke kniv eller annet redskap som brukes til eller bæres i forbindelse med arbeid, friluftsliv eller annet aktverdig formål.
Kniv er ett verktøy, ser flere som mener at dette er ett angrepsvåpen, jau, er vel det også, men kommer nok veldig ann på situasjon. Du har lov å bære kniv også på offentlig plass vist dette er som en del av en tradisjonell festdrakt(bunad,samedrakt) eller om du trenger det for å utføre en arbeidsoppgave.
Jeg bærer kniv nesten hele tiden, ikke for at jeg på noe tidspunkt har vurdert å trekke den mot noen som helst, men for at jeg bruker kniv som ett verktøy, mangler jeg baller da??? Hånden i været alle som noen gang skulle ønsket dem hadde en kniv i lommen, ikke får å stikke, men for å skjære tau,line,osv. Der er vel også noe om målene på knivbladet som gir rom for å bære kniv på offentlig plass, men usikker på målene nå.

http://www.vg.no/forbruker/reise/rei...lyet/a/525832/
Utfra dette er det under 6cm og ikke låsbart blad. Så en god gammel lommekniv uten låsefunksjon eller kniv i slire fra 6cm og ned slik jeg tolker det jeg finner rundt om på nettet etter ett kjapt google søk.
Sist endret av The_WEB_KILLER; 21. oktober 2014 kl. 09:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Når brukte du kniv som nytteverktøy når du var ute på byen The_WEB_KILLER? Eller hvilken privatfest har du vært på der du må ha med kniv for bruk som er verktøy der de ikke har det i husholdet?

Jeg bruker som oftest ikke å vikle meg inn i line tau eller lignende når jeg er ute på offentlig plass, folk er vel forskjellige :/
Sist endret av Noxaran86; 21. oktober 2014 kl. 09:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Har Faktisk ett godt eksempel til deg, var på byen sist for ca 1mnd siden, trakk da kniv for å hjelpe betjeningen med å åpne en palle innpakket i glapakk........
Brukte kniv på privatfest sist for å fikse ett anlegg, (lednings styr)
Kjekk til å åpne pils med er den også.
Nå er det forskjell på å dra med seg en "rambo" kniv og en liten lommekniv på fest/byen.
Sist endret av The_WEB_KILLER; 21. oktober 2014 kl. 10:05.
Hadde med meg et halvt spekeskinkebein på en fest til en kamerat siden jeg visste dem liker det godt. Hadde også med kniv til å skjære dette, (spesiell sylskarp og tynn kniv på ca 30cm). Ble stoppa av en patruljebil i det jeg gikk inn i blokka hans fordi det var ganske seint og jeg kom kjørende i egen bil i en stille gate, (var sjåfør for dem den kvelden og derfor edru). Jeg gjemte ikke kniven i noe som helst tok den bare i hånda på vei inn. Betjentene lo ganske godt da jeg fortalte dem hva jeg skulle bruke den til. Var visst ikke hverdagskost at de stoppa folk som kom drassende på 5kg med griselår i en hånd og en kniv i den andre...

Vet dog ikke om det er lov med kniv på privat fest, men det komme vel an på hva den skal brukes til? Har du med en svær Rambokniv så vil du nok slite med å finne et sted denne kan brukes fornuftig i lokalet du er i, har du med deg en lommekniv med vinåpner er det nok mye lettere å komme fra situasjonen
Sitat av The_WEB_KILLER Vis innlegg
Har Faktisk ett godt eksempel til deg, var på byen sist for ca 1mnd siden, trakk da kniv for å hjelpe betjeningen med å åpne en palle innpakket i glapakk........
Brukte kniv på privatfest sist for å fikse ett anlegg, (lednings styr)
Kjekk til å åpne pils med er den også.
Nå er det forskjell på å dra med seg en "rambo" kniv og en liten lommekniv på fest/byen.
Vis hele sitatet...
Jeg hadde ikke følt meg 100% komfortabel viss jeg hadde komt på en fest der folk åpnet øl med kniver.
Hvilke utesteder er det gjestene må hjelpe betjeningen med å åpne gladpakk plastrede paller?

Også trenger du ikke ta med deg en kniv på privatfest for å åpne øl.
- Snusbokser, lightere eller flaskeåpnere florer det av på ALLE fester
Sist endret av Noxaran86; 21. oktober 2014 kl. 11:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Min mening:

(fra venstre, ikke Ok -> ok.)

Ellers er det kun lov om du har noe praktisk mening med kniven, slik det er sagt tidligere. Jeg personlig liker å ta med meg den minste om jeg skal ett sted og jeg vet at jeg kommer til å måtte bruke flaskeåpner/korkåpner, det er bare praktisk.
Sist endret av Freddy_fred5; 21. oktober 2014 kl. 12:40.
Sa aldri at jeg måtte!
Normal folkskikk å hjelpe folk er det ikke? skjønner at dere lever i konstant frykt for at deltagere på festen dere er på skal klikke gal å knivstikke hele festen, men ligger ikke det problemt hos dere? Fagfolk velger å kalle slikt for paranoia, å da må dere også kanskje tenke på at det er kniver tilgjengelig nesten uansett hvor man er. er vel ikke ett behov å bære, men jeg velger ha med meg noe jeg ser på som ett universalverktøy, ikke ett angrepsvåpen, å det har vist seg i mer enn en situasjon at den kommer til nytte. Det er vel også forskjell på å hente en kniv ut av en jakklomme som er lukket å det å mer eller mindre brife med den.
Nei da, jeg jobber med kniv mandag til fredag hele året, samt daglig når jeg er på jakt. Men synes ikke kniver eller skytevåpen har noe som helst å gjøre i samlinger der folk drikker eller ruser seg på andre måter.
Det fører bare unødvendig risiko..

Så klart du hjelper folk som trenger hjelp, men er det en bedrift som har bestilt en pall så må de da klare å holde med kniver selv til å åpne sendingen de har bestilt, at en halv full kar med en getto kniv må til for å få opp denne pallen høres helt borte i natta ut.
Jeg har gått med lommekniv siden jeg fikk min første da jeg begynte på skolen. Jeg har alltid minst ett multiverktøy på kropp. Alltid. Går jeg i dress har jeg en liten lommekniv i lomma, ellers har jeg en stor sak med tang og denslags i et hyslter i beltet. Dette har aldri gitt meg problemer, men så har jeg ikke for vane å vanke på plasser hvor politiet ransaker folk i tide og utide heller. Jeg kommer ikke til å slutte å bære verktøy. Kniven er det verktøyet jeg definitivt bruker oftest, og for meg er den ingenting annet.

Jeg nekter å akseptere samfunnsnormen om at man må ha et spesielt ærende for å ha en kniv tilgjengelig. Jeg finner ingen saklig grunn til å nekte folk å ha kniv, det er grunn nok. Ja, den kan brukes til å drepe noen. Det kan det meste annet også, men dette er helt uvesentlig: Jeg dreper ikke folk!
Det er ulovlig å bruke vold, jeg bruker ikke vold. Å begrense tilgangen på midler som kan brukes i det øyemed blir meningsløst. Spesielt når det er snakk om gjenstander som hverken er designet eller spesielt egnet for det formålet. Knivforbudet er feilslått symbolpolitikk på sitt aller verste, og kun implmentert slik at politiet skal ha noe å ta potensielle bråkmakere for før de har laget bråk.
/OT Jeg dømmer ikke de som tusler rundt bevæpnet. Selv har jeg lagt den delen av karrièren på hylla, men jeg husker tiden hvor alle hadde knokejern og kniver på seg.
Har dem, hvorfor skal ikke jeg? You don't bring a knife to a gunfight. (metafor)
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Jeg nekter å akseptere samfunnsnormen om at man må ha et spesielt ærende for å ha en kniv tilgjengelig. Jeg finner ingen saklig grunn til å nekte folk å ha kniv, det er grunn nok. Ja, den kan brukes til å drepe noen. Det kan det meste annet også, men dette er helt uvesentlig: Jeg dreper ikke folk!
Det er ulovlig å bruke vold, jeg bruker ikke vold. Å begrense tilgangen på midler som kan brukes i det øyemed blir meningsløst. Spesielt når det er snakk om gjenstander som hverken er designet eller spesielt egnet for det formålet. Knivforbudet er feilslått symbolpolitikk på sitt aller verste, og kun implmentert slik at politiet skal ha noe å ta potensielle bråkmakere for før de har laget bråk.
Vis hele sitatet...
Så du mener det er greit å bære kniv når man er ute på byen? Jeg personlig ville heller blitt slått til i en evt. slåsskamp enn å fått en kniv dratt opp framfor meg. Ikke det at jeg er typen som havner i slåsskamper.

Jeg har blant annet vært i land der det er mer enn vanlig å gå med alt fra våpen til kniver ute. Og at de står med metaldetektore i inngangene for at folk ikke skal kunne ta med slikt inn. Jeg føler meg ikke spesielt trygg i slike sammenheng.
Sitat av Settoz Vis innlegg
Så du mener det er greit å bære kniv når man er ute på byen? Jeg personlig ville heller blitt slått til i en evt. slåsskamp enn å fått en kniv dratt opp framfor meg. Ikke det at jeg er typen som havner i slåsskamper.

Jeg har blant annet vært i land der det er mer enn vanlig å gå med alt fra våpen til kniver ute. Og at de står med metaldetektore i inngangene for at folk ikke skal kunne ta med slikt inn. Jeg føler meg ikke spesielt trygg i slike sammenheng.
Vis hele sitatet...
Du har misforstått hele poenget mitt. Ja, jeg har ingen skrupler med å gå med kniv ute blandt folk fordi jeg aldri i verden ville finne på å bruke den som våpen mot noen. Akkurat som jeg neppe ville bruke nevene heller. Eller brostein eller andre ting man finner ute. Å trekke inn slagsmål er fullstendig meningsløst for slike ting driver jeg ikke med. Kniven er et nyttig verktøy, og jeg har så langt gått gjennom livet uten å skade noen med den. Å legge den igjen hjemme fordi folk som deg er redde for hva andre mennesker gjør med sine er helt uaktuelt.

Så, jeg eier, besitter og bruker verktøy til sitt tiltenkte formål. Ikke til å skade folk med. Noen vil hevde at dette er ulovlig, andre vil påstå at det er en juridisk gråsone, noen mener det er innafor. Det kommer an på hva du legger i 'aktverdig formål'. Jeg mener jeg er innafor, kanskje vil politiet være uenige. Men det finner de ikke ut med mindre de stopper og ransaker meg, noe de neppe gjør siden jeg ikke ferdes så mye i belastede strøk etter stengetid. Det er uansett mye som er lov som er umoralsk, og det er mye som går den andre veien også. For mitt vedkommende betyr moral mye mer enn lovtekster, så jeg ville trolig gått med lommekniven min selv om det var eksplistt forbudt: Nytteverdien veier opp for de rettslige konsekvensene.

Folk burde ikke være redde for kniver. De burde heller ikke være redde for våpen. Hverken våpen eller kniver er i stand til å skade noen uten at mennesker er involvert. Det er voldelige mennesker som er problemet, verktøy. Det er imidlertid vanskelig å gjøre noe med voldelige mennesker, særlig hvis man ikke er villig til å gjøre ganske markante endringer i samfunnet. Derfor er det lettere å forby viljeløse gjenstander. Men det hjelper ikke! Det er i beste fall symbolpolitikk. Dessuten er det en moralsk falitterklæring for man indikerer at alle mennesker er like dårlige og derfor uskikket til å bære på en skarp gjenstand. Dette aksepterer jeg ikke. Å trekke alle ned på samme nivå og konkludere med at en voldelig legning er befolkningens minste felles multiplum er tussete. Paradokset er imidlertid at alle vi borgere som ansees som ustabile voldsutøvere også har medbestemmelsesrett i samfunnet.

Jeg aksepterer ikke premisset, og kommer til å gå med lommekniven min til de spikrer igjen lokket på kista. Men ikke være redd, du kommer aldri til å se den - jeg kommer nemlig aldri til å vifte rundt med den i fjeste på deg.
Konflikter etc oppstår her og der. Er det mer våpen blant folk vil en større andel av konfliktene eskalere. Meningsløst å trekke inn seg selv som eksempel på noe som angår/gir utslag i store populasjoner, men som kanskje er irrelevant på enkeltindividnivå. Du kan gå rundt med lommekniven din, men skulle alle i Norge trø rundt med kniv hele tida ville antallet konflikter som får kjipt utfall øke.
På den annen side, de av oss som er voldelig anlagt går antagelig allerede med kniv, så det er kanskje ikke sikkert at det ville vært noen forskjell.
Sist endret av lyspære; 22. oktober 2014 kl. 16:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Jeg ser poenget til knivforkjemperne her, og deres tilfeller er stort sett rettferdiggjort, men så har det seg sånn at de fleste som er av typen til å dra på fest med kniv gjerne er samme type person som kjører rundt med ett balltre i bilen "sånn i tilfelle", og det er som regel ikke typen som tar med seg kniv for å åpne vinflasken med.
Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Nei da, jeg jobber med kniv mandag til fredag hele året, samt daglig når jeg er på jakt. Men synes ikke kniver eller skytevåpen har noe som helst å gjøre i samlinger der folk drikker eller ruser seg på andre måter.
Det fører bare unødvendig risiko..

Så klart du hjelper folk som trenger hjelp, men er det en bedrift som har bestilt en pall så må de da klare å holde med kniver selv til å åpne sendingen de har bestilt, at en halv full kar med en getto kniv må til for å få opp denne pallen høres helt borte i natta ut.
Vis hele sitatet...
Hvordan kan du kalle en kniv du ikke har sett for en getto kniv? Og for at den ansatte skulle slippe å løpe inn igjen etter en kniv tilbydde jeg han min....
Helt klart, vandrer du i miljøer der det er ustabile figurer som vifter med kniv ser jeg argumentet ditt, men da børr DU bytte omgangskrets!
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Jeg nekter å akseptere samfunnsnormen om at man må ha et spesielt ærende for å ha en kniv tilgjengelig. Jeg finner ingen saklig grunn til å nekte folk å ha kniv, det er grunn nok. Ja, den kan brukes til å drepe noen. Det kan det meste annet også, men dette er helt uvesentlig: Jeg dreper ikke folk!
Det er ulovlig å bruke vold, jeg bruker ikke vold. Å begrense tilgangen på midler som kan brukes i det øyemed blir meningsløst. Spesielt når det er snakk om gjenstander som hverken er designet eller spesielt egnet for det formålet. Knivforbudet er feilslått symbolpolitikk på sitt aller verste, og kun implmentert slik at politiet skal ha noe å ta potensielle bråkmakere for før de har laget bråk.
Vis hele sitatet...
Det er forskjell på å være en person som alltid går med multiverktøy, hvor kniv er ett av redskapene og å vandre rundt med kniv fordi det er en kniv. Man bærer på det samme, men hensiktene med å dra det med seg, er vidt forskjellig.

Hadde det vært mulig å få alle mennesker til å bli ikkevoldelige så hadde jeg vært enig i at det er meningsløs symbolpolitikk. Det er dessverre ikke tilfelle, og jeg kan ikke tenke meg det trengs noe mer enn en setning eller to om hvorfor man har kniv, så gir de blaffen i det. Samtidig som det er helt greit at hvis du oppfører deg så politiet gidder å stoppe deg, og vandrer rundt med kniv uten å ha noen god forklaring for hvorfor, så er det greit at den blir konfiskert eller hva enn de gjør.

Vi må kort sagt skille mellom å gå med sag i skogen for å kanskje finne et juletre og å hoppe rundt i sentrum kl. 3 på natta med en sag uten å kunne forklare hvorfor.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Hypotetisk bedrager
Btyven's Avatar
Straffeloven § 7 definerer "offentlig sted" som: Med offentlig sted menes et sted bestemt for alminnelig ferdsel eller et sted der allmennheten ferdes. En handling er offentlig når den er foretatt i nærvær av et større antall personer, eller når den lett kunne iakttas og er iakttatt fra et offentlig sted.

En privat fest, dvs. et sted med et større antall personer på samme sted, vil vel etter lovens definisjon dermed regnes som offentlig sted uavhengig av hvorvidt du befinner deg i et lukket festlokale/leilighet eller ute på gata.
Sist endret av Btyven; 15. februar 2015 kl. 23:06.
Hva har skjedd?
Når jeg går på fest har jeg med vin og øl!!!!!
Hadde jeg tenkt at jeg måtte ha med kniv, hadde jeg blitt hjemme!
Hadde noen andre som skal dit ment å ta med seg kniv, hadde jeg også blitt hjemne!!!
Hvis man er på fest er det vel nok av kniver man kan forsyne seg av?
Sitat av Xasma Vis innlegg
Det er forskjell på å være en person som alltid går med multiverktøy, hvor kniv er ett av redskapene og å vandre rundt med kniv fordi det er en kniv. Man bærer på det samme, men hensiktene med å dra det med seg, er vidt forskjellig.
Vis hele sitatet...
Dette synet er iallfall i tråd med lovteksten. Har du et 'aktverdig formål' for å gå med kniv på offentlig område, så er det lov. Problemet er selvsagt at hva som er aktverdig eller ikke er nokså subjektivt og åpner for maktmisbruk. Dessuten mener jeg fortsatt at det er bruken som er problemet, ikke gjenstanden.

Sitat av Xasma Vis innlegg
Hadde det vært mulig å få alle mennesker til å bli ikkevoldelige så hadde jeg vært enig i at det er meningsløs symbolpolitikk.
Vis hele sitatet...
Jeg mener det er svært problematisk å legge dette menneskesynet til grunn for lovgivningen. Er det rimelig at din og min frihet skal begrensens fordi det finnes voldelige rasshøld er ute? Er det rimelige å basere lovverket på at alle er potensielle mordere? Jeg er prinsippielt uenig i dette; tillit mellom borgerne og maktapparatet bør være normen, ikke unntaket.

Videre, en person som er villig til å drepe noen med kniv er også villig til å bryte loven forøvrig. Forbudet råker derfor ikke de egentlige problemelementene. Jeg skjønner at det for politiets del er nyttig å kunne arrestere folk som ikke har gjort noe galt ennå, men som de er ganske sikre på at kommer til å gjøre det i nær fremtid. Likvel, man kan ikke konstruere et samfunn rundt politiets behov. Et annet problem er at siden det er snakk om et eksplisitt forbud, så risikerer du formelle straffereaksjoner om du har med deg kniven. For meg er dette litt sirkulært: Straff skal man få hvis man har begått en forbrytelse, men i dette tilfellet er 'forbrytelsen' kun definert som sådan for å potensielt forhindre mer alvorlige forbrytelser. Det er tidvis ulovlig å gå med kniv offentlig, men det er ikke nødvendigvis galt. Hele problematikken kunne også vært løst ved at politiet kunne midlertidig konfiskere gjenstander fra folk de fikk dårlig magefølelse av, og så kunne du heller hente det de beslagla på politistasjonen dagen etterpå. Da ville det ikke vært ulovlig å gå med kniv, men politiet ville likevel kunne tre inn preventivt ved behov. Dersom du ble urettmessig behandla ville også konsekvensene blitt markant mindre. Sånn som lovteksten er per i dag bidrar den ikke til noe annet enn å skape antipati for lovverket og undergrave folks respekt for politiet. Det er ingen tjent med.

Sitat av Xasma Vis innlegg
Det er dessverre ikke tilfelle, og jeg kan ikke tenke meg det trengs noe mer enn en setning eller to om hvorfor man har kniv, så gir de blaffen i det. Samtidig som det er helt greit at hvis du oppfører deg så politiet gidder å stoppe deg, og vandrer rundt med kniv uten å ha noen god forklaring for hvorfor, så er det greit at den blir konfiskert eller hva enn de gjør.
Vis hele sitatet...
Det kommer jo helt an på politimannen du møter og hva de mener akkurat den dagen. Og som sagt - du risikerer strengere sanksjoner enn bare å miste kniven.

Sitat av Xasma Vis innlegg
Vi må kort sagt skille mellom å gå med sag i skogen for å kanskje finne et juletre og å hoppe rundt i sentrum kl. 3 på natta med en sag uten å kunne forklare hvorfor.
Vis hele sitatet...
Vet du, en sag tror jeg ikke blir betrakta som 'særlig farlig redskap' med mindre det er en motorsag. Det skal i allfall godt gjøres å ta livet av noen med ei bågasag, og det hadde nok vært et spektakulært skue. Forøvrig står jeg altså fortsatt fjellfast ved min påstand at så lenge du ikke har begått noen forbrytelse, så er det din egen sak hva du har med deg. Å traske rundt med en sag i Oslo sentrum klokka tre om natta er uvanlig, men vi kan ikke forby ting bare fordi de er uvanlige.
Sitat av Btyven Vis innlegg
Straffeloven § 7 definerer "offentlig sted" som: Med offentlig sted menes et sted bestemt for alminnelig ferdsel eller et sted der allmennheten ferdes. En handling er offentlig når den er foretatt i nærvær av et større antall personer, eller når den lett kunne iakttas og er iakttatt fra et offentlig sted.

En privat fest, dvs. et sted med et større antall personer på samme sted, vil vel etter lovens definisjon dermed regnes som offentlig sted uavhengig av hvorvidt du befinner deg i et lukket festlokale/leilighet eller ute på gata.
Vis hele sitatet...
En lukket privat fest vil ikke defineres som "offentlig sted" da det ikke er åpent for allmennheten. Åpner du derimot døra og setter et skilt på gata med "Fest denne veien" har du åpnet for allmennheten og leiligheten din kan anses som offentlig sted.

En offentlig handling trenger derimot, som teksten sier, ikke å ha foregått på et offentlig sted. Å komme med rasistiske uttalelser på en privat fest kan dermed rammes av straffeloven siden det var et større antall personer tilstede.
Hostinger.no
72 3
Å gå med kniv på fest vet ikke jeg om er ulovlig eller lovlig men praktisk sett er det en ekstremt dårlig taktikk, om du har nødvendigheter for bringe kniv på fest burde du heller latt være, for et par år siden var min bror og et par tjommier på fest og de havnet på kant med fyren og han knivstakk 3 av de.
Skjer med at det er så mange som ser på et multiverktøy/lommekniv som en stor svær drapskniv?
Ser du noen av di overnevnte og tenker "å fyfaen kniv! Våpen!" da er det kanskje påtide å bytte omgangskrets og endre litt synsvinkel....
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Hårskumm Vis innlegg
Heisann, er det lov å ha på seg kniv når du er på en privat fest og ikke et offentlig sted? Og isåfall hva er strafferammen?
Vis hele sitatet...
Kan du ikke bruke "pepper"spray med etanol osv i, som er i gråsonen for våpen, hvis du må beskytte deg? Og ikke kan slåss.