Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 9792
Ja, tanken var da at jeg skulle prøve å anskaffe en signal blocker/jammer, og fant ut at en var tilgjengelig på DealExtreme. Antar at dette strider mot norsk lov, men det er jo bare en antagelse, meningen med posten er denne; Er det noen som vet noe om hvordan loven står rundt dette med Signal blocking, uansett svar på forrige spørsmål, ville -->

"Personal Cell Phone Signal Blocker Device "

(http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.4355 )

Fungert i Norge?

Leste nettop over dette med at den blocker visse signaler, var redd for at det kansje var forskjellig mellom norge og USA, så tenkte jeg skulle spørre her

- Creates enough interference to block all cell phone signals around you (GSM 930Mhz~960Mhz/CDMA 870Mhz~880Mhz/DCS 1805Mhz~1920Mhz)
Vis hele sitatet...
Dette er altså signalene denne hvedes å kunne blokkere.
Tror det fungerer ja, men den jammer nok ikke 3g

lurer på om det er sånn at det er lov å eie, men ikke å bruke
Sist endret av scavanger; 10. august 2008 kl. 03:07.
Sitat av scavanger
Tror det fungerer ja, men den jammer nok ikke 3g
Vis hele sitatet...
Angående dette, hva har det å si for meg? Vil folk kunne ringe uhindret igjennom selv om jeg bruker denne? Jeg trodde 3G var data overføring, altså video samtaler, mms og slikt, i dunno.
Den der er sannsynligvis ulovlig å føre inn i landet og veldig ulovlig å bruke. All den tid den går opp til 1920MHz er det mulig den klarer å forstyrre 3G.
Litt OT men...
Hva skal man egentlig med en slik?
Og hvor lang rekkevidde er det på den?
Leste en plass at det var 10-15 meter, men det er sikkert noen som er bedre..
- Creates a 0.5M ~ 15M (about 2 to 40 feet) radius of cell phone signal black out area
Vis hele sitatet...
Kan altså fastslå at bruk er ulovlig, men det er jo også nedlasting, raketter, etc... Alt kan brukes til en viss grad uten at det er noe spesiell sjanse for å bli tatt for dette, kommer bare til å være en liten show-off dingz dette altså, ikke noe planer om å plante den hos lokalt politi rett før et eventuelt ran eller noe.

Dere mener også at den skal virke like greit på norske mobiltelefoner som alle andre?
Sist endret av blueshift; 10. august 2008 kl. 04:50.
I norge bruker vi disse:

* NetCom (GSM900/1800 & UMTS)
* Telenor (GSM900/1800 & UMTS)

3G:
Mobile transmit (MTx) 1920 - 1980 MHz

Edit: Så ja, kan være mulig den blokkerer 3G, da den går til 1920
Sist endret av Bundy; 10. august 2008 kl. 05:02.
Med litt hjelp fra elektronikkforumet kan man sikkert bygge en selv Ikke veldig komplisert, signalgenerator, forsterker og antenne -> en liten dags tenking og lodding for en litt over gjennomsnittet VG1EL elev
Men dette rundt at den kansje ikke blocker 3G, hvilke følger kan det eventuelt få? Er det snakk om at folk kan ringe uhindret eller hva?
Ja, det går vel an å ringe over 3g(umts), gjør det ikke det da? Men da må man vel endre innstillingene på telefonen sin da, så det funker vel ikke uten videre (tror jeg).
Mener å huske at den første tida det ble åpnet for 3g, så var det masse 3g telefoner som var innstilt for å ringe på 3g istedet for vanlig gsm, så dette førte til at 3g kapasiteten ble "oppbrukt" på å ringe, istedet for dataoverføring, eller noe i den dur...
det er veldig lite som skal til for å få den til å endre frekvens regner med at det er en del RCL kretser i den greia.
Tror det skal gå ganske greit å få den sendt i posten.
Eneste problemet er at den akkurat overtiger tollgrensen.

Tror det er bedre å kjøpe fra eBay.

Forresten er det rimelig heftige bøter hvis du blir tatt med en sånn en, men tviler på at politiet sjekker så lenge du ikke går og vifter med den på et kjøpesenter e.l.
Noen med juridiske kontakter som kan bekrefte hvordan loven sier rundt dette og eie vs. og bruke? Er det en sån der softgundeal, at du kan eie uten at du bryter loven, men det er ikke lov å bruke den?
Kjøp den som pakke fra dx.com. Jeg kjøper alt ifra de som pakke. Slipper toll tull da!
Disse jammerne fungerer på alle de norske nettene. Også 3G.
Har en selv som fungerer helt fint. Men det er garantert ikke lov å bruke.
Tenk alltid på konsekvensene av bruk/missbruk.

Det kan være folk i din nærhet som f.eks har beredskapsvakter i forbindelse med jobb, leger osv som er avhengige av dekning. Missbruk kan ut føre en fare for liv og helse. Høres kanskje latterlig ut, men det er det som er sannheten.

Om du leser vilkårene så leveres ikke jammere til land innenfor EU. Du forstår sikkert hvorfor.
Da vi er medlem av EØS gjelder nok garantert samme regler (om ikke enda strengere). At DX ikke tar høyde for dette og sender til Norge handler vel om ren økonomi fra deres side.

Varen blir send med FedX og merket som forsterker.
Sitat av Daskeladden
Disse jammerne fungerer på alle de norske nettene. Også 3G.
Har en selv som fungerer helt fint. Men det er garantert ikke lov å bruke.
Tenk alltid på konsekvensene av bruk/missbruk.

Det kan være folk i din nærhet som f.eks har beredskapsvakter i forbindelse med jobb, leger osv som er avhengige av dekning. Missbruk kan ut føre en fare for liv og helse. Høres kanskje latterlig ut, men det er det som er sannheten.

Om du leser vilkårene så leveres ikke jammere til land innenfor EU. Du forstår sikkert hvorfor.
Da vi er medlem av EØS gjelder nok garantert samme regler (om ikke enda strengere). At DX ikke tar høyde for dette og sender til Norge handler vel om ren økonomi fra deres side.

Varen blir send med FedX og merket som forsterker.
Vis hele sitatet...

Er helt klar over konsekvenser en slik boks kan medføre, men bor på norges mest forlatte plass, så casual usage kommer ikke til å gå ut over mange flere enn de jeg har i tankene der og da.
Selv om jeg kanskje ikke holder meg innenfor diskusjonen vil jeg bare si at en kompis har akkurat den der(sku.4355).
Den funker bra og er morsom. Konsekvenser tror jeg ikke han har tenkt mye over, da det er supermorsomt å se folk begynne å riste på telefonene sine

Han fikk sin i den standard DX-konvolutten(ikke FedEx), og den gikk rett gjennom tolla.
Det har forøvrig mine tre bestillinger fra DX også gjort, dog kun en av disse hadde en verdi over 200kr.

Forresten så er det et par ting;
Den kan ikke brukes mens den lades
Den blir fort varm
Jeg har alle utgavene DX har (som kom over grensa tollfri) og de fungerer faktisk ganske bra.
Det er noen telefoner på 3G som blir tuppa ut, men mange blir ei det.
Perfekt for kinosal, har hatt på under film på Colosseum 1 og jeg kunne ikke
se mange skjermer nedi salen. (Noe det pleier å være.)
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av Bluesius
Noen med juridiske kontakter som kan bekrefte hvordan loven sier rundt dette og eie vs. og bruke? Er det en sån der softgundeal, at du kan eie uten at du bryter loven, men det er ikke lov å bruke den?
Vis hele sitatet...
OT: Airsoft er lovlig i Norge for folk i klubb over 16, og ellers over 18.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
dette funker. en kompis av meg har en slik og det funker fjell
▼ ... over et år senere ... ▼
Ulovelig ja. ops min ble stoppet i tollen. skjedde ikke no :P tror ikke dem viste hva det var. jeg personelig ville gått opp litt i pris klasse hvis jeg skulle kjøpt 1. http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.4355 funker ikke på 3g vertfall men på vanelig nett og edge funker den, men ikke på mer en 5m da. kan sikkert fikses med litt know how.
▼ ... over et år senere ... ▼
Jeg har kjøpt den der, faktisk.

Den blokkerer vanlig GSM med en effektiv rekkevidde på ca ~5 meter, og forstyrrer vel(dreper ikke dekninga helt) opptil 15 meter med fri sikt. Den påvirker ikke 3g.

Den har en rimelig "standard" antenneutgang, så du kan i teorien skru på en større antenne, vil jeg tro.

Merk: Den har jævlig dårlig batteri. Tipper ca 30 min - 1 time før du må lade, og laderen som følger med må du finne adapter til - jeg fant aldri, så brukte billaderen.

Skal dog sies at underholdningsverdien til å legge en slik i skuffa til en kollega når man jobber i telekombransjen, er fantastisk.
Er det noen som har prøvd mobiljammer under kontroll på trikken? Kunne blitt ganske artig
Jeg har to stk tilsvarende. De går også på gsm/cdma,3g og dcs.
Jeg er veldig fornøyd, de tar også wifi, selvom de ikke er beregnet på det.
Laptopen min kobler,iphonen min og mister wifi etter ca 5-20 sekunder.
Har også opplevd hos andre at den ikke killer wifi helt, men gjør det å surfe utrolig tregt å kjedelig.