Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2845
Hei!
Familien hadde en aldri så liten intervention på meg i natt, der de mente jeg var helt på jordet! Noe jeg er sterkt uenig i, og jeg avslo alt av hjelp både ved psyk. innleggelse og lege. Da sa de rett ut at de skulle jobbe for å få meg lagt inn med tvang. Sitter hjemme med noe paranoia nå, har endret koden på alle låsene rundtom huset så ingen kommer seg inn. Men hva kan jeg forvente meg? Hvem kommer eventuelt hjem til meg? Jeg er jo godt kjent for å bli voldelig i sinne, så jeg tror ikke noen lege vil gå inn hit alene. Kommer ambulansen? Politiet? Hadde satt pris på noen gode svar så jeg vet hva som venter dersom de gjennomfører det.
Men er det ikke egentlig veldig vansklig å få noen lagt inn på tvang?
Jeg har blitt tvangsinnlagt mange ganger. Da måtte en lege selv observere min egen destruktive atferd. For at familien skal få deg tvangsinnlagt, må en lege undersøke deg. Dersom du er hjemme, og de sender en lege, kan du forvente at politiet kanskje blir med for sikkerhets skyld. Et godt tips er at hvis du nekter å slippe inn legen og oppfører deg vrangt, vil det bli oppfattet som at du har behov for tvangsinnleggelse. Dersom du samarbeider og oppfører deg ordentlig, og unngår å bruke kraftuttrykk eller sier noe sånt som «familien min er helt gale!!!!», tror jeg nok legen ikke finner grunnlag for tvangsinnleggelse, og reiser derfra.
Hei!

Fra og med i år har loven om psykisk helsevern blitt endret, du kan ikke lenger legges inn på psykiatrisk under tvang hvis du er samtykkekompetent.

Å gi samtykke vil si at man er i stand til å ta valg på egne vegne, og si ja eller nei til en bestemt handling, (for eksempel helsehjelp) og å forstå konsekvensene av det valget man tar. Dersom man ikke er samtykkekompetent vil det si at man ikke er i en tilstand hvor man kan ta stilling til et konkret spørsmål og forstå hva det innebærer. [..]
Vis hele sitatet...
https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-07-02-62

§ 3-2.Vilkår for vedtak om tvungen observasjon
På bakgrunn av opplysninger fra legeundersøkelsen etter § 3-1, foretar den faglig ansvarlige en vurdering av om de følgende vilkårene for tvungen observasjon er oppfylt:
1. Frivillig psykisk helsevern har vært forsøkt, uten at dette har ført fram, eller det er åpenbart formålsløst å forsøke dette.
2. Pasienten er undersøkt av to leger, hvorav en skal være uavhengig av den ansvarlige institusjon, jf. § 3-1.
3. Pasienten mangler samtykkekompetanse, jf. pasient- og brukerrettighetsloven § 4-3. Dette vilkåret gjelder ikke ved nærliggende og alvorlig fare for eget liv eller andres liv eller helse.
4. Det er overveiende sannsynlig at pasienten fyller vilkårene for tvungent psykisk helsevern etter § 3-3 nr. 3.
5. Institusjonen er faglig og materielt i stand til å tilby pasienten tilfredsstillende behandling og omsorg og er godkjent i henhold til § 3-5.
6. Pasienten er gitt anledning til å uttale seg, jf. § 3-9.
7. Selv om lovens vilkår ellers er oppfylt, kan tvungen observasjon bare finne sted hvor dette etter en helhetsvurdering framtrer som den klart beste løsning for vedkommende, med mindre han eller hun utgjør en nærliggende og alvorlig fare for andres liv eller helse. Ved vurderingen skal det legges særlig vekt på hvor stor belastning det tvangsmessige inngrepet vil medføre for vedkommende.
Tvungen observasjon kan ikke vare ut over 10 dager fra undersøkelsens begynnelse uten pasientens samtykke. Dersom pasientens tilstand tilsier at det er strengt nødvendig, kan fristen forlenges inntil 10 dager etter samtykke fra kontrollkommisjonens leder. Overføring til tvungent psykisk helsevern kan skje før eller ved utløpet av denne fristen, dersom vilkårene for slikt vern er til stede.
0 Endret ved lover 30 juni 2006 nr. 45 (ikr. 1 jan 2007 iflg. res. 15 des 2006 nr. 1422), 10 feb 2017 nr. 6 (ikr. 1 sep 2017 iflg. res. 10 feb 2017 nr. 146).
Vis hele sitatet...
Sitat av Pulev1 Vis innlegg
Hei!
Familien hadde en aldri så liten intervention på meg i natt, der de mente jeg var helt på jordet! Noe jeg er sterkt uenig i, og jeg avslo alt av hjelp både ved psyk. innleggelse og lege. Da sa de rett ut at de skulle jobbe for å få meg lagt inn med tvang. Sitter hjemme med noe paranoia nå, har endret koden på alle låsene rundtom huset så ingen kommer seg inn. Men hva kan jeg forvente meg? Hvem kommer eventuelt hjem til meg? Jeg er jo godt kjent for å bli voldelig i sinne, så jeg tror ikke noen lege vil gå inn hit alene. Kommer ambulansen? Politiet? Hadde satt pris på noen gode svar så jeg vet hva som venter dersom de gjennomfører det.
Men er det ikke egentlig veldig vansklig å få noen lagt inn på tvang?
Vis hele sitatet...
Det vanligste ved en tvungen innleggelse er at det fattes vedtak om tvungen legeundersøkelse (dette gjøres av kommunlegen). Da kommer en legevaktslege og undersøker deg. Om du motsetter deg denne undersøkelsen vil politiet bli involvert, ikke i et straffeøyemed men for å bistå i gjennomføringen av vedtatte undersøkelse. Dersom legen som undersøker deg finner grunnlag for tvungen observasjon for å avklare tilstanden vil h*n fatte vedtak om det, og det kommer da en ambulanse og frakter deg til avtalt plass. Igjen, om du ikke blir med frivillig da, blir politiet involvert. I utgangspunktet involveres politiet i minst mulig grad, såfremt det anses som trygt for deg og helsepersonellet. Dersom du har flere tidligere voldsdommer eller annet snas taler det tildels for lavere terskel for involvering av politiet.

Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å samarbeide med legen som kommer. H*n er virkelig ikke ute etter å ta deg, bare å hjelpe deg. Det består da blant annet i å vurdere om du overhodet trenger hjelp, og mange vedtak om tvungen legeundersøkelse ender ikke i innleggelse.

Sitat av TixTix Vis innlegg
Hei!

Fra og med i år har loven om psykisk helsevern blitt endret, du kan ikke lenger legges inn på psykiatrisk under tvang hvis du er samtykkekompetent.
Vis hele sitatet...
Blir interessant å se hva slags praktisk konsekvens dette egentlig får. Jeg har en liten mistanke om at dette er mer politisk posturering enn noe annet, siden vurderingen av samtykkekompetanse alltid blir en skjønnsvurdering.
Sist endret av Drachir; 24. oktober 2017 kl. 15:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
Ok, takker for svar alle sammen! Har ikk sett eller hørt noe i dag hvertfall, så da får vi bare se
Sitat av Drachir Vis innlegg
Blir interessant å se hva slags praktisk konsekvens dette egentlig får. Jeg har en liten mistanke om at dette er mer politisk posturering enn noe annet, siden vurderingen av samtykkekompetanse alltid blir en skjønnsvurdering.
Vis hele sitatet...
Jeg er til dels enig, men har vært borti flere saker som har vært tricky med det nye regelverket.

Noe av det interessante er jo at personer som får depotmedisin under tvang vil kunne nekte dette hvis de er samtykkekompetent og en del pasienter vil gjerne ha godt av og komme ut av zombie-tilstanden de er tvunget inn i.

(Jobber i helsevesnet og mye innenfor akuttpsykiatri)
Anonym bruker
"Fiendtlig Spermhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Vær rolig, følg med på hva legen faktisk sier. Hvis han sier noe og du føler du blir sint, vis heller en deprimert holdning eller spør legen om du kanskje har misforstått hva h*n har sagt.
Sitat av TixTix Vis innlegg
Jeg er til dels enig, men har vært borti flere saker som har vært tricky med det nye regelverket.

Noe av det interessante er jo at personer som får depotmedisin under tvang vil kunne nekte dette hvis de er samtykkekompetent og en del pasienter vil gjerne ha godt av og komme ut av zombie-tilstanden de er tvunget inn i.

(Jobber i helsevesnet og mye innenfor akuttpsykiatri)
Vis hele sitatet...
Jeg er litt usikker på hvordan jeg skal lese innlegget ditt. Slik jeg oppfatter deg mener du at det nye regelverket gjør ting mer tricky, men eksempelet du gir impliserer at tvungen feilmedisinering vil bli vanskeligere å gjennomføre. Og det er da bare bra, eller er det noe jeg ikke fikk med meg? Subsidiært: Hva pasienter mener om tvangsmedisinering er én ting. Hva jeg som lekmann på utsiden mener er en annen. Men ligger det i kortene at også fagfolk på innsiden anser mye av tvangsmedisineringa som kontroversiell og uheldig?
Anonym bruker
"Tom Pigghå"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Drachir Vis innlegg
Blir interessant å se hva slags praktisk konsekvens dette egentlig får. Jeg har en liten mistanke om at dette er mer politisk posturering enn noe annet, siden vurderingen av samtykkekompetanse alltid blir en skjønnsvurdering.
Vis hele sitatet...
Nei, de forskjellige psykiatriske institusjonene er allerede påvirket av dette. Advokater er i gang med å kartlegge og anekdotisk ser det ut til at langt færre pasienter legges inn mens de er i begynnende faser av sykdom. Da spesielt unge førstegangssyke har vi sett mindre av.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Jeg er litt usikker på hvordan jeg skal lese innlegget ditt. Slik jeg oppfatter deg mener du at det nye regelverket gjør ting mer tricky, men eksempelet du gir impliserer at tvungen feilmedisinering vil bli vanskeligere å gjennomføre. Og det er da bare bra, eller er det noe jeg ikke fikk med meg? Subsidiært: Hva pasienter mener om tvangsmedisinering er én ting. Hva jeg som lekmann på utsiden mener er en annen. Men ligger det i kortene at også fagfolk på innsiden anser mye av tvangsmedisineringa som kontroversiell og uheldig?
Vis hele sitatet...
Jeg skal forsøke å formulere meg litt bedre.

Tvangsinnleggelse blir vanskeligere og gjennomføre da åpenbart alvorlig syke mennesker ville kunne bli lagt inn under tvang selv om de var samtykkekompetent.
Med det nye regelverket vil disse selv kunne velge bort behandling hvis de innehar samtykkekompetanse. Dette ses på i fagmiljøet som svært uheldig.

Det er en del meninger i fagmiljøet, men ja det ligger i kortene at fagfolk ser på mye av tvangsmedisinering som kontroversiell og uheldig.