Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1778
Hadde en stor diskusjon med kompis forleden dag.
Vi diskuterte hvordan vi begge i gamle dager hadde personlig glede av å skrive dagboknotater - for hånd - i våre jappede Filofax'er.
Han har nå sluttet helt å notere
Jeg har gått over til data
Men vi var begge enige om at det er noe eget
med penn på papir og noe fysisk å bla tilbake i.

Hva tenker og føler dere freaks omkring dette ??
Ville dere vært bekvemme med papirjournaler
omkring tanker og handlinger dere hadde på gitte datoer ?
Eller bedre å lagre dette kryptert på data?
Eller kanskje best å ikke minnes i det hele tatt...??
Best å lagres kryptert på data.
Hvis jeg hadde giddet hadde jeg definitivt gjort dette ettersom hvor dårlig minnet mitt er.
Eneste problemet med dette er at du kan miste alt du har skrevet ved en datafeil eller lignende. Så burde lagres på flere disker.
Sist endret av Detersånndaerd; 21. oktober 2017 kl. 21:14.
Det er både positivt og negativt med alle tre alternativene.

Det å skrive en fysisk dagbok er nok den med minst risiko for at minner skal komme på avveie. Klart noen kan jo finne den, men dette er rimelig enkelt å sikre mot ved å plassere den i en safe. Og om noen skulle lese i den, så er det fortsatt bare en person som vet hva som står der med sikkerhet, og ja vedkommende kan fortelle det videre, men det er enkelt å benekte er sant.

Det å skrive digital dagbok og kryptere den gir en del risiko. Det er fort gjort å og bli infisert, få installer keylogger o.l. og de fleste klikker på linker uhemmet, man skal være rimelig bevist og smålig paranoid for å ikke bli infisert over tid. Og ikke mist så kan man bli utsatt for et målrettet angrep. Selv om man har kryptert dataen, så hjelper det lite hvis krypteringsnøkkelen kommer på avveie.

Det å ikke skrive dagbok gir minimal risiko for minner på avveie, men er igjen så har man ikke noe å se tilbake på.
Qon
Praise the Most High
Qon's Avatar
Jeg har en liten do not read-bok som hovedsakelig inneholder fakta om mitt sexliv. Den ligger låst i en safe hjemme. Hvis noe er så privat, lås det inne. Jeg er ikke bekymret.
Jeg har haugevis av dagbøker fra jeg var tenåring. De er gjemt og jeg har tenkt på hva som skjer om jeg dør og noen finner dem. Har mest lyst å ødelegge dem, leser ikke i dem heller, men noe holder jeg tilbake.

Nå har jeg et worddokument som jeg skriver i, lager et nytt hvert år, Det er ikke kryptert eller noe. Burde sikkert gjort noe med det, men jeg er for dum. Det var også en stund jeg skrev litt i en privat "blogg" på nett, men ble såpass paranoid at jeg begynte å anonymisere ting, og da var noe av vitsen borte.

Dagbøkene har verdi for meg. Ikke at jeg leser særlig ofte gjennom gamle ting jeg har skrevet, men jeg sorterer tankene på den måten og bearbeider ting. Men bekymrer meg som sagt for at alt skal finnes av noen andre en dag, og hvis jeg fikk vite at jeg hadde et halvt år igjen å leve eller noe sånt, ville jeg sikkert destruert alt sammen.
Sist endret av Susa; 21. oktober 2017 kl. 23:33.
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Hva med et Google drive-dokument på en egen google account opprettet fra på wifien til McDonalds via VPN på en PC kjøpt kontant fra finn med penger du har veksla til deg i kiosken på en lokal fotballturnering?
URL'en til dokumentet memorerer du i hodet og du logger aldri inn uten å bruke både incognito-mode og sju proxier. Bytter du enhet hver gang du skal skrive et notat blir det nærmest umulig å keylogge deg. Husk svart hettegenser og hansker.

Eller bare skriv i en dagbok og putt den i bokhylla med en kjedelig perm.
Hvis du har en gammel datamaskin/laptop som ikke er i bruk, så er det trygt å skrive dagboken din der hvis du aldri kobler PC'en opp mot internettet (farer - virus/keyloggers). Husk å kryptere filen/dagboken.

Hvis du stoler på sikkerheten til store selskaper som Google/Microsoft så kan du laste opp dagboken til nettskyen, men da spørs det om du har en god sikkerhet utenom, brannmur/antivirus etc. Det tryggeste alternativet er det 0xFF har sagt, og det er å skrive dagboken på ark med penn og låse den inn i en safe. Du kan også skrive dagboken med hemmelige bokstaver, eksempel at A = 0, B = $ etc.
Sitat av The Magnificent Vis innlegg
Hvis du har en gammel datamaskin/laptop som ikke er i bruk, så er det trygt å skrive dagboken din der hvis du aldri kobler PC'en opp mot internettet (farer - virus/keyloggers). Husk å kryptere filen/dagboken.

Hvis du stoler på sikkerheten til store selskaper som Google/Microsoft så kan du laste opp dagboken til nettskyen, men da spørs det om du har en god sikkerhet utenom, brannmur/antivirus etc. Det tryggeste alternativet er det 0xFF har sagt, og det er å skrive dagboken på ark med penn og låse den inn i en safe. Du kan også skrive dagboken med hemmelige bokstaver, eksempel at A = 0, B = $ etc.
Vis hele sitatet...
Er dere serriøse, hva skriver dere egentlig i en dagbok? Tviler på at noen bryr seg om hva en random normann skriver på norsk.
Apropos skrive for hånd på papir :
Fretex har en artig greie, hvor de resirkulerer f.eks gamle Hardy-guttene bøker:
- de fjerner omslaget av gamle, slitte bøker og limer dette utenpå helt nye notatbøker.
Skriver du dagbok i denne og setter den i bokhylla, ser det ut som om du har spart på
ei døll, gammel bok fra 50-60 tallet som ingen andre i dag gidder lese i med moderne øyne. ;-)

Hvorfor skrive dagbok?
Tja, man kan f.eks bearbeide tanker og følelser man har for andre i nær omgangskrets.
Ikke alltid like greit om gamle kompiser, venninner, nære familie senere skal lese
hva du syntes om dem etter den og den episoden for tre år siden...
Sist endret av Eager Igor; 22. oktober 2017 kl. 11:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.