Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1774
Hei

DELL har tydeligvis egne prosedyrer for alt. Aldri vært borti maken, men nå trenger jeg litt hjelp. Bør jeg betale? Har fått en e-post med et kontonummer og forstår ikke helt greia. Sjekk:

Jeg bestilte meg en bærbar PC fra Dell, for snart 14 dager siden. Betalte med mastercard. Tenkte alt var ok. Fikk en mail med "kvittering for mottatt internettordre", der det sto at jeg måtte vente på en "ordrebekreftelse" og at denne ville komme innen 48 timer. Tre dager senere etterlyser jeg ordrebekreftelsen per telefon og snakker med noen på kundeservice som snakker sånn tålelig norsk. De skal sende meg e-post. Jeg får ingen e-post og ringer igjen. De sier at det har skjedd en "webfeil" og at de sjekker hva som har skjedd. Så får jeg mail etter to dager om at det er noe galt med betalingen og at jeg må sjekke med banken. Jeg ringer banken og de bekrefter at beløpet på ca 12500 kroner er RESERVERT, men at DELL i tillegg har forsøkt å trekke samme beløp utenfor reservasjonen og at de derfor har avvist det. Jeg gir tilbakemelding til DELL. De sier at jeg må slette reservasjonen hos banken og at en person skal sende meg en e-post med informasjon om hvordan jeg kan forhåndsbetale. Mye frem og tilbake. Jeg får ingen e-post med informasjon om betaling. Jeg blir irritert og truer med å kansellere bestillingen (NOE JEG SIKKERT BURDE GJØRE?? men tilbudet jeg fikk på PCn var bra...)...

Så i dag får jeg til slutt en e-post fra samme kundeservice-person (dell.com epost adresse osv.) der det står:

"Nedenfor finner du de opplysninger du trenger for å få gjennomført din betaling.

Kontonr: xxxx xxxx xxx

Beløp: 12,490.00 NOK

Referanse nummer: 12,490.00 NOK

Når vil du blir ferdig med betalingen kan du sende skjermbilde (screenshot) fra utførte betalinger via din netbanken? Jeg vil å arrangere raskere prosesser til raskere levering."

Altså, jeg tastet kontonummeret inn i nettbanken og fikk ikke opp navn på mottaker. Ofte får jeg opp hvem som eier kontoen hvis det er firma, men ikke denne gangen.

Hva skal jeg gjøre? Noen andre som har erfaring med dette? Med Dell?

Beklager jævlig lang tekst for en marginal problemstilling.
Ta kontakt med Dell, spør om mailen er legit.
"Øko-Terrorist"
Høres litt jalla ut, sikker på at det er Dell du har bestillt fra? Dobbelsjekk adresser.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Språket ser ikke bra ut, den kan være et tegn på svindel, men det kan også være at de har satt ut kundeservice til et lavkostland.

Stemmer opplysnignene i den siste mailen med det du har fått på kvitteringen eller på telefon?
Sist endret av datagutten; 20. oktober 2017 kl. 20:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sikker på at epostadressen er korrekt? Del et skjermbilde.
Trådstarter
46 5
Adressen de bruker er
Jeg har fått e-post fra en engelskspråklig en også fra en @dell.com-adresse. I tillegg sa den "norske" at jeg skulle få en tredje e-post fra økonomi-avd, men det skjedde aldri. Jeg tror egentlig det er legit, de er bare jævlig dårlig i norsk og hele bestillingssystemet er forkvaklet.

Logget meg inn på chatten på Skandiabanken og spurte om å få bekreftet der. Kundeservice skriver:

"Kan bare se at kontonummeret tilhører Skandinaviska Enskilda Banken AB (publ) Oslofilialen.

Men kan ikke se at det tilhører Dell"
Ville droppa hele greia og kjøpt på et sted med normale betalingsrutiner.
Trådstarter
46 5
Ja, begynner å tenke det samme. Er kanskje like greit. Liksom, har veldig lyst på ny laptop, fordi jeg sitter på en gammel macbook fra 2012. Men aner ikke hva jeg trenger av specs egentlig, bare likte den der XPS-maskinen. Finnes det egentlig en fet laptop man kan kose seg med der ute?
Det er en ekte mail adresse fra Dell, men de bruker et stort costumer service senter så derfor dårlig språk. Jeg er helt sikker på det er legit så vis du vil ha den maskinen er det bare og kjøpe.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av metooism Vis innlegg
bare likte den der XPS-maskinen. Finnes det egentlig en fet laptop man kan kose seg med der ute?
Vis hele sitatet...
Dell XPS er gode PCer. Det er heller ingen grunn til å anta at Dell forsøker å scamme deg. At kortbetalinga gikk skeis, og at du må betale på anna vis skjer.
Bestilte laptop fra Dell for endel år siden, ble også da noe kluss med betalingen, men det ble rimelig raskt ryddet opp i. Husker ikke detaljene helt, men ble overrasket over at et så stort selskap ikke har mer velfungerende ordninger. Det virket som at de ville jeg skulle ta kontakt med de for å på et vis verifisere at bestillingen var ekte; leveringen ble forsinket med en drøy uke.
Sitat av metooism Vis innlegg
Adressen de bruker er
Jeg har fått e-post fra en engelskspråklig en også fra en @dell.com-adresse. I tillegg sa den "norske" at jeg skulle få en tredje e-post fra økonomi-avd, men det skjedde aldri. Jeg tror egentlig det er legit, de er bare jævlig dårlig i norsk og hele bestillingssystemet er forkvaklet.
Vis hele sitatet...
Jeg sjekka opp i min kontakt med Dell kundeservice og det kom i fra samme adressen, med navnet til personen jeg snakka med på telefon. Også i mailen der var det en skrivefeil.

Jeg tipper på at mailen du har fått er ekte, men som sagt så ville jeg ha kontakta Dell på telefon for å bekrefte dette. Det er generelt sett greit å gjøre om du er usikker på om noe kan være svindel, ta direkte kontakt med de du har fått en henvendelse fra for å bekrefte om det faktisk kommer i fra de. Hverken folk her inne eller servicemedarbeidere i banken din kan si om Dell har sendt mail til deg eller ikke.

At Dell sitt ordresystem og service-system er rotete tror jeg er en ganske kjent sak. Jeg avbestilte fordi den oppgitte leveringstiden på maskinen jeg bestilte gikk fra 5 dager før bestilling til over 2 uker etter bestilling. Heldigvis gikk avbestillingen knirkefritt.
Be banken din fjerne reservasjonen å kjøp pcen en annen plass..