Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  452 44658
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Noe som egentlig suger.
Dra til England! Der hilser man som om det var sin egen familie man møtte på gata
Vis hele sitatet...
Si meg, hvorfor suger det?
Syns dette høres helt forferdelig idiotisk ut.
Sitat av Biffen Vis innlegg
Hvorfor er det sånn at Nordmenn sier at utenlanske skal jobbe og følge regler her i landet så er de fornøyd. Men samtidig på den andre siden så er det vanskelig for utenlandske å få seg jobb og bli godtatt i arbeidslivet?
Vis hele sitatet...
Det er i hovedsak på grunn av at det er forventet en større opplæringskostnad på grunn av språkbarrierer. Kommer man inn som andregenerasjons innvandrer med flytende norsk så skal det være tilnærmet ingen forskjell på deg og andre jobbsøkere. Grunnen til at man likevel ser en forskjell kan trolig forklares ved at man ser et utenlandsk navn i jobbsøkerbunken, og da er det ingen problem å bare hoppe over hele kandidaten - da slipper man hele problemstillingen. Jeg sier ikke at jeg støtter det, men jeg tror det er slik.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Si meg, hvorfor suger det?
Syns dette høres helt forferdelig idiotisk ut.
Vis hele sitatet...
Står man å venter på en buss i norge så står alle i sin egen verden. Ingen sier noenting..
I England snakker man sammen, hilser og smiler i samme situasjon. Koselig det

Hadde en engelsk familie som var innom jobben idag for å handle forsyninger til en 1 ukers tur på sjøen. Under disse 20 minuttene de stod i kassa spanderte de bringebær på meg, snakket og lo
Når de gikk takket de for all hjelpen og ''Nice meeting you!'' Jeg likte iallefall dette veldig godt.

Mye bedre enn nordmenn som bare står der å venter til jeg er ferdig uten å knapt si et ord.
Endel blir jo direkte sure om ikke alt flyter helt perfekt..

Nei. Engelske er fantastisk mye mer hyggelige enn nordmenn, generelt sett.
Sist endret av Bombasa; 31. juli 2010 kl. 18:46.
Bombasa: sånn skulle det vært overalt, synd det ikke er sånn i norge!

Ang innlegget til trådstarter så kjenner jeg meg litt igjen, men det er for det jeg drar alle under samme kam, det er fort gjort og ikke så rart når jeg har for det meste dårlig erfaring med utlendinger, har to venner som er fra tyrkia og de er hyggelige og det er en på institusjonen jeg er på som er hyggelig, kan ikke se for meg at disse skal lage bråk.

Men, på en annen side, med unntak av de 3 så har jeg BARE DÅRLIGE ERFARINGER.
Har blitt ranet av utlendinger 2 ganger og nesten blitt ranet en gang.
pluss at jeg har hørt utallige historier fra venner om at de har blitt banket uten grund osv osv

Det jeg egentlig prøver å si er at grunnen til at jeg drar alle under en kam er for det at jeg har mest negative intrykk en positive.
Tror jeg leste at det er flere fargede i fengsel enn nordmenn, hvilket land lever vi i?

Har tenkt på dette med rasisme flere ganger og tror faktisk at det er slik det er pga kulturforskjeller og forskjellig mentalitet mellom nordmenn og feks pakkistanerer som ikke funker sammen.

Typisk innvandrer: Nordmann:
Jeg henter gjengen min for å ta deg Gjør det du, vis oss hvor feig du er
Jeg henter familien min for å ta deg Familien min er ikke voldelig.
Du så på dama mi, du skal dø. Hun var fin, heldig gutt
Du har mere penger enn meg, det liker jeg ikke. Jeg hjelper deg med å få et bedre liv
Sist endret av Awareness; 31. juli 2010 kl. 19:20. Grunn: Beklager rotete innlegg
Du kan prøve så lenge du lever, gjøre alt du kan for å bli integrert; du blir aldri NOK integrert for oss! Mu-ha-ha-ha-ha. *stikke med høygaffel*
Neida, føler dette er rettet mot OSS, så dette tar vi nordmenn på vår kappe, lover å slutte å ekskludere alle andre.
Sånn, nå er alle venner :- ))
Sist endret av Reitaner; 31. juli 2010 kl. 20:21.
Sitat av zevz Vis innlegg
Men, på en annen side, med unntak av de 3 så har jeg BARE DÅRLIGE ERFARINGER.
Har blitt ranet av utlendinger 2 ganger og nesten blitt ranet en gang.
Vis hele sitatet...
Du har altså foruten om de 3 møtt utlendinger 3 andre ganger? Sorry men jeg tror ikke du møter mange nok folk da til å kunne ha gjort opp en fornuftig formening om utlendinger. Jeg synes ikke utlendinger som helhet bør stigmatiseres bare fordi du har fått dårlig kjennskap til dem ved 3 anledninger. Det er tross alt flere hundretusen vi snakker om.

Sitat av zevz Vis innlegg
Tror jeg leste at det er flere fargede i fengsel enn nordmenn, hvilket land lever vi i?
Vis hele sitatet...
Nå hoppet du over til noe annet. Du begynte å snakke om utlendinger men nå snakker du om fargede. En farget person kan fint være nordmann. Og nei det du tror du har lest stemmer overhodet ikke. De fleste i norske fengsel er (hvite) nordmenn. Mener du også å si at fargede er enda verre enn f.eks. noen fra øst-europa?

Sitat av zevz Vis innlegg
Typisk innvandrer:
Jeg henter gjengen min for å ta deg
Jeg henter familien min for å ta deg
Du så på dama mi, du skal dø.
Du har mere penger enn meg, det liker jeg ikke.
Vis hele sitatet...
Dette er ikke en korrekt summering av den "typiske" innvandrer. De aller fleste innvandrere er overhodet ikke slik og har ikke den typen problemstillinger som gjør at disse eksemplene kommer inn. Prøv å få oversikt over alle istedet for å dømme alle pga de veldig få møtene du har hatt.
Sist endret av Kinseek; 31. juli 2010 kl. 21:14.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av zevz Vis innlegg
Ang innlegget til trådstarter så kjenner jeg meg litt igjen, men det er for det jeg drar alle under samme kam, det er fort gjort og ikke så rart når jeg har for det meste dårlig erfaring med utlendinger, har to venner som er fra tyrkia og de er hyggelige og det er en på institusjonen jeg er på som er hyggelig, kan ikke se for meg at disse skal lage bråk.

Men, på en annen side, med unntak av de 3 så har jeg BARE DÅRLIGE ERFARINGER.
Har blitt ranet av utlendinger 2 ganger og nesten blitt ranet en gang.
pluss at jeg har hørt utallige historier fra venner om at de har blitt banket uten grund osv osv
Vis hele sitatet...
Dette er ikke noe angrep på deg, men innlegget ditt avslører noe ganske grunnleggende om hvordan vi danner oss inntrykk eller fordommer. Hva med størsteparten av innvandrerne du har sett; nemlig de som går forbi deg på gata, jobber i butikkene du handler i eller på andre måter er rundt deg og ikke gjør noe ut av seg, akkurat som etniske nordmenn? Du kjenner to hyggelige innvandrere, har hatt dårlig erfaring med en håndfull, men overser glatt den andelen som gir et helt nøytralt inntrykk. Det er bare de som skiller seg ut negativt eller positivt folk flest later til å ta med i regnestykket når de skal gjøre seg opp en mening.

Ps. Man kan bli sjokkert over hvor mange menn med mørkere hudfarge som går trilleturer med barna sine hvis man først legger merke til dem.
Du drar alle nordmenn under en kam, vi gjør akkurat det samme med dere.
Og en ting til, dere er så JÆVLA sensitive, gjør noen hvite noe mot noen som har en annen hudfarge så blir vi jo automatisk rasist.
Sist endret av Aaatcho; 31. juli 2010 kl. 21:55.
Wow... Ehm, hva med å si hei? Ikke ment som kødd, men helt seriøst. Skjønner godt at du er forbanna, så mange idioter og rauhull det finnes blandt nordmenn. MEN det er ikke nødvendig å skrive "dere" som i hele Norges nordmenn, det er så utrolig frustrerende! Selvfølgelig smiler jeg til mennesker jeg møter og passerer, uten tanke på om de er norske eller ikke! En kan ikke lengre bare anta at noen er utenlandske, så mange ulike kulturarver som Norge har i dag, og det er bra! Det er som å ligge i en bolle med Skittles! <3 Alle er forskjellige, jeg synes det er både herlig og fantastisk!

Nå er det selvfølgelig sånn i Norge, spesielt i småkommuner, at det finnes rasistiske dumskaller forkledd som både som politi og andre "viktige" mennesker. Havner to norske gutter i slosskamp, får vi "to gutter i slosskamp". Havner en norsk gutt i slosskamp med en f.eks. palestinsk gutt, uavhengig av hvem som startet, så får vi "palestiner og gutt i slosskamp"(noe lignende den siste stod faktisk i Agder en eller annen gang). Slik er helt idiotisk.

Men hva kan man si? Det eneste en kan gjøre er vel egentlig å vente. Suger temmelig. Hvis folk har bestemt seg for å ikke like deg, må du ombestemme dem! Eller drite i dem! Det har jo også noe å gjøre med hvor sosial man er, men det sier vell seg selv.

Selv synes jeg det er nok med et "hei". Er litt sjenert av meg, så liker når andre tar det første skrittet. Et PS! til DonTomaso; kjente meg veldig igjen med hele den der integrert-greia xD
Sitat av drøfy Vis innlegg
Har problemer med å godta pakistanere etter jeg og 2 kompiser ble banket av en "gjeng" bare fordi vi så på dem..
Vis hele sitatet...
Se på det du skriver, Du gjør jo nettopp det dere etniske norske(i denne tråden) syter over.

Nettopp det å ta alle under en og samma kam.

Det er nok så patetisk hvor mye viljestyrke du har.

Etter at du har hatt dårlig erfaring med en gjeng, så vil du totalt snu ryggen til den nasjonaliteten ?
Sitat av drøfy Vis innlegg
Har problemer med å godta pakistanere etter jeg og 2 kompiser ble banket av en "gjeng" bare fordi vi så på dem..
Vis hele sitatet...
Siden det er sååå jevlig mye snakk om Pakistanere og myten om "Bank ved blikk" så føler jeg at det er MIN plikt som Pakistaner om å uttale meg om dette fenomenet. Er egentlig ikke noe nytt, hvis man ser tilbake på mine innlegg ila årene så ser man at jeg at prøver å motvirke stereotyper,fordommer,stigmatisering og generell feil kunnskap om det å være Pakistaner. Men jeg føler at pisser i motvind, mest på grunn av yngre medlemmer som egentlig er helt loka i hodet.

1. Fenomen Bank ved blikk

1a: Fremprovosert ved tidligere kontakt med Pakistaner
1b: Mulig at Pakistaner egentlig ikke er Pakistaner men kanskje er Tyrker,Kurder,Araber. Kjent fenomen at unge etniske Norske gutter har problemer med å skille mellom nasjonaliteter blant gjerningsmenn som utfører handlingen som vi kaller Bank ved blikk. Derfor så faller ofte unge brune menn under kategorien Pakistaner..
1c: Alt tilsier at Bank ved blikk krever ressurser, ferdigheter og fare for tiltale og straff. Derfor tilsier det også at det du sier er bullshit på høyt nivå og overdrev grovt med at du så på dem og de grisa deg. Hvorfor skal du få juling helt uten videre av Pakistaner, man risikerer fengsel og bøter.
1d: Tro det eller ei, Pakistanere har en æreskodeks. Hvis en Pakistansk sønn hadde faktisk banket deg uten videre og faktisk hadde blitt tiltalt og dømt så frykter han ikke fengsel like mye som han frykter en Pakistansk far. I mange tilfeller blir det snakk om tap av familie ære og man må godta for resten av Pakistanske miljøet at sønnen sitter i fengsel.
1e: Det kan godt være at det finnes folk som gir deg juling hvis du faktisk ser på dem, men jeg har mine tvil på at dette skjedde med deg. Men selvfølgelig det finnes idioter i alle farger.


Har problemer med å godta nordmenn etter jeg og 2 kompiser ble banket av en "gjeng" bare fordi vi så på dem..

Sitat av liverpoolfc Vis innlegg
Jeg er heller ikke egentlig rasist, men hver gang jeg har havnet i noe bråk er det utlendinger som kun er ute etter og lage bråk!
Vis hele sitatet...
Ser ikke relevansen, man skal være rimelig blåst i hodet at man hater absolutt alle fordi en viss person har gjort deg noe.

Sitat av Itsnotover Vis innlegg
Kanskje du burde la være å gå til dem ? hvor gammel er du a , tipper du får bråk på skolen fordi det er en pakkisgjeng som leker " gærn " som det kalles.

Ellers så er jeg selv ikke etnisk norsk og kan konkludere med at det er fuckings utrolig hvor mange utlendinger/innvandrere som oppfører seg som om de eier f.eks oslo her jeg bor. Irriterer driten ut av meg. Det verste er at mange av mine veninner som er norske har en pakistaner som kjæreste. Hvorfor er det sånn ? Vel, jeg tror at de pakistanere ikke liker like mye burka og hijab chick til kjæreste. Det jeg derimot tror at islam står bak all faenskapet, alle de jævla moskerer i oslo som ødelegger hele idyllen av norge og de 1000 vis av kebasjappene og matbutikkene osv osv. I dont like it ! Eneste jeg venter på er at en jævla psyko terrorist kommer og sprenger seg sjøl for ett eller annet syk grunn om at han får 72 jomfruer å knulle i himmelen. Lolz ?

Men det finnes folk som har en jævlig god grunn og bo her i norge, og de som kommer hit med falske papirer, fødselsattester etc etc . Fordi norge er så på tryne at de ser om personen er under 18 år og dermed så skal de være mindre strenge enn om at personen hadde vært myndig. Fleste utlendinger kommer hit uten en shit, og lyger på alderen, grunnen osv. men nok om det, men at Norge har en jævla terrorist i norge og at de beskytter han er faen meg helt utrolig. Krekar burde blitt henretta offentlig på oslo s forann drøssevis av mennesker, en venn av osama bin laden liksom :P. Men faen nok om det nå, har hvertfall fått ut litt av min frustrasjon rundt saken. Jeg har absolutt ingenting i mot noen folkeslag, men når folk begynner å tro at dem er i hjemmelandet sitt osv osv så har jeg null respekt for dem. Vi er i norge, lær og lev. Jobb i ukedagene og fest i helga, ikke lev på trygd og ikke vær kriminell
Vis hele sitatet...
Wow, så mye dritt i et innlegg er faktisk lenge siden jeg har sett. Morsomme er at du starter med å si at "jeg selv ikke er etnisk Norsk" også tar du faktisk av mentalt og generaliserer, fordommer, sprer løgner og generelt bullshit snakk da. Uten å overveie andre sine synspunkter og faktisk reflektere over hva du sier.

Vi kan ta noen av dine punkter og argumenter som rettferdiggjør innvandrere/utlendinger i Norge som badguys alle sammen.

1. Dine venninner som Pakistanske kjærester, ja også? Du vet, 1.Generasjons Pakistanere her i Norge lever ofte et dobbeltliv. Man er en god Pakistansk sønn hjem, mens når man er ute så oppfører man seg som en vanlig Norsk gutt i tenårene. Er det galt? Er det galt å få seg kjærester. Det er jo kult det å. Å kunne pule, kline og rote samt være i et forhold. Det kan man ikke gjøre med Pakistanske jenter før man er gift eller mye flesteparten. Det er en annen diskusjon, men ikke Pakistanske miljøet så er det ikke normalt av majoriteten av Pakistanske jenter er ute å fester. Siste punkt jeg mener som også fører til at det er lettere å ha en Norsk kjæreste kan jo være at da slipper man baksnakking innad i Pakistanske miljøet. Det er lettere å skjule en Norsk kjæreste enn det er å skjule en Pakistansk kjæreste.

2. Islam står bak all faenskapen? Du er idiot, det får være svar godt nok. Faen man, gikk du glipp av 1. og 2.Verdenskrig eller tells ikke det som faenskap? Hva med korstogene? eller hva med Imperialismen og slavehandelen? Var det Islam det og?
Alle har svin på skog. Så er ikke vits å prøve å dra inn i religion debatten med tanke på. "Kristendommen er bedre enn Islam".

3. Moskeer som ødelegger bybildet i Oslo. Folk har forskjellige meninger. Det du IKKE liker, kan en annen like og omvendt.

4. Mullah Krekar er en komplisert sak, men jeg mener at det Norge gjør er riktig. De venter med å utlevere han til et land som de vet ikke respekterer menneskerettighetene og frykter brudd på de med tanke på straffen han får. Uansett vanskelig sak, jeg står ganske nøytral til den.

5. Alle er forskjellige og det er jeg glad for. Men ikke alle er så ekstreme og lite reflektert som deg. Noe som er faktisk sjokkerende. Når jeg hører dine meninger er ikke du bedre en ekstrem islamist i Afghanistan. Live and let live, og du.

Skal jeg si deg fasiten til når Norge blir hjemmelandet til en utlending? Det er den dagen han får Norsk pass. Da er han like Norsk som meg og deg. Kultur og verdier kan læres.

Du som selv sier at du ikke er etnisk Norsk bør vite bedre. Er faktisk skuffet, vi lever i 2010 men fortsatt så har folk sånne og mer ekstreme meninger.

Jeg skal si deg en ting som jeg har sagt flere ganger før, jeg er Pakistaner. Jeg er født i Norge. Jeg har jobbet for staten Norge i flere år både inn og utland. Men fortsatt kan jeg ikke si at jeg føler meg Norsk. Er alltid like morsomt når folk vil at jeg skal integrere meg mer.

HVORFOR I HELVETE SKAL JEG INTEGRERES NÅR JEG ER FØDT I NORGE? Det ordet har blitt misbrukt, rundpult og voldtatt av samtlige politikere. Integrering velger man selv og det er faktisk valgfritt.

Jeg personlig velger å respektere Norges lover og regler samt dens kultur og verdier. Jeg velger å ikke ta dem til meg, men jeg velger å holde på mine røtter. Om jeg er Norsk? Ja det er jeg, jeg har Norsk pass.
Det norge gjør feil er og sleppe inn utlendingene fra start av før vi har fått orden og intergrert alle de som er her i fra før av, har dem ikke noe identitetsbevis , nei greit send dem på samme fly hjem igjen! De må jo ha hatt et pass for og kommet på flyet i andre enden!

Jeg syntes ikke det er særlig kult jeg at du ikke kan gå gjennom din egen hovedstad og føle deg trygg fordi det er snart ikke flere hvite igjen der!
Sitat av liverpoolfc Vis innlegg
Det norge gjør feil er og sleppe inn utlendingene fra start av før vi har fått orden og intergrert alle de som er her i fra før av, har dem ikke noe identitetsbevis , nei greit send dem på samme fly hjem igjen! De må jo ha hatt et pass for og kommet på flyet i andre enden!

Jeg syntes ikke det er særlig kult jeg at du ikke kan gå gjennom din egen hovedstad og føle deg trygg fordi det er snart ikke flere hvite igjen der!
Vis hele sitatet...
Hvor faen i Oslo er dette?
Det var kanskje og sette ting litt på spissen men det var mye sant i det
Sitat av Itsnotover Vis innlegg
Kanskje du burde la være å gå til dem ? hvor gammel er du a , tipper du får bråk på skolen fordi det er en pakkisgjeng som leker " gærn " som det kalles.

Ellers så er jeg selv ikke etnisk norsk og kan konkludere med at det er fuckings utrolig hvor mange utlendinger/innvandrere som oppfører seg som om de eier f.eks oslo her jeg bor. Irriterer driten ut av meg. Det verste er at mange av mine veninner som er norske har en pakistaner som kjæreste. Hvorfor er det sånn ? Vel, jeg tror at de pakistanere ikke liker like mye burka og hijab chick til kjæreste. Det jeg derimot tror at islam står bak all faenskapet, alle de jævla moskerer i oslo som ødelegger hele idyllen av norge og de 1000 vis av kebasjappene og matbutikkene osv osv. I dont like it ! Eneste jeg venter på er at en jævla psyko terrorist kommer og sprenger seg sjøl for ett eller annet syk grunn om at han får 72 jomfruer å knulle i himmelen. Lolz ?

Men det finnes folk som har en jævlig god grunn og bo her i norge, og de som kommer hit med falske papirer, fødselsattester etc etc . Fordi norge er så på tryne at de ser om personen er under 18 år og dermed så skal de være mindre strenge enn om at personen hadde vært myndig. Fleste utlendinger kommer hit uten en shit, og lyger på alderen, grunnen osv. men nok om det, men at Norge har en jævla terrorist i norge og at de beskytter han er faen meg helt utrolig. Krekar burde blitt henretta offentlig på oslo s forann drøssevis av mennesker, en venn av osama bin laden liksom :P. Men faen nok om det nå, har hvertfall fått ut litt av min frustrasjon rundt saken. Jeg har absolutt ingenting i mot noen folkeslag, men når folk begynner å tro at dem er i hjemmelandet sitt osv osv så har jeg null respekt for dem. Vi er i norge, lær og lev. Jobb i ukedagene og fest i helga, ikke lev på trygd og ikke vær kriminell
Vis hele sitatet...
Sitat av liverpoolfc Vis innlegg
Det var kanskje og sette ting litt på spissen men det var mye sant i det
Vis hele sitatet...
Vil du utdype?
Ja, kan jo for eksempel stille et spørsmålhvorfor i helvete skal norge bruke mange millioner kroner på krekar ( En jævla terrorist!) Som er sikta i netherland som kommer han til norge og her tar vi vare på han, og bruker millioner hvis av skattekroner på han. Han burde bare blitt sendt hjem på første billig reise, og norge burde gi blaffen i om han blir henretta på andre siden eller ikke!? Det er vell faen meg ikke vårt problem, han er uansett en terrorist som ikke fortjener annet! Om ikke de dreper han , dreper han nom seg selv uansett i en selvmordsaksjon for Al Quaida.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av liverpoolfc Vis innlegg
Det er vell faen meg ikke vårt problem, han er uansett en terrorist som ikke fortjener annet! Om ikke de dreper han , dreper han nom seg selv uansett i en selvmordsaksjon for Al Quaida.
Vis hele sitatet...
Kvifor gjekk vi til krig i Afghanistan og Irak? Var det ikkje for å bygge demokrati og styrke menneskerettane? Vil det ikkje vere ein anelse hyklersk å ignorere dei på heimebane?
Sitat av liverpoolfc Vis innlegg
Ja, kan jo for eksempel stille et spørsmålhvorfor i helvete skal norge bruke mange millioner kroner på krekar ( En jævla terrorist!) Som er sikta i netherland som kommer han til norge og her tar vi vare på han, og bruker millioner hvis av skattekroner på han. Han burde bare blitt sendt hjem på første billig reise, og norge burde gi blaffen i om han blir henretta på andre siden eller ikke!? Det er vell faen meg ikke vårt problem, han er uansett en terrorist som ikke fortjener annet! Om ikke de dreper han , dreper han nom seg selv uansett i en selvmordsaksjon for Al Quaida.
Vis hele sitatet...
Er det det beste du kan komme med ?
Du gjentar jo bare deg selv.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Kvifor gjekk vi til krig i Afghanistan og Irak? Var det ikkje for å bygge demokrati og styrke menneskerettane? Vil det ikkje vere ein anelse hyklersk å ignorere dei på heimebane?
Vis hele sitatet...
Poenget er at de på intergrere de som allerede er her før de slipper inn flere. Og heller ha strengere straffer og sende de som gjør noe galt hjem til hjemlandet sitt.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av liverpoolfc Vis innlegg
Poenget er at de på intergrere de som allerede er her før de slipper inn flere. Og heller ha strengere straffer og sende de som gjør noe galt hjem til hjemlandet sitt.
Vis hele sitatet...
Kanskje eg treng betre briller, men her er iallefall det du skreiv:
Ja, kan jo for eksempel stille et spørsmålhvorfor i helvete skal norge bruke mange millioner kroner på krekar ( En jævla terrorist!) Som er sikta i netherland som kommer han til norge og her tar vi vare på han, og bruker millioner hvis av skattekroner på han. Han burde bare blitt sendt hjem på første billig reise, og norge burde gi blaffen i om han blir henretta på andre siden eller ikke!?
Vis hele sitatet...
Og svaret mitt var altså ei undring over grunnlaget for vesten sine krigar i midtausten opp mot eigne handlinger...
Du må forandre nordmennene. Jeg tror grunnen til at det er så mye rasisme i Norge er at vi er så forknytte. Mange blir stressa av folk som er avslappa. Ta en helt vanlig ting som å klatre over et gjerde. Det er liksom fy-fy. Eller å benytte seg av dobbel pris tilbake-garantien. Nei, det blir for flaut! Eller hvis jeg danser i gata. "Herregud, hva driver hun med, hun dummer seg ut!" tenker folk, og blir flaue på mine vegne. Alt skal være stille, praktisk og etter protestantisk norm.

Jeg er så drittlei av sånn tankegang. Jeg tror det er typisk norsk. Og jeg tror mange nordmenn misliker innvandrere nettopp på grunn av at deres kultur er mer avslappet. Hvis folk hadde senket skuldrene et par hakk, tror jeg mye ville vært bedre. Slik det er nå, tør ikke mange "etniske nordmenn" å lære innvandrerne å kjenne. De kan være med dem som halvvenner, men tar aldri steget helt inn i deres liv. Det er i hvert fall det jeg får inntrykk av. Så, rasister eller ikke, jeg tror utfordringen for alle nordmenn er å stresse ned.
Ja, kanskje grunnen til at noen i samfunnet er slik er på grunn av slike tilbakemeldinger?
Just saying
Jeg kan konstantere "Bank ved blikk."

Jeg og et par venner av meg gikk oppover i Gjøvik by på veg til en fest, godt fulle alle sammen. Da vi kom litt opp i byen så vi noen Kurdere (jeg er sikker). Som vi gjør i fylla, hilser på alle. Han ene sa "Yo" til dem. De kom så gående over gata med hendene i innerlomma på jakka. Vi måtte si unnskyld og si "hei" i stedet, vi gjorde jo så klart det. Vi ville ikke på sykehus.

PS! jeg kjenner også mange veldig greie utlendinger også vil si det er et stort flertall som ikke bedriver kødd.

En venn av meg har også opplevd flere ganger at en av innvandrer gjengene kommer å ødelegger fester ved å banke opp folk og bare gjøre ting ukorslig.

Jeg vet ikke om noen "Etnisk norske som bedriver kødd.
Sitat av ki1roy Vis innlegg
Eller hvis jeg danser i gata. "Herregud, hva driver hun med, hun dummer seg ut!" tenker folk, og blir flaue på mine vegne. Alt skal være stille, praktisk og etter protestantisk norm.
Vis hele sitatet...
Helt riktig.
Det hadde gjort at jeg hadde blitt så pinlig berørt på dine vegne at jeg hadde blitt svett på ryggen.

Noen liker det stille, praktisk osv.
Kan du ikke bare respektere det istedenfor å si at alle andre må rette seg etter innvandrende, din frekke lille radd?
Mange utlendinger kommer til Norge for å leve et bedre liv og det synes jeg de skal få lov til. Men da skal de følge det norske systemet og ikke gjøre om.
Feks, da muslimer vil ha mer pauser i løpet av en arbeisdag for å be med eller uten lønn synes jeg er mega tåpelig.

Utlendinger som rett å slett er skikkelige drittsekker og gjør hærverk/slåss osv unner jeg ingen ting annet enn en flybillett vekk.

Synes det blir feil å stille med 11 svarte på landslaget i fotball som spiller for Norge. (poenget er utlendinger, kan også være 11 gule :P)

Hilsen Grekern
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Greker Vis innlegg
Mange utlendinger kommer til Norge for å leve et bedre liv og det synes jeg de skal få lov til. Men da skal de følge det norske systemet og ikke gjøre om.
Feks, da muslimer vil ha mer pauser i løpet av en arbeisdag for å be med eller uten lønn synes jeg er mega tåpelig.
Vis hele sitatet...
Det norske systemet er jo at du har rett på fem minutter pause per time, samt lunchpause. Utover det er det ei sak mellom deg og arbeidsgiver. Vil arbeidsgiver gi deg meir pauser står dei fritt til det.

Og for å fortsette argumentasjonen din så bør vi vel forby røyking for arbeidstakarar også, ettersom dei tek mange pauser for å røyke gjennom dagen, og gjennomsnittleg har høgare sjukefråver enn ikkje-røykarar?
Sitat av Greker Vis innlegg
Utlendinger som rett å slett er skikkelige drittsekker og gjør hærverk/slåss osv unner jeg ingen ting annet enn en flybillett vekk.
Vis hele sitatet...
i motsetning til andre kriminelle kanskje...?
Sitat av Greker Vis innlegg
Synes det blir feil å stille med 11 svarte på landslaget i fotball som spiller for Norge. (poenget er utlendinger, kan også være 11 gule :P)
Vis hele sitatet...
Har det vore et spesielt stort problem til no...? Eller er det ein tenkt situasjon du ikkje vil sjå? Buhu i så fall.
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Helt riktig.
Det hadde gjort at jeg hadde blitt så pinlig berørt på dine vegne at jeg hadde blitt svett på ryggen.

Noen liker det stille, praktisk osv.
Kan du ikke bare respektere det istedenfor å si at alle andre må rette seg etter innvandrende, din frekke lille radd?
Vis hele sitatet...
hva får deg til å tro at jeg misliker folk som liker det stille og praktisk? Jeg misliker bare janteloven. Og hvordan har jeg vært frekk?
Jeg velger å tro at det har noe med islam å gjøre siden vi har sikkert like mange asiatere i dette landet her og jeg ihvertfall hører ALDRI noe om dem.
Har det vore et spesielt stort problem til no...? Eller er det ein tenkt situasjon du ikkje vil sjå? Buhu i så fall.
Vis hele sitatet...
det er en situasjon jeg ikke vil se ja...

Jeg synes bare det er veldig rart at vi hører ofte om ting som somaliere/ kurdere/pakistanere har gjort og ikke asiatere... Velger å tro at det som er fellesnevnern til somaliere/ kurdere/pakistanere er islam. (sikkert mye annet også, bare reflekterer)...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Greker Vis innlegg
Velger å tro at det som er fellesnevnern til somaliere/ kurdere/pakistanere er islam. (sikkert mye annet også, bare reflekterer)...
Vis hele sitatet...
Da er det en ekstremt løs antakelse, uten grunnlag. Har du vurdert andre faktorer, som at t.d. samfunnet i Somalia i praksis er totalt kaos og anarki, med langvarige kriger - og at dei som kjem ofte har rimelig store traumer, lita utdanning, er vandt til et samfunn der det er den sterkaste sin rett som gjeld?

Har du vurdert om kriminalitet i stor grad er produkt av sosial klasse?

Kort sagt finst det nær uendelig mange fellesnemnarar som er ekstremt mykje meir sannsynlige enn religion når det kjem til kriminalitet.
Sitat av Greker Vis innlegg
Jeg velger å tro at det har noe med islam å gjøre siden vi har sikkert like mange asiatere i dette landet her og jeg ihvertfall hører ALDRI noe om dem.
Vis hele sitatet...
word.. tror det er fordi kinesisk, vietnamesisk, koreansk og japansk kultur har en fellesnevner med vår: de er også mer innesluttet.
kjapt, har du noe svar til at asiatere er så mye fredeligere enn de andre?
ikke fredeligere, men mer stillfarne og mindre spontane i dagliglivet.
Sitat av ki1roy Vis innlegg
Du må forandre nordmennene. Jeg tror grunnen til at det er så mye rasisme i Norge er at vi er så forknytte. Mange blir stressa av folk som er avslappa. Ta en helt vanlig ting som å klatre over et gjerde. Det er liksom fy-fy. Eller å benytte seg av dobbel pris tilbake-garantien. Nei, det blir for flaut! Eller hvis jeg danser i gata. "Herregud, hva driver hun med, hun dummer seg ut!" tenker folk, og blir flaue på mine vegne. Alt skal være stille, praktisk og etter protestantisk norm.

Jeg er så drittlei av sånn tankegang. Jeg tror det er typisk norsk. Og jeg tror mange nordmenn misliker innvandrere nettopp på grunn av at deres kultur er mer avslappet. Hvis folk hadde senket skuldrene et par hakk, tror jeg mye ville vært bedre. Slik det er nå, tør ikke mange "etniske nordmenn" å lære innvandrerne å kjenne. De kan være med dem som halvvenner, men tar aldri steget helt inn i deres liv. Det er i hvert fall det jeg får inntrykk av. Så, rasister eller ikke, jeg tror utfordringen for alle nordmenn er å stresse ned.
Vis hele sitatet...

Muslimer er ett bedagelig og rolig folkeslag? Kan være enig i at Somaliere som ikke gjør annet enn å tygge Khat hele dagen kan se ganske bedagelig ut..

Hvite Nordmenn blir mobbet ut av skolen av utlendinger. Jævla rasister. Kommer hit til landet å mobber hvite, pakk sakene å dra til helvete hjem!
jeg snakker om at de (tilsynelatende) er mindre opptatt av hva andre synes om det de gjør. De snakker høylytt på gata og er i hvert fall ikke redde for å vise sin kultur.
Har kun lest første siden, men her kommer min mening.. sannsynligvis allerede sagt da, men hva er ikke sagt over 19 sider?

Jeg syntes det virker som at Normenn ikke vil at innvandrere\IkkeNorskHud skal føle seg komfortable sånn at de kan konstant utnytte deres frykt for deres sosiale posisjon, så vi kan presse de til å gjøre jobber vi ikke er villige til å gjøre selv..


Dere får jo bo her, dere får bare ikke lov til å, tilsynelatende, ha det like godt som oss.
Sitat av ki1roy Vis innlegg
jeg snakker om at de (tilsynelatende) er mindre opptatt av hva andre synes om det de gjør. De snakker høylytt på gata og er i hvert fall ikke redde for å vise sin kultur.
Vis hele sitatet...
Hvem er de? Er det ALLE innvandrere/Utlendinger?
Sist endret av BaJa; 1. august 2010 kl. 01:02.
Sitat av Biffen Vis innlegg
Jeg har et spørsmål til alle generelt! Gi meg gode svar og ikke kødd!! Hva skal jeg gjøre for å bli godtatt av dere nordmenn? Er det ikke nok at jeg Jobber? Er det ikke nok med at jeg har rent rulleblad? Er det ikke nok med at jeg er en del av samfunnet? Er det ikke nok at jeg er et godt menneske? At mine venner godtar meg for den jeg er, og støtter meg? Hva vil dere ha av meg?

JEG kan ikke snakke om rasisme, for det er så mange IDIOTER der ute som roper ulv ulv, at ingen tror på NOEN når ulven virkelig er her! Hvorfor skal jeg eller noen andre bli utsatt for rasisme? Bare fordi jeg er mørkere en gjennomsnitts nordmannen? Hvorfor skal alltid nordmenn begynne å snakke om sine dårlige erfaringer med utlendinger til meg? SER jeg ut som lederen deres?

Jeg har fått nok av å være imellom barken og veden! Jeg ser begges sider, og ser frykten for hverandre!! Hvor mange av dere har en kompis som er utlending?1. Jeg kan garantert love dere at dere sier: "Men han er Grei". "Alle de andre er tyver og ødelegger landet!"....Hva om jeg er den andre? Kjenner du meg!!? Jeg er lei av å bli behandla dårlig for andres feil, hva har jeg gjort?fortell meg det noen? Jeg er såpass integrert at folk snakker dritt om utlendinger til meg helt til jeg sier hva jeg heter! så blir de flaue og....ja flaue, hva syns dere jeg skal gjøre?

Hvor mange ganger skal jeg bli kalt for stygge navn uten å slå!? Hvor mange ganger skal jeg bli nedverdiget? Er det deres feil at dere er født som den dere er? Ikke min feil heller at jeg heter det jeg heter og er den jeg er! Ikke min feil at jeg kan mange språk og er god på skolen? Er det vits å gi meg dårlige karakterer? Hva skal jeg gjøre folkens? Skal jeg bli en terrorist eller skal jeg bli godtatt? Hånda på hjertet!

Neste gang du ser en utenlandsk gutt eller jente, prøv å smil og SI HEI. Istedenfor å se så stygt på dem, så kan jeg love deg at du får et smil tilbake og et HEI. Gjør mot andre som du vil at andre skal gjøre mot deg....jeg har mye mer å si men jeg er litt forbanna akkurat nå...er lei meg egentlig.....utover det vil jeg bare si at vi må slutte å være så trangsynte!
Vis hele sitatet...
1. Du tok feil, jeg vet om mange invandrere og "2. generasjonsinnvandrere" (aka. nordmenn) som er kjernefolk! Og har flere gode venner, som selvfølgelig også er kjempefolk.

Videre klarer jeg ikke si noe, for du har sagt det TS, komplisert sak, og det er nok mye hat som går alle veier.

Vi trenger forståelse! (og straffer for trangsynthet )

Sitat av ki1roy Vis innlegg
jeg snakker om at de (tilsynelatende) er mindre opptatt av hva andre synes om det de gjør. De snakker høylytt på gata og er i hvert fall ikke redde for å vise sin kultur.
Vis hele sitatet...
And may I add: Skremmer det deg? Jeg regner med at det gjør det, mtp. utsagnet ditt.

Hva er det som er så farlig med litt fremmede kulturer?

Ingenting gleder meg mer en kulturelt mangfold å frihet til å tro og mene
jeg tror det at de må gjøre jobber vi ikke er villige til å gjøre selv, ikke handler om press, men mer om at arbeidsgiverne trekker urettferdige konklusjoner om utdanningsnivået deres.

Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
And may I add: Skremmer det deg? Jeg regner med at det gjør det, mtp. utsagnet ditt.

Hva er det som er så farlig med litt fremmede kulturer?

Ingenting gleder meg mer en kulturelt mangfold å frihet til å tro og mene
Vis hele sitatet...
du har misforstått poenget mitt! les det jeg skrev i stad

Sitat av x3m187 Vis innlegg
Hvem er de? Er det ALLE innvandrere/Utlendinger?
Vis hele sitatet...
tja, det er det generelle inntrykket jeg får av folk fra lenger sør i europa, midtøsten, afrika, sør-amerika og oseania.
Sitat av ki1roy Vis innlegg
hva får deg til å tro at jeg misliker folk som liker det stille og praktisk? Jeg misliker bare janteloven. Og hvordan har jeg vært frekk?
Vis hele sitatet...
Posten din kanskje?

Du uttalte deg som at det var nødvendig at vi som har dype røtter i Norge plutselig skulle begynne å innrette oss i forhold til våre nye landsmenn bare fordi du var lei av vår tenkemåte.
Som om vi "henger etter" på det sosiale plan i forhold til resten av Verden.

Dette er stikk i strid med min tankegang, men merk deg at det ikke var derfor jeg kalte deg en frekk radd.
Det var egentlig ment litt ironisk for å gjenspeile poenget ditt.

Uansett har jeg lagt merke til hva du prøver å si; at mange av våre nye landsmenn er mer frigjorte og at det er store sosiale forskjeller fra folkeslag til folkeslag.
I mange tilfeller syns jeg faktisk at dette kan være nokså problematisk.
Spesielt i jobbsammenheng da jeg har en nokså krevende og potensielt farlig jobb.
Når det blir for mye tull og tøys i situasjoner der vi nordmenn er konsentrerte og alvorlige så merker jeg at dette virker forstyrrende og gjør at jeg blir ukonsentrert og temmelig irritert, selv om personen jeg irriterer meg over egentlig er en kjernekar.

Hvordan slike kulturforskjeller kan virke i praksis har jeg både observert og opplevd flere ganger.
Og dette opplever jeg som problematisk.

Derfor er jeg kanskje litt mer skeptisk til at man alltid må utfolde seg fritt og alt det der pjattet.
Det viktig å få lov til å være seg selv, men man burde kunne tilpasse seg etter situasjonen hvis ikke er det lett å havne i trøbbel.
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Du uttalte deg som at det var nødvendig at vi som har dype røtter i Norge plutselig skulle begynne å innrette oss i forhold til våre nye landsmenn bare fordi du var lei av vår tenkemåte.
Som om vi "henger etter" på det sosiale plan i forhold til resten av Verden.
Vis hele sitatet...
neida, jeg misliker folk for at de kritiserer dem som oppfører seg eksentrisk i forhold til de etablerte normene.

Sitat av NitroFis Vis innlegg
Når det blir for mye tull og tøys i situasjoner der vi nordmenn er konsentrerte og alvorlige så merker jeg at dette virker forstyrrende og gjør at jeg blir ukonsentrert og temmelig irritert, selv om personen jeg irriterer meg over egentlig er en kjernekar.
Vis hele sitatet...
ja, enig i at kulturforskjeller er frustrerende. men jeg synes det er mer interessant, givende og respektfullt å prøve å sette seg inn i den andres tankegang enn å si med en gang at "min måte å gjøre ting på er bedre enn din".
Jeg kommer fra en del av Trondheim med relativt store innvandrergrupperinger - og for å si det sånn så har jeg fått mer juling av etniske nordmenn enn det jeg har fått av innvandrere.

Jeg tror at de som havner i bråk med utlendinger er ofte de som faktisk oppsøker bråk selv - med god viten om at det blir slagsmål.
Jeg husker jeg hørte en psykolog fortelle noe slikt om utvikling:
Når folk vokser opp får de mye sosiale intrykk som er med å påvirke de som person. Dette, mer enn noe annet, former mennesker til den de er. Mot alle mennesker blir det bygs opp forventninger til hvilke roller de skal ta i samfunnet og menneskene vil i oppveksten ble sterkt påvirket av disse forventningene og prøve å leve opp til de. I samfunn hvor det er klasseskiller vil samfunnet automatisk ha forventninger til barn med hensyn på disse klasseskillene i samfunnet - noe som videre er med på å forsterke klasseskillet da ungene vokser opp med forventninger om å være akkurat disse stereotypene vi ønsker å bekjempe.
Bli godtatt av 'dere nordmenn'. Er ikke alle nordmenn som har fordommer og er skeptiske til alle med mørk hud. Når du poster ett innlegg og skriver dere nordmenn så er det vel du som har fordommer ?
Jeg har ikke lest alt her, men en ting i denne debatten må jeg virkelig få frem; Hvor fler man er, hvor sterkere er man, og hvor mer utnytter man det. (Nei, jeg skal ikke gre alle under samme kam..)

Hvis du f eks. er i byen som hvit midt på natta og du møter på en gjeng mørke er det faktisk sjukt stor sjangse får å bli banket eller undertrykt.
Scenario: Midt på natta går du alene hjem. på veien hjem møter du en gjeng med mørke, du smiler og ser hyggelig ut. Så kommer det to-tre mot deg å sier "Hey, hviting, hva faen smiler du av a!!"
Svarer man feil her er det fort gjort å tilbringe resten av natten på A-hus.

Dette sier jeg kun for å understreke at rasismen er like mye begge veier. (Jeg hater alt som har med rasime å gjøre uansett om den er rettet mot lyse eller mørke.)

På den forrige skolen jeg gikk på kunne jeg faktisk ønske noen ganger at jeg selv var mørkhudet, nettop fordi det ikke var så jævlig fett å bli kaldt "han dere nordmannen".. Jeg var jo venn med de fleste, så det plaget meg ikke så voldsomt. Men uansett...

TS: I starttråden din virker det at du er meldig sur på nordmenn, (noe jeg egentlig forstår) men jeg tror det du egentlig kjemper mot er rasisme generelt.

btw så fikk jeg faktisk tibudt knuste tenner av en gjeng her om dagen fordi jeg smilte for mye...
Vanskelig å godta utenlending pga at noen kan være lit uforutsigbare, altså kjenner mange og de fleste er greie. Men jeg har åsså måt du som blir sure hvis en smiler til dem, er veldig nærtagne og klager på at man er frek og ikke respekter dem pga et smil.
Sitat av liverpoolfc Vis innlegg
Det norge gjør feil er og sleppe inn utlendingene fra start av før vi har fått orden og intergrert alle de som er her i fra før av, har dem ikke noe identitetsbevis , nei greit send dem på samme fly hjem igjen! De må jo ha hatt et pass for og kommet på flyet i andre enden!
Vis hele sitatet...
Først av alt vil jeg berømme deg for fantastiske norskferdigheter. Man kan knapt tro du er fra Norge! Dernest vil jeg spørre deg om du har noen som helst kjennskap til hvordan det er å være forfulgt i sitt eget land og traske opp til de lokale myndighetene for å be om identifikasjonspapirer. Nei? Jaja. Våre internasjonale forpliktelser kan vi sikkert bare drite i, så la oss slenge ut alle og bry oss om den "enorme" folkemengden vi har her til lands fra før. Ach, nei, det finnes heldigvis folk på den begge sider av Gardermoen som gjør jobben sin.

Jeg syntes ikke det er særlig kult jeg at du ikke kan gå gjennom din egen hovedstad og føle deg trygg fordi det er snart ikke flere hvite igjen der!
Vis hele sitatet...
Snakker du om deg selv nå? I så fall vet jeg ikke om jeg skal anbefale en klem, solarium, flytting, selvforsvarskurs eller lobotomi. Send meg en PM hvis du trenger hjelp. Jeg kjenner meg særs trygg, både under homoparaden, alene, med andre, barbeint eller grisefull i Oslo by og jeg har da en del venner her som kan si seg enige.
tråstarter: Det å være fanget mellom to kulturer kan være vanskelig, men du må bare legge deg til ro med at det er deg.
Du er verken norsk eller fullstendig utenlandsk.
Det virker mer som du har en identitetskrise på gang.
Finn deg selv.
Det vil alltid være "rasisme" fordi vi (mennesker) er generelt redd for nye ting/forandringer.
Jeg er Norsk, har en spansk tip-oldefar så har litt mørkere hud enn en vanlige "ola-nordman" Å jeg ble utsatt for rasistisk mobbing når jeg gikk på skolen. Finnes egentlig ikke så mye å gjøre med det. Mitt syn på saken er:

Det er alltid idioter der ute som ikke innser at vi er alle anatomisk like. Farge betyr for meg ingenting, og å få innflytelse fra flere kulturer enn bare den Norske er SUNNT! Om man begynner å skal utelukke folk pga, hudfarge/relegion o.l. blir det samme som å si at, "Jeg liker ikke fotball, derfor liker jeg ikke folk som spiller fotball." ("Jeg liker ikke koranen, derfor liker jeg ikke folk som lever etter den.")
BÅT BÅT BÅT BÅT BÅT
CakeZ's Avatar
Slik som jeg ser det så har jeg aldri hatt problemer med utlendinger som kommer fra fjerne land. Derimot så har jeg hatt ekstremt mye trøbbel med invandrere fra Balkan.. De skyr ingen midler og har null respekt for andre enn sine egne.. Det er min erfaring da jeg har bodd på 4-5 plasser de siste 5 årene og kan si at de er de eneste jeg har opplevd som ubehagelige..

Bare så det er klart så er det ikke snakk om tyrkere og grekere her, da disse har vist meg den samme respekten som jeg har gitt dem. Og holder kontakten enda jeg har flyttet bort.

Mine 5 øre..