Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 7725
Naboen til dama har for vane å samle inn diverse material som han fyrer med i ovnen sin. Det lukter ille av dette, dama må lukke vinduene når han fyrer. Hun mistenker han fyrer med malte planker, impregnert material, og annet som gir en kjemisk lukt når det brennes. Hvilke lover regulerer evt slikt, og hvordan bør hun gå frem for å få stoppet dette? Er det kanhende noe brannvesenet kan ha oppsyn med? Naboen er av typen som ber deg reise til helvete om man kommer med innvendinger.
Det er vel brannvesenet man skal henvende seg til da tror jeg.
Det er vel krav om at ovner skal være rent brennende, og impregnert materiale er definitivt ikke det.
Kan godt hende det var fordi jeg kom rett fra Tom Hagen tråden til denne men haha jeg trodde det skulle stå noen paranoide tanker om at du trodde naboen drev å brente illeluktende lik inni der!

Men ja det er brudd på forurensningsloven. Tror jeg hadde ringt kommunen først å spurt videre der. Om ikke kommunen gjør noe eller sender deg i riktig retning så politiet.
Jeg lurer på om du ikke heller skulle kontakte kommunen først. Det er jo dem som vedtar de forskjellige vedtektene. Teknisk etat f.eks.
Kan jo også tenkes at du ts bare er den jævla kjipe naboen som alltid bryr seg, som klager på alt og som alltid tror det aller værste om andre og starter med klagingen sin før noen undersøkelser er gjort eller før du faktisk har snakket med naboen. Typisk for slike er jo å skape mest mulig drama, feks ved å kontakte kommunen først framfor å spørre direkte rett over hagegjerdet når du likevel ser naboen ute på tunet.
R.i.p 23.04.2021
Merker jeg blir varm i trøya av og lese denne tråden. Har samme problem med noen igler av naboer som alltid skal lage mest mulig faenskap ,men tar dem seg 5min på og komme og snakke? Neeh. Sånne typer mennesker kan gå og **** seg.

Og vær eneste helligdag og søndager så driver dem og snekrer og bråker fra morning til kveld.jeg kunne anmeldt dem minst 1gang vær uke for brudd på heligdags freden men lar det alltid gå. Lager jeg noe bråk så er det klaging med den eneste gang.
Sist endret av Tarm; 5. juni 2020 kl. 13:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Er jo alltids to sider til samme sak, kanskje naboene deres synes dere er skumle å prate med?

Men utifra det TS skrev virker det som at TS har prøvd å gå den veien før men at det bare har blitt "fuck off" istedet for en normal samtale.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Kan jo også tenkes at du ts bare er den jævla kjipe naboen som alltid bryr seg, som klager på alt og som alltid tror det aller værste om andre og starter med klagingen sin før noen undersøkelser er gjort eller før du faktisk har snakket med naboen. Typisk for slike er jo å skape mest mulig drama, feks ved å kontakte kommunen først framfor å spørre direkte rett over hagegjerdet når du likevel ser naboen ute på tunet.
Vis hele sitatet...
Naboen er ikke åpen for noen drøfting av dette over gjerdet, og vil fortsette å stinke ned gata med praksisen sin. Så da gjenstår det å finne relevant instans for å bruke loven på ham. Jeg er videre enig i at man langt oftere enn hva som er tilfelle burde snakke med naboer om slike ting og løse disputter på den måten. Hva man gjør i sitt eget hjem er opp til enhver, men når det går løs komfor og helse til naboen er det en annen sak.
Er jo alltids to sider til samme sak, kanskje naboene deres synes dere er skumle å prate med?

Men utifra det TS skrev virker det som at TS har prøvd å gå den veien før men at det bare har blitt "fuck off" istedet for en normal samtale.
Vis hele sitatet...
Tja kan vel hende det, men om ts støtt har stått på trappa til naboen men en finger på dørklokken for å klage på alt mulig så blir gjerne den naturlige konsekvensen av en slik handling over tid at naboen blir drittlei og heller kjefter direkt uten å orke å høre hva naboen nå har fått for seg. Noen folk er drama queens og de virker ikke skikkelig om de ikke får skapt nok faenskap rundt seg. Ingen av oss vet jo om ts er sånn eller slik.

Men at naboen hans driver å fyrer i ovnen med livsfarlige greier som stinker kjemisk og kalenderen faktisk viser et stykke ut i juni måned da må jeg si at bullshit-detektoren faktisk begynner å blinke hos meg.
Sist endret av _abc_; 5. juni 2020 kl. 18:23.
Sitat av Greater_Apeness Vis innlegg
Naboen er av typen som ber deg reise til helvete om man kommer med innvendinger.
Vis hele sitatet...
Har han faktisk gjort dette? Bedt folk reise til helvete fordi han ble
konfrontert? Hvis det stemmer, skjønner jeg godt at dere heller vil
gå via en offentlig instans. Problemet er at han kjapt kommer til å
skjønne hvem som har angitt ham, og kommer sikkert ikke til å ta
lett på det, akkurat. Hvis dere har en god sak, er det ikke utenkelig
at det er flere naboer som plages av dette. Kunne kanskje vært en
idé å alliére seg med andre.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Tja kan vel hende det, men om ts støtt har stått på trappa til naboen men en finger på dørklokken for å klage på alt mulig så blir gjerne den naturlige konsekvensen av en slik handling over tid at naboen blir drittlei og heller kjefter direkt uten å orke å høre hva naboen nå har fått for seg. Noen folk er drama queens og de virker ikke skikkelig om de ikke får skapt nok faenskap rundt seg. Ingen av oss vet jo om ts er sånn eller slik.

Men at naboen hans driver å fyrer i ovnen med livsfarlige greier som stinker kjemisk og kalenderen faktisk viser et stykke ut i juni måned da må jeg si at bullshit-detektoren faktisk begynner å blinke hos meg.
Vis hele sitatet...
Det var da svært. Dette er langt nord i landet, og sommerlignende temperaturer er en ganske nylig greie. Fyringa har nylig opphørt, men vil helt sikkert fortsette til høsten.
Sitat av Greater_Apeness Vis innlegg
Det var da svært. Dette er langt nord i landet, og sommerlignende temperaturer er en ganske nylig greie. Fyringa har nylig opphørt, men vil helt sikkert fortsette til høsten.
Vis hele sitatet...

Hehe ja du sier noe der ja. Selv går jeg i shorts og har svettet heftig i noen dager Lett å glemme at det ikke er likt vær i det ganske land.

Jeg kjenner jo ikke deg og ikke naboen din, så jeg tenkte vel mest på at du poster et slikt innlegg i juni måned, og her jeg bor er det nok få som fyrer i ovnen nå.

Men rent generelt er vel folk flest såpass opplyste i vår tid at de vet at man ikke brenner gamle lyktestolper fulle av kreosot, og at materialer en er usikre på hvilken behandling de har fått ikke blir brent?

Videre så kan det jo lukte rett vondt av ordinær fyringsved også, om veden feks ikke er skikkelig tørr eller at ovnens eier er en gnier som struper trekket i ovnen for å drøye hver kubbe lengst mulig.

Ville nå uansett forsøkt å snakke med naboen først. Det blir jo aldri godt naboskap om ingen vil gi seg. Om du tenker på tidligere konflikter og heller velger å få til kommunen først så bidrar du jo da egentlig til å opprettholde den dårlige tonen mellom dere.

Og blir naboen sur, so what? Da får du bare si at du blir nødt å kontakte kommunen så får heller de se på saken. Da har du i det minste forsøkt.
Ring kommunen og si du mistenker at han fyrer med noe gammelt blymønje behandla treverk. Da skal du se de er der for en sjekk og en prat før du får lagt på røret
▼ ... over en måned senere ... ▼
Etter grannelova § 2 skal ingen "ha, gjera eller setja i verk noko som urimeleg eller uturvande er til skade eller ulempe på granneeigedom.​ Inn under ulempe går òg at noko må reknast for farleg"

Det naboen din driver med høres både "uturvande" og "farleg" ut.