Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 924
Jeg sitter å ser på nyhetene og SAS streiker igjen. Jeg blir irritert. 279 334 passasjerer er blitt rammet av dette. Personer som ikke har noe med konflikten å gjøre. Mennesker som har gledet seg til en ferie og spart penger i mange måneder, viktige møter, og andre livsviktige hendelser som går i vasken fordi ansatte ikke er fornøyd med arbeidsforholdene sine. Jeg skjønner ikke hvorfor dette skal gå ut over uskyldige mennesker. I tillegg har de streikende gitt arbeidsgiver et knusende økonomisk tap. Jeg er av den oppfatningen at hvis man er så misfornøyd med jobben sin så finner man seg en annen jobb. Er det ingen andre jobber å få, nei da godtar man det man har. De tjener i gjennomsnitt 93000 svenske kroner i mnd. Selvfølgelig må man jobbe for denne lønnen. De har valgt å bli pilot, de har selv akseptert et tilbud når de sa ja til jobben. Men når jeg leser at Ingrid 28 år streiker for å få tid til venner, familie og kjæreste. Hva med å få en annen jobb som lettere lar dette kombinere? Nå har hennes streikekrav gjort så mange andre ikke har fått måte sine venner, familie og kjæreste. Kan jo bruke disse berømte ID billettene og ta med seg familien på en lengre weekendtur når hun får seg en frihelg tenker jeg. Kanskje jeg er helt på bærtur.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Innlegget ditt framstår som ein såpass ureflektert irritasjon at det er vanskelig å svare på konkrete ting i det, utover å kommentere at arbeiderrørsla, gjennom å vere villige til å bruke streik som maktmiddel, har kjempa fram veldig mange av dei goda vi tar for gitt i dag, t.d. laurdagsfri, åttetimers arbeidsdag, og ei rekke andre goder.

Det slår meg at pilotane ikkje primært streiker for meir løn, men større innflytelse over eigen kvardag. Det er fullstendig ok. Turnusane som har komt fram i media, med såpass mykje arbeid, er ikkje gunstig over tid.

Forøvrig er det jo veldig vanskelig å gjennomføre ein aksjon som ikkje råkar tilfeldige tredjeparter. Filosofien din om å godta det eller bytte jobb høyres fin ut i Noreg - fordi det er mogeleg. Dei fleste arbeidsgjevarar er seriøse, men det er ikkje tilfelle over alt. Og kva om arbeidsgjevarar organiserer seg, slik at vilkåra er nær identiske andre stader? Då kan du bytte til... det samme.

Difor har fagbevegelsen oppstått, og ditt syn på den er historielaust.
Sitat av Tornerose76 Vis innlegg
Jeg er av den oppfatningen at hvis man er så misfornøyd med jobben sin så finner man seg en annen jobb. Er det ingen andre jobber å få, nei da godtar man det man har.
Vis hele sitatet...
Enig! Hvis man ikke liker 12-timersdager på fabrikken så får man bare gå sulten, som vi sa da jeg og tippoldefar var småjenter. Jeg vil gå på skolen i stedeeeet! Drittunger ass.

Jeg skjønner ikke hvorfor dette skal gå ut over uskyldige mennesker. I tillegg har de streikende gitt arbeidsgiver et knusende økonomisk tap.
Vis hele sitatet...
Nei de kan vel streike hjemme på fritida! Kanskje om natta mens de sover, det hadde vært praktisk for alle involverte parter.

Hvem bryr seg om hvor uthvilt piloten som styrer flyet ditt er uansett. Hva er det verste som kan skje, liksom.
Det ligger nok også en historie bak akkurat denne streiken.
Disse pilotene gikk jo med på dårligere vilkår for noen år siden da SAS hadde økonomiske problemer, nå er det vel stemning for å få noe tilbake nå som situasjonen er mer normalisert.

Det SAS er redde for er jo å havne i det samme uføret igjen, så begge sider har jo sine argumenter.