Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  418 115316
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Sitat av Spelevinken Vis innlegg
Er det ikke bare å slette alt du har lasta ned hvis det kommer noen på døra di? Også bare nekte for alt. Skjønner ikke all noiaen her.
Vis hele sitatet...
De finner det jo igjen, eller ihvertfall spor av det selv om du har slettet det.

Sitat av Screwdriver Vis innlegg
Sesong 1-7 ligger der.
Vis hele sitatet...
Det er ikke dårlig, men fortsatt et år eller to etter episodene går på TV i Usa da.
Jeg synes at det er merkelig liten respons i denne tråden ,i forhold til tema, til freak å være.

Er det trygt med VPN eller seedbox. Har aldri vært borti det før, men skal sjekke det opp. Har kommet på ørten til jeg skulle ha lastet ned bare siden jeg sto opp i dag.
Går det ikke an og fortsette å laste ned - legge det på en ekstern hardisk - slette alle spor på dataen? Tar de deg kan du vel bare nekte?
Sitat av Dos Equis Vis innlegg
Ser seednet.eu sine gigabit planer er out of stock. Vet du om noen andre gode plasser å skaffe seedbox?
Vis hele sitatet...
Har dessverre ingen andre forslag annet enn at du burde holde deg unna seedbox.fr.
Sitat av Magnisx Vis innlegg
Går det ikke an og fortsette å laste ned - legge det på en ekstern hardisk - slette alle spor på dataen? Tar de deg kan du vel bare nekte?
Vis hele sitatet...
Det vil jo ikke akkurat hjelpe. Det er ikke datamaskinen din de sporer, men hva du gjør på nettet. Hvor det blir av i ettertid er helt likegyldig. Har du lastet ned og delt ut så gjør du noe ulovlig.
Folk har klokkertro på nekting rundt her, men jeg tror nok ikke det vil hjelpe i denne saken. Det som kan hjelpe er vel hvis man klarer å så rimelig tvil rundt hvem som har lastet ned, f.eks. når man bor i kollektiv. Eller kanskje det er sånn at den som eier nettverket er ansvarlig uansett?
Sitat av Snørrungen Vis innlegg
Hva vist jeg bruker min 8 åring som proxy? De kan vel ikke dømme h*n så mye, utenom å frata h*n evt. internet/data. Bare kjøpe en liten bærbar å åpne deling + torrent klient. Bare å gi h*n en liten liste med hva så må nedlastes samt kvalitets sjekkes. Dette mens du selv er på trening eller jobb :P
Vis hele sitatet...
du er ansvarlig for 8åringen din fram til han er 15, så om han gjer noko ulovlig er det din feil.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Skal kjøpe meg SpendOn etter å ha tatt ut kontanter på flere forskjellige plasser. Skal så kjøpe meg VPN og Seedbox.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Så det er slik piratlivet til alle oss her ender.. Good thing i still have my private tracker som kan kjøpe meg litt tid.
Sitat av Magnisx Vis innlegg
Går det ikke an og fortsette å laste ned - legge det på en ekstern hardisk - slette alle spor på dataen? Tar de deg kan du vel bare nekte?
Vis hele sitatet...
De fleste som dømmes, har prøvd å nekte for at de har gjort noe galt. Hvis det var så enkelt, hadde alle fengslene vært tomme. Men når det er sagt, ser jeg ikke for meg at Kripos setter inn så mye ressurser på å gjennomsøke folks harddisker for dette. Det er vel mer snakk om logget trafikk.
Sitat av Pope Vis innlegg
Jeg synes at det er merkelig liten respons i denne tråden ,i forhold til tema, til freak å være.
Vis hele sitatet...
Folk gir vel faen og tror det ikke gjelder dem, at bare andre skal bli tatt og måtte betale for det eller så skjønner dem ikke 100% hva det er snakk om.
Sitat av Riverton Vis innlegg
Jeg har egentlig ingen tro på at de velger å gå ut direkte med nedlastere i begynnelsen. Håper de går etter de som laster opp i så fall.

Ser ikke logikken i å overse han som laster opp 100filmer, bare for å bøtelegge han som ikke ville vente 8mnd med å se neste episode av favorittserien!
Vis hele sitatet...
Så du mener det er greit at det er blitt som det er blitt så lenge de som laster opp blir tatt først?
Selv om loven trer i kraft den 1. juli kan de vel ta ting du har gjort tidligere? For de har vel logget deg en god stund kan jeg tenke, eller kan de bare ta ting du har gjort etter 1. juli?
Sitat av Xernox Vis innlegg
Selv om loven trer i kraft den 1. juli kan de vel ta ting du har gjort tidligere? For de har vel logget deg en god stund kan jeg tenke, eller kan de bare ta ting du har gjort etter 1. juli?
Vis hele sitatet...
Kun advokatfirmaet Simonsen har hatt konsesjon til å gjøre det, og de har ikke hatt konsesjon siden mars/april i fjor.

dvs. Om noen har logget det har de gjort det ulovlig.
Sist endret av rolls; 10. juni 2013 kl. 12:23.
Sitat av Xernox Vis innlegg
Selv om loven trer i kraft den 1. juli kan de vel ta ting du har gjort tidligere? For de har vel logget deg en god stund kan jeg tenke, eller kan de bare ta ting du har gjort etter 1. juli?
Vis hele sitatet...
"Paragraf 97 i Norges grunnlov bestemmer at ingen lover kan vedtas med tilbakevirkning. Det vil si at nye lover som vedtas kun skal gjelde på forhold fra vedtakelsesdato og fremover i tid." Sitat fra wiki
Sist endret av caperno; 10. juni 2013 kl. 12:23.
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Sitat av Xernox Vis innlegg
Selv om loven trer i kraft den 1. juli kan de vel ta ting du har gjort tidligere? For de har vel logget deg en god stund kan jeg tenke, eller kan de bare ta ting du har gjort etter 1. juli?
Vis hele sitatet...
De loggfører 21 dager, så fra idag blir det du gjør synelig og tilgjengelig 1.juni
Jeg siterer meg selv:

Den enkleste løsningen for å unngå denne loven er å ha et åpent nett:

Sitat:
Rammer ikke usikrede nett

Vågslid mente også det er svært viktig å sørge for en god balanse mellom hensynet til personvern, ytringsfrihet og rettssikkerhet. Hun viste blant annet til at usikkerheten rundt usikre trådløse nettverk, om hvorvidt noen kunne straffes for at noen andre har lastet ned uten at du var klar over det, vil være noe domstolene vil måtte ta stilling til.

– Det vil da være rettighetshaveren som har bevisbyrden for at abonnenten faktisk har utført krenkelsen. Jeg vil også peke på at flertallet mener, som regjeringen, at det ikke er aktuelt å innføre regler om objektivt ansvar dersom en ikke sikrer sitt private nett, sa hun.
Vis hele sitatet...

http://www.hardware.no/artikler/i-pr...nne-uka/133079
marilize legajuana
Broiler's Avatar
Har muligens misforstått hele opplegget med VPN, har selv brukt UnoTelly for å få Netflix til å tro at jeg er i USA, endrer bare DNS-adressa mi, så fungerer det.

Dette vil ikke skjerme meg for dette nei?
Sitat av caperno Vis innlegg
"Paragraf 97 i Norges grunnlov bestemmer at ingen lover kan vedtas med tilbakevirkning. Det vil si at nye lover som vedtas kun skal gjelde på forhold fra vedtakelsesdato og fremover i tid." Sitat fra wiki
Vis hele sitatet...
Det er korrekt. Men teleselskapene logger IP-addresser allerede. Disse dataene slettes etter tre uker. Ulovlig nedlasting er, som navnet sier, ulovlig. Det har det vært i mange, mange år. Dette blir således ikke snakk om tilbakevirkende kraft.
Dersom du gjør noe ulovlig i dag kan platemafiaen få se hva du gjorde den 1/7. Det er horribelt at de gir dem slike muligheter, og det er galt på veldig mange plan, men grunnlovens §97 kommer ikke til anvendelse i dette tilfellet. Hvis det derimot hadde vært lov å laste opp og ned som du lyster, så ville det vært noe annet. Ser du forskjellen?
Sitat av OnklD Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Så hvis jeg skrur av passordet på WiFi er jeg trygg? Ble litt skeptisk på å laste ned dagens Game of Thrones nå, leste ikke aftenposten artikkelen skikkelig så visste ikke at det kan bli risky allerede fra i dag.
Sitat av Lima Vis innlegg
Så når du sier at American dad ligger på netflix så mener du fra sesong 1-8 ligger der?
Eller er det som Viasat sin tjeneste som skrøt av at de hadde family Guy også var alt de hadde en helt random sesong, tror det var nr11. Det gir ingen mening
Vis hele sitatet...
Sitat av Lima Vis innlegg
Det er ikke dårlig, men fortsatt et år eller to etter episodene går på TV i Usa da.
Vis hele sitatet...
Som nevnt er det sesong 1-7 av American dad (9sesonger med Family guy), grunnen til at det aller nyeste av TV-serier ikke ligger på Netflix, er blant anne pga TV-selskapene som fortsatt ønsker å tjene penger på reklame. Om alt hadde ligget lovlig tilgjengelig på nett, samtidig som det blir sendt på TV, ville det antagelig blitt en drastisk nedgang i TV tittere og majoriteten ville sett filmer og serier på nett. Noe som sikkert ville ført til at tilbudet ville blitt betraktelig redusert, steget kraftig i pris eller proppet full av reklame. Så vi skal kanskje ikke klage så alt for mye på at det er som det er, programmene er tross alt helt uten reklame på Netflix og tilsvarende streaming-tjenester enn så lenge, noe jeg setter veldig pris på.

Så personlig synes jeg Netflix og tilsvarende er et trygt og godt alternativ til torrenter og jeg kommer ikke til å begynne å laste ned igjen, men streamer en og annen serie som "The following" og muligens " The walking dead" (om ikke Netflix snart kommer med sesong 3) fra alternative sider.
Sist endret av Veggen; 10. juni 2013 kl. 14:06.
Sitat av Dos Equis Vis innlegg
Så hvis jeg skrur av passordet på WiFi er jeg trygg? Ble litt skeptisk på å laste ned dagens Game of Thrones nå, leste ikke aftenposten artikkelen skikkelig så visste ikke at det kan bli risky allerede fra i dag.
Vis hele sitatet...
Nei. Men da kan ikke HBO komme og si at DU har lastet ned game of thrones sånn helt uten videre, for da kan det være at det var jeg som satt ute i hagen din på ditt nett og lastet ned. Ville uansett slettet episoden etter å ha sett den.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Det er korrekt. Men teleselskapene logger IP-addresser allerede. Disse dataene slettes etter tre uker. Ulovlig nedlasting er, som navnet sier, ulovlig. Det har det vært i mange, mange år. Dette blir således ikke snakk om tilbakevirkende kraft.
Dersom du gjør noe ulovlig i dag kan platemafiaen få se hva du gjorde den 1/7. Det er horribelt at de gir dem slike muligheter, og det er galt på veldig mange plan, men grunnlovens §97 kommer ikke til anvendelse i dette tilfellet. Hvis det derimot hadde vært lov å laste opp og ned som du lyster, så ville det vært noe annet. Ser du forskjellen?
Vis hele sitatet...
Rettighetshaver får først lov til å samle inn informasjon fra og med 1. Juli. Jeg håper og tror at de må gå til retten med beviser på hver enkelt nedlasting, og ikke bare kan be retten om å få frigitt all trafikkdata. Rettighetshaver må sannsynligvis komme med spesifikke detaljer slik som ip, tracker, tidspunkt, filnavn, osv, før de får en eventuell rettskjennelse. Det holder forhåpentligvis ikke å si at "piraten caperno har lastet stort i Juli, og vi ber derfor om trafikkdata for Juli måned."

De må altså samle inn spesifikk data før de kan gå til retten, og de har ikke lov til å samle inn data før 1. Juli. Dersom noen rettighetsinnehavere har brutt loven og likevel overvåket fildelere, så er det tvilsomt at de vil vedkjenne seg dette ved å be om trafikkdata fra månedene før loven trer i kraft. Dersom de likevel skulle gjøre dette, så er det etter min tolkning lite sannsynlig at en domstol hadde godkjent det, da informasjonen er anskaffet på ulovlig vis. §97 kan vel også anvendes her dersom rettighetshaver fremlegger data som ble samlet inn før loven tredte i kraft?
Sitat av OnklD Vis innlegg
Nei. Men da kan ikke HBO komme og si at DU har lastet ned game of thrones sånn helt uten videre, for da kan det være at det var jeg som satt ute i hagen din på ditt nett og lastet ned. Ville uansett slettet episoden etter å ha sett den.
Vis hele sitatet...
Yup. Og siden dette er en mulighet ønsker Kripos å forby åpne nett, hvilket forøvrig ble diskutert for noen måneder siden i denne tråden.

Dette er forøvrig en av grunnene til at alle slike repressive tiltak skal bekjempes - hver for seg er de kanskje spiselige nok, men setter man dem sammen får man politistaten.
Skaffa meg like greit en seedbox med VPN, greit å ha.
Sitat av Pope Vis innlegg
Jeg synes at det er merkelig liten respons i denne tråden ,i forhold til tema, til freak å være.
Vis hele sitatet...
Det er bare for mange ting som skal klaffe før man blir dømt, og altfor mange variabler og gråsoner i bildet til at jeg er bekymret.

For det første så har amerikanske rettighetshavere gjort dette i lang tid allerede, og har du lastet ned noe halvveis populært fra en åpen tracker så har ISPen din sannsynligvis mottatt flere klager allerede. De mottar derimot såpass mange klager at du ikke mottar noe før du har fått en betydelig andel av dem.

For det andre, så er det veldig vanskelig å skaffe til veie data og bevise at en viss person har begått lovbrudd. For å forstå dette er det viktig å forstå hvordan torrents fungerer:

Når du laster ned en torrent (eller importerer en magnet-link) så følger det med en liste over filer, trackere og tillatte delingsmetoder.

Trackeren holder styr på hvem som deltar i torrenten, og kan servere deg en liste over klienter som har delene du mangler/ønsker. Samtidig vil den også gi lister (som inkluderer deg) til andre i torrent-skyen. Klienten holder et gitt antall tilkoblinger gående, mens den forsøker å koble seg til et par nye for å teste om tilkoblingen der er bedre. Torrentklienten din vil annonsere til trackeren(e) med jevne mellomrom og hente nye lister over seeds/peers. Andre delingsmetoder inkluderer DHT, PEX og LPD. Kort fortalt så går disse metodene ut på å distribuere lasten som trackeren gjør utover klientene i torrenten i stedet.

For å samle inn IP-adresser er den enkleste løsningen å bare delta i torrent-skyen og be alle delingsmetodene om informasjon om så mange klienter som mulig. For en valgfri torrent på en åpen tracker som TPB, så er dette rimelig enkelt. Selv om tracker-informasjonen er noe gammel, og trackere ofte nekter deg å annonsere for ofte, så hjelper DHT/PEX/LPD mye i å få fersk info om hvilke klienter som er aktive. Private trackere forbyr tilgang til tracker-informasjonen for andre enn legitime brukere, og forbyr veldig ofte alle andre delingsmetoder som standard. For å få innsyn i private trackere må derfor overvåkerne få invitasjon dit og begynne å seede seg opp til et nivå hvor de har lov å ha mange torrents aktive samtidig. Samtidig må det sannsynligvis kunne bevises at hver IP-adresse faktisk har deltatt aktivt, og ikke bare høstet IP-adresser selv (med mindre det er faktisk er et rettighetsbrudd å delta i en torrent passivt, dette vet jeg ikke).

Etter å ha fått tak i IP-adresser så må overvåkerne gå til verks. Først av alt kan de ikke kreve straff for brudd på åndsverk de ikke representerer. Siden de også hovedsaklig jakter på norske/nordiske adresser vil jeg anta at det er stor sannsynlighet for at alle adresser utenfor dette området forkastes. (Å straffeforfølge en VPN i utlandet er nok for noen med litt mer handlekraft enn noen norsk organisasjon kan skilte med). Deretter gjenstår det å opprette sak og forsøke å knytte IP-adressen til en person som kan straffeforfølges. I noen tilfeller vil dette være rimelig lett å kunne bevise: f.eks. en person har fast IP, bruker nettet alene og har ikke trådløs router. Dette er derimot informasjon man ikke enkelt kan finne ut bare ved å se på IP-adressen, så det blir noe tilfeldig hvem som det finnes ressurser til å forfølge. For den gemene fildeler så mangler det presedens på hva som skjer videre herfra, med mindre man har lekket Max Manus/Pitbullterje så blir det nok et forlik som står i stil med tapet rettighetsinnehaverne mener de har krav på. Jeg tror ikke noen norsk domstol ville dømt en person til å betale millioner av kroner for å laste ned en film, og det høyeste jeg har sett er seks-sifrede erstatningssummer for å stå bak selve tjenestene piratene bruker.

Så for å summere opp så vil de som sitter på hjemmenettet og bruker åpne trackere med alle delingsmetoder aktivert være den lavest-hengende frukten for IP-høsting. Hopper man til en privat tracker med strengere regler, og/eller starter å benytte en VPN/Seedbox lokalisert i utlandet så er man mye mer beskyttet. Hvis det også er slik at åpne nett ikke kan straffes så kan man satse på å kunne nekte for piratvirksomheten. Det er uansett mye bråk og stress mellom anklage og eventuell frifinnelse, så jeg ville anbefalt å være prevantiv. Husk også at IP-adresser er relativt intetsigende, og det er mye mer å hente på å gå etter den som originalt lastet opp torrenten eller en IP-adresse som går igjen i svært mange datainnsamlinger.
Sist endret av Dyret; 10. juni 2013 kl. 15:01.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Hvordan er egentlig reglene for TV serier som ikke kommer ut i Norge på en stund? Må jeg bare holde meg av internett i potensielt måneder før å unngå spoilere?
Sitat av Dyret Vis innlegg
For den gemene fildeler så mangler det presedens på hva som skjer videre herfra, med mindre man har lekket Max Manus/Pitbullterje så blir det nok et forlik som står i stil med tapet rettighetsinnehaverne mener de har krav på.
Vis hele sitatet...
Kan dette tolkes som at dersom man er så uheldig å bli tatt, så må man i verste fall kun ut med noen hundrelapper for dette dette ene spillet/filmen/albumet man er blitt tatt for?
Men en IP er jo ikke en ID. Kan man ikke derfor si "Det vet jeg dessverre ikke noe om"? Skal de bevise at det var du som trykket på tastaturet og lastet ned akkurat den serien/filmen? Er det ikke mulig å bare si "kanskje det var en gjest". Eller naboen for den del?
Sist endret av Lucy In The Sky; 10. juni 2013 kl. 15:30.
Det er nok ikke så vanskelig å slippe unna, men jeg vil jo unngå helst unngå å få noe pes i det hele tatt. Betaler lett 200 i mnd for en seedbox hvis det betyr at jeg slipper å tenke på det.

Er dette noe som kan bli til politisak? Altså at politiet plutselig kan komme på døren og kreve å få med seg alt datautstyr?
Pokemon addict
HuskaIkke's Avatar
Et spørsmål:
Har Hide My Aas sin vpn og får rundt 7Mbps ned og 3Mbps opp når jeg kobler meg på en vpn i Oslo. Er jeg da "trygg" nok til å kunne laste ned fra tpb eller iptorrents?
Sitat av Kyrios Vis innlegg
Kan dette tolkes som at dersom man er så uheldig å bli tatt, så må man i verste fall kun ut med noen hundrelapper for dette dette ene spillet/filmen/albumet man er blitt tatt for?
Vis hele sitatet...
Har ikke så mange tall å gå etter, da jeg ikke har sett noen tilfeller hvor noen har blitt tatt for nedlasting spesielt. Å rippe og laste opp "Pitbullterje" kostet derimot en Fredrikstadmann 150.000kr (redusert til 50.000 pga økonomien hans), så jeg ville tippet at gebyret per film er betydelig lavere enn dette. Problemet er derimot antallet filmer man kan dømmes for, og hvor grensen går før man har brutt opphavsretten. Skjer det når jeg laster ned torrentfilen? Når jeg åpner filen i torrentprogrammet? Når jeg har annonsert til trackeren? Må jeg ha lastet ned en byte, eller går grensen først når jeg har nådd 100% og begynt å dele?

Dette er noen litt spesielle gråsoner som jeg tror det kan bli vanskelig å dømme noen for. Hvis jeg laster ned en lovlig torrent vha. magnet-links så vet jeg ikke hvilke filer den inneholder før jeg har spurt andre. Hvis jeg da oppdager at det er en ulovlig film - har jeg da brutt loven?
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Yup. Og siden dette er en mulighet ønsker Kripos å forby åpne nett, hvilket forøvrig ble diskutert for noen måneder siden i denne tråden.

Dette er forøvrig en av grunnene til at alle slike repressive tiltak skal bekjempes - hver for seg er de kanskje spiselige nok, men setter man dem sammen får man politistaten.
Vis hele sitatet...
Bare for å sitere linken din:

Post- og teletilsynet jobber nå med en forskrift som skal definere hvordan Norge skal implementere det såkalte Datalagringsdirektivet, og helt siden februar i år har det kommet inn høringsuttalelser.

Mens tilsynet ikke legger opp til at lagringsplikten skal gjelde særlig flere enn teleselskaper og internettleverandører, skriver Kripos i sitt høringsnotat at de mener lagringsplikten bør skjerpes inn til å gjelde bedrifter, hoteller og andre som tilbyr nettilgang eller såkalte hotspots, skriver Computerworld.

Får politiet det som de vil, blir det dermed ulovlig å være anonym når man logger seg på nettilgangen hos alt fra kafeer og restauranter til flyplasser og gjestenett hos bedrifter.

Kripos viser til bestemmelsen om at man ikke skal kunne være anonym som mobiltelefonbruker, og viser også til Danmark hvor man har utvidet lagringsplikten.

«Basert på dette er det Kripos' klare vurdering at enhver bedrift/institusjon som tilbyr internettaksess eksternt må underlegges lagringsplikt for denne typen data for at formålet med lagring skal oppnås», skriver Kripos i høringsuttalelsen.

Kripos mener det kun er private hjem som skal få slippe datalagring.

Den endelige forskriften vil være klar om noen uker og Datalagringsdirektivet skal implementeres mot slutten av 2013, opplyser Samferdselsdepartementet til avisen.
Vis hele sitatet...
I det uthevede feltet kommer den setningen som har noe å si for denne diskusjonen, jeg går ut ifra at det her er snakk om å laste ned i private hjem, ikke flyplasser, internettkafeer e.l., og da ser jeg ikke helt problemet med at Kripos vil ha datalagring på "hotspots" ettersom mitt åpne nett ikke er et slikt hotspot, heller bare en privatperson som unngår å beskytte seg fra "nettyver".

Selvfølgelig kan de strekke den videre, men per nå ser det ikke slik ut.
Sitat av OnklD Vis innlegg
Bare for å sitere linken din:



I det uthevede feltet kommer den setningen som har noe å si for denne diskusjonen, jeg går ut ifra at det her er snakk om å laste ned i private hjem, ikke flyplasser, internettkafeer e.l., og da ser jeg ikke helt problemet med at Kripos vil ha datalagring på "hotspots" ettersom mitt åpne nett ikke er et slikt hotspot, heller bare en privatperson som unngår å beskytte seg fra "nettyver".

Selvfølgelig kan de strekke den videre, men per nå ser det ikke slik ut.
Vis hele sitatet...
Joda, det er rett nok det. Nå kan man selvsagt argumentere for at hvis de får det slik så kommer løsningen til å bli utvidet til å gjelde private nett også. Eller man kan si at folk som er såpass ubemidlede at de er avhengige av f.eks biblioteket blir fratatt muligheten til å være anonyme, og at forslaget i såfall diskriminerer etter inntekt. I sin nåværende form hindrer det deg imidlertid ikke i å ha et åpent nett. Eller...?

La oss drodle litt! I en av de første postene kom Turbolego med noen artige lenker om å lage åpent nett over hele USA. Dette ville være basert på initiativ fra privatåersoner, men likevel ulovlig etter Kripos' definisjoner da det opplagt ikke er privat. Sant å si mistenker jeg at snuten vil modifisere definisjonen av ordet "privat" til å passe sine formål. Bor du alene ute i gokk, så er det sannsynligvis bare du som bruker nettet ditt, så da kan de ta deg selv om det er privat. Og er det et åpent nett på Grønland i Oslo, så tror jeg ikke de vil se på det som privat. Vi får se. Spekualsjoner, synsing og magefølelse fra min side.

Jeg skal imidlertid vedgå at etter en rimelig tolkning av ordlyden, og under forutsetning av at forslaget ikke endres eller definisjonene justeres, så ønsker ikke Kripos å forby privatpersoner å ha åpent nett.
Ennå.
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Hva med å kjøpe en mobil på et fiktivt navn, fri databruk. 3G/4G . Dele nettet til pcen, Laster ned rimelig trygt da?
Sitat av Lima Vis innlegg
Hva med å kjøpe en mobil på et fiktivt navn, fri databruk. 3G/4G . Dele nettet til pcen, Laster ned rimelig trygt da?
Vis hele sitatet...
eller naboens trådløse nettverk om mulig
Har noen spørsmål/tanker her:

1. Jeg har ganske mange torrenter jeg sitter og seeder, som jeg har seedet på opp til 1TB og i flere måneder, men har ikke lastet ned noe på kanskje noen uker. Er det mulig å bli straffet for å bare seede? Jeg lastet ned disse torrentene før loven ble satt i gang, så det skal vell ikke være mulig å sjekke det?

2. Nettverket mitt er åpent til naboene (må kjøpe ny router, siden den jeg har no er helt klikk å ikke vill endre passord), om politiet evt. kommer og jeg viser dem at nettet mitt er åpent for alle naboene i blokken (sikkert rundt 10-20 personer) kan jeg bli straffet da?

3. Er det bare thepiratebay de lagrer ip'ene fra eller er det alle torrent-sider? Hva med bitsnoop, 1337x, kickasstorrents, katmirror, torlock, yourbittorrent, h33t, seedpeer.me, limetorrents, torrentcrazy og torrentz.eu? Har ikke lest noen av artiklene på nyhetssidene ennå men skal gjøre det straks.
Sitat av DubC Vis innlegg
Har noen spørsmål/tanker her:

1. Jeg har ganske mange torrenter jeg sitter og seeder, som jeg har seedet på opp til 1TB og i flere måneder, men har ikke lastet ned noe på kanskje noen uker. Er det mulig å bli straffet for å bare seede? Jeg lastet ned disse torrentene før loven ble satt i gang, så det skal vell ikke være mulig å sjekke det?

2. Nettverket mitt er åpent til naboene (må kjøpe ny router, siden den jeg har no er helt klikk å ikke vill endre passord), om politiet evt. kommer og jeg viser dem at nettet mitt er åpent for alle naboene i blokken (sikkert rundt 10-20 personer) kan jeg bli straffet da?

3. Er det bare thepiratebay de lagrer ip'ene fra eller er det alle torrent-sider? Hva med bitsnoop, 1337x, kickasstorrents, katmirror, torlock, yourbittorrent, h33t, seedpeer.me, limetorrents, torrentcrazy og torrentz.eu? Har ikke lest noen av artiklene på nyhetssidene ennå men skal gjøre det straks.
Vis hele sitatet...
1.tror de vil prøve å gå etter deg så fort de finner addressen din på en torrent...om du seeder eller laster ned. du sitter på materialet.

2. usikker på denne men vil tro politiet må sjekke om du holder på innholdet. kan vel ikke bare dømme folk pga at noen har vært koblet opp mot en addresse?

3. er ikke torrent sidene osv de lagrer addresser men den aktuelle torrenten som du laster ned ifra. de sjekker addresse etter hvilken tracker du er på. ( hvor du laster ned torrenten har ingenting å si )
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Joda, det er rett nok det. Nå kan man selvsagt argumentere for at hvis de får det slik så kommer løsningen til å bli utvidet til å gjelde private nett også. Eller man kan si at folk som er såpass ubemidlede at de er avhengige av f.eks biblioteket blir fratatt muligheten til å være anonyme, og at forslaget i såfall diskriminerer etter inntekt. I sin nåværende form hindrer det deg imidlertid ikke i å ha et åpent nett. Eller...?

La oss drodle litt! I en av de første postene kom Turbolego med noen artige lenker om å lage åpent nett over hele USA. Dette ville være basert på initiativ fra privatåersoner, men likevel ulovlig etter Kripos' definisjoner da det opplagt ikke er privat. Sant å si mistenker jeg at snuten vil modifisere definisjonen av ordet "privat" til å passe sine formål. Bor du alene ute i gokk, så er det sannsynligvis bare du som bruker nettet ditt, så da kan de ta deg selv om det er privat. Og er det et åpent nett på Grønland i Oslo, så tror jeg ikke de vil se på det som privat. Vi får se. Spekualsjoner, synsing og magefølelse fra min side.

Jeg skal imidlertid vedgå at etter en rimelig tolkning av ordlyden, og under forutsetning av at forslaget ikke endres eller definisjonene justeres, så ønsker ikke Kripos å forby privatpersoner å ha åpent nett.
Ennå.
Vis hele sitatet...
Ja, du har rett i det. Men når politiet allerede sliter med ressurser, skal de da begynne å ta seg tid til å besøke Ola Normann på 15 år og beslaglegge laptopen fordi han lastet ned porno fra piratebay? Eller en film?

Nei, jeg tror at den dagen politiet prioriterer å ta en stakkar som bryter åndverksloven fordi de tv-kanalene som er i Norge (spes. NRK), er ekstremt trege når det kommer til å ha oppdatert innhold så tror jeg faktisk det norske folket kommer til å si ifra på en annen måte en å sitte på hvert sitt ness og klage til naboen over facebook.
Faen. Jeg har ikke fått lasta ned siste episoden av GoT enda, er det mulig jeg kan bli straffeforfulgt hvis jeg laster den ned fra TPB nå? Skal sprenge/brenne/knuse drittlaptopen jeg sitter med nå innen et par dager, da jeg har skaffet meg ny stasjonær. Svina kan vel ikke bevise noe hvis jeg laster ned på åpent nettverk og min nåværende pc ikke eksisterer når de eventuelt skulle tatt seg et besøk opp hit. ?

Har forresten sikkert illegalt lastet opp ihvertfall 30-50 TB med den isp`en jeg har nå.
Sitat av A-tillah Vis innlegg
Faen. Jeg har ikke fått lasta ned siste episoden av GoT enda, er det mulig jeg kan bli straffeforfulgt hvis jeg laster den ned fra TPB nå? Skal sprenge/brenne/knuse drittlaptopen jeg sitter med nå innen et par dager, da jeg har skaffet meg ny stasjonær. Svina kan vel ikke bevise noe hvis jeg laster ned på åpent nettverk og min nåværende pc ikke eksisterer når de eventuelt skulle tatt seg et besøk opp hit. ?

Har forresten sikkert illegalt lastet opp ihvertfall 30-50 TB med den isp`en jeg har nå.
Vis hele sitatet...
Tviler sterkt. Lastet den ned selv i stad
Sitat av uaexed Vis innlegg
VPN er gjerne det man har nevnt her.
Seedbox er også nevnt.

Hvis du vil vite hva det er kan du benytte en side som er ganske kjent, www.google.no.

Tips til hva du kan søke på er følgende:
"Hva er en VPN?"
"What is a VPN?"
"What is VPN?"
"VPN"

"What is a seedbox?"
"Seedbox"
"Hva er en seedbox?"
Vis hele sitatet...
Helt klar over at google er en mulighet, men jeg spurte spesifikt om noen her på forumet kunne forklare meg og andre som ikke har like stor forståelse når det gjelder disse "greiene" om de kunne forklare. Neste gang du har tenkt å komme med et slikt innlegg, kan du kanskje la være å publisere det, og heller la noen andre som faktisk har svar svare? Dette ser mistenkelig ut som fisking etter KP
Sitat av A-tillah Vis innlegg
Faen. Jeg har ikke fått lasta ned siste episoden av GoT enda, er det mulig jeg kan bli straffeforfulgt hvis jeg laster den ned fra TPB nå? Skal sprenge/brenne/knuse drittlaptopen jeg sitter med nå innen et par dager, da jeg har skaffet meg ny stasjonær. Svina kan vel ikke bevise noe hvis jeg laster ned på åpent nettverk og min nåværende pc ikke eksisterer når de eventuelt skulle tatt seg et besøk opp hit. ?

Har forresten sikkert illegalt lastet opp ihvertfall 30-50 TB med den isp`en jeg har nå.
Vis hele sitatet...
Eh, GoT-folka er jo bare positive til nedlastning. Du kan bare søke opp dette på google.

Nå bikker dette over til å bli altfor paranoid stemning her.
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Sitat av A-tillah Vis innlegg
Faen. Jeg har ikke fått lasta ned siste episoden av GoT enda, er det mulig jeg kan bli straffeforfulgt hvis jeg laster den ned fra TPB nå? Skal sprenge/brenne/knuse drittlaptopen jeg sitter med nå innen et par dager, da jeg har skaffet meg ny stasjonær. Svina kan vel ikke bevise noe hvis jeg laster ned på åpent nettverk og min nåværende pc ikke eksisterer når de eventuelt skulle tatt seg et besøk opp hit. ?

Har forresten sikkert illegalt lastet opp ihvertfall 30-50 TB med den isp`en jeg har nå.
Vis hele sitatet...
Vel siden Got er en av få serier som er tilgjengelig via HBO Nordic allrede så burde det ikke være noe problem å skaffe seg den lovelig
Hva er straffen anyways?
Vil det fortsatt være trygt og laste ned musikk via programmer som SoulSeekQT ??
Sitat av Clutchwire Vis innlegg
Vil det fortsatt være trygt og laste ned musikk via programmer som SoulSeekQT ??
Vis hele sitatet...
Trygt og trygt... all den tid torrent er det kjente ordet for tiden så er vel den eneste beskyttelsen at det er forholdsvis ukjent. Det er en ganske dårlig sikkerhet.
Hvis man bruker private tracker (f.eks IPTorrents), kan IPen din fortsatt ende opp i disse loggene?
Sitat av Misoxeny Vis innlegg
Hvis man bruker private tracker (f.eks IPTorrents), kan IPen din fortsatt ende opp i disse loggene?
Vis hele sitatet...
Alt de som logger IP trenger er tilgang til trackeren. Det de fleste tenker på som private trackere er egentlig ikke det, de er bare ikke helt public.
Sitat av Misoxeny Vis innlegg
Hvis man bruker private tracker (f.eks IPTorrents), kan IPen din fortsatt ende opp i disse loggene?
Vis hele sitatet...
Ja - dersom de som logger IP-en din også er medlem på siden.

Men dette er svart på flere ganger tidligere. Du kunne kanskje lest litt av tråden før du spurte.
Så for å oppklare har man tre alternativer for å unngå å bli straffeforfulgt? VPN, Seedbox eller åpent nett? Jeg er også en av de som ikke skjønner en drit av hva som skjer, men åpent nett er vel det aller billigste og enkleste hvis det faktisk funker. Funker det? Åpnet nettet - last ned så mye du bare vil! Høres jo bra ut. Hvilke farer kan det å ha åpent nett i verste fall medføre? OG! Et siste lite spørsmål. De som eventuelt tracker deg, er det folk som f.eks. "eier" en serie som GoT og vil straffe deg for å ha lastet ned en episode av det programmet, eller er det "politiet" som vil gi deg bøter for alt du laster ned? Litt merkelig formulert, men jeg håper jeg fikk frem poenget. =)
Sist endret av Boo-Boo; 11. juni 2013 kl. 00:22.