Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  535 59923
Sitat av RydEN Vis innlegg
Jeg er kristen
Vis hele sitatet...
Det er med andre ord ikke poeng i å argumentere med deg.
Sitat av Phenobix Vis innlegg
Det er med andre ord ikke poeng i å argumentere med deg.
Vis hele sitatet...
Hva vil du? Si at alle som tror på noe er dumme?

Sitat av Provo Vis innlegg


Eller overflødig.
Vis hele sitatet...
Så du har ingenting å si til hva jeg skrev.
Sist endret av RydEN; 6. oktober 2010 kl. 16:58.
Sitat av RydEN Vis innlegg
Så du har ingenting å si til hva jeg skrev.
Vis hele sitatet...
Hvis du leser hva jeg skrev, så ser du at det er et svar til hele posten din. Jeg så imidlertid ikke vitsen med å sitere hele innlegget. Jeg ser ikke helt hva du ønsker å oppnå med dette, så hvis du har noe mer konkret må du gjerne presisere det.

Jeg har forresten et spørsmål angående din religiøse tro. Hvordan får du kristendommen til å henge sammen med en tro på spøkelser? Bibelen sier jo tydelig at du enten kommer til himmelen eller helvete når du dør, så hvordan passer spøkelsene inn i dette?
Sitat av Provo Vis innlegg
Hvis du leser hva jeg skrev, så ser du at det er et svar til hele posten din. Jeg så imidlertid ikke vitsen med å sitere hele innlegget. Jeg ser ikke helt hva du ønsker å oppnå med dette, så hvis du har noe mer konkret må du gjerne presisere det.

Jeg har forresten et spørsmål angående din religiøse tro. Hvordan får du kristendommen til å henge sammen med en tro på spøkelser? Bibelen sier jo tydelig at du enten kommer til himmelen eller helvete når du dør, så hvordan passer spøkelsene inn i dette?
Vis hele sitatet...
Jeg aner ikke. Jeg er bare vant til å tro på gud, og synes det er litt rart selv.
Jeg forventer ikke noe annet enn at jeg snart ikke tror noe lengre. Jeg tenker aldri over det.

Hvor jeg får spøkelser og gud til å henge sammen? Aner ikke, men hvis jeg skulle tenke på noe så måtte det blitt skjærsild(purgatory).
Sist endret av RydEN; 6. oktober 2010 kl. 17:07.
Denne videoen passer perfekt til denne diskusjonen. Jeg skal ikke nevne noen navn, men ett par av dere burde nok se den to ganger så dere kanskje greier å ta til dere hva som sies.
http://www.youtube.com/watch?v=T69TOuqaqXI
Hvis jeg forklarer hendelsen med strømkontakten som "gikk i av seg selv", så er det vel mere enn bare en vifte som dytter den inn. Eller hva? Den beveget seg som om en person tok den i, uten at du så hånden som tok den i.
Jeg sier bare hva jeg så, dere vet jo heller ikke om jeg snakker sant. Greit for meg, sorry for at jeg ikke hadde et fotokamera for å dokumentere at strømkontakten gikk i av seg selv.
har selv sett uforklarlige ting før, en gang så jeg en svart skikkelse som løftet opp røykpakka mi og smalt den ned i bordet og tok tak i armen min, jeg skjente at skikkelsen rørte armen min, et hint for at jeg burde slutte å røyke, fra åndenverdenen kanskje?
Sitat av Atheos Vis innlegg
Du sa det ikke, men du insinuerte det. Hverken det ene eller det andre? Ok, la meg spørre deg. Hvordan ville du ha gått frem for å bevise noe som ikke finnes? Utbroder gjerne.

Ja, for all del. Behold den lille mystikken din for deg selv, hadde nok revolusjonert verden.





Vis hele sitatet...
Jeg ville ha sett det med mine egne øyne først og da hadde jeg sett alt, jeg hadde vært Gud
Sist endret av random39267; 7. oktober 2010 kl. 01:15.
Sitat av RydEN Vis innlegg
Jeg er bare vant til å tro på gud, og synes det er litt rart selv.
Vis hele sitatet...
Det er ikke for å gjøre narr av deg eller håne din tro, men... du 'er bare vant til å tro på gud'? For meg er det helt ulogisk. Å tro på noe ut av ren vanesak, det gjør vi alle, hver dag, i alt vi foretar oss omtrent, men å tro på en religiøs lærdom uten å ha satt seg helt inn i hva det innebærer tror jeg (håper jeg) de færreste gjør. Ikke at måten vi 'andre' oppfører oss er 'bedre', men siden jeg selv ikke tilhører en religiøs bevengelse så ser jeg på dette som 'noe annet'/the other, altså noe som ligger utenfor min vante tankegang, om du vil.

Som sagt, jeg er ikke ute etter å ta deg, men heller forstå deg, for akkurat den tankegangen klarer jeg ikke forstå utifra det jeg selv tror/''vet'' om verden. Hadde satt stor pris på om du gadd å forklare litt nærmere, spesielt siden dette er ganske relevant i forhold til temaet som blir diskutert her.
Jeg er så og si 110% sikker på at det finnes noe av dette. En av de mest skremmende episodene jeg har hatt var når både jeg og kameraten min satt og spilte. Plutselig når begge så bort på døra åpnet den seg. Ingen vinduer eller ytterdører i huset var oppe. Alle i huset sov bortsett fra oss.
Sitat av RydEN Vis innlegg
Hvordan kan man forklare at en UFO faktisk kan stå i luften uten å lage en eneste lyd, og hvordan kan den fly så fort?
Vis hele sitatet...
Ok, om du bare skal trolle ser jeg ikke noen grunn til å være med i diskusjonen.
Sitat av alicante55 Vis innlegg
Jeg er så og si 110% sikker på at det finnes noe av dette. En av de mest skremmende episodene jeg har hatt var når både jeg og kameraten min satt og spilte. Plutselig når begge så bort på døra åpnet den seg. Ingen vinduer eller ytterdører i huset var oppe. Alle i huset sov bortsett fra oss.
Vis hele sitatet...
døren sto på gløtt? ikke helt igjen liksom. smekken var ikke igjen.
ellers litt luft i bevegelse
Sitat av birrho Vis innlegg
døren sto på gløtt? ikke helt igjen liksom. smekken var ikke igjen.
ellers litt luft i bevegelse
Vis hele sitatet...
Er du dum eller? Alle dører som åpner seg av seg selv er spøkelser.
Ikke vær så trangsynt.

/sarkasme
Jeg trodde ikke på noe av disse spøkelsesgreiene før, etter at jeg var hos en kamerat på besøk så ble jeg usikker men men det fikk meg ikke til å bli overbevist, bare mere interessert i temaet.
Vi var 5-6 stk som alle opplevde det samme samtidig og det har skjedd mere enn en gang.
Sitat av The Rebel Vis innlegg
Jeg trodde ikke på noe av disse spøkelsesgreiene før, etter at jeg var hos en kamerat på besøk så ble jeg usikker men men det fikk meg ikke til å bli overbevist, bare mere interessert i temaet.
Vi var 5-6 stk som alle opplevde det samme samtidig og det har skjedd mere enn en gang.
Vis hele sitatet...
Og hva opplevde dere for noe da?
Sitat av Phenobix Vis innlegg
Og hva opplevde dere for noe da?
Vis hele sitatet...
2 ting var gjenngående. Vi hører at inngangsdør blir låst opp, åpnet, smelt igjen og nøkler blir hengt på knagg. Han som bor der går ned for og hilse faren sin velkommen hjem men ingen har kommet hjem. Dette kunne forekomme et par ganger på en kveld. Det er 2 mennesker som har nøkkel til huset og det er kammeraten min og faren, faren er alkis så han var ikke noen andre steder en på puben.
Det andre er rasling i kaffekanne på kjøkkenet i samme etasje som vi oppholt oss og at vi ser noe gå forbi døra på rommet(sandblåst glass i døre) Han hadde ikke noe husdyr da vi opplevde dette og som sagt så var vi mange som opplevde dette samtidig.
Sist endret av The Rebel; 7. oktober 2010 kl. 04:56. Grunn: Tasteleif
Sitat av byp4ss Vis innlegg
Ok, om du bare skal trolle ser jeg ikke noen grunn til å være med i diskusjonen.
Vis hele sitatet...
bevist mener nå jeg.

Sitat av Weili Vis innlegg
Det er ikke for å gjøre narr av deg eller håne din tro, men... du 'er bare vant til å tro på gud'? For meg er det helt ulogisk. Å tro på noe ut av ren vanesak, det gjør vi alle, hver dag, i alt vi foretar oss omtrent, men å tro på en religiøs lærdom uten å ha satt seg helt inn i hva det innebærer tror jeg (håper jeg) de færreste gjør. Ikke at måten vi 'andre' oppfører oss er 'bedre', men siden jeg selv ikke tilhører en religiøs bevengelse så ser jeg på dette som 'noe annet'/the other, altså noe som ligger utenfor min vante tankegang, om du vil.

Som sagt, jeg er ikke ute etter å ta deg, men heller forstå deg, for akkurat den tankegangen klarer jeg ikke forstå utifra det jeg selv tror/''vet'' om verden. Hadde satt stor pris på om du gadd å forklare litt nærmere, spesielt siden dette er ganske relevant i forhold til temaet som blir diskutert her.
Vis hele sitatet...
Er vel ganske normalt når man har en "kristen familie". Jeg tenker >ALDRI< på det og driter i det.. Vil ikke kalle meg selv kristen egentlig
Hva er bevist? At ufoer kan stå stille i luften uten å lage en lyd, og at de kan fly kjempe fort? Hoho. Hva skal man si...?
Sitat av Atheos Vis innlegg
Hva er bevist? At ufoer kan stå stille i luften uten å lage en lyd, og at de kan fly kjempe fort? Hoho. Hva skal man si...?
Vis hele sitatet...
Antigravity o'yeah, hva skal man si, skulle vært i bruk allerede
Eg trur litt på det paranormale men ka sikkert blanda det med gaia (At gud er eit vesen som sender ut sjeler som lever, lærer og dør. Når dei dør kommer dei tilbake til gaia og "forteller" Alt dei har lært) og da at gud er ute i verdensrommet og observerer etter eit vesen som har utvikla seg til eit nivå som er likt seg sjølv :P
Og seff fins da spøkelser (Kor ellers skulle bevistheten våres når me dør? I tilleg til gud) dei har vel hatt ein traumatisk død.


Såg gjønom da eg skrei og fant ut at eg har ein litt komplisert tru :P
Sist endret av Demolution guy; 7. oktober 2010 kl. 22:58.
Sitat av Phenobix Vis innlegg
Jeg er helt sikker på at det ikke finnes, men hvis det gjør (NOE DET IKKE GJØR!) så skjønner jeg ikke hvorfor man skulle være redd. Det er så mange som sier de ser spøkelser etc. men hvor ofte hører du på nyhetene "Mann drept av spøkelse på loftet"? Så hvis de finnes er de jo tydligvis ikke farlige.
Vis hele sitatet...
Hvor mange uforklarte mord finnes det? mange, hva som kan være grunnen vet ikke jeg. Selvmord, en veldig "flink" morder, eller et "spøkelse/gjenferd"? Mener ikke å si imot deg på at de ikke er farlige, men man vet jo aldri. Uforklarte mord ER uforklarte mord. Det vi ikke ser er uforklart etter min mening.
Sitat av ballestank Vis innlegg
Hvor mange uforklarte mord finnes det? mange, hva som kan være grunnen vet ikke jeg. Selvmord, en veldig "flink" morder, eller et "spøkelse/gjenferd"? Mener ikke å si imot deg på at de ikke er farlige, men man vet jo aldri. Uforklarte mord ER uforklarte mord. Det vi ikke ser er uforklart etter min mening.
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke om så mange uforklarte mord? kan du gi noen kilder?


btw, du tuller?
Sist endret av birrho; 7. oktober 2010 kl. 23:17.
For å si det sånn, det er flere bevis på at det finnes noe paranormalt, enn at det ikke fins

Personlig så aner jeg ikke hva jeg skal tro.
Sist endret av CatastrophicRoadKill; 7. oktober 2010 kl. 23:25.
Sitat av RoadKill94 Vis innlegg
For å si det sånn, det er flere bevis på at det finnes noe paranormalt, enn at det ikke fins
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner ikke helt hva du mener.. Kan du forklare litt rundt hva du tenker på?
Sitat av Provo Vis innlegg
Jeg skjønner ikke helt hva du mener.. Kan du forklare litt rundt hva du tenker på?
Vis hele sitatet...
Det finnes selvsagt ikke noen konkrete bevis annet enn det folk føler og ser, men heller ingen bevis på at det ikke finnes.
Noe paranormalt betyr ikke automatisk spøkelser og demoner heller.
Sitat av RoadKill94 Vis innlegg
For å si det sånn, det er flere bevis på at det finnes noe paranormalt, enn at det ikke fins

Personlig så aner jeg ikke hva jeg skal tro.
Vis hele sitatet...
Forøvrig kan man ikke motbevise paranormale fenomener, på samme måte som man ikke kan motbevise gud. Bevisbyrden ligger hos de troende.
Sitat av birrho Vis innlegg
Jeg vet ikke om så mange uforklarte mord? kan du gi noen kilder?


btw, du tuller?
Vis hele sitatet...
Har ingen kilder men kan si meg 99% sikker på at det finnes en god del uforklarte dødsfall som kan være mord, men av hva?

har selv vært i fysisk kontakt med et gjenferd, flere ganger. Har jo ikke kommet for å møte gjenferdet men det har tatt på meg.
Ved ei gammel mølle så skulle jeg skyte villduer på et jordet. Jeg lå ved jordekanten og mølla bak. Men s jeg ligger der helt åpent helt alene er det noen som tar meg på skulderen. Jeg kjente det var en hånd sånn den tok rundt skulderen min. Jeg trodde først det bare var en kvist eller noe men det kunne det ikke vært, på flere måter. Og det er flere som har opplevd det samme der. Jeg har selv opplevd det 3 ganger på samme plassen. Nå tørr jeg ikke gå ned dit igjen.

Så jeg tror på gjenferd og jeg tror på at de kan ta på deg med fysisk kontakt. Om slemme gjenferd finnes, kommer vel ann på personligheten dems da, og det finnes alle mulige folk her i verden, døde eller levende.

Gi meg noen kilder på at det ikke finnes da? : )
Sist endret av ballestank; 8. oktober 2010 kl. 00:10.
Sitat av Wisternoff Vis innlegg
Glemte å legge til at prikken på himmelen stoppa også opp ved et par anledninger. Virka som den hadde en form for bevissthet. Har ikke hørt om noe kulelyn som stopper opp, beveger seg, stopper opp igjen osv.
Vis hele sitatet...
Det så jeg og en gang.
Sitat av ballestank Vis innlegg
Har ingen kilder men kan si meg 99% sikker på at det finnes en god del uforklarte dødsfall som kan være mord, men av hva?
Vis hele sitatet...
Du mener det er mer sansynlig at ved uoppklarte dødsfall så er det et gjenferd istede for at morderen ikke la igjen noe bevis?

Sitat av ballestank Vis innlegg
har selv vært i fysisk kontakt med et gjenferd, flere ganger. Har jo ikke kommet for å møte gjenferdet men det har tatt på meg.
Ved ei gammel mølle så skulle jeg skyte villduer på et jordet. Jeg lå ved jordekanten og mølla bak. Men s jeg ligger der helt åpent helt alene er det noen som tar meg på skulderen. Jeg kjente det var en hånd sånn den tok rundt skulderen min. Jeg trodde først det bare var en kvist eller noe men det kunne det ikke vært, på flere måter. Og det er flere som har opplevd det samme der. Jeg har selv opplevd det 3 ganger på samme plassen. Nå tørr jeg ikke gå ned dit igjen.
Vis hele sitatet...
Det er da helt normalt å føle rare følelser på kroppen uten grunn, det er da ikke dermed sagt det er et gjenferd?
Hvor har du at det er gjenferd fra egentlig? Det kunne da like godt vært et usynlig romvesen eller en usynlig drage?

Sitat av ballestank Vis innlegg
Gi meg noen kilder på at det ikke finnes da? : )
Vis hele sitatet...
Bevisbyrden ligger på den som påstår noe eksisterer fordi det er ikke mulig å bevise at noe som ikke eksisterer, ikke eksisterer.

Kan du bevise for meg at det ikke finnes drager? Nei.
Kan du bevise for meg at det ikke finnes busemenn? Nei.
Kan du bevise for meg at Gud ikke finnes? Nei.
Kan du bevise for meg at jeg ikke kan fly? Nei.
Kan du bevise for meg at hester ikke driter penger når ingen ser dem? Nei.
Nå som jeg bare leste til side 4 av 7 (Kanskje det kom mer mens jeg leste og) så går jeg jo glipp av en del da....
Mange her sier at vitenskapen beviser at det ikke finnes... Vel.... For mange hundre år siden sa vitenskaps-folka også at jorda var flat, og nå vil dere igjen si... "Ja, men vi har jo blitt mye smartere og fått bedre teknologi nå!".
Vel, hva vil vitenskapen nå si igjen om 500 nye år? Og hvordan vet vi at kameraer og lyd-opptakere i det hele tatt er i stand til å ta det opp?
F.eks. På Nat Geo (og i naturfag-boka mi) sier de at det er noe som heter mørk materie/energi, vel... Som jeg har forstått det består vi da av "lys" materie, og de har ikke egentlig funnnet ut hva Mørk Materie er ennå? Vel, hva om det er "den andre siden" Og noen har muligheten til å se dette hvis de er det vi kaller "åpne", vi vet utrolig lite om universet... Vi kan hverken bevise eller motbevise at det fins, vel.... Det hjelper ingen. Så, hvorfor kan vi ikke bare like enkelt tro litt mere på det og være "åpne"?

Sorry for at dette er litt rotete, men jeg har det litt travelt nå... Og jeg skal lese gjennom de andre sidene i morgen.
Men i mine tanker, tror jeg på energien fra "den andre siden". Jeg beskriver også dette på en litt merkelig måte, men det er sånn jeg ser det for meg, og kanskje fordi jeg er et barn/ungdom.

God natt folkens!
Tror på gud, gjeldes det ? xD
Sitat av Phenobix Vis innlegg
Du mener det er mer sansynlig at ved uoppklarte dødsfall så er det et gjenferd istede for at morderen ikke la igjen noe bevis?
Vis hele sitatet...
Sa ikke at det måtte være et gjenferd.


Sitat av Phenobix Vis innlegg
Det er da helt normalt å føle rare følelser på kroppen uten grunn, det er da ikke dermed sagt det er et gjenferd?
Hvor har du at det er gjenferd fra egentlig? Det kunne da like godt vært et usynlig romvesen eller en usynlig drage?
Vis hele sitatet...
Flere som føler det samme som ikke har følt det samme før av noe de ikke ha sett som også kjente det de følte på SAMME plassen her i verden tror ikke jeg er tilfeldig.
Ja det kunne ha vært en usynlig drage for alt jeg vet, men sannsynligheten for det er en annen sak.

Sitat av Phenobix Vis innlegg
Bevisbyrden ligger på den som påstår noe eksisterer fordi det er ikke mulig å bevise at noe som ikke eksisterer, ikke eksisterer.


Kan du bevise for meg at det ikke finnes drager? Nei.
Kan du bevise for meg at det ikke finnes busemenn? Nei.
Kan du bevise for meg at Gud ikke finnes? Nei.
Kan du bevise for meg at jeg ikke kan fly? Nei.
Kan du bevise for meg at hester ikke driter penger når ingen ser dem? Nei.
Vis hele sitatet...
da har vi en 50/50% sjanse da og 2 meninger. Enten finnes det eller så finnes det ikke.
Sitat av Phenobix Vis innlegg
Kan du bevise for meg at jeg ikke kan fly? Nei.
Vis hele sitatet...
Jeg kan godt dytte deg utfor en klippe hvis det er det du vil.
Flere som føler det samme som ikke har følt det samme før av noe de ikke ha sett som også kjente det de følte på SAMME plassen her i verden tror ikke jeg er tilfeldig.
Vis hele sitatet...
Hæ? Litt vanskelig å tolke helt hva du mener, men jeg gjetter på at du mener at siden flere har opplevd det samme så er det slik som du/dere tror?
Det finnes da nok av eksempler på at mange har trodd det samme, men tatt feil, så hva skiller det du beskriver, fra alle andre ganger hvor noen ganske enkelt har tatt feil?

Selv opplever jeg stadig at jeg har trodd feil, dette ser jeg på som å lære. Så fram til noe overbeviser meg om noe annet, tror ikke jeg på det paranormale, men jeg kan jo ta feil.

Ja det kunne ha vært en usynlig drage for alt jeg vet, men sannsynligheten for det er en annen sak.
Vis hele sitatet...
Og sannsynligheten for at det er et gjenferd, er så mye større fordi?
Ah, klassisk pseudo-vitenskapelig diskusjon som feil-diskuteres som om det er ekte viten.

For å svare trådstarter: Nei, jeg tror ikke på paranormale ting, men jeg utelukker det ikke.

Om du tror på det så har du all rett til å gjøre det, men ikke forveksl det med sann viten om virkeligheten. Om du bastant påstår at verden er som du ser den er du virkelig arrogant.
Nei det er bare gammle kvinnfolk som trur på det
Min mor inkludert hu trur refleksjonen fra klokka er spøkelse...
Sitat av VegBerg Vis innlegg
Nå som jeg bare leste til side 4 av 7 (Kanskje det kom mer mens jeg leste og) så går jeg jo glipp av en del da....
Mange her sier at vitenskapen beviser at det ikke finnes... Vel.... For mange hundre år siden sa vitenskaps-folka også at jorda var flat, og nå vil dere igjen si... "Ja, men vi har jo blitt mye smartere og fått bedre teknologi nå!".
Vel, hva vil vitenskapen nå si igjen om 500 nye år? Og hvordan vet vi at kameraer og lyd-opptakere i det hele tatt er i stand til å ta det opp?
F.eks. På Nat Geo (og i naturfag-boka mi) sier de at det er noe som heter mørk materie/energi, vel... Som jeg har forstått det består vi da av "lys" materie, og de har ikke egentlig funnnet ut hva Mørk Materie er ennå? Vel, hva om det er "den andre siden" Og noen har muligheten til å se dette hvis de er det vi kaller "åpne", vi vet utrolig lite om universet... Vi kan hverken bevise eller motbevise at det fins, vel.... Det hjelper ingen. Så, hvorfor kan vi ikke bare like enkelt tro litt mere på det og være "åpne"?

Sorry for at dette er litt rotete, men jeg har det litt travelt nå... Og jeg skal lese gjennom de andre sidene i morgen.
Men i mine tanker, tror jeg på energien fra "den andre siden". Jeg beskriver også dette på en litt merkelig måte, men det er sånn jeg ser det for meg, og kanskje fordi jeg er et barn/ungdom.

God natt folkens!
Vis hele sitatet...
Hva er det du prøver på?
"Så, hvorfor kan vi ikke bare like enkelt tro litt mere på det og være "åpne"?

Hadde du giddi å engasjert deg litt mer i tråden og emnet, ikke bare skumlest og skippa sider, så hadde du ikke slengt ut av deg sånt svada som det posten din består av.

Veldig mange mennesker har misforstått "kraften" til tilfeldigheter. Det er mange som tolker tilfeldigheter som åpenbare tegn. På lik linje blir det at man ser stort sett det man vil se.
Det jeg sliter med å forstå er at de fleste her har gått på skolen, hvor man har lært om alt fra universet til planter. Hvor passer spøkelser/ånder/gud inn i bildet?
Det er skrøner som ble dratt altfor jævlig langt.
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Hæ? Litt vanskelig å tolke helt hva du mener, men jeg gjetter på at du mener at siden flere har opplevd det samme så er det slik som du/dere tror?
Det finnes da nok av eksempler på at mange har trodd det samme, men tatt feil, så hva skiller det du beskriver, fra alle andre ganger hvor noen ganske enkelt har tatt feil?

Selv opplever jeg stadig at jeg har trodd feil, dette ser jeg på som å lære. Så fram til noe overbeviser meg om noe annet, tror ikke jeg på det paranormale, men jeg kan jo ta feil.
Vis hele sitatet...
har ikke sagt det er sånn fordi vi tror det men det er det vi tror.
Altså, du tror kanskje ikke det, men vi tror det. De som har opplevd no lignende selv har vel større sjans til å tro på det. Å tro på det paranormale velger man selv. Blir vel som å velge å tro på gud.

Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Og sannsynligheten for at det er et gjenferd, er så mye større fordi?
Vis hele sitatet...
når sa jeg at sansynligheten for at det er et gjennferd er mye større?
Sitat av ballestank Vis innlegg
Sa ikke at det måtte være et gjenferd.
Vis hele sitatet...
Du sa at det kan ha vært et gjenferd.

Sitat av Phenobix Vis innlegg
Kan du bevise for meg at det ikke finnes drager? Nei.
Vis hele sitatet...
Det finnes faktisk drager, men ikke slike ildsprutende svære beist som flest forbinner med drager. Dette er en ekte drage, og den blir ikke større.

http://www.treehugger.com/tiny-dragon-lizard-indonesia-photo1.jpg
Sitat av Eplekjekk Vis innlegg
Du sa at det kan ha vært et gjenferd.
Vis hele sitatet...
ja jeg sa det.
Sitat av VegBerg Vis innlegg
For mange hundre år siden sa vitenskaps-folka også at jorda var flat
Vis hele sitatet...
Nei, de sa ikke det. Man har visst at jorden er rund siden de gamle grekerne brukte vitenskap for å slå det fast for drøyt 2000 år siden. Vitenskapen ble til for å forhindre at folk skal gjøre konklusjoner som at jorda er flat bare fordi det virker slik for de som står på den.

Sitat av VegBerg
Og hvordan vet vi at kameraer og lyd-opptakere i det hele tatt er i stand til å ta det opp?
Vis hele sitatet...
Fordi kameraer og lydopptakere fungerer på samme måte som øyet og øret. Fotoner går gjennom hornhinnen og treffer netthinnen, som gir et signal som går videre til hjernen – og fotoner går gjennom kameralinsen og treffer en bildebrikke, som gir et signal som går videre til lagringsenheten. Varierende lufttrykk trekker og skyver i trommehinnen, som gir et signal som går videre til hjernen – og et varierende lufttrykk trekker og skyver i en mikrofonmembran, som gir et signal som går videre til lagringsenheten. Hvis det lar seg høre eller se, så lar det seg spille inn.

Sitat av VegBerg
Så, hvorfor kan vi ikke bare like enkelt tro litt mere på det og være "åpne"?
Vis hele sitatet...
Enkelt og greit fordi det er ingenting objektivt som tyder på at det er riktig. Man kunne stilt det samme spørsmålet om nisser, troll, huldra og nøkken. Selv er jeg "åpen" i den forstand at jeg ikke utelukker noenting 100% med mindre det faktisk er 100% motbevist, men jeg behandler likevel ekstremt små sannsynligheter som nettopp ekstremt små sannsynligheter.
Sitat av ballestank Vis innlegg
ja jeg sa det.
Vis hele sitatet...
Da sier jeg at det også kan ha vært en drage med et dødelig blikk.
Sitat av Eplekjekk Vis innlegg
Da sier jeg at det også kan ha vært en drage med et dødelig blikk.
Vis hele sitatet...
Ja det kan vel ha vært det? men det er ikke det VI tror det var.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av RoadKill94 Vis innlegg
Det finnes selvsagt ikke noen konkrete bevis annet enn det folk føler og ser, men heller ingen bevis på at det ikke finnes.
Noe paranormalt betyr ikke automatisk spøkelser og demoner heller.
Vis hele sitatet...
Hjernen evolusjonen har utstyrt oss med har svært god simuleringssoftware, og ei litt vel overivrig ansiktsgjenkjenningsalgoritme. Vi ser ansikter der dei ikkje er, og simuleringssoftwaren kicker inn og viser oss detaljane i ansiktet. Vi drømmer, ser ting som ikkje eksisterer, hører lyder som ikkje eksisterer, og føler ting som ikkje eksisterer.

Fordi hjernen er så flink til å lure seg sjølv er kva enkeltpersoner opplever rimeleg uinteressant. Om ddu vil kan sikkert luni anbefale deg bunke på bunke mde bøker som omhandler nettopp evna til å lure seg sjølv.
Jeg trur det finnes paranormale ting. Har opplevd en del sykt selv, men det tok kaka da jeg og en kompis satt sammen med noen andre rundt et bord og diskuterte løst og fast. Det som skjedde var at det skjøt en "lys orb", er ikke sikker på va jeg skal kalle saken, skråt mellom alle menneskene som satt der. Jeg trudde det var en hallis, så jeg titter bare litt rundt for å se om noen andre så det, så ser jeg at han ene kompisen ser rart på meg. Så spør jeg om han så det, ja sier han febrilsk. Dette var jævla merkelig! Jeg måtte gå ut av rommet å ta meg luft fordi jeg nesten ikke kunne tru det vi hadde sett.
Det som var rarest var at vi så det begge to, skjønner det bare ikke. Noen som har sett lignende/har en forklaring?
Sitat av Atheos Vis innlegg
Hva er det du prøver på?
"Så, hvorfor kan vi ikke bare like enkelt tro litt mere på det og være "åpne"?

Hadde du giddi å engasjert deg litt mer i tråden og emnet, ikke bare skumlest og skippa sider, så hadde du ikke slengt ut av deg sånt svada som det posten din består av.

Veldig mange mennesker har misforstått "kraften" til tilfeldigheter. Det er mange som tolker tilfeldigheter som åpenbare tegn. På lik linje blir det at man ser stort sett det man vil se.
Det jeg sliter med å forstå er at de fleste her har gått på skolen, hvor man har lært om alt fra universet til planter. Hvor passer spøkelser/ånder/gud inn i bildet?
Det er skrøner som ble dratt altfor jævlig langt.
Vis hele sitatet...
Jeg var litt sliten der, fordi det er litt sent og fordi jeg hadde det litt travelt... Vel... Husk på at man har ikke alltid lært om planeter på skolen heller... Jeg ville bare svare på den først.

Jeg er faktisk åpen for at det fins, men også for at det ikke fins.... Men jeg føler at jeg er litt me rpå det paranormale sin side, vel, ja, det fins mange tilfeldigheter... Og hvorfor kan ikke den tilfeldigheten være et gjenferd?
Jeg ser ingen vits i å argumentere mot deg...

Sitat av Provo Vis innlegg
Nei, de sa ikke det. Man har visst at jorden er rund siden de gamle grekerne brukte vitenskap for å slå det fast for drøyt 2000 år siden. Vitenskapen ble til for å forhindre at folk skal gjøre konklusjoner som at jorda er flat bare fordi det virker slik for de som står på den.


Fordi kameraer og lydopptakere fungerer på samme måte som øyet og øret. Fotoner går gjennom hornhinnen og treffer netthinnen, som gir et signal som går videre til hjernen – og fotoner går gjennom kameralinsen og treffer en bildebrikke, som gir et signal som går videre til lagringsenheten. Varierende lufttrykk trekker og skyver i trommehinnen, som gir et signal som går videre til hjernen – og et varierende lufttrykk trekker og skyver i en mikrofonmembran, som gir et signal som går videre til lagringsenheten. Hvis det lar seg høre eller se, så lar det seg spille inn.


Enkelt og greit fordi det er ingenting objektivt som tyder på at det er riktig. Man kunne stilt det samme spørsmålet om nisser, troll, huldra og nøkken. Selv er jeg "åpen" i den forstand at jeg ikke utelukker noenting 100% med mindre det faktisk er 100% motbevist, men jeg behandler likevel ekstremt små sannsynligheter som nettopp ekstremt små sannsynligheter.
Vis hele sitatet...
Apropos det med kameraer og opptakere: Vel... De fleste kamera og opptakere er laget helt likt, men hos mennesket er de ikke alltid, små ting... Som kan føre til at noen oppfatter det noen andre ikke oppfatter. Jeg har ikke sagt at dette er grunnen men at det er en mulighet.

Som noen har sagt, det fins lite bevis på at det fins, men også på at det ikke fins.
Sitat av VegBerg Vis innlegg
Apropos det med kameraer og opptakere: Vel... De fleste kamera og opptakere er laget helt likt, men hos mennesket er de ikke alltid, små ting... Som kan føre til at noen oppfatter det noen andre ikke oppfatter. Jeg har ikke sagt at dette er grunnen men at det er en mulighet.
Vis hele sitatet...
Det er mulig jeg misforstår hva du mener med at det er små forskjeller mellom mennesker, men i så fall får du bare forklare det på nytt så jeg skjønner det. Du har rett i at det finnes forskjeller mellom menneskers evne til å oppfatte "lyd og bilde". Man kan for eksempel være rød-grønn fargeblind, som gjør at like nyanser av rødt og grønt ser likt ut, eller ha en blind flekk på øyet. Man kan også for eksempel være døv for enkelte frekvenser andre hører. Det er også forskjell i hvor observante folk er, altså om de er bevisst på alt som "sensorene" øyne og ører tar inn.

Men dette er jo bare imperfeksjoner som vi lett unngår med tekniske apparater som videokameraer og lydopptakere. Man kan lage videokameraer som kan filme i vesentlig bedre oppløsning enn menneskeøyet, samt at de kan oppfatte raskere endringer og større frekvensbånd. Tilsvarende gjelder for lydopptakere – vi har lydopptakere som kan ta opp lyd i vesentlig mer detaljer og i mye større frekvensbånd enn hva det menneskelige øret er i stand til. Man er heller ikke avhengig av en subjektiv bevissthet som skal prosessere signalene for å lage bilder og lyd av det, men kan tvert i mot se ting på nytt, pause, og analysere bildene/lyden teknisk for å se alle mulige detaljer.

Derfor vil jeg ikke si at en menneskelig visuell/auditorisk observasjon er i stand til å være mer detaljrik enn man hva kan oppnå med teknologiske innretninger. Heller tvert i mot, og i veldig sterk grad.

Sitat av VegBerg
Som noen har sagt, det fins lite bevis på at det fins, men også på at det ikke fins.
Vis hele sitatet...
Til sammenlikning finnes det heller ikke et eneste bevis på at julenissen ikke finnes.
Sist endret av Provo; 8. oktober 2010 kl. 13:45.
Sitat av Provo Vis innlegg
Til sammenlikning finnes det heller ikke et eneste bevis på at julenissen ikke finnes.
Vis hele sitatet...
Jo, han ble oppfunnet til inspirasjon etter Saint Nicholas på 1700-tallet.
Sitat av Dyrdal Vis innlegg
Jo, han ble oppfunnet til inspirasjon etter Saint Nicholas på 1700-tallet.
Vis hele sitatet...
Det er ikke et bevis, men sannsynliggjørende indikasjon. Som i grunn er hele poenget.
For meg er det egentlig mer merkelig å være helt lukket for tanken, enn å være åpen for at det kan være noe der som vi ikke riktig har kontroll på, som ikke kan måles, veies, bevises.
Det virker for meg ganske usannsynlig at vitenskapen kan ta tak i alt, og bevise det. Hvorfor skal vi låse oss til den ideen, at vitenskapen vi kjenner i dag kan "alt"? For meg personlig føles det rett og slett litt trangsynt.

Personlig har jeg hatt en litt snedig opplevelse for et par år siden hvor en gjenstand jeg fem minutter tidligere hadde satt en plass, var blitt flyttet på. Alene hjemme, ingen dyr, ingen gjennomtrekk osv. Så får folk tro og mene hva de vil, men det var nå det som skjedde. Snedig, i alle fall.