Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 3570
Hei jeg lurte på om dere visste om noen slags liste som kan sammenligne hva feks en 2 mg rivotril tilsvarer i styrke med et annet preparat?
Hensikten med dette er å gi legen min en liste sånn at han skal gi meg en "tilsvarende" dose med et medikament istedenfor rivotril som jeg går på nå

Han vil gjerne at jeg skal gå ned til sobril når jeg er nede i 2 mg om dagen, noe som jeg syntes funker svært dårlig men da vil jeg ihvertfall få en dose som kan tilsvare det jeg får nå til en viss grad..
0,5 rivotril = 20 mg sobril og 10 mg valium. Du vil da måtte ta 80 mg sobril og 40 mg valium. Da vil sikkert heller legen ha deg på Rivotril I følge den listen der da, han har vel sin egen mening.
Sitat av Cherie Vis innlegg
0,5 rivotril = 20 mg sobril og 10 mg valium. Du vil da måtte ta 80 mg sobril og 40 mg valium. Da vil sikkert heller legen ha deg på Rivotril I følge den listen der da, han har vel sin egen mening.
Vis hele sitatet...
HVA?!
2 mg Rivotril tilsvarer 40 mg Valium??
Det hørtes nå utrolig ut syns jeg da...
Sitat av -Lana- Vis innlegg
HVA?!
2 mg Rivotril tilsvarer 40 mg Valium??
Det hørtes nå utrolig ut syns jeg da...
Vis hele sitatet...
BENZODIAZEPINE EQUIVALENCE TABLE
http://www.benzo.org.uk/bzequiv.htm
Det stemmer på papiret ja, å ta 3x2mg Rivotriler tilsvarer 12x5mg valium. Benzoene er i samme legemiddelgruppe, fungerer noenlunende likt. Men individuelle forskjeller fra person til person forekommer ofte. Vær litt forsiktig hvis du er vant til å hive innpå 4 Rivotriler, for så å ta 12 Valium p.g.a lista sier det er "det samme". Halveringstida har også mye og si på Benzoene hvordan de fungerer. Tar du F.eks 10x5mg Valium, altså 50mg. Vil du fra 20-100 timer etter inntak kunne ha opptil 25mg Diazepam igjen i kroppen. Siden halveringstiden er på 20-100 timer. Xananor har halveringstid på 12 timer så etter 12 timer ved inntak på 20mg vil du ha 10mg i kroppen, som en sammenligning. Høy halveringstid gjør også fort at du blir "innspist" og må øke dosene etterhvert hvis du vil oppnå samme eller bedre virkning. Litt nyttig info bare.
Geez! Så en som er vant til å ta 2 mg Rivotril (eller Xanor) tre ganger daglig (noe som sikkert ikke er uvanlig for mange), og vil bytte til Valium må da altså ta 120 MG (!) Valium i døgnet. Altså 24 piller à 5 mg, eller 8 Valium tre ganger daglig???
Det høres jo helt utrolig ut!

Tror ikke noen lege ville latt noen bytte fra Rivotril eller Xanor til Valium da...
▼ ... over en uke senere ... ▼
Med en halveringstid på maks 100 timer på Diazepam (Valium) vs Alprazoam (Xanor) på 12 timer. 8 x 3 Valium er 24 stk. 120 mg i døgnet. Jeg er ikke noe lege men etter en ukes tid med 120mg Diazepam om dagen med halveringstid på 100 timer, er du enten i narkose, eller i en plasikkbag... Du kan faktisk i teorien innta 4 døgndoser før stoffet er halvert. Det er en meget stygg mutltiplisenrende effekt som også gjør deg "Innspist" og kan resultere i at du opparbeider deg en avhengighet kjappere enn fyy. Skal du absolutt innta såpass doser med Benzo daglig ville jeg gått for Xanor. Uten tvil.