Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  48 14247
I dagens utgave av lokalavisen Glåmdalen kunne man lese at narkotikamiljøet i Kongsvinger kommune skal ha hardnet til, og at anslagsvis hver 30. innbygger nå misbruker narkotika. Dette er tall i følge politiet. Det hevdes at tenåringsjenter setter sprøyter med heroin, og selger sex for dop. Det er også både vold- og gjengkriminalitet knyttet til salg av amfetamin og heroin, dette i følge journalistens informanter i miljøet.

Det som imidlertid var mest sjokkerende var teksten under illustrasjonsbildet i nettartikkelen. "bytter mot sex: I bytte mot blant annet hasj, skal tenåringsjenter i Kongsvinger ha solgt sex."

Virkelig? Sex for hasj?

Miljøet må jammen ha hardnet til siden den gang jeg var tenåringsjente, og våre bønner etter litt spenning og dop endelig ble hørt da en hyggelig rastafari slo seg ned i byen vår og lærte oss å rulle en joint mens vi satt ved elva og pratet litt. Helt gratis.

Tror dere vi har å gjøre med en i overkant sensasjonslysten journalist, eller har det virkelig gått så langt? Er småbylivet blitt så uutholdelig kjedelig at man nå er villig til å selge kroppen sin for hasj? Evt. kroppen så lite verdt, eller hasjen så bra..?
Dette kan jeg tro, det er jo tenåringsjenter det er snakk om.
De selger også sex for sprit, hvorfor ikke hasj også...
Sist endret av Rolsen Royce; 5. september 2009 kl. 20:06.
Ser ikke på det som usannsynlig. Er en hel haug menn som har fått seg ligg med sårbare jenter for kontantkort og sigaretter f.eks.
Min tvil ble nå helt borte.
Har selv fått forespørsel om å kjøre noen for sex på et norsk nettsamfunn, så tviler ikke på at småhønene i Kongsvinger horer seg for ei bønne.
Spiller det noen rolle da? Hasj/alkohol/tobakk er ikke så psykisk nødvendig at man ville gjort noe man ellers ikke ville gjort for å få tak i det - imo. Kanskje det i bunn og grunn bare er en unnskyldning for å få sex?
Søndre del av Hedmark har vel alltid hatt problemer med å sysselsette ungdommen.
Råning, grøftefylla og mye knark er hvertfall inntrykket jeg har av området fra ca. Flisa og sørover til Kongsvinger.
Det har også vært en ganske kraftig oppblomstring av rusmiljø i Elverum også, men det virker for meg som om det er i sørfylket det er verst.
Det skjer jo ingenting der og veldig mange må pendle til Oslo for å jobbe. De som faller utenfor faller veldig utenfor og det skapes vel ett klasseskille som fører til at de som blir igjen får fritt spillerom til å skape ett slik miljø.

Få ungdommen ut av volvoen og inn i fast arbeid der de faktisk bor.
Sist endret av Mith; 5. september 2009 kl. 20:31.
Synes ganske synd på jentene, foreldrene burde være litt mer oppmerksomme.
Ja, tenker vel kanskje at dette kan forekomme, men ikke akkurat i den formen som det blir presentert her. Antakelig er det ikke særlig utbredt heller. Å selge sex for å ha råd til et tungt avhegighetsskapende stoff som heroin, og for å få hasj, er to litt forskjellige saker. Tror dere har vært inne på noe her, både at det er snakk om ungdom i en spesielt sårbar posisjon, og at det kan også være et spenningselement med i bildet. Ingen trenger å ha sex for hasj når de er 14 år.

Alle steder er det vel ungdom som er mer spenningssøkende, har vanskelig for å tilpasse seg de faglige kravene skolen stiller, har foreldre som ikke er der nok, eller som kanskje er der men ikke burde vært det osv. Denne kommunen er ranket på bunnivå (blant de ti nederste om jeg husker rett) i forhold til levekårsindekser som er gjort over norske kommuner. Det er en del sosiale problemer, og at dette gir seg uttrykk i økt narkotikabruk blant både gamle og unge er vel naturlig. Imidlertid finnes det gode skole- og fritidstilbud og mange mer eller mindre veltilpassede ungdommer også. Jeg synes i hvertfall at dette er trist for de det gjelder, og kunne ønske at politi og medier ikke fokuserte så mye på å fordømme og ta de som selger dopet, men på de evt. sosiale problemene som ligger bak.
Jeg kjenner ei jente som lå med gutter for sigaretter når hun var 13. For noen uker siden (nå er hun 16) tilbød hun meg sex om jeg røykte hasj med henne. Jeg nektet selvfølgelig. Viste seg at en tidligere venn som jeg anså som ganske oppegående hoppet på det og mista jomfrudommen sin. Det er direkte kvalmt. Det er nok ikke uvanlig heller. Når du leser intervjuer i ukebladene med (tidligere) misbrukere startet det gjerne med at de lå med forskjellige gutter for dop fra en ung alder.

Noen tenåringsjenter eier ingen respekt for kroppen sin i det hele tatt. Som oftest en konsekvens av seksuelt misbruk i barndommen.
Sitat av Stratops Vis innlegg
Viste seg at en tidligere venn som jeg anså som ganske oppegående hoppet på det og mista jomfrudommen sin. Det er direkte kvalmt.
Vis hele sitatet...
What? I dagens verden er det få som mister møydommen sin etter at de har gifta seg, uansett.. Fra min synsvinkel er sex sex, og kan fint utføres uten dypere følelser. En engelsk kompis sa det pent;

Sitat av engelsk kompis
I've fucked a lot of fit chicks, but when me and my girl are doing it we're not having sex - we're making love.
Vis hele sitatet...
Sist endret av excubated; 5. september 2009 kl. 21:23.
Å betale for sex med en 16-åring med hasj er kvalmt.
Jo, men de folka som selger/bytter hasj mot sex er nok ikke hvem som helst random. Det er nok en person de jentene har øye for, eller at de vil ha sex. Hvem ville gått til en helt random mindre pen fyr og sakt:- Bytte hasj mot sex? Ingen.
Vil si at de som benytter seg av dette tilbudet fra disse jentene er absolutt like ille.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Stratops Vis innlegg
Noen tenåringsjenter eier ingen respekt for kroppen sin i det hele tatt. Som oftest en konsekvens av seksuelt misbruk i barndommen.
Vis hele sitatet...
Tragiske greier ja. Et av de kjipeste eksemplene mine er ei som var ganske treg når det kom til sosialintelligens, men hun hadde en type som var veldig forståelsesfull og snill. Hun droppet fyren på sekundet hun ble tilbudt diverse ting av en eldre rusbruker som var ganske kjent her i området.

Fyren var et vandrende mentalt vrak, men kunne lure den mest oppegående av husmødre. Min egen mor kommenterte fyren som en av de hyggeligste og oppegående i min "vennekrets" (han hadde ringt på, i søken etter hva som helst og jeg var ikke hjemme, så han slo an en timersprat med min mor). Livet hans gikk i en sirkel: Komme til området, være snill og spandabel med røykevarer og annet, for så å krite til seg alt som gikk og forsvinne i 6 måneder. Denne runden hadde han tatt minst 6-7 før.

Tilbake til jenta som var 15 på den tiden: Hun ble opiatavhengig, fikk div kjønnsykdommer. Sist jeg snakket med henne var hun totalruset på dolcontin og ville at jeg skulle gjette meg til hva hun hadde hatt i seg og hvor mye, for så å proklamere hvor "fucka" hun var og hvor kult hun hadde det.

Heldigvis kom hun seg bort fra ham, akkurat hvordan dette skjedde vet jeg ikke, kanskje han bare forsvant under jorden igjen uten å ta med henne, men et par måneder etter "forsvinningen" kom meldingen: Fyren hadde strøket med av blandingsoverdose.

Men nå rabler jeg litt, tilbake til poenget: Det er mye mer enn missbruk i ung alder som får jenter til å gjøre som de gjør, mye av skylden vil jeg legge på "stupid spoiled whores" som paris hilton, anna nicole smith og
alt dette modellhysteriet som er å finne på tv, i aviser etc.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av excubated Vis innlegg
What? I dagens verden er det få som mister møydommen sin etter at de har gifta seg, uansett.. Fra min synsvinkel er sex sex, og kan fint utføres uten dypere følelser. En engelsk kompis sa det pent;
Vis hele sitatet...
Sitat av excubated sin kompis
I've fucked a lot of fit chicks, but when me and my girl are doing it we're not having sex - we're making love.
Vis hele sitatet...
Det er nettopp blitt mellom meg og en jente. Jeg har aldri vært enigere med en engelskmann, det er noe helt annet når du er glad i personen. Sex er sex.

Men allikevel, du kan vel ikke ha sex med gud og enhver for sigaretter og dop?
Det blir feil, men jeg klarer ikke og forklare hvorfor jeg syntes det blir feil. Jeg vet det vel ikke selv en gang.
Sitat av Mith Vis innlegg
Søndre del av Hedmark har vel alltid hatt problemer med å sysselsette ungdommen.
Råning, grøftefylla og mye knark er hvertfall inntrykket jeg har av området fra ca. Flisa og sørover til Kongsvinger.
Det har også vært en ganske kraftig oppblomstring av rusmiljø i Elverum også, men det virker for meg som om det er i sørfylket det er verst.
Det skjer jo ingenting der og veldig mange må pendle til Oslo for å jobbe. De som faller utenfor faller veldig utenfor og det skapes vel ett klasseskille som fører til at de som blir igjen får fritt spillerom til å skape ett slik miljø.

Få ungdommen ut av volvoen og inn i fast arbeid der de faktisk bor.
Vis hele sitatet...
Jeg kan vel ikke si at det har blomstret noe særlig opp i Elverum i den siste tida. Det har vel vært mye i omløp en god stund der, men ikke økt noe særlig.
Men det med at det er mye råning og grøftefyll særlig rundt Flisa er det ingen tvil om! Det problemet bare vokser etter som politiet ikke får noe has på noen som helst.
Etter det jeg får høre om, så er det i Kongsvinger det blomstrer opp mest med narkotika av de stedene du nevnte. Men det ser man jo av avisartikkelen også.

For de som bare har lest nettartikkelen, så kan jeg si at den i avisa var mye lengre.
Hele dette med "betaling" låter litt merkelig i mine ører. Dette er jo en dobbeldeal for jentene! De får både dop og sex!

Mange tenåringsjenter ønsker faktisk (selv om de i blant angrer i ettertid) å ha sex med de "kule" eldre gutta. Mange tenåringsjenter ønsker også å eksperimenter med drugs, og her får de i pose og sekk!

Jeg sier ikke at dette er en heldig utvikling, men jeg tror ikke jentene følger seg utnyttet. Det er lett for oss som sitter på gjerdet å ser på, å si at de ikke vet sitt eget beste, men vi har vel alle gjort risikable og (i etterpåklokskapens lys) dumme tilng i ungdommen?

Hva er egentlig den store forskjellen mellom en typisk tenåringsfest hvor gutta skjenker jentene og mange ender opp i sengehalmen og en jente som ligger med en stoner bak en busk, for så å fyre en after-sex joint? I mine øyne er det mer eller mindre det samme, og hverken noe nytt fenomen, eller noe å lage avisoppslag om i utgangspunktet.
Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Jeg kan vel ikke si at det har blomstret noe særlig opp i Elverum i den siste tida. Det har vel vært mye i omløp en god stund der, men ikke økt noe særlig.
Men det med at det er mye råning og grøftefyll særlig rundt Flisa er det ingen tvil om! Det problemet bare vokser etter som politiet ikke får noe has på noen som helst.
Etter det jeg får høre om, så er det i Kongsvinger det blomstrer opp mest med narkotika av de stedene du nevnte. Men det ser man jo av avisartikkelen også.

For de som bare har lest nettartikkelen, så kan jeg si at den i avisa var mye lengre.
Vis hele sitatet...

Skikkelig interessant at du skal nevne disse stedene, spesielt siden jeg var i Flisa for et par år tilbake, og husker at det var særskilt mye råning og rusproblematikk, uten at jeg tenkte noe videre på det.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
felix_poker: Nei, det er ikke noen forskjell, men det blir jo typisk litt større avisoverskrifter når det er ulovlige stoffer involvert.
Sitat av Tias Vis innlegg
felix_poker: Nei, det er ikke noen forskjell, men det blir jo typisk litt større avisoverskrifter når det er ulovlige stoffer involvert.
Vis hele sitatet...
Det er sant, Tias. Det burde imidlertid ikke vært det, slik jeg ser det.
Det er like problematisk at tenåringsjenter selger seg for sigaretter som for hasj. Eller godteri for den saks skyld.
Sitat av Stratops Vis innlegg
Det er like problematisk at tenåringsjenter selger seg for sigaretter som for hasj. Eller godteri for den saks skyld.
Vis hele sitatet...
Ja, eller like uproblemtasik, om du vil. Jeg mener, er det problematisk at tenåringsjenter har sex, sånn generelt sett?
Problematisk at tenåringsjenter har sex? Absolutt ikke!
det er naturlig!
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Ja, eller like uproblemtasik, om du vil. Jeg mener, er det problematisk at tenåringsjenter har sex, sånn generelt sett?
Vis hele sitatet...
Prostitusjon blir sett ned på. En skammer seg for det. Kanskje ikke i gjerningsøyeblikket, men du gjør det senere. Mange barn blir seksuelt misbrukt i barndommen og har ingen problemer med det da det skjer, men skammer seg veldig når de blir eldre og innser hva som har skjedd.
Sitat av Sixpounder Vis innlegg
Problematisk at tenåringsjenter har sex? Absolutt ikke!
det er naturlig!
Vis hele sitatet...
Jeg er helt enig i dette. De har sex! Grunnen til at vi alle er her.

Hvordan kan vi snakke nedsettende om andre, fortelle de hva VI synes de skal gjøre?

Hvor mange har ikke spandert noen drinker på ei jente, betalt taxi hjem, fått seg et knull og kjørt ho hjem på morran...hun fikk da masse igjen for dette, gjorde hun ikke?

Dette kan selvfølgelig ha sine baksider, men det trenger da nødvendigvis ikke ha det. Ikke alle som selger sex har det forferdelig, god damn, mange av de ELSKER jobben sin!


Jeg blir litt satt ut av alle de menneskene som på død og liv skal mene noen om andre, til tross for at de ikke gjør noen noe vondt. De har da like mye rett til å bestemme over seg selv som du og jeg har!

Nå har jeg selvsagt satt ting litt på spissen, men de er da mennesker disse jentene også. De er ikke noe dummere enn oss andre. Man skal ikke se ned på andre (som enkelte grupper i samfunnet) bare fordi de ikke mener og gjør det samme som deg selv. Og det fosser jo misunnelse av opptil flere her.. hehe

Sitat av Stratops Vis innlegg
Prostitusjon blir sett ned på. En skammer seg for det. Kanskje ikke i gjerningsøyeblikket, men du gjør det senere. Mange barn blir seksuelt misbrukt i barndommen og har ingen problemer med det da det skjer, men skammer seg veldig når de blir eldre og innser hva som har skjedd.
Vis hele sitatet...
Er du seriøs? Helt ærlig nå..? Jeg er overhodet ikke enig i alle påstandene dine her.

At det skjer med noen, at noen har det vondt, at noen blir solgt mot sin vilje..and so on, ja, det skjer, men overhodet ikke med alle. Jeg har både lest om, sett dokumentarer om og snakket med jenter som har solgt seg selv, og de færreste angrer, men er stolte av yrket sitt, av pengene de tjener og servicen de yter.

Husk at mange vanskeligstilte mennesker også har behov for sex. Å kjøpe det kan være eneste løsningen, og er det virkelig noe galt i det?

Jeg kan forresten legge til at jeg selv har vært i Red Light District i Amsterdam, og det har vært en fornøyelse av de skjeldne...!

Opptil flere ganger. Og jeg er ikke vanskeligstilt på noen måte, bare så det er skrevet
Sist endret av tafsern; 7. september 2009 kl. 16:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Mitt poeng her var ikke å forsvare prostitusjon, selv om jeg ikke er noen prinsipiell motstander av dette heller, men å påpeke at formen for "prostitusjon" beskrevet i avisartikkelen det ble linket til, ikke nødvendigvis er prostitusjon i ordets egentlige forstand, men kun ungdommelig ekperimentering med kropp, seksualitet og rusmidler.

"Byttehandler" som involverer sex er helt vanlig, selv på byen og i faste forhold. Hvor mange ganger har jeg ikke fått meg noe fordi jeg har gjort ekstra mye husarbeid, kjøpt en fin gave eller laget en god middag til dama?
Sitat av tafsern Vis innlegg
Er du seriøs? Helt ærlig nå..? Jeg er overhodet ikke enig i alle påstandene dine her.

At det skjer med noen, at noen har det vondt, at noen blir solgt mot sin vilje..and so on, ja, det skjer, men overhodet ikke med alle. Jeg har både lest om, sett dokumentarer om og snakket med jenter som har solgt seg selv, og de færreste angrer, men er stolte av yrket sitt, av pengene de tjener og servicen de yter.

Husk at mange vanskeligstilte mennesker også har behov for sex. Å kjøpe det kan være eneste løsningen, og er det virkelig noe galt i det?

Jeg kan forresten legge til at jeg selv har vært i Red Light District i Amsterdam, og det har vært en fornøyelse av de skjeldne...!

Opptil flere ganger. Og jeg er ikke vanskeligstilt på noen måte, bare så det er skrevet
Vis hele sitatet...
Du leste overhodet ikke poenget mitt. Jeg har aldri med ett ord nevnt at jentene blir tvunget ut i prostitutisjon.

De som virkelig liker det de driver med starta ikke med å selge seg for små menger dop på ungdomsskolen. De som gjorde det skyter heroin for å holde seg gående

Jeg er helt for prostitusjon og ser på det som et akseptabelt yrke. Men samfunnet ser ned på prostituerte, som annenrangsborgere på lik linje med kriminelle. Det å bli sett ned på av samfunnet er tøft. Spesielt når du kanskje er enig med samfunnet.
Tror ikke jeg hadde hatt noen problemer med å si jatakk hvis en fin jente ga meg røyk for å ha sex med henne.
Men nå er jo jeg gutt og tenåring selv da
Ser poenget ditt felix, men å sammenligne husarbeid og middag med heroin og sigaretter er i drøyeste laget.
Særlig når vi vet det er eldre gutter som oppsøker ungdomsmiljøene for å 1: deale knark 2: få seg noe 3: begge deler.
At jenter ned i 14-15 års alderen hopper til sengs med dealeren sin for å skaffe seg speed kan på ingen måte sammenlignes med at du kjøper roser og steker biff for dama.
syntes problematikken kun oppstår hvis jenta er under sexuell lavalder og gutten er eldre, eller omvendt.

at man yter forskjellige "tjenester" ut i fra evne er helt logisk, og innse det; mange jenter veit hvor langt de kan komme om de bruker kroppen sin. så lenge det er frivillig så får det være deres sak, mener jeg.

tror heller problemet er at folk skal moralisere og stikke nesa si i andres saker. som Rancid sier i vanilla sex:
"why do you care what i do in my bedroom, why do you want to know how i screw? -it seems to me you got nothing better to do..."

og som Ben Harper synger:

my choice is what i choose to do, and if its causing no harm it shouldn't bother you
your choice is what you choose to be, and if your causing no harm then your alright with me

Så lenge folk over 16 ikke betaler for knarket sitt med sex midt på Karl Johan eller Torgallmenningen ser jeg faktisk ikke det helt store problemet....
Sitat av Mith Vis innlegg
Ser poenget ditt felix, men å sammenligne husarbeid og middag med heroin og sigaretter er i drøyeste laget.
Særlig når vi vet det er eldre gutter som oppsøker ungdomsmiljøene for å 1: deale knark 2: få seg noe 3: begge deler.
At jenter ned i 14-15 års alderen hopper til sengs med dealeren sin for å skaffe seg speed kan på ingen måte sammenlignes med at du kjøper roser og steker biff for dama.
Vis hele sitatet...
Eksemplet mitt med mddag og husarbeid var mer ment i forhold til prostitusjon generelt. Når det kommer til denne sex/drugs utvekslingen som artikkelen trådstarter linket til beskriver, sammenliknet jeg det med ungdom som skjenker jenter på fest. At yngre jenter har sex med eldre gutter er ikke noe nytt. At unge jenter, og gutter, eksperimenterer med rusmidler, er heller ikke noe nytt. Derfor ser jeg ikke helt nyhetsverdien i dette, og heller ikke det store "problemet".
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Hvis begge parter tjener mer enn de taper på situasjonen så er det vel i utgangspunktet ikke noe problem i mine øyne, men hvis det er snakk om yngre jenter som gjerne ikke vet helt hva som er smart og mindre smart her i verden, så blir det jo en annen sak. Selv uten en moralistisk synsvinkel så fremstår det hele litt uheldig for min del.

Når det er sagt så er det jo lett å generalisere uten å kjenne til de konkrete tilfellene, og det er på ingen måte sikkert at saken er slik media fremstiller den. Best å ikke uttale seg for bastant hverken den ene eller andre veien.
Sitat av Beskjeden Vis innlegg
syntes problematikken kun oppstår hvis jenta er under sexuell lavalder og gutten er eldre, eller omvendt.
Vis hele sitatet...
Den seksuelle lavalderen er ikke mer enn et tall. Jenter som er 16 kan være like modne som 13-åringer og vice versa. Det er bare juridisk.

Sitat av felix_poker Vis innlegg
Eksemplet mitt med mddag og husarbeid var mer ment i forhold til prostitusjon generelt. Når det kommer til denne sex/drugs utvekslingen som artikkelen trådstarter linket til beskriver, sammenliknet jeg det med ungdom som skjenker jenter på fest. At yngre jenter har sex med eldre gutter er ikke noe nytt. At unge jenter, og gutter, eksperimenterer med rusmidler, er heller ikke noe nytt. Derfor ser jeg ikke helt nyhetsverdien i dette, og heller ikke det store "problemet".
Vis hele sitatet...
Det er vel et enda større problem at jenter blir skjenka og pult, men det er kultur og helt vanlig her i Norge. Derfor bryr ikke avisa seg like mye om problemet. Det gjør ikke hasjprostitusjon bedre.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Mange tenåringsjenter ønsker faktisk (selv om de i blant angrer i ettertid) å ha sex med de "kule" eldre gutta. Mange tenåringsjenter ønsker også å eksperimenter med drugs, og her får de i pose og sekk!
Vis hele sitatet...
Det er ikke så langt fra det "du tror du vil" og det du "tror du må" når du er fjorten og usikker på deg selv. Det er ikke så lenge siden jeg var fjorten selv;p


Sitat av Stratops Vis innlegg
Noen tenåringsjenter eier ingen respekt for kroppen sin i det hele tatt. Som oftest en konsekvens av seksuelt misbruk i barndommen.
Vis hele sitatet...
Som regel eller som oftest, eller kanskje bare i noen tilfeller? Det er nok mange flere unge jenter som gjør en hel del ting andre folk ville rynket på øyenbrynene til uten at seksuelt misbruk trenger å være inne i bildet.
Felix: Jeg ser poenget ditt, men problemet slik jeg ser det, er at det er de samme tøffe gutta som holder på sånn i årevis, og puler unge jenter i bytte mot hasj eller hva det skulle være. Det er noe mye finere med å lure med seg ei jente hjem fra byen med løfter om god pot og rester av pizzaen du laga tidligere på kvelden, enn den 25 år gamle pillefjerne gutten som henter Lise uttafor ungdomskola, og 3 år senere så er han der og henter lillesøstra hennes for å gjøre akkurat det samme med henne og.
Fuck en moral. Har du lyst har du lov.
16 åringer selger sex for Sprit/hasj? Huff, hvor blir av verdigheten til enkelte, Løst med andre ord.
Sitat av Saape Vis innlegg
Felix: Jeg ser poenget ditt, men problemet slik jeg ser det, er at det er de samme tøffe gutta som holder på sånn i årevis, og puler unge jenter i bytte mot hasj eller hva det skulle være. Det er noe mye finere med å lure med seg ei jente hjem fra byen med løfter om god pot og rester av pizzaen du laga tidligere på kvelden, enn den 25 år gamle pillefjerne gutten som henter Lise uttafor ungdomskola, og 3 år senere så er han der og henter lillesøstra hennes for å gjøre akkurat det samme med henne og.
Vis hele sitatet...
thats what I call pimpi'n!

Neida, selvfølgelig er det mange unge jenter (og gutter) som gjør ting de angrer på i ungdommen. Det være seg å bytte sex mot alkohl eller rusmidler, ha sex generelt, bruke rusmidler (no sex included), kjøre bil uten lappen, moped uten hjelm, gå på tynn is om vinteren, bade i fylla, kjøre i fylla, henge etter bussen på skateboard, begår mer eller mindre alvorlige kriminelle handlinger som vold, trusler, innbrudd, tyverier etc.

Vi har alle vært "unge og dumme". Mitt poeng er bare følgende: Er dette noe å lage avisoppslag om? Og er det et samfunnsproblem? Er ungdom et samfunnsproblem?
Sitat av Stratops Vis innlegg
Den seksuelle lavalderen er ikke mer enn et tall. Jenter som er 16 kan være like modne som 13-åringer og vice versa. Det er bare juridisk.
Vis hele sitatet...
Hei.

Videregåendeskolelærer her.

Jenter på 13-16 kan ha like fine pupper som de på 16-18. De er fanden meg aldri noensinne like modne. De har ikke livserfaring. Noen klarer å fake det rimelig bra dog.
Sist endret av DumDiDum; 14. september 2009 kl. 08:15. Grunn: ord deling
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Hei.

Videregåendeskolelærer her.

Jenter på 13-16 kan ha like fine pupper som de på 16-18. De er fanden meg aldri noensinne like modne. De har ikke livserfaring. Noen klarer å fake det rimelig bra dog.
Vis hele sitatet...
Hvor mye livserfaring man har, kommer ann på mer enn alder. Her er det "kvalitet over kvantitet" som gjelder, slik jeg ser det.

Det er ikke lenge siden jeg selv var ung, uerfaren tenåring, og jeg kan fortelle så mye som at sex og drugs var ikke noe negativt, noe som gjorde denne tiden forferdelig, eller ødela de fleste for livet. Det var ikke noe man ble tvunget til, eller fikk tredd ned over hodet. Det var noe vi alle søkte etter, gutter og jenter, slik ungdom har gjort i uminnelige tider.

Så klart er det noen som skader seg som en direkte eller indirekte følge av rusmiddelbruk. Selvfølgelig er det noen som angrer på sex i ettertid, eller som blir tvunget eller overtalt til sex. Folk gjør dumme, slemme og rare ting, men ungdom vil alltid eksperimentere med egen kropp og eget sinn, og jeg ser ikke noe galt i det. Det beste vi "voksne" kan gjøre er å gi dem tilgang på informasjon om deres rettigheter, rusmidler, sex, prevansjon, seksuelt overførbare sykdommer, mental helse osv. slik at de kan stille best mulig rustet. En del ting MÅ en imidlertid fnne ut av selv.

Og ja, 13-16 kan ha flotte pupper, det er jeg klar over, selv om jeg ikke er lærer på vgs
Sitat av Penny^Lane Vis innlegg

Tror dere vi har å gjøre med en i overkant sensasjonslysten journalist, eller har det virkelig gått så langt? Er småbylivet blitt så uutholdelig kjedelig at man nå er villig til å selge kroppen sin for hasj? Evt. kroppen så lite verdt, eller hasjen så bra..?
Vis hele sitatet...
Sensasjonslyst, det kan du banne på! Jeg var for noen år siden på en forelesning innen faget psykosomatikk og helsepsykologi der dagens tema var rus. Der fortalte foreleseren om medias ensidige negative fokus på narkotika og bruken av det, og det nesten gjennomgående positive fokuset på alkohol. Dette har nok sin forklaring av vi nordmenn er fortrolige med alkohol og derfor ikke vil lese om alkoholens skadevirkninger, mens vi elsker og frykter sensasjonshistorier om narkotika og driter om de har rot i virkeligheten. En avisoverskrift for noen år siden kunne fortelle at "ecstasy er mer vanlig enn alkohol" blant unge i en viss alder (la oss si 15-21). Men hvis man sjekker tallene bak, kunne man se at 2% av de spurte hadde noen sinne prøvet E, mens nærmere 80% hadde noensinne prøvet alkohol. Det fantes også avisoverskrifter om at en fyr hadde "drept i hasjrus", det ville si: først drakk han seg dritings. Så røyket han en joint, og senere drepte han mennesker. Rart det der.

Narkotikamisbruk er helt klart et alvorlig problem for personen det gjelder og samfunnet rundt, men alkoholmisbruk er et mye mer utbredt problem i dagens samfunn. Skadevirkningene på samfunnet rundt er også større, du trenger ikke være alkis for å drite deg ut i fylla, tenk bare på diverse fylleulykker og fyllekjøring. Men dette vil de færreste nordmenn høre på, så det er mye lettere å skylde på narkotikaen som de har et distansert og hatfylt forhold til. Mistenker at mange av avisenes sensasjonslyst med hensyn til narkotika stammer derifra.

Nå har ikke jeg lest artikkelen eller vært på det stedet som beskrives, men noe sier meg at dette er et kraftig overdrevet bilde av en situsjon som det sikkert finnes en smule sannhet i, typisk norsk massemedia med andre ord.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg solgte meg første gang da jeg var 17 år.
Grensene mine var allerede visket ut etter å ha mistet jomfrudommen under voldtekt og blitt misbrukt.
Jeg gjorde det den gang for dop enda jeg ikke var hekta.
Når jeg senere ble hekta på heroin var veien ned på strøket kort.
Det er det jeg sliter mest med den dag i dag som jeg er nykter, at jeg trakk på gata.
Det har skapt dype sår i sjelen.
OT:

Det er de som gjorde disse tingene mot deg som bør slite og skamme seg, ikke du!

Håper du får snakket med noen profesjonelle om dette, og at det går bedre med deg.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Angående å ha sex for å bli kjørt rundt omkring.
Dersom den 16 år gamle jenta sier "Haha, jeg utnytter ham så jævlig. Trenger bare pule så kjører han meg hvor jeg vil", er det så veldig mye bedre enn den 18 år gamle gutten som sier "Haha, jeg trenger bare kjøre litt bil, så får jeg pule fritt"?
Så lenge ei jente selv føler at det er hun som utnytter meg, dersom dette scenarioet skjer, ser ikke jeg noe galt i å takke pent for selskapet på en hyggelig biltur. Begge er happy lissom. Noen som er uenig?
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Angående å ha sex for å bli kjørt rundt omkring.
Dersom den 16 år gamle jenta sier "Haha, jeg utnytter ham så jævlig. Trenger bare pule så kjører han meg hvor jeg vil", er det så veldig mye bedre enn den 18 år gamle gutten som sier "Haha, jeg trenger bare kjøre litt bil, så får jeg pule fritt"?
Så lenge ei jente selv føler at det er hun som utnytter meg, dersom dette scenarioet skjer, ser ikke jeg noe galt i å takke pent for selskapet på en hyggelig biltur. Begge er happy lissom. Noen som er uenig?
Vis hele sitatet...
For meg høres dette ut som en win/win, men det er alltid vanskelig for den ene parten å vite hva den andre parten virkelig tenker og føler. Det bør man ha i bakhodet.

Så lenge man er snille mot hverandre, og begge parter er gamle nok, så er jo ikke sex noe farlig eller galt, snarere tvert om
▼ ... over en måned senere ... ▼
Selge sex for i bytte for tjeneste eller verdier er noe som eksisterer uansett miljø dette er bare slik kvinner/menn fungerer.
At dette er spesielt utbredt på dette stedet det omtales om tror jeg ikke.
Jenter knuller for dop og status er helt naturlig det er derfor de slipper å gjøre brekk og andre ting.
Så å si alle i miljøet gjør dette selv om de sjeldent kan inrømme det.
De overbeviser seg selv om at det er kjærligheten til personen som gjør det.
Det vil alltid finnes noen som begynner i ung alder selv om det er tragisk kommer det vel ikke som noe sjokk.
Er nok ikke sånn at jentene står utenfor bensinstasjonen og roper ut at de suger deg for en hundrings.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Jeg synes det burde være åpenbart for alle som leser denne artikkelen det blir referert til, at journalisten har en ganske sensasjonspreget vinkling på saken.

Bland inn ungjenter, og sex mot dop, så har du oppskriften på en god artikkel. Eller?