Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  67 7178
Sitat av Taurean Vis innlegg
Om vi legaliserer vil det jo bli enklere for mindreårige og folk som ikke får lov, da kan jo gud og hvermann selge til hvem de vil! Ikke store mengder kanskje, men det vil også finnes kriminelle som selger, garantert.
Vis hele sitatet...
Ved å legalisere tar man ifra markedet til de kriminelle, selvfølgelig kan en eller annen type kjøpe litt og selge det til en mindreårig, men det skjer jo nå med øl og tobakksvarer. Dealere sjekker ikke legitimasjon så det er lettere for en tolvåring nå å få kjøpt weed enn om det hadde blitt legalisert og solgt under kontrollerte forhold.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Om vi legaliserer vil det jo bli enklere for mindreårige og folk som ikke får lov, da kan jo gud og hvermann selge til hvem de vil! Ikke store mengder kanskje, men det vil også finnes kriminelle som selger, garantert.
Vis hele sitatet...
Nei, om vi legaliserer det vil det bli vanskeligere for mindreårige å få tak i.

Sitat av Taurean Vis innlegg
Istedenfor å bare skrive rot og tull som det der, kom heller med -hvorfor- du mener det. Nettsøppel, kaller jeg skriblerier som det der.
Vis hele sitatet...
Hvorfor:

Sitat av Taurean Vis innlegg
Selvfølgelig fungerer forbud! Hvis man vil ha ulovlige stoffer, ja da må man oppsøke gjerne kriminelle miljøer. Det er det ikke alle som har lyst til. Derfor har det en preventiv virkning, noe jeg mener er veldig bra, holder folk som blir avhengige nede. Håper dette er noe alle forstår.
Vis hele sitatet...
Altså, vil man ha ulovlige stoffe så må man ofte oppsøke en kriminell person, noe det ikkje er alle som har lyst til. Så langt har du ganske rett.

Men når du sier at "derfor har det en preventiv virkning" så ser du da altså vekk fra alle rapporter og forskning som viser at ved avkriminalisering så øker ikkje forbruket. Om ikkje forbruket øker så har da for pokker forbudet ikkja hatt noen effekt i det hele tatt !
Du velger å se bort ifra alt av fakta på dette området og mener tydeligvis at det som høres logisk ut for deg, er nødt til å stemme.. samma fan hva forskere som har viet mye av sitt liv til disse spørsmålene tror

Nettsøppel my as, man må kunne kalle en spade for en spade.
Hei.

Håper folk med både mot og for-argumentasjoner kan ta seg tid til å søke opp "Legaliser Cannabis i Norge?" på FB og bidra til debatt.

Helt klart at narkotikapolitikken er feilslått og at krigen mot narkotika er tapt. Jeg mener cannabis bør legaliseres, hva det gjelder de tyngere stoffene er jeg usikker. En avkriminalisering vil ikke stoppe de kriminelle bandene, i allefall.

edit: og grunnen til at jeg mener canna bør legaliseres er pga straffen man utsettes for. Sjøl er jeg en god borger i 100% stilling. Fått beskjed fra politiet at om de tar meg igjen vil de ta fra meg autirasjonen. Derfor ønsker jeg en sterk og god debatt om dette på et så åpent sted som fb..
Sist endret av bygdagut; 12. juni 2011 kl. 00:08.
Det jeg ikke kan forstå, er hvorfor så mange mener at cannabis skal få en særstilling? For all del, jeg er for en legalisering av det og, men jeg leser veldig mange debattinnlegg av type:

"Legaliesr hasj og cannabis det er bra og heeelt ufarlig og naturlig og kan også bruke som medesin mot kreft!!!! Når det gjeller de andre harde stoffa er det livsfarlige å må være forbudt!!"

Jeg er vel en av få som ikke liker rusen fra cannabis, men det er ikke så relevant her. Jeg har flere venner og bekjente som har likt denne rusen alt for godt, og selv om det er så å si umulig å dø av cannabis, betyr det ikke at det er helt ufarlig. Av de jeg kjenner fikk flere problemer med psyken etter utstrakt bruk, og en bekjent har faktisk vært på avrusning flere ganger kun på grunn av cannabis.

Poenget mitt er ikke å svartmale cannabis, men jeg tror virkelig ikke den ufarliggjøringen av cannabis som vi ser i dagens debatt tjener saken. Cannabis er et kraftig rusmiddel, og må behandles deretter; med respekt og forsiktighet, og i moderate mengder. Det er viktig å ha et balansert synspunkt, og å anerkjenne de potensielle (og faktiske) problemene for å bli tatt seriøst i en debatt.

En annen faktor ved dette er at det er utrolig egoistisk og korttenkt å ville legalisere hasj, men opprettholde klappjakten på de som bruker andre stoffer. En av de viktigste grunnene jeg har for å være for legalisering, er ethvert menneskes rett til å bestemme over sin egen kropp. Hvis jeg vil ta litt MDMA med kjæresten min for å kose meg en lørdagskveld, bør jeg kunne gjøre det uten å være redd for å straffes for det. Bruk av rus bør heller være en skjerpende omstendighet i straffesaker. Når det går ut over andres liv og helse, er det riktig med straff.

Jeg er klar over at dette er en kompleks problemstilling; når er det riktig å bruke tvang, og skal samfunnet betale for andres misbruk? Det eneste som er sikkert, er at dagens politikk er en katastrofe. For at vi skal kunne endre dette, er det viktig at legaliseringssiden fremstår som annet enn virkelighetsfjerne stonere uten perspektiver. Bagatelliseringen til enkelte er ikke noe bedre enn påstander om at cannabis gjør deg til sprøytenarkoman...

Denne kritikken er ikke ment mot noen her, men jeg har sett mange innlegg av den typen i debattfeltene til vg, dagbladet o.l.
Sitat av phish Vis innlegg
Jeg er vel en av få som ikke liker rusen fra cannabis, men det er ikke så relevant her. Jeg har flere venner og bekjente som har likt denne rusen alt for godt, og selv om det er så å si umulig å dø av cannabis, betyr det ikke at det er helt ufarlig. Av de jeg kjenner fikk flere problemer med psyken etter utstrakt bruk, og en bekjent har faktisk vært på avrusning flere ganger kun på grunn av cannabis.

Poenget mitt er ikke å svartmale cannabis, men jeg tror virkelig ikke den ufarliggjøringen av cannabis som vi ser i dagens debatt tjener saken. Cannabis er et kraftig rusmiddel, og må behandles deretter; med respekt og forsiktighet, og i moderate mengder. Det er viktig å ha et balansert synspunkt, og å anerkjenne de potensielle (og faktiske) problemene for å bli tatt seriøst i en debatt.


Jeg er klar over at dette er en kompleks problemstilling; når er det riktig å bruke tvang, og skal samfunnet betale for andres misbruk? Det eneste som er sikkert, er at dagens politikk er en katastrofe. For at vi skal kunne endre dette, er det viktig at legaliseringssiden fremstår som annet enn virkelighetsfjerne stonere uten perspektiver. Bagatelliseringen til enkelte er ikke noe bedre enn påstander om at cannabis gjør deg til sprøytenarkoman...

Denne kritikken er ikke ment mot noen her, men jeg har sett mange innlegg av den typen i debattfeltene til vg, dagbladet o.l.
Vis hele sitatet...
At cannabis er et kraftig rusmiddel er eg ikkje helt enig i, i forhold til hva da?
At det ikkje er bra å misbruke cannabis, og at det kan gi psykiske problemer hos en del, er dog helt klart. Men det er ikkje graden av farlighet på noe som bør avgjøre ett forbud, men hvorvidt, og hvordan det forbudet vil fungere.

Ellers er eg meget enig.
Så lenge legaliseringssiden blir fremstilt og oppfattet som en gjeng som bare vil ha lov til å røyke selv, så kommer vi ingen vei.

Heldigvis så er det synet på oss (legaliseringsgjengen) begynt å snu, da dette blir mer og mer tema i politikk og faglige personer som Willy pedersen Blir meget drygt å se på som stoner..

Eg tror det går rikti vei karer. Keep it up
når er det riktig å bruke tvang, og skal samfunnet betale for andres misbruk?
Vis hele sitatet...
JEg bare quoter deg pga jeg har sett flere som har sagt at samfunnet ikke bør legalisere pga økonomiske grunner.
Det virker som disse ikke forstår at forbud ikke er gratis.

“På bakgrunn av kjent statistikk har BT regnet seg frem til at selve narkokriminaliteten koster politi, rettsvesen og fengselsvesen 3,8 milliarder kroner i året. Til dette tallet kan man legge belastningene på helsevesenet, tollvesenet, utgifter til advokater, materielle skader og mye annet. Trolig er samfunnskostnadene på mange milliarder kroner.”
Vis hele sitatet...
Spør du meg så kunne man brukt disse pengene mye mer effektivt når det kommer forebygging av rusmisbruk\rus enn forbud.
Forbud koster samfunnet store beløp.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Utrolig deprimerende å lese debattene under denne saken: http://www.vg.no/nyheter/utenriks/ar...artid=10087605

Vi trenger virkelig en kollektiv opplysning om narkotika og legalisering/avkriminalisering
Det er jo det som går igjen.. De som er mot legalisering har enten misforstått konseptet til å bety fritt salg av alt over alt til hvemsomhelst, eller så mener de at høyere straffer og forbud virker fordi det høres logisk ut for dem.

Fingra i øret og skylappene på.

Eg syns dog det er langt mer deprimerende å se hva norsk narkotikapolitiforening skriver i sitt blad "Motgift" De har i sitt siste nummer prøvd å vise hvor katastrofal avkriminaliseringen har vært i Portugal, og at alle positive virkninger egentlig skyldes en haug andre tiltak.

De mistet dog all kredibilitet hos meg da de skrev om en økning i antall cannabisrelaterte dødsfall.

Link: http://www.nnpf.no/data/mg_0111.pdf
Herregud, den blekka der var den værste smørja jeg har lest i hele mitt liv! I artikkelen "rusa på samarbeid" klarer politiet igjen å få "økning i narkotikabruk" til å bli "økning i narkotikamisbruk". Når skal det gå opp for dem at kun et fåtall av de som bruker rusmidler, - illegale som legale -, utvikler problematisk bruk? De bruker "misbruk" kun for å skape frykt hos f.eks foreldre.

Og i "Foreldre møkklei hasj" i Nederland, klarer de å lage en "slippery slope fallacy": De påstår at det at en kokainselgende ungdom ble knivstukket og drept, kun skyldes den en joint i skolegården tre år før... Bra at de er saklige da.... I tillegg klarer de i samme artikkel å feilbruke uttrykket cold turkey, og tillegge det meningen at man røyker så mye cannabis at man blir hvit og kald.

De påstår også at Nederland ligger på topp 3-lista over land med narkotika(mis)bruk blant skoleelever. Dette stemmer veldig dårlig med all annen statistikk jeg har lest, er det noen her som kan av/bekrefte utsagnet??

Ok, artikkelen om Portugal var helt bak mål. Skribenten har tydelig ikke forstått noe som helst:

1. Hvis Portugal har fulgt trenden til resten av Europa i overdosedødsfall, er dette en stor suksess. Hvorfor? Fordi det viser at (problematisk) bruk er uavhengig av straff eller straffenivå. Selv om overdosetallene (kanskje) har gått opp (alt annet jeg har lest har sagt det motsatte), har de fortsatt gått mindre opp enn f.eks i Norge. Siden straff er en sterk inngripen i folks rettigheter, samt en stor utgiftskilde, vil det dermed være både en sosial og en økonomisk suksess å la være å straffe.

2. At bruken av narkotika (% at befolkningen som har prøvd illegale rusmidler) har gått opp fra 7% til 12%, skyldes ikke avkriminalisering. For det første så er den gamle generasjonen i Portugal fra før landet ble åpnet opp for internasjonal handel i ferd med å dø ut. Denne generasjonen var både konservative mtp. narkotika, og tilbudet på markedet var lavt. Når disse dør ut er det åpenbart at det prosentvise tallet vil stige noe. I tillegg har vel dette tallet steget tilsvarende i andre land som praktiserer straff for besitttelse og bruk. Dermed kan vi si som i forrige avsnitt: Samme trend som resten av Europa, men uten straff, kan ses som en stor suksess.

3. Økning i cannabisrelaterte dødsfall. Jaja, siden de bruker uttrykket "relaterte", ser det nesten ut som de har fått med seg at det er så og si umulig å dø av cannabisbruk alene. Men de har jo fortsatt svært lyst til å svartmale cannabis... Men de er nødt til å forstå at selv om jeg har spor av cannabis i urinen når jeg blir påkjørt av trikken, så betyr ikke det at dette var et cannabisrelatert dødsfall!!
Sitat av GrønnUgle Vis innlegg
De har i sitt siste nummer prøvd å vise hvor katastrofal avkriminaliseringen har vært i Portugal, og at alle positive virkninger egentlig skyldes en haug andre tiltak.

De mistet dog all kredibilitet hos meg da de skrev om en økning i antall cannabisrelaterte dødsfall.

Link: http://www.nnpf.no/data/mg_0111.pdf
Vis hele sitatet...
Det er trist å se at slik propaganda fremdeles benyttes. Historiene de skriver om den nederlandske 13-år gamle gutten som fikk cold turkey etter én joint med cannabis, og at han pga. denne jointen startet å selge kokain 3 år senere, blir også bare for dumt. Kritikken av Portugal går jo mot alt det jeg tidligere har lest.

Sitat av NNPF Propaganda
Ser en på opiater har en en økning på
86% fra 2002 til 2008. For kokain er økningen 89 % og for de hele 80 cannabis–relaterte dødsfallene i 2008 er dette en økning på
hele 281% siden 2002. De 34 metadonrelaterte dødsfallene utgjør en økning på 385 %. Dødsfallene på grunn av opiater rammer
de eldre aldersgruppene, mens de fleste cannabisrelaterte
dødsfallene er i aldersgruppen 20-24 år.
Vis hele sitatet...
Nesten litt morsomt å lese at cannabis har ført til flere dødsfall enn metadon. Dette er for øvrig dårlig research - disse tallene er basert på omkomne personer hvor de har påvist THC i kroppen, selv om dødsfallet skyldtes helt andre ting, ulykker, drap, selvmord, sykdom osv. Felles er bare at man har hatt THC i blodet.
Sitat av caperno Vis innlegg
Det er trist å se at slik propaganda fremdeles benyttes. Historiene de skriver om den nederlandske 13-år gamle gutten som fikk cold turkey etter én joint med cannabis, og at han pga. denne jointen startet å selge kokain 3 år senere, blir også bare for dumt. Kritikken av Portugal går jo mot alt det jeg tidligere har lest.

Nesten litt morsomt å lese at cannabis har ført til flere dødsfall enn metadon. Dette er for øvrig dårlig research - disse tallene er basert på omkomne personer hvor de har påvist THC i kroppen, selv om dødsfallet skyldtes helt andre ting, ulykker, drap, selvmord, sykdom osv. Felles er bare at man har hatt THC i blodet.
Vis hele sitatet...
En ting hadde vært om dette var uvitende, naive ungdommer som representerte disse holdningene.

Men dette er faktisk en samling av politi, toll, og påtalemyndigheter.
sistnevnte har nok relativt lang utdanning. Eg klarer bare ikkje fatte hvordan en slik samling kan skrive en slik propagandablekke totalt blottet for så vel fakta som sunn fornuft.

at dette er "høringsinstans i narkotikapolitiske spørsmål" er direkte skremmende.
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Utrolig deprimerende å lese debattene under denne saken: http://www.vg.no/nyheter/utenriks/ar...artid=10087605

Vi trenger virkelig en kollektiv opplysning om narkotika og legalisering/avkriminalisering
Vis hele sitatet...
Men det må være klart at legalisering i ett land ikke har noen effekt mot de kriminelle gruppene om ikke det samme skjer i andre land, spesielt i de landene der markedet for narkotikaen er, sier hun med henvisning til USA.
Vis hele sitatet...
Må nesten quote dette, da det er ett viktig poeng.
Viss man skal for eksempel prøve å gjøre cannabis ulønnsomt for organisasjoner\kriminelle så holder det ikke med at noen få land legaliserer da markede er globalt. Selv om viss cannabis hadde blitt legalisert i norge kunne man løst en del problemer, tror jeg likevel vi hadde sponset mennesker som tvilsomt opererer helt lovlig. Men kommer ikke bort ifra at man hadde tatt vekk en stor del av markedsandelen, bare ved og gjort dyrking til eget bruk kunne gjort det mye mindre lønnsomt for smuglerer..
Skyt meg viss dere ikke liker at jeg bruker cannabis som eksempel, men det er det mest aksepterte og brukte ulovlige rusmiddelet.
Sist endret av sneipen; 19. juni 2011 kl. 23:44.
På hvilken måte hadde vi sponset mennesker som ikke opererer lovlig, ved en legalisering av cannabis i Norge?

Selvsagt hadde ikke internasjonal organisert kriminalitet tapt alt for mye på kun Norge. Poenget er vel heller at i det landet som legaliserer, vil organisert kriminalitet tape såpass mye at de blir varig svekket.
Det jeg synes er mest skremmende er at majoriteten av befolkningen kommer til og helt ukritisk tro på alt dette her, "når det er så mange offentlige innstanser som sier dette, da må det jo være sant". De kan bare gå sammen om og skape sin egen sannhet.

Dette ødelegger jo helt klart for oss som faktisk ønsker dette legalisert pga personlige interesser.

Det som må til er en debatt hvor disse såkalte ekspertene blir stilt opp mot veggen, helst på direktesendt tv.
Sitat av Essy Vis innlegg
Jeg stemmer i alle fall på statelig monopol. Det som blir handlet skal være lovelig, utenom bør kjøp og salg være ulovelig. Pungtum. Hvis staten kan kontrolere hva som blir solgt, og det er proffe mennesker som selger det er det det beste, uansett. Pungtum finale.
Vis hele sitatet...
Ganske naivt og tro at dette vil fungere. Det er flere problemer med det du sier. Hvis det blir slik at man kan få kjøpt rusmidler i butikken, som man da heller kan lage selv og gå rundt med på åpen gate vil dette bli utrolig mye billigere enn å kjøpe fra butikk. For hvis dette blir legalisert vil det bli dyrere enn dagens priser, og flere forbrukere vill da heller foretrekke å kjøpe som de har gjort før, fordi sjangsen for å bli "tatt" blir enda mindre, slik at det ikke er noe problem. På den andre siden hvis "staten" setter prisen så mye ned at det fint kan konkurrere med dagens "gatepriser" og på kvalitet vil det bli ett signal sendt ut til samfunnet som aldri er realistisk å vurdere engang, når prisene på rusningsmidler ligger på høyde med alkohol vil dette bli en rusningsform som ikke er å foretrekke når den eldre garde hiver inn håndklet. For at denne drømmen din skal kunne fungere så må det så mye registrering og kompetanse til for å kunne skille de som selger sine egne varer fra statens at det ikke er gjennomførbart, vill det komme opp ett system som gjør at innkjøpet blir regulert? Isåfall må jo dette være på en ganske stor basis ettersom at dette blir ett attraktivt marked hvis det blir legalisert. I tillegg kommer det samme problemet som vi har med alkohol, hvordan skal lovverket fungere rundt de som er "mindreårige" og hvordan vill salg og distribusjon til mindreårige løses. Det er mange under 18, og da selvfølgelig enda flere under 20 som bruker forskjellige rusningsmidler og hvis disse ikke får kjøpt i butikk men allerede er forholdsvis avhengige eller har ett høyt forbruk vill "dealer"virksomheten igjen være gunstig hvis det er "kvoter" for hver enkelt person. Dette vill ikke fungere med noen som helst former for rusningsmidler annet enn de mildere versjonene. Og skal man da ha ett utsalgssted i hver eneste lille by og bygd over hele Norge? Man må isåfall det for å få slutt på dealervirksomheter.
På hvilken måte hadde vi sponset mennesker som ikke opererer lovlig, ved en legalisering av cannabis i Norge?
Vis hele sitatet...
Ved og ta inn importhasj f.eks.

Selvsagt hadde ikke internasjonal organisert kriminalitet tapt alt for mye på kun Norge. Poenget er vel heller at i det landet som legaliserer, vil organisert kriminalitet tape såpass mye at de blir varig svekket.
Vis hele sitatet...
Men kommer ikke bort ifra at man hadde tatt vekk en stor del av markedsandelen, bare ved og gjort dyrking til eget bruk kunne gjort det mye mindre lønnsomt for smuglerer..
Vis hele sitatet...
Sitat av sneipen Vis innlegg
Ved og ta inn importhasj f.eks.
Vis hele sitatet...
>Implying at import er nevnt i denne debatten : pPpPPppPP

Men uansett: Innlandsproduksjon ville kunne stå for mesteparten av tilbudet på det norske markedet. Resten kunne blitt forsynt av f.eks statseide selskaper i utlandet, eller at Norge kjøpte opp/leide jord egnet for dyrking i utlandet.

Organisert kriminalitet og tvilsomme partnere blir kun støttet dersom vi velger å støtte dem....
Sist endret av Vargas; 20. juni 2011 kl. 19:30.
Sitat av Lillemais Vis innlegg
Ganske naivt og tro at dette vil fungere. Det er flere problemer med det du sier. Hvis det blir slik at man kan få kjøpt rusmidler i butikken, som man da heller kan lage selv og gå rundt med på åpen gate vil dette bli utrolig mye billigere enn å kjøpe fra butikk. For hvis dette blir legalisert vil det bli dyrere enn dagens priser, og flere forbrukere vill da heller foretrekke å kjøpe som de har gjort før, fordi sjangsen for å bli "tatt" blir enda mindre, slik at det ikke er noe problem. På den andre siden hvis "staten" setter prisen så mye ned at det fint kan konkurrere med dagens "gatepriser" og på kvalitet vil det bli ett signal sendt ut til samfunnet som aldri er realistisk å vurdere engang, når prisene på rusningsmidler ligger på høyde med alkohol vil dette bli en rusningsform som ikke er å foretrekke når den eldre garde hiver inn håndklet. For at denne drømmen din skal kunne fungere så må det så mye registrering og kompetanse til for å kunne skille de som selger sine egne varer fra statens at det ikke er gjennomførbart, vill det komme opp ett system som gjør at innkjøpet blir regulert? Isåfall må jo dette være på en ganske stor basis ettersom at dette blir ett attraktivt marked hvis det blir legalisert. I tillegg kommer det samme problemet som vi har med alkohol, hvordan skal lovverket fungere rundt de som er "mindreårige" og hvordan vill salg og distribusjon til mindreårige løses. Det er mange under 18, og da selvfølgelig enda flere under 20 som bruker forskjellige rusningsmidler og hvis disse ikke får kjøpt i butikk men allerede er forholdsvis avhengige eller har ett høyt forbruk vill "dealer"virksomheten igjen være gunstig hvis det er "kvoter" for hver enkelt person. Dette vill ikke fungere med noen som helst former for rusningsmidler annet enn de mildere versjonene. Og skal man da ha ett utsalgssted i hver eneste lille by og bygd over hele Norge? Man må isåfall det for å få slutt på dealervirksomheter.
Vis hele sitatet...
Man kan i dag brygge både øl og vin billigere en butikkens priser, det er dog noe ganske få driver med. Hvorfor? fordi folk er late, og det er bare de spesielt intereserte som vil bry seg med slikt.
Hva er et du snakker om med å gå rundt på åpen gate?? man kan ikke gå rundt og drikke seg drita midt i sentrum nå, og man vil høyst sansynlig ikkje få lov til å røyke seg stein i senrum heller..
Hvordan i huleste kan du si at prisene vil gå opp? vet du hvor lett og billig det vil bli for staten å dyrke dette? prisene i dag er latterlig høye for elendig stæsj, med mindre man har gode kontakter.
Sjangsen for å bli tatt for å kjøpe fra en ulovlig dealer vil jo øke noe helt ekstremt, for politiet har plutselig en haug resurser og et betydelig antall færre røykere å bry seg med. altså mer pes for de som sverger til å gjøre ting på en kriminell måte.

Mindreårige har ingen problem what so ever for å få tak i rusmidlene nå, og med all sansynlighet vil de være i stand til å få tak i ved en legalisering også. Men det vil bli langt lettere å få kontroll der ved en legalisering en hva vi har nå.

i Portugal gikk andelen av 15-19 åringer som noen gang hadde prøvd et ulovlig rusmiddel ned etter at det ble avkriminalisert.
Verdt å prøve i Norge og ?
Eg mener det.

Ellers så mener du stort sett at det vil blir så mye "ADM" at det ikke er verdt å prøve engang?
kan du forklare meg hvordan i svarte forbudet er bedre en å gi legalisering et forsøk?