Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 573
Holder på å titte på indeksfond og selv om det ikke er noen garanti for at et fond som hadde 10-30% i rente i fjor vil gjenta det samme i år blir naturligvis de som historisk har gjort det bra, mest interessant for meg.

Fondene jeg finner mest interessant er S&P 500, NASDAQ100, DNB/Nordnet Europa indeks, DNB global indeks a, DNB Norden Indeks A, DNB USA Indeks A.

Av de finner jeg selv DNB Global Indeks A, DNB USA Indeks A, og S&P 500, NASDAQ 500 mest interessant. Siden de har hovedtyngden av aksjer på teknologifronten. Samtidig er jeg usikker på hvordan USA med Trump vil påvirke aksjemarkedet enten positivt eller negativt i USA, du som er dreven i dette hva tror du?

Kommer til å la pengene stå i fondet i 10 år eller mer samme faen om det går ned i år, vil pengene stå urørt de neste 10 årene. Har ikke sett noen eksempler på fond der en har tapt penger etter å la de stå urørt i 10 år, eneste er vel om det blir verdenskrig (usannsynlig).
Dummeste en gjør er å ha de i banken på en latterlig lav rente slik at inflasjonen spiser opp pengene. Føler derfor jeg bare har noe å vinne på det. Men vil jeg selvsagt velge det beste fondet.

Har du troen på noen av de fondene jeg har listet opp eller veit av noen bedre og hvilket indeksfond har du investert i?

Hvor skeptisk bør jeg være til fond som har økt veldig i verdi de siste årene, for alt har vel en grense. Har de makset ut potensialet sitt eller er det sannsynlig at de kommer til å gi noenlunde lik rente som de historisk gjorde forrige 10-år? Er aksjemarkedet trygt å handle i nå eller ligger det en krasj å lurer? Så en statistikk på at markedet er overvurdert nå, og det bekymrer meg litt for da kan vel prisene potensielt stupe.
Sist endret av Bitcoingal; 18. mars 2024 kl. 15:38. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Umulig å si hvem som kommer til å gjøre best. Du kan satse alt på et fond, eller gjøre et tryggere valg ved å dele i flere fond.

Jeg satt penger i 5 forskjellige fond. Fire av disse gikk i pluss mens det ene gikk i minus etter 1 år. Etterhvert går alle i pluss. Noen av disse mer enn andre. Nå som DNB fucker opp Sbanken, flyttet jeg alt til Bulder og valgte Bulder 50. Risikoen er sånn midt i treet. Det er fortsatt altfor tidlig å si om det var et godt valg, men hittil nå har Fondet tjent 4,8% på 4 måneder.
Hei,

Du blander indeks og indeksfond her. F.eks. DNB USA Indeks etteraper S&P500 så godt det lar seg gjøre. DNB Global indeks har ca 70% aksjer fra USA så det er stor overlapp her. Det viktigste for deg med begrenset kunnskap og lang horisont er å velge noe bredt, globalt med lav kostnad som mulig. Du trenger ikke flere fond. Du klarer aldri å time markedet. Det skal god gjøres å ikke gå i pluss ila. 10 år, men har opplevd det selv etter 2008.

Anbefaler å spare jevnt og trutt i DNB Global indeks (ikke valutasikret), sett opp fast trekk og ikke tenk mer på det. Andre banker kan nå ta f.eks. 0.1% ekstra så opprett AKS i den banken du skal kjøpe fond i.