Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  65 3460
Nå mener jeg ikke ufoer eller at vi har blitt besøkt av aliens, men tror dere det er sannsynlig at det finnes liv på andre planeter? Tenker ikke en gang nødvendigvis intelligent liv, kanskje bare mikroorganismer. det ville uansett vært et stort gjennombrudd om vi fant en liten celle på en annen planet tenker jeg.
Siden universet er uendelig stort, så tenker jeg det er lite sannsynlig at vi er alene

Så ja, det tror jeg, men det er ett spørsmål som jeg ikke tror vi får svar på, iallefall ikke i min levetid
Med tanke på livet ikke oppstod her, men heller sannsynligvis kom reisende på en av steinene som krasja inn i planeten, er det vel mer sannsynlig at der er liv der ute, enn at det ikke er det. Sprøtt om det kun var på denne lille steinen det var liv.
Hvor har du det fra?

Å si at livet kom fra rommet er bare spekulasjon per i dag, og om den gjorde det må den ha kommet fra en annen planet med liv. At liv skulle oppstå i rommet er ren fantasi.
Sist endret av Prof. Vrøvel; 29. februar 2024 kl. 16:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Å si det er sannsynlig eller ikke, er jo helt umulig når vi ikke kjenner til forutsetningene som skal til for at liv skal oppstå.

Kanskje det bare er en freak accident som bare har slått til her.

Men sånn rent intuitivt så tror jeg det finnes liv, ja.
Jeg blir ikke sjokkert om vi finner (spor etter) liv andre steder i solsystemet.
Selv tror jeg det finnes en eller annen plassen. Er jo litt interessant å se hva de kommer fram til på Europa, driver jo å planlegger å sende satellitt dit for å undersøke mulig liv under ishavet.
Sist endret av Idek13378; 29. februar 2024 kl. 19:29. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Prof. Vrøvel Vis innlegg
Hvor har du det fra?

Å si at livet kom fra rommet er bare spekulasjon per i dag, og om den gjorde det må den ha kommet fra en annen planet med liv. At liv skulle oppstå i rommet er ren fantasi.
Vis hele sitatet...
Spekulasjoner er det jo. Er ikke en annen planet rommet, mener du?Men hvor kom livet fra før Big Bang da? Det kan like gjerne ha kommet som frosset vann fra en komet.
Sitat av Prof. Vrøvel Vis innlegg
Hæh?
Vis hele sitatet...
Sorry, har ingen kompetanse på feltet, men liker å tenke på temaet. Beklager dårlig formulering. Det jeg prøvde å si: Livet kan ha kommet som frosset vann fra en komet.
Kometer dannes i rommet og vil ikke ha betingelser for å skape liv. Det er mye vi ikke vet om dette, men at det kreves flytende vann er ganske åpenbart. Og det finner man bare på større himmellegemer (planeter og måner).
Sitat av Prof. Vrøvel Vis innlegg
Kometer dannes i rommet og vil ikke ha betingelser for å skape liv. Det er mye vi ikke vet om dette, men at det kreves flytende vann er ganske åpenbart. Og det finner man bare på større himmellegemer (planeter og måner).
Vis hele sitatet...
My bad. Trodde kometer var rester etter ødelagte planeter.
Fuck Mr. Plod!
Sitat av Prof. Vrøvel Vis innlegg
Hvor har du det fra?

Å si at livet kom fra rommet er bare spekulasjon per i dag, og om den gjorde det må den ha kommet fra en annen planet med liv. At liv skulle oppstå i rommet er ren fantasi.
Vis hele sitatet...
Hva vis en planet med liv flyr ut av bane, blir dritkald og liv/egg fryser helt.

Hvodan dette kan føre til liv ved å treffe en annen planet som er varm er ikke fantasi.

Kunne sikkert kjøpt en sånn pakke med egg som skal puttes i vann som du får kjøpt på leketøysbutikken og kasta pakken ut i rommet.

Vakum og kulde er det mye som tåler.
Sitat av Nøddy Vis innlegg
Hva vis en planet med liv flyr ut av bane, blir dritkald og liv/egg fryser helt.

Hvodan dette kan føre til liv ved å treffe en annen planet som er varm er ikke fantasi.

Kunne sikkert kjøpt en sånn pakke med egg som skal puttes i vann som du får kjøpt på leketøysbutikken og kasta pakken ut i rommet.

Vakum og kulde er det mye som tåler.
Vis hele sitatet...
Ja det er jo faktisk en veldig reel teori at liv kom fra en annen plass i rommet før det landa her på jorda.
Nei, det er nok helst rester fra dannelsen av solsystemet (Oorts sky).
Det ER teoretisk mulig å utveksle liv mellom planeter via meteoritter, vi har svjv meteoritter som vi vet stammer fra Mars. Men det flytter bare problemstillingen og er vel uansett i kategorien "vi kan ikke bevise at det ikke kan skje".

Min antagelse er at liv er uunngåelig så lenge du har stabile betingelser over lang nok tid.
På spørsmål som dette så går det mye på antagelser og teorier uansett.
Kan virkelig ikke forstå vi skulle være den eneste planeten med liv blandt alle de milliarder billioner med solsystemene som igjen har en skog med planeter flyvende rundt. Nekter og tro at det kun ble med jorda, selv om det kanskje ikke er utviklet til noe intelligent liv så tror jeg noe lever der ute.

Gi det noen år når menneskeheten har utryddet hele jordkloden og alt liv her med atom kriger så er plutselig alt liv i hele universet utdødd ��
I Følge James Gilliland fra Amerika og Peter Maxwell Slattery fra Australia så har vi hatt kontakt i over 40 år. Google James Gilliland og hans «E.C.T.I.- ranch» i Amerika med hva de har dokumentert.
Se opp på en stjerne-klar kveld, husk at alt av fly er lovpålagt navigasjonslys. Skulle noen lys dukke opp, variere i lys styrke, respondere på dine tanker som om for å fortelle «Heia, heia, riktig vei i livet ditt», (egen personlig heia-gjeng med andre ord), ikke bli overrasket. De er bare andre mennesker som har hatt litt lengre tid på å utvikle seg selv enkeltvis, sånn at resultatet blir at samfunnet deres også utvikles. De ville bare si «Hei» og la deg selv oppleve den følelsen og kunnskapen om at man er Aldri aleine i dette universet, om man er som livet og selv søker endring fra det bedre til beste.

Livet er vel heller realiteten da alt i universet er i bevegelse og per definisjon i Live.
Livet slik vi kjenner det (hittils) har som regel lett gjenkjenn bare former. Begrenser man ikke livet om man anser det kun som liv om det har former man selv kjenner igjen?
Jeg synes først og fremst at det er sprøtt at man leter etter intelligent liv på andre steder.
Burde man ikke prøvd å finne noe her hjemme først.
Eller har de lett såpass grundig og gitt opp ideen om å finne intelligent liv her..?
Vi er ikke i en posisjon til å si om det er liv andre steder i universet.

- Mange vil si nei, fordi man ikke har noen håndfaste bevis
- Basert på sannsynlighet, statistikk og teori, så skal man ikke se bort ifra at det er fullt mulig at det er liv på andre planeter.

Det er en del forutsetninger som skal til før det kan bli liv et sted, men veldig mange planeter oppfyller disse forutsetningene (avstand til nærmeste sol, må ha kunne ha vann etc).

Sitat av Fraktalist Vis innlegg
Jeg synes først og fremst at det er sprøtt at man leter etter intelligent liv på andre steder.
Vis hele sitatet...
Enig. Vi ville blitt utslettet umiddelbart om vi hadde fått kontakt med noen andre.
Sist endret av IneartheDx; 1. mars 2024 kl. 10:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av IneartheDx Vis innlegg
Vi er ikke i en posisjon til å si om det er liv andre steder i universet.

- Mange vil si nei, fordi man ikke har noen håndfaste bevis
- Basert på sannsynlighet, statistikk og teori, så skal man ikke se bort ifra at det er fullt mulig at det er liv på andre planeter.

Det er en del forutsetninger som skal til før det kan bli liv et sted, men veldig mange planeter oppfyller disse forutsetningene (avstand til nærmeste sol, må ha kunne ha vann etc).



Enig. Vi ville blitt utslettet umiddelbart om vi hadde fått kontakt med noen andre.
Vis hele sitatet...
Tja hvorfor tror du det? Det er ikke slik at om det finnes lov andre plasser så er det åpenbart ondskapsfullt?

Sitat av Fraktalist Vis innlegg
Jeg synes først og fremst at det er sprøtt at man leter etter intelligent liv på andre steder.
Burde man ikke prøvd å finne noe her hjemme først.
Eller har de lett såpass grundig og gitt opp ideen om å finne intelligent liv her..?
Vis hele sitatet...
Fordi det ville vært et av menneskehetens største gjennombrudd om vi fant liv utenfor jorda?
Sist endret av Idek13378; 1. mars 2024 kl. 10:40. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
"Det er en del forutsetninger som skal til før det kan bli liv et sted, men veldig mange planeter oppfyller disse forutsetningene (avstand til nærmeste sol, må ha kunne ha vann etc)"

Det baserer vi på hva vi vet om grunnlaget for liv som vi kjenner det. Men kan det kan finnes andre former også, som livnærer seg på gasser, for eksempel?
Sist endret av Manualah; 1. mars 2024 kl. 11:27. Grunn: Glemte anførselstegn
Sitat av Idek13378 Vis innlegg


Fordi det ville vært et av menneskehetens største gjennombrudd om vi fant liv utenfor jorda?
Vis hele sitatet...
Det er sant, men burde vi ikke sjekke om vi finner intelligent liv her på planeten først..?
Men det kan jo hende de har lett grundig nok og avfeid muligheten for alt jeg vet.

Sitat av IneartheDx Vis innlegg

Enig. Vi ville blitt utslettet umiddelbart om vi hadde fått kontakt med noen andre.
Vis hele sitatet...
Ja, enten ville vj blitt utslettet, eller så hadde de bare observert og latt oss bruke tiden til å bare vente det ut og la oss utslette oss selv.
Sist endret av Fraktalist; 1. mars 2024 kl. 11:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Idek13378 Vis innlegg
Tja hvorfor tror du det? Det er ikke slik at om det finnes lov andre plasser så er det åpenbart ondskapsfullt?
Vis hele sitatet...
Fordi med vår teknologi så klarer vi knapt å komme utenfor vårt eget solsystem. Hadde vi kommet i kontakt med noen aliens, ville det vært en selvfølge at de hadde vært mye mer avanserte enn oss.

Ref: https://en.wikipedia.org/wiki/Kardashev_scale

Best case scenario så ville de ikke ha sett på oss som en trussel og latt oss være.

Ellers så er avstander i verdensrommet så utrolig stort, at det er vanskelig å se for seg hvordan man forflytter seg i rommet. Skal man besøke nabo- solsystemet tar jo det flere tiår/hundre- år.
Sitat av Fraktalist Vis innlegg
burde vi ikke sjekke om vi finner intelligent liv her på planeten først.
Vis hele sitatet...
For instance, on the planet Earth, man had always assumed that he was more intelligent than dolphins because he had achieved so much—the wheel, New York, wars and so on—whilst all the dolphins had ever done was muck about in the water having a good time. But conversely, the dolphins had always believed that they were far more intelligent than man—for precisely the same reasons.

Douglas Adams, The Hitchhiker’s Guide to the Galaxy
Sitat av Prof. Vrøvel Vis innlegg
For instance, on the planet Earth, man had always assumed that he was more intelligent than dolphins because he had achieved so much—the wheel, New York, wars and so on—whilst all the dolphins had ever done was muck about in the water having a good time. But conversely, the dolphins had always believed that they were far more intelligent than man—for precisely the same reasons.

Douglas Adams, The Hitchhiker’s Guide to the Galaxy
Vis hele sitatet...
Exactliy!
Sannheten er at all intelligens vil være veldig åpenbar. Og vi ser da også tegn på uvanlig høy intelligens (for dyr å regne) blant andre primater, og en del fugler som kråker og papegøyer. At det skulle finnes andre arter med intelligens på menneskelig nivå er helt usannsynlig.
Skjekk ut dr Steven Greer. Ofc bro
Det blir mye spekulasjoner fra lekmen her. Selv om kyndige kan legge visse fakta på bordet (?) som kan indikere at det kan være grunnlag for liv i andre deler av universet, kan ingen fastslå noe som helst? Spekulasjoner også fra min side, naturligvis.
Kan det tenkes at forutsetninger for liv kan være noe annet en det vi anser være nødvendig? Altså, kan det være at andre livsformer krever et helt annet grunnlag for dannelse?
Jeg tenker at det kan være intelligent liv som er basert på stråling, slik som vi er karbonbasert.
Vi har også stråling i oss, men ikke i så stor skala at vi kan leve av kun det som energikilde. Vi må også spise, og vann er viktig for nedkjøling, transport og millioner andre ting. Vi har nok også andre energikilder jeg ikke vet om.
Jo, vi har mye energi i form av elektrisitet i oss. Det er en av jobbene til hjertet å produsere strøm visst jeg ikke tar helt feil. Er vel derfor man kan få i gang hjertet ved å tilføre elekrisitet.

Jeg himler med øynene når jeg hører om de som tror det ikke finnes liv på andre planeter. Det er så usannsynlig at det ikke finnes eller ikke har vært intelligent liv på andre planeter at det blir kun en dum påstand.

Blekkspruter er forresten den nest mest intelligente vesenet her på jorden. Tror de skrev om det på forskning.no for kort tid siden, der de påviste at de smarteste blekksprutene har ca. 50% like mange hjerneceller som oss. De viste også hvor intelligent den var ved å putte den i et bur der den selv måtte åpne døra fra innsiden for å komme ut. Denne var en del komplisert, men var ikke et problem for blekkspruten.
Den brukte tentaklene sine slik vi låser opp en dør når vi ikke har nøkkel.

Intelligent liv er også farlig. Intelligens er grunnen til at vi har atomvåpen, kunstig intelligens, biologiske våpen, kjemiske våpen og mye annet som i teorien kan utslette hele solsystemet vårt. Hele galaksen i fremtiden. Så mange har nok sluttet å eksistere fordi de ble veldig smarte, men var ikke ansvarsfulle. Null ansvarsfullhet og høy intelligen= du vil ikke klare deg lenge.
Det samme vil skje med oss. Bare se på oss, vi velger psykopater som Donald Trump og Putin til presidentskapet, vi bygger kjernekraftverk som enkelt kan gå ille når man ikke samtidig kontrollerer naturen. Sterk skade på et kjernekraftverk pga. Et Jordskjelv er nok. Vi har til og med ubåter som går på kjernekraft som energikilde. Når begge sider har disse så sier resultatet seg selv.

Vi har også sendt opp sonder i verdensrommet med beskjeder til annet intelligent liv. Det er det farligste man kan gjøre når vi snakker om å lete etter intelligent liv. Vi kan prøve å finne den, men aldri må vi la de vite at vi eksisterer. Ikke før vi vet at den er godsinnet mot mennesker og vår planet, og ikke trenger noe av oss. F.eks. Kan de svare med å utrydde oss fordi de trenger planeten vår som en base eller andre grunner. Det kan være de selv leter etter liv som har iq på 10.000 og da vil ikke vi være mye verdt i deres øyne. Kanskje like mye verdt som vi synes en maur er verdt.
Og husk at all intelligent liv som vil overleve må først og fremst tenke på seg selv før de tenker på andre. Og noe alt liv leter aktivt etter hele tiden er nettopp intelligens. Så vi vil bli smartere med tiden, men det vil også alle andre arter vi lar overleve.

Jeg tipper blekkspruten hovedsakelig er så intelligent fordi den under havet har vært gjemt trygt for oss mennesker. Men nå er de oppdaget og mange av de vil dø.
Sist endret av einsteindragon; 2. mars 2024 kl. 01:31.
Kanskje noen som leser denne tråden som synes det er intressant å høre hva Professor Michio Kaku har å si om liv i unniverset.
https://www.youtube.com/watch?v=vEs-...7NEWSSpotlight
Anbefaler å se hele, men han svarer på akkuratt dette spørsmålet på 20 min inn i videoen.
Sitat av Kaizen Vis innlegg
Kanskje noen som leser denne tråden som synes det er intressant å høre hva Professor Michio Kaku har å si om liv i unniverset.
https://www.youtube.com/watch?v=vEs-...7NEWSSpotlight
Anbefaler å se hele, men han svarer på akkuratt dette spørsmålet på 20 min inn i videoen.
Vis hele sitatet...
Personlig holder jeg meg langt unna nettsider som youtube når jeg vil finne info som faktisk kan stoles på. Altså fakta.

En video der en professor snakker er ikke mer enn hans personlige mening. Det er en veldig dårlig ide å ta slike videoer for bevis på at slik er det. Spesielt siden ingen fysikere er 100% enige med hverandre rundt dette spørsmålet. Det er fortsatt de som tror vi er de eneste, de som mener at alt liv må se ut som oss, de som mener alt liv må ha vann, de som mener man ikke nødvendigvis trenger vann for all type liv, planeten må være karbonbasert for at liv skal oppstå, andre mener det motsatte. Og sånn går det nesten uendelig.

Det nærmeste vi har av bevis er sannsynlighetbergegning, og den sier at det er så og si umulig at det ikke eksisterer eller har eksistert liv annet sted i universet. Universet er såpass voldsomt stort, over dobbelt så gammelt som jordkloden og det utvikler seg hele tiden. Og med tanke på alle planeter og planetlignende objekter som eksisterer (som vi vet om) så vil man kunne påstå at sjansen for at det er liv andre steder er mye høyere sannsynlig enn 99.99999999999%
Sist endret av einsteindragon; 2. mars 2024 kl. 20:54.
I vårt univers? Vanskelig å si men jeg tror det. I andre univers, siden det er uendelig med dem på samme måte som vårt univers er "uendelig' stort så må jeg si definitivt ja
Sitat av Candiru Vis innlegg
I vårt univers? Vanskelig å si men jeg tror det. I andre univers, siden det er uendelig med dem på samme måte som vårt univers er "uendelig' stort så må jeg si definitivt ja
Vis hele sitatet...
Det at det finnes andre univers er ikke bevist (enda). Det er fortsatt bare en hypotese/teori som stadig flere fysikere tror er tilfellet.

Sitat av Candiru Vis innlegg
I vårt univers? Vanskelig å si men jeg tror det. I andre univers, siden det er uendelig med dem på samme måte som vårt univers er "uendelig' stort så må jeg si definitivt ja
Vis hele sitatet...
Universet vårt er forresten ikke uendelig stort. Det er enormt, men ikke UENDELIG. En teori går ut på at universet nå har blitt så stort at det til slutt vil bli mindre igjen, før det igjen vil utvide seg. Slikt som ville skjedd om universet var laget av gummi.

Det oppsto heller ikke fra ingenting. Det vil isåfall gå imot den kjente fysikk loven årsak-virkning effekten.
Sist endret av einsteindragon; 3. mars 2024 kl. 03:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Fuck Mr. Plod!
Sitat av einsteindragon Vis innlegg
Personlig holder jeg meg langt unna nettsider som youtube når jeg vil finne info som faktisk kan stoles på. Altså fakta.
Vis hele sitatet...
Tenk om man brukte youtube og gjort research sammtidig.


"Fakta som jeg faktisk kan stole på"

Er du mottagelig for å reflektere over ting du ikke stoler på?
Sitat av einsteindragon Vis innlegg
Det at det finnes andre univers er ikke bevist (enda). Det er fortsatt bare en hypotese/teori som stadig flere fysikere tror er tilfellet.

Universet vårt er forresten ikke uendelig stort. Det er enormt, men ikke UENDELIG. En teori går ut på at universet nå har blitt så stort at det til slutt vil bli mindre igjen, før det igjen vil utvide seg. Slikt som ville skjedd om universet var laget av gummi.

Det oppsto heller ikke fra ingenting. Det vil isåfall gå imot den kjente fysikk loven årsak-virkning effekten.
Vis hele sitatet...
Hvordan vet du at universet ikke er uendelig stort?

Hvordan vet du at det ikke oppstod fra ingenting?

Hvordan kan man si noe som helst sikkert om noe man ikke har dønn vanntett forskning og bevis på?
Sitat av NodSquad Vis innlegg


Hvordan vet du at det ikke oppstod fra ingenting?
Vis hele sitatet...
Har man noen eksempler på at noe som helst har oppstått ut av ingenting?
Det høres ut som en fysisk umulighet.
Sitat av Nøddy Vis innlegg
Tenk om man brukte youtube og gjort research sammtidig.


"Fakta som jeg faktisk kan stole på"

Er du mottagelig for å reflektere over ting du ikke stoler på?
Vis hele sitatet...
Dessverre er min erfaring at i over 90% av tilfellene så er ikke youtube videoer basert på faktiske bevis. Det er som oftest ting folk publiserer for å ha noe å støtte sin tro og mening på.

Jeg må jo kunne stole på kilden eller det som påstås (fordi jeg kanskje har hørt det før fra andre mer troverdige kilder) visst det i det hele tatt skal være et poeng i å reflektere over det som påstås.

Jeg hadde automatisk tatt deg mye mer alvorlig visst kilden din var f.eks. Forskning.no, norske og internasjonale medier "alle" vet man kan stole på, illustrert vitenskap og lignende kilder.

På youtube kan alle publisere hva enn de vil uten å ha noen kilder å vise til. Finnes nok mange videoer der med "professorer" som "beviser" at jorden er flat.

Sitat av NodSquad Vis innlegg
Hvordan vet du at universet ikke er uendelig stort?

Hvordan vet du at det ikke oppstod fra ingenting?

Hvordan kan man si noe som helst sikkert om noe man ikke har dønn vanntett forskning og bevis på?
Vis hele sitatet...
Fordi da ville ikke man sagt at universet utvider seg. Noe som er uendelig stort fra før av kan ikke utvide seg eller krympe. På samme måte som at en 100% perfekt runding ikke kan bli rundere når den allerede er så rund som det er mulig for den å bli.

Visst universet oppsto fra ingenting så går det imot en viktig fysikk lov kalt årsak og virkning. Altså at en virkning må ha en årsak. Fysikkens lover er lover som er absolutte og gjelder overalt i universet. Kan hende de er annerledes i et annet univers, men i dette universet er de absolutte. Visst det viser seg at universet oppsto fra ingenting så beviser det isåfall at årsak og virkning aldri var en fysikk lov i første omgang. Men "alt" tyder på det.

Det er veldig vanskelig å ha dønn vanntette beviser for alt som har med universet å gjøre. Isåfall kan man ikke engang si at vi har tyngdekraft, for bevisene er ikke vanntette. Men det er så godt som sikkert fordi man ser hva som skjer når man slipper f.eks. Et eple. Man vet det med overhengende sannsynlighet må være pga. En usynlig kraft som vi kaller tyngdekraften.

Men det jeg snakker som sannhet er noe jeg fremhever som en absolutt sannhet fordi dette er noe mer enn 99% av forskerne innen fysikk, de som faktisk vet hva de snakker om, sier og mener.

I tillegg så er jeg en aktiv leser av forskning.no, der fysikk er favoritten. Så jeg får med meg veldig mye om det store universet vårt. Og informasjonen som blir publisert der kan man stole på. Det som blir funnet ut blir også som oftest forklart på en måte som jeg forstår, selv om mange ikke forstår mye når jeg snakker det samme språket til vanlige mennesker.

Sitat av Fraktalist Vis innlegg
Har man noen eksempler på at noe som helst har oppstått ut av ingenting?
Det høres ut som en fysisk umulighet.
Vis hele sitatet...
Det blir litt som å påstå at universet alltid har eksistert og alltid vil eksistere. Noe som ikke gir mening når absolutt alt i det samme universet blir født/skapt en gang og en gang dør/slutter å eksistere i den formen den en gang eksisterte i.

Altså, et menneske vil mest sannsynlig slutte å eksistere som levende vesener når vi dør, men det vi består av vil fortsette å eksistere i form av bla. Energi, Jord, Vann og mye annet.
Sist endret av einsteindragon; 3. mars 2024 kl. 15:08. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Såpekoker av rang
Sitat av Fraktalist Vis innlegg
Har man noen eksempler på at noe som helst har oppstått ut av ingenting?
Det høres ut som en fysisk umulighet.
Vis hele sitatet...
Ja, du har nok rett i det, men det er samtidig rimelig å anta at ingenting, som i et fullstendig fravær av all form for eksistens, i seg selv er en fysisk umulighet. "Ingenting" er i den forstand kun et språklig verktøy vi mennesker benytter for å kommunisere et fravær av noe vi kan se.

Med det utgangspunktet er det ikke like usannsynlig at noe kunne oppstå fra dette ingenting-aktige noe (f.eks. virtuelle partikler).
Dette er selvfølgelig et av mange store spørsmål innen vitenskapen.
Sist endret av monoid; 3. mars 2024 kl. 15:17.
Jeg skal innrømme at det har blitt presentert en teori en gang det siste halve året, på forskning.no, som handler om at det er mulig at noe kan oppstå fra ingenting nettopp fordi forskere har sett indiser helt i begynnelsen av Big Bang, som kan tyde på at fysikkens lover rett og slett brøt sammen akkurat i øyeblikket før big bang (snakk om mindre enn 1/100 sekund før big bang). Så det er tydeligvis ting som kan tyde på at det er mulig. Men personlig har jeg store problemer med å akseptere at noe kan oppstå ut fra ingenting. Altså at virkning kan oppstå uten noen årsak.

Jeg tror heller ikke at universet vårt er det eneste som eksisterer. Isåfall må det alltid ha eksistert i en eller annen form. Kanskje det før Big Bang var på størrelsen av en ert, så skjedde det en kjedekollisjon f.eks. Mellom visse partikler, som førte til det vi kaller Big Bang. Det er en teori jeg egentlig er ganske åpen for. Mer åpen for det enn at ingenting har eksistert på forhånd.

Einstein mente iallefall at det eksisterer 11 ulike dimensjoner og at tiden kan være en av disse.
Men han mente også at tiden kan være en illusjon.

Tiden er en illusjon-artikkel: https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/V...ksisterer-ikke
Sist endret av einsteindragon; 3. mars 2024 kl. 15:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Såpekoker av rang
Albert Einstein har aldri hevdet det du sier og string-theory kom på banen lenge etter hans tid.
Generelt synes jeg du presenterer ganske mye rart her som fakta.
Sitat av monoid Vis innlegg
Albert Einstein har aldri hevdet det du sier og string-theory kom på banen lenge etter hans tid.
Generelt synes jeg du presenterer ganske mye rart her som fakta.
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke helt sikker på om han sa rett ut, høyt og tydelig at tiden er en illusjon. Men slik jeg forstår det så er teorien om at tiden er en illusjon basert på Einsteins generelle relativitetsteori.
Men jeg finner ikke den nøyaktige artikkelen igjen hvor jeg leste dette for noen måneder siden.

Hva har jeg representert som fakta, men som ikke er fakta? Det er vel mest synsing fra min side, som hovedsakelig er basert på ulike teorier innen fysikken som i stor grad er akseptert som et sannsynlig faktum.
Sist endret av einsteindragon; 3. mars 2024 kl. 15:54.
Teorier som sannsynlig faktum? Den har jeg ikke hørt før.
Sitat av FriFugl Vis innlegg
Teorier som sannsynlig faktum? Den har jeg ikke hørt før.
Vis hele sitatet...
Teorier som er sannsynlige faktum fordi mer enn 90% av verdens fysikere er enige om de.
At vi har tyngdekraft på jorden er en slik teori.
Vi kan jo ikke se den, men vi kan måle den og derfor presentere den som et faktum selv om en liten håndfull fysikere tror det vi måler kan være noe annet.
Sist endret av einsteindragon; 3. mars 2024 kl. 16:20.
Sitat av einsteindragon Vis innlegg
Jeg tenker at det kan være intelligent liv som er basert på stråling, slik som vi er karbonbasert.
Vis hele sitatet...
Hvordan kan dette gå ann egentlig? Må ikke et molekyl bestå av minst 2 atomer???
Sitat av j0n Vis innlegg
Hvordan kan dette gå ann egentlig? Må ikke et molekyl bestå av minst 2 atomer???
Vis hele sitatet...
Så vidt vi vet. Det er bare noe jeg TROR, jeg har ikke noe vitenskapelig belegg for å påstå det. Men et enkelt google søk viser tydelige tegn på at dette er noe profesjonelle fysikere også undersøker (det er ikke bare meg): https://www.google.com/search?q=radi...hrome&ie=UTF-8

Kanskje evt. Karbonbasert liv som livnærer seg på stråling som energikilde istedenfor mat og kalorioholdig drikke(?)
Det er bare en hypotese, men en jeg personlig har stor tro på.

Vi mennesker har jo alle litt stråling i oss, så vi vet jo allerede at det er liv som livnærer seg av stråling. Jeg ser bare for meg at det er liv andre steder i universet som livnærer seg på stråling i mye større grad enn vi gjør. Og som ikke opplever noe negativt, kun positive fordeler, når de blir utsatt for strålingnivåer som ville tatt livet av et menneske.
Sist endret av einsteindragon; 3. mars 2024 kl. 18:33.
Sitat av einsteindragon Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Støtter 90% av verdens fysikere meningen til artikkelforfatter du linker til her?

Hvorfor er tek.no mer troverdig for deg enn youtube?

Greit, det er ikke noe filter på youtube, men forskere har lov til å vlogge på egen youtube kanal de også.
Sitat av einsteindragon Vis innlegg
Så vidt vi vet. Det er bare noe jeg TROR, jeg har ikke noe vitenskapelig belegg for å påstå det. Men et enkelt google søk viser tydelige tegn på at dette er noe profesjonelle fysikere også undersøker (det er ikke bare meg): https://www.google.com/search?q=radi...hrome&ie=UTF-8

Kanskje evt. Karbonbasert liv som livnærer seg på stråling som energikilde istedenfor mat og kalorioholdig drikke(?)
Det er bare en hypotese, men en jeg personlig har stor tro på.

Vi mennesker har jo alle litt stråling i oss, så vi vet jo allerede at det er liv som livnærer seg av stråling. Jeg ser bare for meg at det er liv andre steder i universet som livnærer seg på stråling i mye større grad enn vi gjør. Og som ikke opplever noe negativt, kun positive fordeler, når de blir utsatt for strålingnivåer som ville tatt livet av et menneske.
Vis hele sitatet...
Ja, at organismer kan overleve i radioaktive miljøer er jo ikke spesielt kontroversielt. (Det er vel det Google søket ditt viser?)

Jeg var mer interessert i hvordan du tenker at man kan bytte ut et karbon atom med stråling i en organisme.
Sitat av IneartheDx Vis innlegg
Støtter 90% av verdens fysikere meningen til artikkelforfatter du linker til her?

Hvorfor er tek.no mer troverdig for deg enn youtube?

Greit, det er ikke noe filter på youtube, men forskere har lov til å vlogge på egen youtube kanal de også.
Vis hele sitatet...
Det aner jeg ikke. Antageligvis ikke. Det ville uansett vært svært vanskelig for meg å finne ut.

Det er ganske opplagt. tek.no er et norsk anerkjent tidskrift som ikke driver med feilinformasjon. Noe man finner spesielt mye av på youtube.

Ja, forskere har lov til å publisere så mye de vil på youtube. Jeg sa ikke noe annet. Men jeg kommer aldri til å ta youtube som en troverdig kilde. Det samme gjelder sosiale medier som facebook.

Kanskje du burde spørre deg hvorfor ikke han heller fikk funnene sine publisert i et anerkjent tidsskrift slik alle seriøse forskere gjør?
Jeg tipper det er fordi "funnene" hans enten er kun personlige meninger som han eller hun ikke har noen beviser for. Eller det kan være fordi det han/hun har å si kun er fullstendig feilinformasjon.

Sitat av j0n Vis innlegg
Ja, at organismer kan overleve i radioaktive miljøer er jo ikke spesielt kontroversielt. (Det er vel det Google søket ditt viser?)

Jeg var mer interessert i hvordan du tenker at man kan bytte ut et karbon atom med stråling i en organisme.
Vis hele sitatet...
Ja, stort sett.

Jeg har ingen anelse. Kanskje ikke mulig.
Poenget mitt var egentlig mest muligheten for at det eksisterer organismer som stort sett kun lever av stråling som kilde til energi.
Ser for meg at også mange karbonbaserte organismer kan gjøre dette.
Sist endret av einsteindragon; 3. mars 2024 kl. 19:28. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av einsteindragon Vis innlegg
...Universet vårt er forresten ikke uendelig stort. Det er enormt, men ikke UENDELIG. ..
Vis hele sitatet...
Syns man skal være forsiktig med sånne bastante uttalelser i diskusjoner som denne. Alt handler om teorier. Sympatiske forskere sier oftest "vi tror" eller "vi mener".
Hva om det vi per i dag tenker på som uendelig er mulig?