Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 722
Jeg har lenge prøvd å finne en løsning på dette. Kan noen her hjelpe meg?

Jeg har en 3D-modell som jeg vil lage med en 5-akset CNC-freser.
Jeg brukte FreeCad for å automatisk konvertere den fra .STL til .STP, men gutta med fresen sier at den må optimaliseres mer. (maskinen er ny og de prøver også å finne en løsning)
Modellen er ganske organisk og jeg er redd jeg må skape den på nytt i CAD-programvare.

Trenger jeg å lære meg en ny programvare?
Finnes det selskaper som kan konvertere dette for meg og vil det evt. koste skjorta?

Sist endret av afk.artwork; 17. november 2023 kl. 14:38. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Antakeligvis mener de at du må prøve å senke antall, det er fort at man får for mange som gjør ting treigt for maskinen og egentlig ikke hjelper på oppløsningen.

Iallefall slik jeg mener å huske at det er.
Ok. Takk for tipset.
Dette var jo litt kreativt å kan nok fort bli dyrt. Flere utfordringer her utover konverteringen du nevner. Gratis CAD-software er jo sjeldent noe bra så vanskelig å si hvordan en sånn konvertering blir men STEP skal være ganske greit. Jeg kan se på konvertering for deg hvis du vil, send meg en pm.
Selvom du får gjort denne konverteringen så vil jo dette kreve litt jobb. 5-akser er ingen mirakelmaskin, det er jo egentlig de samme utfordringene som gjelder som for færre akser det er bare litt mer effektivt. Modellen din ser umiddelbart ut som noe som burde vært 3D-printet, additive manufacturing. Hva slags materiale skal dette lages i, ev. krav til materiale. Med litt godvilje trenger du bare et arbeidsstykke på en halv kubikk.
Din fil må først bli en CAM-fil, en toolpath og her begynner nok utfordringene med alle dine uendelig mange overflater, er jo nesten bare å ønske lykke til. Uansett hvordan du ender opp med CNC vil du ende opp med en ganske grov overflate med mindre du har et like uendelig stort budsjett.

Sitat av Dough Vis innlegg
Din fil må først bli en CAM-fil, en toolpath og her begynner nok utfordringene med alle dine uendelig mange overflater, er jo nesten bare å ønske lykke til. Uansett hvordan du ender opp med CNC vil du ende opp med en ganske grov overflate med mindre du har et like uendelig stort budsjett.
Vis hele sitatet...
Må presisere meg selv, STL må først bli CAD. Deretter CAM.

At et gratis program lar deg gjøre dette gjør ikke modellen til CAD.
Sist endret av Dough; 18. november 2023 kl. 15:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ca hvor stor er denne delen? Hvis du vil ha et utseende som er bra og ikke tydelige printlinjer kan den jo printes i resin.

De delene som blir printet i resin er ikke noe bra hvis det er deler som skal ha en funksjon annet enn å se pen ut