Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 820
Laptopen har endelig takka for seg. Etter tre og et halvt år med intensiv bruk, har CPU-vifta takka for seg. Jeg kunne selvfølgelig prøvd meg på reklamasjon, men det er på tide med ny maskin uansett. Jeg har prøvd å finne et oppsett som gir mye ytelse for pengene, samtidig som det holder lydnivået på et minimum. Dersom noen har noen innvendinger å komme med, skrik gjerne ut, for det er en stund siden jeg har drevet med dette. Planen var å kjøpe alt utenom GPU på netshop, da disse er billigst og er de eneste som fører RAM-en.

[COLOR=#6597ca]Corsair TX 750W[/COLOR]
[COLOR=#6597ca]AMD Phenom II X4 955 Black Edition[/COLOR]
[COLOR=#6597ca]Samsung Spinpoint F3 1 TB[/COLOR] x2
[COLOR=#6597ca]Noctua NH-U12P SE2[/COLOR] CPU-kjøler
[COLOR=#6597ca]Asus M4A89GTD PRO/USB3[/COLOR]
[COLOR=#6597ca]Mushkin PC3-12800 Redline 4 GB[/COLOR]
[COLOR=#6597ca]Logitech Media Keyboard 710[/COLOR]
[COLOR=#6597ca]Fractal Design Define R3 Black Pearl[/COLOR]
[COLOR=#6597ca]MSI GeForce GTX 460 Hawk[/COLOR]
Samsung SH-B083L/BSBP Blu-Ray spiller

Liste (Prisguide.no)

Skjerm driter jeg i foreløpig, for jeg har en flott 42" LCD-TV hengende på veggen.
Oppsettet mitt kom på 9 392,- uten Blu-ray-spiller.

Her er det!

Sjekk kommentarer for kort forklaring av komponentvalg. Jeg mener riggen er svært god, stille og oppgraderingsvennlig. Har bl.a. lagt til kraftigere PSU, kraftigere GPU, annet (CF-klart) hovedkort, annen RAM (noen spes grunn til at du ville ha Mushkin-brikkene?), keyboard, mus, CPU-kjøler - nesten alt. Kabinettet er dog det samme. Alt fra komplett.no og alt på lager. Spør om du lurer på noe!

EDIT: Kommentarene i komplett-linken kom ikke med. Spør om det er noe du synes er pussig.
Sist endret av httpwhat; 7. november 2010 kl. 18:14. Grunn: Huske å legge til link er kjekt...
Jeg valgte 960 GTX da folk på hw.no mente det var den som ga mest for pengene, men jeg skal innrømme at jeg er litt AMD-fan. Mishkin skal visst være the best, men Dominator-brikkene er nok ikke langt fra. Jeg må ha trådløst tastatur og mus, for jeg sitter somregel i sofaen. Veldig interessant liste, og takk for tilbakemelding.

Er den PSU-en så stille?
Sitat av bobbo Vis innlegg
Jeg valgte 960 GTX da folk på hw.no mente det var den som ga mest for pengene, men jeg skal innrømme at jeg er litt AMD-fan. Mishkin skal visst være the best, men Dominator-brikkene er nok ikke langt fra. Jeg må ha trådløst tastatur og mus, for jeg sitter somregel i sofaen. Veldig interessant liste, og takk for tilbakemelding.

Er den PSU-en så stille?
Vis hele sitatet...
Ja, GTX 460 gir mye for pengene, men koster drøyt 1800,- på komplett.no og da er valget lett... HD 6870 er mer strømgjerrig og holder seg kjøligere, noe som igjen fører til at kjøleløsningen slipper å jobbe så hardt. Også yter det ganske mye bedre enn GTX 460 da.

CL-verdien var jo lavere på Mushkin'ene, kan godt hende de er bra! Men Corsair lager god RAM og de er garantert kompatible med CPU. Dessuten er vil vel RAM-forskjeller gi ekstremt liten ytelsesforskjell.

Trådløst tastatur og mus får gå da

PSU'en er kanskje ikke like stille som MIST og Corsair, men den er stor. Dvs. at du ikke vil pushe grensene for hva den takler, som igjen gjør at den jobber uten stress. Da er den garantert knyst - ihvertfall ikke det komponentet du vil høre støy fra mest. Den takler også et HD 6870-kort til når du enn måtte trenge det i framtiden. HD 6XXX-serien til ATI/AMD skal jo også være vesentlig bedre i CF enn forgjengeren.

HK'et du valgte er knall, men MSI Fuzion har, som sagt, full x16-modus på 2 spor. Derfor er det verdi i å velge dette mtp. fremtidig oppgraderinger (resten av riggen er jo også klar for det).

Jeg har også valgt SSD, som du ser. Det beste valget på markedet nå, med Sata 6GB/s-standarden (noe også WD-HDDen jeg valgte har). Den er jo stille uansett hva.

Jeg ville forøvrig vurdert å kjøpe en ekstra 120mm (Fractal)vifte til kabinettet, da det kan bli litt lite med de som medfølger. Kommer litt an på din bruk og evt. overklokking osv. Men støyen fra en ekstra vifte kan være verdt det - for en varm rigg vil bråke mer.

Vil du forresten ha et annet kabinett og en liten utfordring, så selger de støydempingsmatter (m.m.) på microplex.no, netshop.no og på Digital Impuls i Oslo Sentrum (sikkert flere steder også). Da kan du virkelig få deg et bra og stille kabinett som kjøler godt. Gøy er det også
Har hørt rykter om at PSU-er ofte er veldig stille til 75% load, så det kan nok være noe i å heller kjøpe kraftig enn stille. Det er idle-støy når jeg sover og seeder jeg eg bekyrma for, ikke lyd når jeg bruker den til noe krevende.

Jeg har egentlig ingen planer om å kjøre to skjermkort, men det er nok koselig å ha muligheten ja.

Hørte rykter om at Intel kommer med ny serie SSD-disker snart, så jeg tenkte å vente på det. De nye skal visst være billigere og bedre enn de som er nå, men ellers så er jeg veldig enig.

Jeg har bygd et par maskiner med R2-kabinettet, og liker det veldig godt. Litt billig følelse, men lyddemping, stilrent utseende og praktiske løsninger, kombinert med en god pris.

Takker veldig for svar, spesielt de personlige erfaringene. Blir nok en blanding av listene våre når jeg er ferdig ja.

Kunne hatt kablet tastatur og mus dersom jeg setter maskinen med sofaen, men da må jeg dra HDMI-kabel over, og det blir fort knotete og dyrt. Etterhvert håper jeg å få råd til en skjerm til, så jeg kan sitte på skrivepulten når jeg jobber, men det tar jeg når jeg får råd.

Jeg sliter med å velge mellom MSI og ASUS hovedkort. Asus har bra layout og yter visstnok bedre pga. nyere chip, men har som kjent bare 8x PCI-E dersom du bruker begge kanalene. Jeg vet ikke hvor mye dette har å si i praksis, men det hadde jo vært greit mtp. fremtidig CF-oppsett.

Det største problemet nå er egentlig tastatur og mus. Jeg funderer veldig hardt på kjøpe en liten usb-forlenger, men jeg vet ikke hvor langt strekk den tåler før ytelsen synker.
Sist endret av bobbo; 8. november 2010 kl. 00:21.