Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 3270
1. året mitt på universitetet så latet jeg som jeg skrev, fordi jeg var flau over å levere blankt. Det endte opp som en liten, usammenhengende historie som sensor faktisk måtte rette. Det fikk meg til å tenkte på om noen, noen gang har klart og smooth-talke eller rett og slett skrevet en skikkelig "sob-story" til en sensor og fått bedre karakter.

Har noen hørt noe om dette før? Jeg vet om en jente som gjorde dette på ungdomsskolen, men da var det jo lærer som rettet og ikke en uavhengig sensor.
Du får jo ikke bedre karakter bare fordi du hadde en dårlig dag. Eller et dårlig liv for den saks skyld. Det kan dog hende at skolen er villig til å la deg ta eksamen på nytt igjen hvis du har en lege eller psykolog som kan bekrefte problemene dine. Men tviler litt på den også...
Ikke på eksamen, men jeg fikk endret en standpunktkarakter en gang.

Siste året på VGS var jeg relativt lat i et veldig lett fag, som førte til at jeg fikk 4 på karakterkortet. (dette var et lett fag så skulle gjort det bedre).
Etter at karakterene hadde falt og alle fristene for å klage hadde gått ut, ringte jeg lærern min i faget. Jeg forklarte at jeg virkelig trengte karakteren og at det hadde betydd mye for meg om h*n gjorde noe med det. H*n sa at det ikke var noe å gjøre, da fristen hadde falt og det uansett var karakteren jeg fortjente. Etter litt ekstra overtaling og smisking fikk jeg h*n til å ringe inn til hovedkontoret på skolen og si at h*n med uhell hadde trykket inn feil karakter, og at h*n egentlig mente å gi meg 5. Karakteren ble endret H*n ringte meg opp og sa "dette sier du faen ikke til noen!". Haha.

Ikke akkuratt en utrolig historie, men hvertfall bevis på at litt sweet talking kan fungere.
Den lærerer der har jo laget egne vitner til en som kunne ha kostet h*n jobben. En ting er å gi en elev 5 grunnet muntlig smisk og personlige forhold, noe annet er å involvere ledelsen som vitner til at en telefon har blitt gjort. Hadde du sagt ifra om hva som hadde skjedd ville personen aldri jobbet igjen. Mye å risikere for noe så tåpelig spør du meg.
Takk for at du delte da! Kult at noen har fått det til
Sitat av Vurtne Vis innlegg
Den lærerer der har jo laget egne vitner til en som kunne ha kostet h*n jobben. En ting er å gi en elev 5 grunnet muntlig smisk og personlige forhold, noe annet er å involvere ledelsen som vitner til at en telefon har blitt gjort. Hadde du sagt ifra om hva som hadde skjedd ville personen aldri jobbet igjen. Mye å risikere for noe så tåpelig spør du meg.
Takk for at du delte da! Kult at noen har fått det til
Vis hele sitatet...
Du blir nok ikke sparket så fort av bare en beskjed av 1 elev, det krever enten bevis eller lignende. Lærere har nok mye mer "myndighet" ovenfor skole ledelsen etc.
Det går en vandrehistorie om en som tegnet en elefant eller noe som eksamensbesvarelse (vet ikke hvilket fag). Sensor synes det var morsomt, og gav karakteren 4,1 som var første strykkarakter dengang (det gikk fra 1 (best) til 6 og 4,0 var dårligste ståkarakter). Så studenten strøk altså, men fikk ikke 6 som hen strengt tatt skulle fått.

Så fant noen ut at eksamen hadde vært altfor vanskelig og alle ble flyttet opp noen desimaler. Da fikk plutselig elefantbesvarelaen ståkarakter likevel
Sist endret av entropi; 4. desember 2016 kl. 22:50.
Tvert i mot, tredje året på VGS skrev jeg et kåseri om hvor forferdelig elendig skolen og dens lærere var. Jeg proppet historien med ironi og sarkasme, dog med en undertone av at det ikke var det, som en del av opprøret inni meg.

Det endte med stryk og en karakter ned i norsk på vitnemålet. Ikke særlig stolt.