Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  40 3861
Anonym bruker
"Underernært Tunge"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg vet selvsagt hva tysting er, og jeg skjønner hvorfor det ikke er greit, eller gjør jeg det? Er det på grunn av at man utsetter noen for problemer de ellers ikke ville hatt?

Jeg klarer ikke å forstå hvorfor tysting ikke er greit i rusmiljøet, når det er helt greit å rane noen eller tømme kåken deres for alt av verdier.

Hvorfor er det sånn at man blir kalt en tyster om man velger å anmelde noen som uprovosert valgte å rane/gjøre brekk hos deg?
Er det ikke MYE verre å faktisk rane noen, eller gjøre brekk hos dem? Går ikke det minst like mye ut over personen?

Når man har opplevd ran og innbrudd i egen leilighet så opplever man å miste trygghetsfølelsen, man mister hjemmefølelsen og det hele er en eneste stor påkjenning. Det er også en invasjon av privatlivet som kan føles svært blottende. Det er mange andre ting jeg kunne sagt også, det økonomiske tapet og gjenstander med sentimental verdi man aldri får tilbake.


Hvorfor er det kun greit å ordne opp med vold for å gjenforenes med gjenstandene sine? Det er jo ikke alle som kan eller tørr ty til det, så skal disse la seg kjøres over?


Så hva syntes dere?
Jeg mener at man fint bør kunne anmelde om man blir utsatt for uprovosert ran/brekk uten å bli stemplet som snitch, når jeg tenker snitching så tenker jeg noen som tyster for å slippe straff selv, eller for å ødelegge for andre.


Bør man kunne anmelde alvorlige hendelser uten å risikere stempel som snitch?
da mener jeg ikke anmelde at du fikk grisebank fordi du ikke betalte gjelda di, men anmelde noen som helt uten grunn valgte å rane deg, eller gjøre innbrudd hos deg.

Og før noen lurer, nei, samvittigheten min er ren, jeg har (dessverre) vært for redd til å anmelde ett alvorlig ran på grunn av frykt for represalier og rykte, jeg er skuffet over meg selv som var for hjernevasket til å la være å anmelde det. Satt igjen med blåveis, knekt dør og tom leilighet. Hadde det skjedd i dag hadde jeg anmeldt det uten tvil.
Å anmelde uten å være involvert i kriminalitet selv har da vel alltid vært greit, eller begynner jeg å bli gammal. Ingen ranere som kan bli sure for å bli anmeldt, det er noe man regner med. Tyste på kompiser som man har deltatt i handlinger med, de fortjener den banken og utfrysningen som følger med. Dog har jeg alltid tenkt til et visst nivå , f.eks hvor vesentlig skade er påført et annet menneske (drap, tortur og voldtekt) så kan man tyste så mye du vil spør du meg. Har flere bekjente som har blitt rana pga dopsalg, de anmeldte det og ingen plaga de som anmeldte, var heller de som rana, som fikk både gatejustis og vanlig justis.
Det er ikke greit å tyste fordi det er aldri greit å blande inn politiet, er du banditt så prater du ikke med politi av rent prinsipp.
Tysting er stort sett om du anmelder noen du kjenner slik jeg kjenner begrepet, evt involverer noen du kjenner ved å nevne dem. Uansett gir det vel en karma de færreste ikke vil leve med i ettertid?

Det er noe helt annet å anmelde noen som gjør brekk hos deg, da er du offeret, og må anmelde.

Dersom du går etter folk som Mikke Mus – snushane, da ber du kanskje om bråk? Ingen vil sette pris på besserwissere.
Sist endret av ketoDaddy; 20. november 2023 kl. 22:09.
Anonym bruker
"Underernært Tunge"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av NoillStress Vis innlegg
Det er ikke greit å tyste fordi det er aldri greit å blande inn politiet, er du banditt så prater du ikke med politi av rent prinsipp.
Vis hele sitatet...
Man snakker ikke med politi når det kommer til skikkelige banditter og kriminalitet, men la oss si en helt tilfeldig søppelnarkis på rulleskøyter tømmer kåken din, skal du bare la verdigjenstander for flere hundretusen gå av rent prinsipp?
Jeg gjorde det, og jeg treger. Er ikke glad i vold heller, men om jeg var det så måtte jeg jo banket han hver gang trygda kom i årevis for å få tilbake pengene. Hvilke andre muligheter har man i den situasjonen? Jeg syntes det burde være innafor å tyste i ett slikt kontret tilfelle.
Å anmelde ett innbrudd i sitt eget hjem er ikke tysting, og noe du burde gjøre hvis det skjer deg.
Har du evt stor narkogjeld feks, som du aldri gidder betale og noen til slutt tømmer kåken din er det en annen sak.

Det som anses som tysting er hvis du selv har vært med på kriminelle handlinger av ett eller annet slag, blir tatt av politiet og gir de info du har på folk for å selv få mindre straff f.eks

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Man snakker ikke med politi når det kommer til skikkelige banditter og kriminalitet, men la oss si en helt tilfeldig søppelnarkis på rulleskøyter tømmer kåken din, skal du bare la verdigjenstander for flere hundretusen gå av rent prinsipp?
Jeg gjorde det, og jeg treger. Er ikke glad i vold heller, men om jeg var det så måtte jeg jo banket han hver gang trygda kom i årevis for å få tilbake pengene. Hvilke andre muligheter har man i den situasjonen? Jeg syntes det burde være innafor å tyste i ett slikt kontret tilfelle.
Vis hele sitatet...
Sånne tilfeller mener jeg ikke er tysting, da er det bare å anmelde.IMO
Sist endret av KillaCam; 20. november 2023 kl. 22:23. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Man snakker ikke med politi når det kommer til skikkelige banditter og kriminalitet, men la oss si en helt tilfeldig søppelnarkis på rulleskøyter tømmer kåken din, skal du bare la verdigjenstander for flere hundretusen gå av rent prinsipp?
Jeg gjorde det, og jeg treger. Er ikke glad i vold heller, men om jeg var det så måtte jeg jo banket han hver gang trygda kom i årevis for å få tilbake pengene. Hvilke andre muligheter har man i den situasjonen? Jeg syntes det burde være innafor å tyste i ett slikt kontret tilfelle.
Vis hele sitatet...
Var du et tilfeldig offer eller er du en del av et kriminelt eller rusmiljø? Om ingen av delene er det innafor å anmelde men er du endel av et belasta miljø selv holder du kjeft. Er du med på leken må du tåle steken
Anonym bruker
"Underernært Tunge"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av KillaCam Vis innlegg
Å anmelde ett innbrudd i sitt eget hjem er ikke tysting, og noe du burde gjøre hvis det skjer deg.
Har du evt stor narkogjeld feks, som du aldri gidder betale og noen til slutt tømmer kåken din er det en annen sak.

Det som anses som tysting er hvis du selv har vært med på kriminelle handlinger av ett eller annet slag, blir tatt av politiet og gir de info du har på folk for å selv få mindre straff f.eks



Sånne tilfeller mener jeg ikke er tysting, da er det bare å anmelde.IMO
Vis hele sitatet...
Helt enig med deg! Tysting er hvis man feks får innbrudd pga gjeld og så anmelder det, ikke hvis man får innbrudd fordi noen er desperat eller sjalu.

Når jeg tenker tysting så tenker jeg feks en kunde som gir info om en selger eller om annen alvorlig kriminalitet, ikke en stakkar uten forsikring som anmelder ett innbrudd.
Anonym bruker
"Sikker Klatremus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det er ikke alle som syns det er galt å anmelde vold og ran. De fleste vanlige folk syns det er helt på sin plass. Innad kriminelle miljøer må man i sånne tilfeller se på årsaken først og fremst. Får du juling fordi du har stjælt en hekker med hasj eller oppfører deg som en kuk når du skylder penger du nekter å betale tilbake, så er det ikke et sjakktrekk å tyste. Skjer det helt uprovosert av noen du ikke har noe å gjøre med eller av en eller annen colahøy tulling vil mange støtte en anmeldelse - hvis saken er grov - og ikke kalle det for tysting. Overgrep blir alltid støttet å anmelde selvom det er noen i miljøet, ingen liker overgripere og de eneste som reagerer negativt på å tyste på en overgriper er andre overgripere. Drap er også et lovbrudd som er mer akseptert å tyste på, med mindre det er gjengopprør.

Begrepet tysting forbinder hvertfall jeg aller mest med for eksempel fremmede hverdagshelter som ringer politiet og tar bilder når de ser noen tagge, og folk som outer andre i politiavhør. Man har rett til å ikke forklare seg om andre når politiet spør, og man behøver aldri å nevne navn eller bekrefte påstander politiet legger frem i avhør. Er man for eksempel i avhør i en narkotikasak og politiet spør om Jens kjørte bilen med stæsjet, eller spør hvem som bruker det uregistrerte telefonnummeret du har ringt til, hvem du besøkte, hvem som er på bildet, eller spør hvem du fikk opplegget fra eller om Per og Huong også var der den kvelden så er det tysting å bidra til å dra andre inn i saken. Man kan svare "Vet ikke", "Husker ikke", "Er ikke sikker", "Ingen kommentar" eller også velge å ikke la seg avhøre i det hele tatt.

Er man ung eller i avhør for første gang er det en del som tyster uten å mene det fordi politiet bruker manipulasjonsteknikker, så det er viktig å være obs på og lage seg en hovedregel å kun snakke om seg selv og eventuelt sin egen rolle, aldri om andres. Heller ikke når politiet later som de vet hva som har skjedd og prøver seg med en hypotese de håper du skal bekrefte.
Anonym bruker
"Underernært Tunge"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av NokErNok Vis innlegg
Var du et tilfeldig offer eller er du en del av et kriminelt eller rusmiljø? Om ingen av delene er det innafor å anmelde men er du endel av et belasta miljø selv holder du kjeft. Er du med på leken må du tåle steken
Vis hele sitatet...
Jeg var ikke del av det miljøet(ett par tannløse narkiser i samme blokka), det kom med kjøpet av å flytte til det stedet. Årsaken til ranet er rett og slett at muligheten bydde seg på grunn av at jeg befant meg hjemme, og bruker narkotika.
Så bare fordi de også bruker narkotika så har dem frikort til å rane alle andre som gjør det!?!

Jeg er ikke med på noen lek, jeg tyster ikke på noen i sammenheng med narkotika, men jeg skulle virkelig ønske jeg hadde anmeldt de junkiene.
det eneste vi har til felles er at begge bruker narkotika, noe som tydeligvis betyr fritt frem for ran.
Den «stoltheten» av å ikke ha tystet kostet flere hundre tusen kroner, og den smakte ikke noe godt.

Er forresten ganske sikker på at jeg ville blitt anmeldt om jeg prøvde meg på ett ran eller brekk hos dem, men det finner vi aldri ut for jeg driver ikke med sånt.
Anonym bruker
"Oppblåst Okse"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Skulle bare anmeldt.
Her ser man selvfølgelig an situasjonen. Er man en del av et hardt miljø eller leker skikkelig gangster så anmelder man jo ikke ting. Men du som har blitt ranet av naboen din anmelder selvfølgelig så du kanskje får erstatning.

Eneste grunnen for at du evt ikke anmelder er jo fordi du tenker å hente tingene dine/kreve tilbake.
Sist endret av Opponent; 20. november 2023 kl. 23:49.
Anonym bruker
"Blind Dåhjort"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Om jeg anmelder overfall, ran eller innbrudd er det ikke tysting. Det er min borgerplikt. Jeg er ikke en del av et kriminelt miljø, og gjør ikke verre ting enn å glemme blinkelyset.

Om du har innbrudd og anmelder kan det være greit eller det kan være tysting. Det kommer helt an på. Er du kriminell? Har du gjeld du ikke betaler på? Er det noen som helst i underverdenen du skylder penger, droger eller tjenester? Om du skylder en halv million til en lånehai fordi du er spillegal og tapte alt i illegal poker er det ikke utenkelig at innbruddet hos deg skyldes at du ikke har betalt for deg. Da kan du drite i å anmelde. Har du ikke gjort en dritt, og ikke skylder noen noe, bør du anmelde.
Kriminelle tyster på hverandre konstant, alt for p få ett overtak.

De kan stå der og være mafia og snakke om at ingen tyster, men så fort man snur ryggen til, så vil de tyste hvis de har noe å tjene på det.

Dette med tysting, snitching osv er mer for å kontrollere de unge som tror at de står frem som tøffe, kule, viktige i miljøet ved å ikke tyste.

Det er nå min erfaring.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg var ikke del av det miljøet(ett par tannløse narkiser i samme blokka), det kom med kjøpet av å flytte til det stedet. Årsaken til ranet er rett og slett at muligheten bydde seg på grunn av at jeg befant meg hjemme, og bruker narkotika.
Så bare fordi de også bruker narkotika så har dem frikort til å rane alle andre som gjør det!?!

Jeg er ikke med på noen lek, jeg tyster ikke på noen i sammenheng med narkotika, men jeg skulle virkelig ønske jeg hadde anmeldt de junkiene.
det eneste vi har til felles er at begge bruker narkotika, noe som tydeligvis betyr fritt frem for ran.
Den «stoltheten» av å ikke ha tystet kostet flere hundre tusen kroner, og den smakte ikke noe godt.

Er forresten ganske sikker på at jeg ville blitt anmeldt om jeg prøvde meg på ett ran eller brekk hos dem, men det finner vi aldri ut for jeg driver ikke med sånt.
Vis hele sitatet...
Da hadde jeg anmeldt eller dopa ned gjengen og forsynt meg grovt men da spiller du plutselig samme spill igjen.
At en random knarker raner kåken din uprovosert bør anmeldes. Selv om du vet hvem det er.

Om de raner kåken din fordi du ikke har betalt 50 000 så er du en tyster.

Tysting er i utgangspunktet å sladre på noen når man selv driver med det du sladrer på de for. Men definisjonen har utvikla seg noe. Så hvis du selger speed og abmelder en som selger tyvgods er du en tyster. Kjøper du dop og blir rana så melder det er du en tyster. Blir du rana helt til felidg er du ikke tyster oh det er ofte et krav fra forsikring om å anmelde for at man skal få dekka tap
Sist endret av Bluesky_; 21. november 2023 kl. 14:30.
Anonym bruker
"Tjukk Makrellhai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Er veldig i mot tysting! Vært selv innblandet i politisaker hvor jeg ikke tystet, men også vært vitne i politisaker hvor jeg "sings like a bird". Her er forskjellene:

1: Hasj dealeren min
2: Idiot på byen som overfalt en annen
Anonym bruker
"Fiendtlig Spermhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hadde vært fint om alle tysta hele tiden, mye mindre kriminalitet.
Anonym bruker
"Firkantet Hamløper"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av tearz83 Vis innlegg
Kriminelle tyster på hverandre konstant, alt for p få ett overtak.

De kan stå der og være mafia og snakke om at ingen tyster, men så fort man snur ryggen til, så vil de tyste hvis de har noe å tjene på det.

Dette med tysting, snitching osv er mer for å kontrollere de unge som tror at de står frem som tøffe, kule, viktige i miljøet ved å ikke tyste.

Det er nå min erfaring.
Vis hele sitatet...
Stemmer godt med min oppfatning av kriminelle miljøer. Eliminerer konkurransen ganske raskt. Faren for represalier er tilstede.
Anonym bruker
"Sjuk Falk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hadde vært fint om alle tysta hele tiden, mye mindre kriminalitet.
Vis hele sitatet...
Yup! Hvis flere hadde tystet så hadde verden blitt bedre. Både for mannen i gata OG for de som bedriver det man kaller victimless crime.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg vet selvsagt hva tysting er, og jeg skjønner hvorfor det ikke er greit, eller gjør jeg det? Er det på grunn av at man utsetter noen for problemer de ellers ikke ville hatt?

Jeg klarer ikke å forstå hvorfor tysting ikke er greit i rusmiljøet, når det er helt greit å rane noen eller tømme kåken deres for alt av verdier.

Hvorfor er det sånn at man blir kalt en tyster om man velger å anmelde noen som uprovosert valgte å rane/gjøre brekk hos deg?
Er det ikke MYE verre å faktisk rane noen, eller gjøre brekk hos dem? Går ikke det minst like mye ut over personen?

Når man har opplevd ran og innbrudd i egen leilighet så opplever man å miste trygghetsfølelsen, man mister hjemmefølelsen og det hele er en eneste stor påkjenning. Det er også en invasjon av privatlivet som kan føles svært blottende. Det er mange andre ting jeg kunne sagt også, det økonomiske tapet og gjenstander med sentimental verdi man aldri får tilbake.


Hvorfor er det kun greit å ordne opp med vold for å gjenforenes med gjenstandene sine? Det er jo ikke alle som kan eller tørr ty til det, så skal disse la seg kjøres over?


Så hva syntes dere?
Jeg mener at man fint bør kunne anmelde om man blir utsatt for uprovosert ran/brekk uten å bli stemplet som snitch, når jeg tenker snitching så tenker jeg noen som tyster for å slippe straff selv, eller for å ødelegge for andre.


Bør man kunne anmelde alvorlige hendelser uten å risikere stempel som snitch?
da mener jeg ikke anmelde at du fikk grisebank fordi du ikke betalte gjelda di, men anmelde noen som helt uten grunn valgte å rane deg, eller gjøre innbrudd hos deg.

Og før noen lurer, nei, samvittigheten min er ren, jeg har (dessverre) vært for redd til å anmelde ett alvorlig ran på grunn av frykt for represalier og rykte, jeg er skuffet over meg selv som var for hjernevasket til å la være å anmelde det. Satt igjen med blåveis, knekt dør og tom leilighet. Hadde det skjedd i dag hadde jeg anmeldt det uten tvil.
Vis hele sitatet...
Den som er med leken, må tåle steken.
Sladrehank må selv ha bank.
Så enkelt!!!
Anonym bruker
"Sikker Klatremus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av NokErNok Vis innlegg
Da hadde jeg anmeldt eller dopa ned gjengen og forsynt meg grovt men da spiller du plutselig samme spill igjen.
Vis hele sitatet...
Slapp av nå. Heller anmeld. Ingen fortjener å bli neddopet og få traumer for livet og ødelagt liv resten av tiden så lenge de lever, ingen
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hvorfor er det sånn at man blir kalt en tyster om man velger å anmelde noen som uprovosert valgte å rane/gjøre brekk hos deg?
Vis hele sitatet...
Jeg er har ikke lest igjennom tråden, men dette er garantert nevnt allerede. Du bommer liksom litt på hele greia. Om noen har rana deg å du anmelder det, så er ikke det tysting! Det er ingen som forventer at offeret i en sånn sak ikke skal anmelde det. Tvert imot

Ett eksempel på tysting er om du derimot kjenner en kar som har begått ett ran eller selger narkotika etc og du sier dette til politiet av en eller annen grun.

Ett annet eksempel som desidert blir sett enda mer ned på er om du har vært med på å begå dette ranet, blir tatt av politiet og deretter "tyster" på den andre parten for å selv komme deg bedre ut av situasjonen. Det er kanskje definisjonen på tysting sånn jeg ser det
Tysting er kun tysting når du drar ned folk du har jobbet med om du blir tatt av politiet for å redde ræva di. Er du med på leken får du tåle steken.

Blir du rana, banka opp, voldtatt osv så anmelder du og forteller alle sammen dette. Dette er ting som faktisk traumatiserer folk og rusmiljøet har nok av traumatiserte individer.

Kommer ann på hvilket miljø du er i, men til og med blant oldisene så er det noen ting du anmelder uansett som pedofili og overdreven vold. Et klaps er ok siden du ble svindla å knuse trynet på noen er ikke det. Å ikke anmelde visse ting kunne du få en straff også i hjembyen men vet ikke hvor vanlig det er. Jeg føler i noen byer så begynner mange kriminelle aktører å oppføre seg litt som et eget politi, dette er greit, dette er ikke etc
Nå er ikke jeg i et slikt miljø mer, men er ganske sikker på at om du er villig til å tyste er du en tyster. Kanskje ikke en aktiv tyster, men du har disse karaktertrekkende ved deg.

Det er et tegn på at du burde holde deg unna et kriminelt miljø fordi du ikke har kapasitet til å spille etter miljøets normer, noe som vil bli høyst problematisk på sikt.

Ingen liker de som går til "fienden" uansett hva det er snakk om.
Anonym bruker
"Glad Ulv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Tyster: en kriminell aktivitet der alle parter oppfører seg som om det var det private næringslivet, men noen blir tatt og/eller angrer , og denne personen snakker. F.eks du selger et ulovlig våpen, kjøper blir tatt med det og sier hvor det kommer fra.

Ikke tysting: Noen lurer/skader andre bevisst for egen vinning. Den personen bør straffes, men "jobben" outsources til det offentlige. F.eks Du skal kjøpe et ulovlig våpen, men selger hadde ingen intensjoner om å følge opp sin del av avtalen. Dette gjelder ikke om intensjonen var der, men noe utenfor selgers kontroll gikk galt.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Tyster: en kriminell aktivitet der alle parter oppfører seg som om det var det private næringslivet, men noen blir tatt og/eller angrer , og denne personen snakker. F.eks du selger et ulovlig våpen, kjøper blir tatt med det og sier hvor det kommer fra.

Ikke tysting: Noen lurer/skader andre bevisst for egen vinning. Den personen bør straffes, men "jobben" outsources til det offentlige. F.eks Du skal kjøpe et ulovlig våpen, men selger hadde ingen intensjoner om å følge opp sin del av avtalen. Dette gjelder ikke om intensjonen var der, men noe utenfor selgers kontroll gikk galt.
Vis hele sitatet...
Tysting: All samtale med politi, hvor du utnevner annen person som deltakende i kriminelle handlinger.

Det er de voksnes version av sladrehanker.
Sist endret av DrPerception; 24. november 2023 kl. 14:03.
Anonym bruker
"Underernært Tunge"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av DrPerception Vis innlegg
Tysting: All samtale med politi, hvor du utnevner annen person som deltakende i kriminelle handlinger.

Det er de voksnes version av sladrehanker.
Vis hele sitatet...
Forstår ikke hvorfor du som en type kriminell skal måtte godta all annen type kriminalitet rettet mot deg. Det høres latterlig ut.

Nå som du er blitt lovlydig borger, regner du med at alle kriminelle i verden skal vite dette? Eller risikerer de at du tyster på dem nå? Når fikk du «retten» til å tyste tilbake?
Mister du den hvis du røyker deg en halv joint, eller er du nødt å sette sprøyter med heroin før folk kan begynne å rane deg uten å risikere anmeldelse?

Det blir for dumt at man anses som noe sladrehank når man anmelder en dum junkie.
Som jeg nevnte tidligere, hva om du ble robbet for 200k i verdier fra hjemmet ditt? Hvordan ville du ordnet opp det med en som er blakk 2 dager etter trygda hver gang? Skulle du stått klar for å tømme kontoen hans hver gang trygda kom, i to år… for å få tilbake pengene dine?
Skal du risikere å havne i fengsel bare fordi du er så jævla prinsippfast?

Det er nesten litt utrolig å høre enkelte som sier «aldri snakk med politiet». Jeg har selv vært helt lik, men har i ettertid skiftet mening til at man kan og bør anmelde en tilfeldig junkie som tømmer leiligheten din. Det er ikke en del av «gamet», det er bare en tilfeldig junkie som valgte å tråkke på deg, tråkker du tilbake så blir du garantert anmeldt, så hvorfor ikke komme jævelen i forkjøpet? Da slipper du både fengsel og voldserstsning, samt at du får dine egne verdier tilbake.

Det er forskjell på en tilfeldig junkie som bryter seg inn hos deg, og en skikkelig kriminell som har ett opplegg gående. Man involverer selvsagt ikke politi i sistnevnte situasjon, men det er bra du ordner opp selv da med junkien som aldri kan betale for seg noen gang, da får politiet mer kapasitet til å hjelpe andre, så kan du sitte der noen hundre tusen fattigere, helt likt meg, som også var en prinsippfast jævel og tapte på det.
Anonym bruker
"Underernært Tunge"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av DrPerception Vis innlegg
Tysting: All samtale med politi, hvor du utnevner annen person som deltakende i kriminelle handlinger.

Det er de voksnes version av sladrehanker.
Vis hele sitatet...
Deltar man i samme kriminalitet som man blir utsatt for?
Hvis man feks får tilfeldig juling og blir ranet? Tyster man om man snakker med politiet da?

For det er jævla stor forskjell på det og å rane en butikk med to andre, hvorpå kun du blir tatt, men du klarer å snakke de to andre inn i saken. DET er tysting.
Anonym bruker
"Pensjonert Blåstål "
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Nei
Blir du som en sivil uskyldig person ranet eller har innbrudd hjemme osv = du har lov til å prate med politiet
er du gangster og har valgt det livet og du blir ranet = du har ikke lov å prate med politiet. Du kan ikke pick and choose når det gagner deg.

så enkle er de reglene.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Nei
Blir du som en sivil uskyldig person ranet eller har innbrudd hjemme osv = du har lov til å prate med politiet
er du gangster og har valgt det livet og du blir ranet = du har ikke lov å prate med politiet. Du kan ikke pick and choose når det gagner deg.

så enkle er de reglene.
Vis hele sitatet...
Det er så dumt, hvordan tror du folk styrer på i årevis og aldri sitter inne? Dem snakker, dem synger som en fugl når dem trenger.


Men gjelder det nært bekjente, holder alle sammen, og en for en man faller, gjelder det personer man selv jobber med eller står nært holder man alltid kjeft av prinsipp.
Er man kriminell har alle noe på alle uansett. Å tyste gjør at andre tyster tilbake og det er generelt sett en dårlig ide. Men er det over hva du selv har drevet med og gir god strafferabatt så såklart...
Anonym bruker
"Pensjonert Blåstål "
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av UngOgDumN Vis innlegg
Det er så dumt, hvordan tror du folk styrer på i årevis og aldri sitter inne? Dem snakker, dem synger som en fugl når dem trenger.


Men gjelder det nært bekjente, holder alle sammen, og en for en man faller, gjelder det personer man selv jobber med eller står nært holder man alltid kjeft av prinsipp.
Vis hele sitatet...
Du har helt rett men gamleskolen lever etter gamle regler.
At gamet ikke har moral eller retning lengre er en annen sak.
Jeg personlig har blitt ranet med våpen hjemme. Ringte jeg politiet? Nei. Fikset jeg det selv? Nei. Gråter jeg for det nå? Også Nei. Livet vi valgte.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Forstår ikke hvorfor du som en type kriminell skal måtte godta all annen type kriminalitet rettet mot deg. Det høres latterlig ut.
Vis hele sitatet...
Viss du er kriminell og ditt eneste valg bortsatt fra tysting er å "godta" annen type kriminalitet rettet mot deg, så er ikke et kriminelt miljø noe for deg.


Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Nå som du er blitt lovlydig borger, regner du med at alle kriminelle i verden skal vite dette? Eller risikerer de at du tyster på dem nå? Når fikk du «retten» til å tyste tilbake?
Vis hele sitatet...
De fleste kriminelle vil nok skjønne at jeg ikke lever et kriminelt liv nå og sannsynligheten for at jeg blir utsatt for alvorlig kriminalitet vil jeg anse som svært lav. Forstår at tysting er noe mange har tiltro til som en god løsning om man blir utsatt for kriminalitet, men det har ikke jeg. Jeg utelukker det ikke, men da må det ha noe for seg.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det blir for dumt at man anses som noe sladrehank når man anmelder en dum junkie.
Som jeg nevnte tidligere, hva om du ble robbet for 200k i verdier fra hjemmet ditt? Hvordan ville du ordnet opp det med en som er blakk 2 dager etter trygda hver gang? Skulle du stått klar for å tømme kontoen hans hver gang trygda kom, i to år… for å få tilbake pengene dine?
Skal du risikere å havne i fengsel bare fordi du er så jævla prinsippfast?
Vis hele sitatet...
Dette er et eksempel på noe jeg ikke ville anmeldt.

Sannsynligheten for at dette har noe for seg utfallsmessig nærmest lik null.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Deltar man i samme kriminalitet som man blir utsatt for?
Hvis man feks får tilfeldig juling og blir ranet? Tyster man om man snakker med politiet da?

For det er jævla stor forskjell på det og å rane en butikk med to andre, hvorpå kun du blir tatt, men du klarer å snakke de to andre inn i saken. DET er tysting.
Vis hele sitatet...
Å snakke med politiet for angi andre for kriminalitet er å tyste.

Jeg forstår ikke problemet her. Vil du tyste, men samtidig ikke bli sett på som en tyster?
Sist endret av DrPerception; 25. november 2023 kl. 18:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Underernært Tunge"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av DrPerception Vis innlegg
Viss du er kriminell og ditt eneste valg bortsatt fra tysting er å "godta" annen type kriminalitet rettet mot deg, så er ikke et kriminelt miljø noe for deg.




De fleste kriminelle vil nok skjønne at jeg ikke lever et kriminelt liv nå og sannsynligheten for at jeg blir utsatt for alvorlig kriminalitet vil jeg anse som svært lav. Forstår at tysting er noe mange har tiltro til som en god løsning om man blir utsatt for kriminalitet, men det har ikke jeg. Jeg utelukker det ikke, men da må det ha noe for seg.



Dette er et eksempel på noe jeg ikke ville anmeldt.

Sannsynligheten for at dette har noe for seg utfallsmessig nærmest lik null.



Å snakke med politiet for angi andre for kriminalitet er å tyste.

Jeg forstår ikke problemet her. Vil du tyste, men samtidig ikke bli sett på som en tyster?
Vis hele sitatet...


Så svar meg; om en sliten speedfreak på uføretrygd helt uprovosert tømmer kåken din, skal du da ta han hver eneste gang trygda kommer i årevis for å ordne opp, eller skal du anmelde det å bare få pengene dine?

Ja, man kan selvsagt knekke bena på karen og sitte igjen like fattig, eller prakke han full i varer og bruke han som løpegutt til han blir ranet og du sitter der enda mer i minus.

Så hva gjør du? Skal du selge organene hans for å vri penger utav han da eller?


Jævla tungvekter altså, gå å risiker flere år i fengsel for å få tilbake litt penger du, en kriminell av kaliberet du prøver å presentere ville tjent inn de pengene fortere enn en kort voldsdom ville vart.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Så svar meg; om en sliten speedfreak på uføretrygd helt uprovosert tømmer kåken din, skal du da ta han hver eneste gang trygda kommer i årevis for å ordne opp, eller skal du anmelde det å bare få pengene dine?

Ja, man kan selvsagt knekke bena på karen og sitte igjen like fattig, eller prakke han full i varer og bruke han som løpegutt til han blir ranet og du sitter der enda mer i minus.

Så hva gjør du? Skal du selge organene hans for å vri penger utav han da eller?


Jævla tungvekter altså, gå å risiker flere år i fengsel for å få tilbake litt penger du, en kriminell av kaliberet du prøver å presentere ville tjent inn de pengene fortere enn en kort voldsdom ville vart.
Vis hele sitatet...
Jeg forstår bare ikke hvorfor du tror at det bare er å anmelde han å få tingene dine tilbake.

Selv med forsikring er det usannsynlig.

Selv med kvitteringer på alt og videokamera i leiligheten din av han han tar det, er det usannsynlig.
Anonym bruker
"Blind Dåhjort"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Man snakker ikke med politi når det kommer til skikkelige banditter og kriminalitet, men la oss si en helt tilfeldig søppelnarkis på rulleskøyter tømmer kåken din, skal du bare la verdigjenstander for flere hundretusen gå av rent prinsipp?
Jeg gjorde det, og jeg treger. Er ikke glad i vold heller, men om jeg var det så måtte jeg jo banket han hver gang trygda kom i årevis for å få tilbake pengene. Hvilke andre muligheter har man i den situasjonen? Jeg syntes det burde være innafor å tyste i ett slikt kontret tilfelle.
Vis hele sitatet...
Kan du utdype hva du definerer som "søppelnarkis" og om det er noe bedre eller dårligere enn du er?
Anonym bruker
"Blind Dåhjort"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Burde ikke være så vanskelig å skjønne at man aldri prater med politiet om noe som helst.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg vet selvsagt hva tysting er, og jeg skjønner hvorfor det ikke er greit, eller gjør jeg det? Er det på grunn av at man utsetter noen for problemer de ellers ikke ville hatt?

Jeg klarer ikke å forstå hvorfor tysting ikke er greit i rusmiljøet, når det er helt greit å rane noen eller tømme kåken deres for alt av verdier.

Hvorfor er det sånn at man blir kalt en tyster om man velger å anmelde noen som uprovosert valgte å rane/gjøre brekk hos deg?
Er det ikke MYE verre å faktisk rane noen, eller gjøre brekk hos dem? Går ikke det minst like mye ut over personen?

Når man har opplevd ran og innbrudd i egen leilighet så opplever man å miste trygghetsfølelsen, man mister hjemmefølelsen og det hele er en eneste stor påkjenning. Det er også en invasjon av privatlivet som kan føles svært blottende. Det er mange andre ting jeg kunne sagt også, det økonomiske tapet og gjenstander med sentimental verdi man aldri får tilbake.


Hvorfor er det kun greit å ordne opp med vold for å gjenforenes med gjenstandene sine? Det er jo ikke alle som kan eller tørr ty til det, så skal disse la seg kjøres over?


Så hva syntes dere?
Jeg mener at man fint bør kunne anmelde om man blir utsatt for uprovosert ran/brekk uten å bli stemplet som snitch, når jeg tenker snitching så tenker jeg noen som tyster for å slippe straff selv, eller for å ødelegge for andre.


Bør man kunne anmelde alvorlige hendelser uten å risikere stempel som snitch?
da mener jeg ikke anmelde at du fikk grisebank fordi du ikke betalte gjelda di, men anmelde noen som helt uten grunn valgte å rane deg, eller gjøre innbrudd hos deg.

Og før noen lurer, nei, samvittigheten min er ren, jeg har (dessverre) vært for redd til å anmelde ett alvorlig ran på grunn av frykt for represalier og rykte, jeg er skuffet over meg selv som var for hjernevasket til å la være å anmelde det. Satt igjen med blåveis, knekt dør og tom leilighet. Hadde det skjedd i dag hadde jeg anmeldt det uten tvil.
Vis hele sitatet...
tingen er at når man er del av en kriminell bransje,er det undergravende for hele bransjen om noen forteller folk utenfor bransjen om yrkeshemmeligheter.
skjønner?
Anonym bruker
"Underernært Tunge"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av DrPerception Vis innlegg
Jeg forstår bare ikke hvorfor du tror at det bare er å anmelde han å få tingene dine tilbake.

Selv med forsikring er det usannsynlig.

Selv med kvitteringer på alt og videokamera i leiligheten din av han han tar det, er det usannsynlig.
Vis hele sitatet...
Jeg har jo ikke planer om å gjøre det, det er mange år siden. Jeg ville gjort det om det skjedde i dag, med forsikring trenger man selvsagt ikke nevne navn heller.
er så mye moral-prat blant de kriminelle og i rus-miljøet, hvem er det som pusher dop for og ha moral liksom,

"Jeg er storkar, kul og pusher dop! Men aldri til noen under 18! Det er feil!"

hvis noen har barn, så bruker jeg det imot dem, skylder de meg penger så kontakter jeg barna deres og spørr om ikke faren/moren deres kan ringe på meg snart, alt løser seg på noen simple facebook meldinger

for noe piss, du stiller svakt i denne fæle værdenen om du skal sprade rundt blandt narkomane og voldsmenn med "moral"

de som varsler deg før de "kommer på døra di" alle skal kreve penger, penger(stoff) du har lånt bort til kyniske,avhengige, narkiser, som også går på trygd,

jeg er så glad for at narkomane som regel har null hukommelse om det de gjør eller planlegger, har møtt så mange, vi har det hyggelig og fint sammen men alle prøver og enten lure deg, rane deg, eller så snakker de dritt om deg, de tyster også om det er deres beste mulighet, alltid,

Selv er jeg ingen tyster men det hender seg jeg snakker med politiet, de vet hvem jeg er og hvem som er stamgjester hjemme hos meg, de kommer aldri hit for og plage meg eller ta meg på noe, det kommer som regel fordi de lurer på noe eller fordi de vil snakke med en av mine gjester, de vet også at vi alle er aktive rusmisbrukere som alltid har dop på oss og i nærheten, det bryr de seg ikke om, det er en ny tid nå, hender seg de kjører meg hjem om de ser meg og har tid,

har hatt mange samtaler med politi dær jeg svarer på det de spørr om, fordi de vil bli bedre politimenn, men jeg har aldri tystet ut noen, kanskje ett par stykker men var mer indirekte, fordelen var at de fikk svi for det og jeg fikk reddet ræva min, alt var bare oppspinn fra min side såklart , haha

always look out for number one, det gjør resten av gjengen også,

"Takle du itj varmen, ta å hold dæ te å trækk for faen!"




ikke undervurder avhengighet